Gå til innhold

Eldreomsorgen er skammelig


Gjest Gjest_trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg har gamle foreldre som nyter meget godt av en veldig godt utbygd og vel tilrettelagt eldreomsorg. De er kjempefornøyde og ikke minst svært overrasket over kvaliteten og servicenivået.

Mine besteforeldre også.

Min kommune satser høyt på aldre, faktisk så mye at andre eldre flytter hit. Og det er jo synd, for da blir det mindre til de som alt er her, og andre kommuner slipper unna sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig eldreomsorg ? Hørt på maken.

Hvordan tror dere eldreomsorgen var i Norge på 50-tallet og tidligere ?

Problemet i dag er at masse folk blir 90 år og eldre, med demens og alskens helseproblemer. For å takle dette, måtte vi straks importere 50.000 nye syke- og hjelpeleiere og bygge en haug med nye sykehjem. Men selv det tar ikke unna for den kommende eldrebølgen.

Behovet har ingen grenser, dette lar seg aldri løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Kniker

Både KS og de fleste kommunene gjennomfører jevnlig brukerundersøkelser der man blir spurt om man er fornøyd med kvaliteten på tjenestene som leveres.

De som blir spurt i disse undersøkelsene, er brukerne selv, deres pårørende og de ansatte i de ulike tjenestene.

Gjennomgående er svarene svært positive. Barnehagene scorer alltid høyest, men de aller fleste kommunale tjenestene kommer meget godt ut av slike brukerundersøkelser. Dette gjelder også undersøkelser i pleie- og omsorgssektoren.

Dessverre er det jo bare de som faktisk har peiling som blir spurt i disse undersøkelsene; brukerne, deres pårørende og de ansatte. Dermed går man jo glipp av de som VET BEST, som for eksempel dem som starter tråder på ulike nettfora fordi de tror at media avspeiler hele virkeligheten.

"Gode offentlige tjenester" og "fornøyde brukere av offentlige tjenester" er science fiction for journalister som lever av folks surhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var utdannet sykepleier i sommer og har hatt en del ekstravakter på sykehjem. Det er rett og slett for jævli. Jeg orkerikke denne jobben. Det er så travelt at vi rekker ikke å ta opp alle pasientene før klokken 12-13..og da er det middag. Det er 27 pasienter hvor alle botsett fra 2 stk må opp i heis. Mesteparten må også mates... Sårstell, medisiner og alt dette er det en sykepleier som tar seg av og stellet mister derfor en av bemanningen. Rekker vi ikke å få opp alle i løpet av dagen ligger de i sengene sine og roper at de vil opp, gråter og finner harde ting å slå i nattbordet med slik at vi skal høre de..men har vi tid..? ikke alltid... pårørende komer å kjefter på oss som jobber der for at vi behandler de eldre dårlig, men hva skal vi gjøre da? vi gjør alt hva vi kan. Ofte tar (hvertfall ikke jeg)mat pause en gang...vi springer fra 07.00 til 14.30 hver dag...

Som sagt er jeg nyutdannet, og kommer til å levere oppsigelsen min slutten av desember.

Jeg er egentlig en veldig sterk dame, men dette klarer ike kroppen min.

Så jeg kommer til å søke på jobb som noe innenfor økonomi siden jeg har en bakgrunn fra dette... så tar de vell istedet for meg inn en ufaglært som tjener like godt som meg. Snart er sykehjemmene fulle av ufaglærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg litt ned nå.

Mesteparten av eldreomsorgen er god. Men det finnes unntak som det bør settes søkelys på. Men det er direkte feil å påstå at eldreomsorgen er skammelig.

...

Hvordan kan du si det? Fordi dine foreldre er heldige konkluderer du med at mesteparten er god? Selvsagt finnes det solskinnshistorier, men de aller fleste steder er det ganske begrederlig.

Ja de bør være veldig overrasket, for det må være unntaket som bekrefter regelen!

Jeg jobber i eldreomsorgen. Og det er bare sorgen! Jeg er så "heldig" at jeg har 75% stilling. Du vil kanskje ikke tro det, men en av hjpl har 10% stilling!!! Det går på ekstravakter. Hittil har vedkommende jobbet slik i ca 6 år.

Jobber vi over 100 % får vi ikke overtidsbetaling, for det har sjefen bestemt. Vi får lov å jobbe overtid, men må da godta at vi ikke får ekstra betalt. Kyss meg i ræva sier jeg bare. Jobber ikke overtid der jeg nei. Dette for å spare penger...

Vi er underbemannet. Hva synes du om 2 pleiere på 15 pasienter på kveldstid? Her igjen: det skal spares. Så når herr Olsen ligger i senga med lungebetennelse, er redd og vil ha en hand å holde i. Jo da må vi si: beklager, men jeg har IKKE TID. Hvor er omsorgen og tryggheten for våre gamle?

Personalet sliter seg helt ut. Man får senebetennelser. Men vet du hva? Belastningslidelser som ond rygg osv osv blir ikke regnet som yrkesskader, og ergo får man ikke erstatning hvis man skulle være så uheldig.

