Gå til innhold

Å dra på ferie når man er på attføring


Gjest Gjest_usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*

Så lenge det faktisk er skolefri, så det ikke går ut over tiltaket, synes dere det er greit? Man får jo teoretisk sett ikke lov å forlate byen man bor i en gang, så lenge man er på attføring, men synes dere det er uærlig å dra utenlands en uke når man uansett ikke skal noe? Alternativet er jo bare å sitte hjemme å se på tv e.l., neppe særlig konstruktivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke NAV om å få lov til å dra.

Jeg ville IKKE reist uten å ha søkt og fått tilatelse. Blir det oppdaget, er du i kjempetrøbbel og kan miste attføringen din + retten til alle typer trygdeytelser i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette juleferier også?

Jeg går på attføring og har ikke tenkt på dette ennå. Får jeg ikke attføring da, hvis jeg drar hjem i romjulen? Det vil jo si at jeg ikke kan betale husleie eller mat den måneden :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette juleferier også?

Jeg går på attføring og har ikke tenkt på dette ennå. Får jeg ikke attføring da, hvis jeg drar hjem i romjulen? Det vil jo si at jeg ikke kan betale husleie eller mat den måneden :forvirret:

Dersom det å reise hjem innebærer å reise ut av Norge så må du søke, ja. Men du behøver ikke å søke dersom du reiser innenlands.

Men som sagt: det er jo bare å søke om tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Så lenge det faktisk er skolefri, så det ikke går ut over tiltaket, synes dere det er greit? Man får jo teoretisk sett ikke lov å forlate byen man bor i en gang, så lenge man er på attføring, men synes dere det er uærlig å dra utenlands en uke når man uansett ikke skal noe? Alternativet er jo bare å sitte hjemme å se på tv e.l., neppe særlig konstruktivt...

Går du på en skole hvor det ikke forutsettes, eller studiekvaliteten påvirkes av, egeninnsats utenom undervisningstimene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_usikker_*
Går du på en skole hvor det ikke forutsettes, eller studiekvaliteten påvirkes av, egeninnsats utenom undervisningstimene?

Neida, men for det første er det snakk om romjulen, for det andre har jeg uansett tenkt å ta med bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_usikker_*
Dersom det å reise hjem innebærer å reise ut av Norge så må du søke, ja. Men du behøver ikke å søke dersom du reiser innenlands.

Men som sagt: det er jo bare å søke om tillatelse.

Visste forresten ikke at jeg kunne reise innenlands, jeg har fått beskjed om at jeg egentlig ikke kan det heller.

Har noen erfaring med om man ofte får avslag om man søker? Det vil jo ikke gå ut over studiene, men vet ikke hvor strenge de er. Og hvordan søker man? Bare en vanlig skriftlig søknad, eller et bestemt skjema? Har prøvd å ringe, men det er håpløst å få tak i noen som kan svare, de rette vedkommende har en tendens til å være på kurs/ferie/sykmeldte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste forresten ikke at jeg kunne reise innenlands, jeg har fått beskjed om at jeg egentlig ikke kan det heller.

Har noen erfaring med om man ofte får avslag om man søker? Det vil jo ikke gå ut over studiene, men vet ikke hvor strenge de er. Og hvordan søker man? Bare en vanlig skriftlig søknad, eller et bestemt skjema? Har prøvd å ringe, men det er håpløst å få tak i noen som kan svare, de rette vedkommende har en tendens til å være på kurs/ferie/sykmeldte.

Det er et bestemt skjema, også må du legge ved legeerklæring på at det ikke skader helsa di å reise.

Hvor ofte man får avslag kommer sikkert ann på hvilken type problemer man har, i tillegg til hvilket NAV og hvilken saksbehandler man får... Jeg har søkt tre ganger og fikk avslag en av de.

