Gå til innhold

Noen som kan litt om lover/regler i forbindelse med


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg får tilbud i dag om en 100 % fast stilling.

Har jeg rett på "tenketid" før jeg svarer?

Jeg har 1 mnd. oppsigelsestid her jeg jobber. De i den nye jobben ville helst ansette så fort som mulig.

MEN har jeg krav på å ha den 1 mnd. oppsigelsestid som er satt?

Jeg jobber på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest__tulla__*

Etter det jeg vet, så har du både rett og plikt til å arbeide ut oppsigelsestiden din, såfremt ikke arbeidsgiver lar deg slutte tidligere.

Men, du kan ikke vente en måned før du svarer på tilbudet om ny jobb! Du bør svare på tilbudet så snart du vet hva du ønsker, og samtidig informere om at du har en måneds oppsigelsestid i nåværende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Mente ikke at jeg skulle bruke 1 mnd. ¨på å vente med å svare, men om jeg kan få 1-2 dager på meg f.eks.

tusen takk for svar uansett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest__tulla__*

Det er sikkert ikke noe problem, men du bør uansett gi den nye arbeidsgiveren beskjed om at du vil tenke litt på det (f.eks over helgen). Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha svart at jeg var interessert, men om det var mulig å tenke på det til f.eks mandag morgen, og da gi endelig beskjed. Det er veldig vanlig å få noen dager til gjennomlesing av kontrakt, vurdere jobbtilbudet o.l. I min bransje er det vanlig med 1 - 2 uker, men det er veldig lenge. 2 - 3 dager bør ikke være noe problem om det er en seriøs arbeidsplass.

Hva du har krav på ift lover og forskrifter vet jeg ikke, men det er uansett ikke noe du bør kommentere før du har takket endelig ja til jobben, tror jeg. "Jeg har krav på 3 dager, så da får dere ikke vite noe før om 3 dager...", da er du nok ikke så attraktiv lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...