Helsepersonell har et ansvar for å si fra om uverdige forhold. Men det stedet jeg jobber på er ikke unikt på å være dårlig. Jeg er utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg orker bare ikke å bruke kreftene mine på å skrike høyt ut om dette. For da blir jeg en VARSLER, og vi vet jo alle hvor enkelt det er for en varsler å få seg ny jobb.

Så altså velger jeg letteste utvei, og slutter i jobben. Skal snart levere oppsigelsen og det skal feires grundig!

Jeg er sykepleier, og føler dessverre at jeg har valgt helt feil yrke. Det er altfor langt mellom det man lærte på skolen og den harde virkelighet.

Kan bare skrive under på denne. Jeg sluttet nylig som sykepleier, og driver nå og utdanner meg til noe helt annet.

Det er ikke lønnen som er hovedproblemet til ansatte i helsevesenet, det er de elendige forholdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet har ingen grenser, dette lar seg aldri løse.

Joda, behovet har en klar grense i form av et bestemt antall pleietrengende. Dette lar seg også løse dersom en er villig til å gjøre det. Problemet er først og fremst at syterne og pessimistene ikke er villig til å betale den skatten som kreves for å løse problemet.

Jeg synes det er forkastelig at syterne og pessimistene ønsker seg innvandring og reduserte offentlige ytelser for å slippe å betale en høyere skattesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilsvarende erfaringer som deg. Ikke bare fra eldreomsorgen, men også fra en medisinsk avdeling på sykehuset. Der var vi kun to sykepleiere og to hjelpepleiere på kveldsvakt på over 20 pasienter. Flere pasienter var alvorlig syke eller døende. Det føltes uverdig.

Nå jobber jeg ved en lindrende enhet. Pasientene der er døende. Trives mye bedre der. På kveldsvakt er det to sykepleiere på 6 pasienter. Det er en god, rolig og fredelig stemning. Men selv med så god bemanning er det ofte travelt. Det føles veldig meningsfylt å gi mennesker en best mulig avslutning på livet. Vil anbefale deg en slik avdeling vsn. :)

Det ER uverdig. Jeg vet at arbeidsforholdene på sykehus ikke er stort bedre. De springer like mye der. Enkelte avd er selvsagt bedre enn andre.

Jeg tror ikke jeg egner meg på lindrende avd. Sånn sett liker jeg ikke sykehjem heller. Jeg synes det er givende å hjelpe mennesker. Men jeg synes det er så trasig å vite at dette er siste stoppested...

Jeg liker bedre å få inn pasienter, hjelpe dem og sende dem videre i systemet eller hjem igjen:-) Legevakt er drømmearbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb.

Ja, jeg er påpasselig med å gi alle de flotte kvinnene gode tilbakemeldinger etterhvert som de kommer. Jeg har alliert meg med avdelingsledelsen og sender e-post rett som det er. Utrolig hvor mye så lite betyr.

Takk.

Du misforsto meg. Det nytter ikke bare å skryte til de som jobber der. Jeg mente kommunepolitikerne. Det er de som bevilger penger til stillinger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to vidt forskjellige verdener! Ingen tvil om hvor jeg vil øke stillingsprosenten og hvor jeg vil si opp, er det?

Begge sykehjemmene tilhører samme kommune, men ligger et stykke fra hverandre. Kan noen forklare meg hvorfor det er så store forskjeller i samme kommune, værsåsnill?

Nei.

Jeg vil tro at sykehjemmene har forskjellige ledere, og det er nok grunnen til forskjellene. Noen burde bare ikke være leder. De er mer lojale mot sine overordnede og det å spare penger. Andre har heldigvis mer vett og bryr seg mest om pasientene og de som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett for jævli. Jeg orkerikke denne jobben.

Velkommen etter :troest:

Jeg orker det heller ikke. Har lekt med tanken om å ta en helt annen utdannelse. Får se etterhvert hva det blir til. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å jobbe fulltid til jeg er over 60 år. Men nå får jeg jo ikke fulltidsstilling heller da... :kjefte:

Flere av de spl jeg jobber med er fornøyd med sine stillinsprosenter. For de klarer ikke å jobbe full tid når det er så tungt. Og de har en mann som jobber full tid. Flott når de en gang sitter der som minstepensjonister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Du misforsto meg. Det nytter ikke bare å skryte til de som jobber der. Jeg mente kommunepolitikerne. Det er de som bevilger penger til stillinger etc.

OK, ja det gjør jeg også.

Men altså...jeg må bare få si at i den grad jeg har forbilder, så er det faktisk sykepleiere. Jeg kjenner jo en god del av dem gjennom jobben min, men jeg tror dette aller mest har med at jeg selv ble skadet på jobb en gang, og måtte overlate all kontroll til to sykepleiere som fulgte meg på den tyngste delen av veien tilbake.

Aldri har jeg følt at takk noen gang har vært så utilstrekkelig, og innser nå at jeg ikke greier å formidle at jeg skylder dem det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...