Husk å søke i god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nå..
Så lenge det faktisk er skolefri, så det ikke går ut over tiltaket, synes dere det er greit? Man får jo teoretisk sett ikke lov å forlate byen man bor i en gang, så lenge man er på attføring, men synes dere det er uærlig å dra utenlands en uke når man uansett ikke skal noe? Alternativet er jo bare å sitte hjemme å se på tv e.l., neppe særlig konstruktivt...

Jeg dro på ferie til utlandet når jeg var på attføring, fikk en legeerklæring som sa det var bra for meg å være i varmen og leverte den til Nav, jeg fylte ikke ut noe skjema, han på Nav sa det bare var å dra og sende inn meldekort som vanlig.

Det var en uke i Hellas!

mvh Gjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det faktisk er skolefri, så det ikke går ut over tiltaket, synes dere det er greit? Man får jo teoretisk sett ikke lov å forlate byen man bor i en gang, så lenge man er på attføring, men synes dere det er uærlig å dra utenlands en uke når man uansett ikke skal noe? Alternativet er jo bare å sitte hjemme å se på tv e.l., neppe særlig konstruktivt...

Ja, jeg ville gjort det, til og med uten å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ut av byen engang? :klø: har jeg aldri hørt om.

Skal man ut av landet søker man om ferie, eller så sier man ifra at man skal ha ferie og får ikke attføringspenger for den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_usikker_*

Hei, ts her igjen! Ville bare si fra at jeg har endelig fått tak i saksbehandler, og hun var kjempehyggelig, og sa at så lenge jeg ikke var borte fra skolen, og hadde internett tilgang til å sende inn meldekort, så kunne jeg dra hvor jeg ville! :) Trengte ikke å søke så lenge det var skolefri.

Og at det med å ikke forlate byen også gjelder bare hvis jeg blir borte fra skole (eller tiltak, heter det vel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gitarlus

Jeg har vært på attføring i ett år og reist både innenlands og utenlands uten å søke om noe. Jeg melder meg bare syk, for jeg trenger ferie jeg som alle andre. Vi på attføring trenger jo ikke ferie med lønn..... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed av min saksbehandler om at dersom jeg skulle reise et sted var det fint om jeg sa fra til henne. Jeg måtte sende meldekort til den tiden jeg skulle, og reisen burde være av kortere varighet (dvs ikke mange uker, for da ville jeg ikke være tilgjengelig for møte med NAV om det ble aktuelt). En ferie på 1-2 uker som ikke ville forstyrre mitt attføringsopplegg, så saksbehandler ikke noe problem med, men ba meg gi beskjed om vi reiste bort. Sånn strengt tatt har man ikke rett på noen ferie, men når skolen man går på har ferie, får man et selvfølgelig opphold i skolegangen. Noe av mitt attføringsopplegg har bestått av arbeidspraksis blant annet i barneskole, og da fulgte jeg skolens ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått beskjed av min saksbehandler om at dersom jeg skulle reise et sted var det fint om jeg sa fra til henne. Jeg måtte sende meldekort til den tiden jeg skulle, og reisen burde være av kortere varighet (dvs ikke mange uker, for da ville jeg ikke være tilgjengelig for møte med NAV om det ble aktuelt). En ferie på 1-2 uker som ikke ville forstyrre mitt attføringsopplegg, så saksbehandler ikke noe problem med, men ba meg gi beskjed om vi reiste bort. Sånn strengt tatt har man ikke rett på noen ferie, men når skolen man går på har ferie, får man et selvfølgelig opphold i skolegangen. Noe av mitt attføringsopplegg har bestått av arbeidspraksis blant annet i barneskole, og da fulgte jeg skolens ferier.

Kan en ikke reise til utlandet, hvorfor det egentlig?

Har gjort det jeg, uten å si fra...... I sommer var det jo sommerferie uansett, så jeg sendte meldekort som vanlig. Reisen jeg var på i høst var for å kjøpe ferieleilighet, så det var ikke ferie sånn sett. Og jeg hadde med skolebøker. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...