Gå til innhold

Eldreomsorgen er skammelig


Gjest Gjest_trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*

Den norske eldreomsorgen er skammelig!

Gamle mennesker blir stuet inn på lager, trimmrom, gangen og bad!

HÆ, godtar vi dette enda?

Hva skjer og når skjer forandringene!

Full barnehagedekning blir det skreket om, hva med full eldredekning når det gjelder omsorg for eldre, sykehjemsplasser, omsorgsplasser og helst enerom også begge steder?

Du står i kø i 2-3 år så når du endelig får plass så havner man på sykehusets lager :kjefte:

Jeg blir kvalm av dette opplegget, det er usmakelig!

Hvem har skylden!Er det kommunene eller er det regjeringen?

Spiller ingen rolle, se å samarbeid å få til noe verdig for våre eldre borgere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den norske eldreomsorgen er skammelig!

Gamle mennesker blir stuet inn på lager, trimmrom, gangen og bad!

HÆ, godtar vi dette enda?

Hva skjer og når skjer forandringene!

Full barnehagedekning blir det skreket om, hva med full eldredekning når det gjelder omsorg for eldre, sykehjemsplasser, omsorgsplasser og helst enerom også begge steder?

Du står i kø i 2-3 år så når du endelig får plass så havner man på sykehusets lager :kjefte:

Jeg blir kvalm av dette opplegget, det er usmakelig!

Hvem har skylden!Er det kommunene eller er det regjeringen?

Spiller ingen rolle, se å samarbeid å få til noe verdig for våre eldre borgere!

Ro deg litt ned nå.

Mesteparten av eldreomsorgen er god. Men det finnes unntak som det bør settes søkelys på. Men det er direkte feil å påstå at eldreomsorgen er skammelig.

Hvem har skylden?

Tja...f.eks. de ansvarlige politikerne for 20 år siden, som ikke forutså at vi kunne få såpass mange eldre med pleiebehov i dag. Det betyr at en del av den generasjonen som nå er misfornøyd faktisk tildels kan takke seg selv.

Eller kanskje dagens politkere? Eldreomsorgen er jo kumminenes ansvar og det er jo påfallende at Bergen og Oslo er blant de som har størst problem. Disse utstillingsvinduene for Høyre og FRP politikk. Valgfriheten består i om du vil bo på gangen eller på et lager.

På kort sikt tror jeg at kommunene må bruke den styrkede kommuneøkonomien som Stortinget har forutsatt. Det betyr færre nye og flott rådhus og flere omsorgsplasser.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange år skal det være enkelte saker vi må sette søkelyset på?

Vi må bygge flere sykehjemsplasser og sette opp lønna til omsorgsarbeiderne! Midler til kommunen må øremerkes de eldre og det må følges opp at midlene blir brukt til det det skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange år skal det være enkelte saker vi må sette søkelyset på?

Vi må bygge flere sykehjemsplasser og sette opp lønna til omsorgsarbeiderne! Midler til kommunen må øremerkes de eldre og det må følges opp at midlene blir brukt til det det skal!

Ja, det kan være en del av løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Kniker

Vi har ikke sett starten på eldrebølgen enda. Det er først om 20 års tid vi får den virkelige boomen av rullatormafia på vei inn til sykehjemmene.

Det blir spennende å se hvordan stadig færre nordmenn i arbeidsfør alder skal kunne finansiere og gjennomføre det omsorgstilbudet som fremtidens gamle krever båda i kvantitet og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mesteparten av eldreomsorgen er god. Men det finnes unntak som det bør settes søkelys på. Men det er direkte feil å påstå at eldreomsorgen er skammelig.

Jobber du i eldreomsorgen Jalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange år skal det være enkelte saker vi må sette søkelyset på?

Vi må bygge flere sykehjemsplasser og sette opp lønna til omsorgsarbeiderne! Midler til kommunen må øremerkes de eldre og det må følges opp at midlene blir brukt til det det skal!

Sette opp lønna er selvfølgelig helt ok. Men det virkelige problemet er den dårlige bemanninga og alle deltidsstillingene. Gjør noe med det først, så kan man prate om lønn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sett starten på eldrebølgen enda. Det er først om 20 års tid vi får den virkelige boomen av rullatormafia på vei inn til sykehjemmene.

Det blir spennende å se hvordan stadig færre nordmenn i arbeidsfør alder skal kunne finansiere og gjennomføre det omsorgstilbudet som fremtidens gamle krever båda i kvantitet og kvalitet.

