Gå til innhold

småprate med kunder


Knøttet

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg ikke er noe flink til å småprate med kundene på jobben. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli flinkere til det, hva jeg kan si?

Jeg er ikke flink til å komme på noe glupt å si der og da, men kommer gjerne på noe etter at kunden har gått igjen :sjenert:

Hva gjør dere, hvordan tenker dere i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags sted jobber du da? Er jo litt forskjell på om det er en kunde du bruker lang tid med, og om det er en kunde i køen i kiosken.

Jeg personlig liker ikke å bli småpratet med når jeg handler... Jeg sier alltid hei og smiler, er hyggelig i tonefallet når jeg sprø om å få noe, og sier hadet, men jeg har ikke lyst til å prate mer enn det. Jeg er ganske sjenert, og småprat med fremmede mennesker er ikke noe jeg har lyst til å bli påtvunget når jeg skal handle. Jeg er der for å kjøpe noe, ikke for å sosialisere.

Det aller verste jeg vet er når selgerne skal kommentere det jeg kjøper! F.eks. mannen i kassen på rimi kommenterer matvarene, som "stort selskap på gang?" hvis jeg kjøper kalkun eller noe sånt *grøsse*. Eller i klesbutikker og de i kassen begynner å snakke om hva som hadde kledd meg eller ikke, uten at jeg har bedt om råd. Godt ment, men dog. Hehe, en gang i en kebabsjappe, da jeg kjøpte 2 kebaber, en til meg og en til en venninne, så begynte han i kassen å advare meg og si at jeg måtte ikke spise begge for da kom jeg til å bli feit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns egentlig det er helt greit at de kommenterer det jeg kjøper, og det kan være et naturlig utgangspunkt for småprat. Så lenge de ikke skal prakke på meg noe som matcher. Men at de snakker om hva som snart kommer inn er helt greit.

Det kommer også helt an på hvor man jobber. Jeg hadde en ekstrajobb i en interiørbutikk en gang for lenge siden. Der var det en del eldre damer, og da forventet de underholdning. Jeg snakket da om varene, hva de kunne brukes til, hva andre kunder likte osv. Hvis man jobber i en hektisk, billig kleskjede for unge mennesker, forventes nok ikke den samme småpratingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller i klesbutikker og de i kassen begynner å snakke om hva som hadde kledd meg eller ikke, uten at jeg har bedt om råd. Godt ment, men dog.

Huff, skulle ønske alle kunder kunne være like!!:P Selv liker jeg heller ikke når selgeren/ekspeditøren skal begynne å småprate og pushe på meg flere ting, jeg synes det er plagsomt. Men på den annen side jobber jeg selv i butikk, og på servicekurs har vi fått streng beskjed om at forsøk på mersalg (dvs. foreslå flere passende varer) er fantastisk god kundeservice og blablabla. Når butikkene våre blir sjekket for sitt servicenivå (av personer vi så klart ikke vet er der for å sjekke servicen) er dette med mersalg ganske viktig, og i en del av publikasjonene av testen er fraværet av mersalg det som trekker karakteren ned...

Selv lever jeg med det faktum at jeg ikke er en pratsom person, så jeg småprater ikke noe særlig med kunden utenom de vanlige åpningsfrasene osv, med mindre kunden selv tar initiativ til det selv. Nå tar det ikke så veldig lang tid å ekspedere hver kunde heller da, så et så stort problem er det jo ikke. Dette med mersalg har jeg hvertfall ikke fått teken på, jeg greier ikke å pushe på halvdårlige mersalgsprodukter på en stakkars kunde som endelig har funnet noe han/hun vil ha.

Akkurat der synes jeg Kid er ganske plagsomme også, hver gang man skal betale for noe skal de foreslå noe annet dumt, som en bunadspose, støvklut eller annet... Jeg synes det blir for dumt, men det synes ikke de som avgjør av god kundeservice er...=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i å småprate med folk som ikke vil småprate. Jeg vil gjerne lære meg å småprate tilbake til de som småprater til meg, for det er det mange av kundene som gjør.

Jeg jobber i en relativt liten butikk, med interiørting.

Det å "prakke" på kundene kan være både positivt og negativt. Hvis en kunde kjøper noe er det jo greit for kunden om vi spør om de trenger noe mer til den tingen. F.eks om kunden kjøper en tavle kan vi spørre om kunden trenger tegnestifter til den tavlen, eller magneter eller tusjer. Det er jo kjedelig for kunden å komme hjem og finne ut at h*n mangler noe h*n trenger for å bruke produktet. Jeg prakker derimot ikke på kunden allslags rask de ikke trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, en gang i en kebabsjappe, da jeg kjøpte 2 kebaber, en til meg og en til en venninne, så begynte han i kassen å advare meg og si at jeg måtte ikke spise begge for da kom jeg til å bli feit...

:ler:

--

Til TS, det mest naturlige er vel å snakke om varene som kundene kjøper? Alle liker komplimenter for sin gode smak, hehe.

Jeg elsker interiørbutikker, men jeg foretrekker i grunnen å få anledning til å kikke alene først. Også er jeg veldig svak for å bli vist nye ting som ikke er utstilt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Det å "prakke" på kundene kan være både positivt og negativt. Hvis en kunde kjøper noe er det jo greit for kunden om vi spør om de trenger noe mer til den tingen. F.eks om kunden kjøper en tavle kan vi spørre om kunden trenger tegnestifter til den tavlen, eller magneter eller tusjer. Det er jo kjedelig for kunden å komme hjem og finne ut at h*n mangler noe h*n trenger for å bruke produktet. Jeg prakker derimot ikke på kunden allslags rask de ikke trenger:)

Det er jeg enig i. Eller at de spør om man trenger tråd når man kjøper stoff f.eks. Det er det mer naturlig at man trenger, og jeg føler ikke det som et press. Men når de sier at de har fått en veske eller noen øredobber som ville passet veldig fint til buksen jeg har kjøpt, så kan jeg irritere meg bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg ikke er noe flink til å småprate med kundene på jobben. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli flinkere til det, hva jeg kan si?

Jeg er ikke flink til å komme på noe glupt å si der og da, men kommer gjerne på noe etter at kunden har gått igjen :sjenert:

Hva gjør dere, hvordan tenker dere i forhold til dette?

Det VERSTE jeg vet er at omtrent hver gang jeg kommer inn i en klesbutikk, spesielt små klesbutikker med spesielle klær, kommer ekspeditørene smilende bort og spør om jeg vil ha noe. Jeg pleier å avslå høflig, men mange, spesielt i Bogstadveien (har jeg merket!) gir seg ikke med det.

Det er koselig å få komplimenter for veske/antrekk, men ærlig talt. Jeg foretrekker faktisk å ta en titt på utvalget før noen skal veilede meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Eller at de spør om man trenger tråd når man kjøper stoff f.eks. Det er det mer naturlig at man trenger, og jeg føler ikke det som et press. Men når de sier at de har fått en veske eller noen øredobber som ville passet veldig fint til buksen jeg har kjøpt, så kan jeg irritere meg bittelitt.

Spesielt når de begynner å plukke frem alt mulig, til tross for at du gir inntrykk av at du ikke ønsker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...