La meg gjette: Vi innfører aktiv dødshjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive at "den norske eldreomsorgen" er skammelig blir jo feil, det er alt for generaliserende. Det er mye bra eldreomsorg, men det betyr jo ikke at vi ikke skal gjøre noe med det som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i eldreomsorgen Jalp?

Nei, men jeg har gamle foreldre som nyter meget godt av en veldig godt utbygd og vel tilrettelagt eldreomsorg. De er kjempefornøyde og ikke minst svært overrasket over kvaliteten og servicenivået. For som de sier: Vi hører og ser ikke annet enn at eldreomsorgen er uverdig i mediene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av eldreomsorgen er god. Men det finnes unntak som det bør settes søkelys på. Men det er direkte feil å påstå at eldreomsorgen er skammelig.

Jeg tror de fleste pasienter og ansatte i eldreomsorgen er uenige i at mesteparten av eldreomsorgen er god.

Hvilke personlige erfaringer har du Jalp? Jobbet der? Hatt gamle og syke familiemedlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har gamle foreldre som nyter meget godt av en veldig godt utbygd og vel tilrettelagt eldreomsorg. De er kjempefornøyde og ikke minst svært overrasket over kvaliteten og servicenivået. For som de sier: Vi hører og ser ikke annet enn at eldreomsorgen er uverdig i mediene.

Da har de vært heldige. Jeg har helt motsatt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste pasienter og ansatte i eldreomsorgen er uenige i at mesteparten av eldreomsorgen er god.

Hvilke personlige erfaringer har du Jalp? Jobbet der? Hatt gamle og syke familiemedlemmer?

Jeg har foreldre som nyter godt av en strålende lokal eldreomsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har gamle foreldre som nyter meget godt av en veldig godt utbygd og vel tilrettelagt eldreomsorg. De er kjempefornøyde og ikke minst svært overrasket over kvaliteten og servicenivået. For som de sier: Vi hører og ser ikke annet enn at eldreomsorgen er uverdig i mediene.

Ja de bør være veldig overrasket, for det må være unntaket som bekrefter regelen!

Jeg jobber i eldreomsorgen. Og det er bare sorgen! Jeg er så "heldig" at jeg har 75% stilling. Du vil kanskje ikke tro det, men en av hjpl har 10% stilling!!! Det går på ekstravakter. Hittil har vedkommende jobbet slik i ca 6 år.

Jobber vi over 100 % får vi ikke overtidsbetaling, for det har sjefen bestemt. Vi får lov å jobbe overtid, men må da godta at vi ikke får ekstra betalt. Kyss meg i ræva sier jeg bare. Jobber ikke overtid der jeg nei. Dette for å spare penger...

Vi er underbemannet. Hva synes du om 2 pleiere på 15 pasienter på kveldstid? Her igjen: det skal spares. Så når herr Olsen ligger i senga med lungebetennelse, er redd og vil ha en hand å holde i. Jo da må vi si: beklager, men jeg har IKKE TID. Hvor er omsorgen og tryggheten for våre gamle?

Personalet sliter seg helt ut. Man får senebetennelser. Men vet du hva? Belastningslidelser som ond rygg osv osv blir ikke regnet som yrkesskader, og ergo får man ikke erstatning hvis man skulle være så uheldig.

Helsepersonell har et ansvar for å si fra om uverdige forhold. Men det stedet jeg jobber på er ikke unikt på å være dårlig. Jeg er utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg orker bare ikke å bruke kreftene mine på å skrike høyt ut om dette. For da blir jeg en VARSLER, og vi vet jo alle hvor enkelt det er for en varsler å få seg ny jobb.

Så altså velger jeg letteste utvei, og slutter i jobben. Skal snart levere oppsigelsen og det skal feires grundig!

Jeg er sykepleier, og føler dessverre at jeg har valgt helt feil yrke. Det er altfor langt mellom det man lærte på skolen og den harde virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de bør være veldig overrasket, for det må være unntaket som bekrefter regelen!

Jeg jobber i eldreomsorgen. Og det er bare sorgen! Jeg er så "heldig" at jeg har 75% stilling. Du vil kanskje ikke tro det, men en av hjpl har 10% stilling!!! Det går på ekstravakter. Hittil har vedkommende jobbet slik i ca 6 år.

Jobber vi over 100 % får vi ikke overtidsbetaling, for det har sjefen bestemt. Vi får lov å jobbe overtid, men må da godta at vi ikke får ekstra betalt. Kyss meg i ræva sier jeg bare. Jobber ikke overtid der jeg nei. Dette for å spare penger...

Vi er underbemannet. Hva synes du om 2 pleiere på 15 pasienter på kveldstid? Her igjen: det skal spares. Så når herr Olsen ligger i senga med lungebetennelse, er redd og vil ha en hand å holde i. Jo da må vi si: beklager, men jeg har IKKE TID. Hvor er omsorgen og tryggheten for våre gamle?

Personalet sliter seg helt ut. Man får senebetennelser. Men vet du hva? Belastningslidelser som ond rygg osv osv blir ikke regnet som yrkesskader, og ergo får man ikke erstatning hvis man skulle være så uheldig.

Helsepersonell har et ansvar for å si fra om uverdige forhold. Men det stedet jeg jobber på er ikke unikt på å være dårlig. Jeg er utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg orker bare ikke å bruke kreftene mine på å skrike høyt ut om dette. For da blir jeg en VARSLER, og vi vet jo alle hvor enkelt det er for en varsler å få seg ny jobb.

Så altså velger jeg letteste utvei, og slutter i jobben. Skal snart levere oppsigelsen og det skal feires grundig!

Jeg er sykepleier, og føler dessverre at jeg har valgt helt feil yrke. Det er altfor langt mellom det man lærte på skolen og den harde virkelighet.

Det var leit å høre vsn. Det høres ut som om politikere og lokale myndigheter der du bor verken prioriterer eldreomsorg eller personalpolitikk. Jeg støtter deg derfor i valget med å si opp. Den lokale offentlige fattigdommen eller vanstyringen skal ikke være ditt magesår, derfor bør du beskytte deg selv slik du nå gjør.

For å gå litt mer i dybden i forholdet til eldreomsorgen, så synes det som om det spriker ganske mye. Det finnes kommuner som virkelig har gjort en god jobb, og som prioriterer statlige midler som forutsatt. Men så finnes det kommuner som langt på vei kulle vært satt under administrasjon.

Jeg skal ikke nekte for at det sikkert finne kritikkverdige forhold mange steder, men i dette bildet hører den motsatte virkeligheten også til.

Jeg er imidlertid helt sikker på at du og din kompetanse er etterspurt et sted man vet å sette pris på den. Jeg ønsker deg derfor lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er klar over at noen plasser er bra. der er det fornuftige politikere som vil prioritere eldreomsorgen.

Og faktisk er det givende å jobbe med eldre. Mange av dem er skikkelig søte. Men når man hele tiden føler at man ikke får brukt den tiden man vil på hver enkelt... Det blir for vanskelig å jobbe sånn. Hadde bemanninga vært god, så tror jeg ikke det ville vært problemer med å få sykepleiere til sykehjem.

Fint hvis du kan gi tilbakemelding til kommunen, der dine foreldre bor, om at du er fornøyd. Positive tilbakemeldinger kan det aldri bli for mange av.

Jeg får ny jobb. Og det blir ikke på sykehjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de bør være veldig overrasket, for det må være unntaket som bekrefter regelen!

Jeg jobber i eldreomsorgen. Og det er bare sorgen! Jeg er så "heldig" at jeg har 75% stilling. Du vil kanskje ikke tro det, men en av hjpl har 10% stilling!!! Det går på ekstravakter. Hittil har vedkommende jobbet slik i ca 6 år.

Jobber vi over 100 % får vi ikke overtidsbetaling, for det har sjefen bestemt. Vi får lov å jobbe overtid, men må da godta at vi ikke får ekstra betalt. Kyss meg i ræva sier jeg bare. Jobber ikke overtid der jeg nei. Dette for å spare penger...

Vi er underbemannet. Hva synes du om 2 pleiere på 15 pasienter på kveldstid? Her igjen: det skal spares. Så når herr Olsen ligger i senga med lungebetennelse, er redd og vil ha en hand å holde i. Jo da må vi si: beklager, men jeg har IKKE TID. Hvor er omsorgen og tryggheten for våre gamle?

Personalet sliter seg helt ut. Man får senebetennelser. Men vet du hva? Belastningslidelser som ond rygg osv osv blir ikke regnet som yrkesskader, og ergo får man ikke erstatning hvis man skulle være så uheldig.

Helsepersonell har et ansvar for å si fra om uverdige forhold. Men det stedet jeg jobber på er ikke unikt på å være dårlig. Jeg er utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg orker bare ikke å bruke kreftene mine på å skrike høyt ut om dette. For da blir jeg en VARSLER, og vi vet jo alle hvor enkelt det er for en varsler å få seg ny jobb.

Så altså velger jeg letteste utvei, og slutter i jobben. Skal snart levere oppsigelsen og det skal feires grundig!

Jeg er sykepleier, og føler dessverre at jeg har valgt helt feil yrke. Det er altfor langt mellom det man lærte på skolen og den harde virkelighet.

Jeg har tilsvarende erfaringer som deg. Ikke bare fra eldreomsorgen, men også fra en medisinsk avdeling på sykehuset. Der var vi kun to sykepleiere og to hjelpepleiere på kveldsvakt på over 20 pasienter. Flere pasienter var alvorlig syke eller døende. Det føltes uverdig. Pasienter som hadde behov for venefloner, infusjoner, kateter, smertepumper, forstøver, peritoneal dialyse, stadige målinger av puls/BT, pleie og omsorg. Vi måtte ta imot nye pasienter og rekvirere prøver/undersøkelser, stelle døde pasienter, følge opp prøvesvar, prate med engstelige pasienter og pårørende, overtale suicidale til å ikke reise hjem, passe på at demente ikke falt ut av sengen....På nattevakter var vi bare to sykepleiere. Noen ganger bare en sykepleier og en hjelpepleier. Vi stresset rundt i 10 timer og gikk hjem utslitt og med dårlig samvittighet.

Nå jobber jeg ved en lindrende enhet. Pasientene der er døende. Trives mye bedre der. På kveldsvakt er det to sykepleiere på 6 pasienter. Det er en god, rolig og fredelig stemning. Men selv med så god bemanning er det ofte travelt. Det føles veldig meningsfylt å gi mennesker en best mulig avslutning på livet. Vil anbefale deg en slik avdeling vsn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at noen plasser er bra. der er det fornuftige politikere som vil prioritere eldreomsorgen.

Og faktisk er det givende å jobbe med eldre. Mange av dem er skikkelig søte. Men når man hele tiden føler at man ikke får brukt den tiden man vil på hver enkelt... Det blir for vanskelig å jobbe sånn. Hadde bemanninga vært god, så tror jeg ikke det ville vært problemer med å få sykepleiere til sykehjem.

Fint hvis du kan gi tilbakemelding til kommunen, der dine foreldre bor, om at du er fornøyd. Positive tilbakemeldinger kan det aldri bli for mange av.

Jeg får ny jobb. Og det blir ikke på sykehjem :)

Gratulerer med ny jobb.

Ja, jeg er påpasselig med å gi alle de flotte kvinnene gode tilbakemeldinger etterhvert som de kommer. Jeg har alliert meg med avdelingsledelsen og sender e-post rett som det er. Utrolig hvor mye så lite betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på to forskjellige sykehjem.

1: 32 pasienter (bare én avdeling), vi er fra 4 til 8 pleiere, bare 2 klarer å stelle seg selv, 14 må mates, 9 er sengeliggende (bare 6 pasienter trenger man IKKE bruke heis på å få opp), eget storkjøkken (får maten ferdig til hvert måltid), 3 må trenes opp (slagpasienter), gammelt bygg, svært syke pasienter rent generelt, alltid hektisk, vi løper ræva av oss hver eneste dag, går hjem med følelsen av å ikke ha gjort noe nyttig.

2: 14 pasienter (én av seks avdelinger), fra 4 til 6 pleiere, 4 pasienter klarer å stelle seg selv, 3 trenger å få maten smurt, resten smører selv og er rimelig oppegående, hovedsaklig alzheimer-pasienter, bruker aktiv heis på 1 pasient av og til, får middag fra storkjøkkenet, brødmaten ordner vi selv på avdelingens lille kjøkken, alltid rolig atmosfære, går hjem med følelsen av å ha betydd noe for noen.

Dette er to vidt forskjellige verdener! Ingen tvil om hvor jeg vil øke stillingsprosenten og hvor jeg vil si opp, er det?

1 må vi krangle og kjempe for å få én ekstra heis, vi må snu på hver krone for å se om vi har råd til å lage i stand litt kos for de gamle en gang i uken. Det er høyt sykefravær, og vi føler oss som "dumpingplass" for krevende pasienter. De kommer fra 3 kommuner (å få plass på nærmeste sykehjem burde jo være en selvfølge, men det skjer ikke).

2 får vi det vi trenger, nesten før vi ber om det. Vi har lesestund, bingo, musikkterapeut, spiller spill med de gamle, arrangerer turer, har små dyr i bur ute i sommerhalvåret, osv osv. Pasientene har vokst opp i nærområdet, og de fleste kjenner hverandre fra før. (De bare husker det ikke alltid.)

Begge sykehjemmene tilhører samme kommune, men ligger et stykke fra hverandre. Kan noen forklare meg hvorfor det er så store forskjeller i samme kommune, værsåsnill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...