Gå til innhold

Barnevernet - igjen.


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr

Det er ikke lett å være barnevernet.

Først kritikk fordi de går inn i familier i altfor stor grad, så får de kritikk fordi de gjør for lite.

- Denne episoden er et eksempel på hva som kan skje når barnevernet ikke følger opp etter loven.

Dette sier Fylkesmann Svein Ludvigsen, som har gitt bot på kroner 100 000 til to kommuner for det han mener er for dårlig arbeid fra barnevernets side.

Stakkars barnevernet. Får de ikke kritikk for det ene, er jeg sikker på at de får kritikk for det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tante Kniker

Jeg tror barnevernet generelt sett har litt for høy terskel for å gripe inn, og at man i mange tilfeller prøver for mange "lette" tiltak i lang tid.

Samtidig synes jeg det er supert at det er fokus på barnevernets arbeid. Det er ikke en menneskerett å være foreldre, men det er en menneskerett å ha en trygg barndom.

Sist, men ikke minst er jeg glad for at jeg ikke jobber i barnevernet. Mange historier i pressen er åpenbare løgnhistorier, og barnevernet er forhindret fra å få frem de faktiske forhold gjennom taushetsplikten. Det er underlig at hensynet til hva som selger aviser gang på gang går langt foran ønsket blant ymse journalister om å avdekke sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å være barnevernet.

Først kritikk fordi de går inn i familier i altfor stor grad, så får de kritikk fordi de gjør for lite.

Dette sier Fylkesmann Svein Ludvigsen, som har gitt bot på kroner 100 000 til to kommuner for det han mener er for dårlig arbeid fra barnevernets side.

Stakkars barnevernet. Får de ikke kritikk for det ene, er jeg sikker på at de får kritikk for det andre.

Ludvigsen har nu alltid vorre en hestkuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bot da???

Ja, ta fra dem litt flere ressurser. Det var en god idè. Her er det svikt i mange ledd, men å gi barnevernet BOT? Hvem skal det hjelpe? Det hjelper ihvertfall ikke barn som lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det er kommunen som får bot. Ikke barnevernet direkte.

Resultatet av dette var at kommunen bevilget penger til en ekstra stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så kommer "han dærre kverulanten" som faktisk er enig i reaksjonen :jepp: .

I de fleste yrker må det gjøres avveininger for og imot. I saken som omhandlet denne 4-åringen har "barnevernet" beviselig gjort for lite. Det må de tåle å få kritikk for.

Dessuten er jeg enig med tante Kniker i at "barnevernet" ofte gjør for lite fremfor for mye.

Men problemet "barnevernet" står ovenfor er ikke om de gjør for mye eller for lite. Problemet er isteden de mangelfulle kontroll rutinene de synes å ha ettersom de ikke gjør noe når de burde gjort noe, eller gjennomfører for omfattende tiltak der de kunne unngått dette.

Jeg antar grensen for dette bestemmes av barnevernssjefen i de aktuelle kommuner, og i siste omgang Helse- og Sosial sjefen.

Når disse personene gjør feil bør de naturligvis bli fortalt dette på lik linje med enhver annen arbeidstager som gjør feil i sin stilling. Å gi et klapp på skulderen ville være å frata disse personene det ansvaret som følger stillingen.

Jeg sitter med inntrykk av at det ofte nedsettes en "komitè" som evaluerer tiltakene. på denne måten fraskriver kommunen seg ansvar på person nivå. Slik jeg ser det bør det være klarere retningslinjer for "barnevernets" arbeid. Og en evaluering av tiltak bør sansynligvis gjøres av en objektiv 3.part

Når en får en ansvarsfull stilling (som f.eks. Barnevernssjef eller Hels- og sosial sjef) får en samtidig rett til å gjøre "ukritiske" tiltak. Hvis en ikke ønsker å ta det ansvaret må de også miste retten til å gjøre slike tiltak.

"Barnevernet" synes å motsette seg en slik vurdering av en 3.part. De vil ha makten til å gjøre tiltak, men ikke kritikken om tiltakene (mangel på tiltak) er feil. "Barnevernet" er den etaten som sansynligvis tillegges mest vekt når deres funksjoner, arbeidsrutiner og evt. tiltak skal evalueres. Sansynligvis bør ikke barnevernet ha så mye makt, men muligens ha en ren "utredningsfunksjon". For vi har sett altfor mange eksempler på at tiltakene, eller mangel på tiltak, ikke samsvarer med den situasjonen barnet er i og det ansvaret etaten er tillagt med dagens lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer "han dærre kverulanten" som faktisk er enig i reaksjonen :jepp: .

Du er ikke alene om å være enig i reaksjonen.

Noen ganger gjør BV for mye der dem ikke skal gjøre for mye og noen ganger gjør dem for lite der dem skulle ha gjort mere!

Denne saken det er snakk om er til å grine av :gråte:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/14/518206.html

Forøvrig er dommen mot foreldrene for mild men det er vel en annen diskusjon :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert:

Barnevernet kan ikke annet enn å tape.

Jeg synes faktisk det er litt av et mirakel at det finnes folk som gidder å jobbe der. Det må være tidenes drittjobb. For med jevne mellomrom, når det virkelig gjelder, så fremstilles man enten som kald og grusom når man tar barna fra de stakkars foreldrene, eller som inkompetent og likegyldig når man tar dem for sent.

Og uansett hva man vet og har tenkt i saken, så er man ute av stand til å forsvare seg når drittstormen begynner og pressen lurer på om man "tar selvkritikk" for arbeidet som er gjort.

Folk skjerper seg vanligvis kraftig når de vet at de er under utredning eller hva man skal kalle det.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert:

Barnevernet kan ikke annet enn å tape.

Jeg er ikke helt enig med deg.

Grunnen til at "barnevernet" taper i så mange situasjoner er at de ønsker all den makten de kan få, samtidig som de åpner for "kameraderi" og maktmisbruk med dagens arbeidsmetoder.

Samtidig ønsker de tydligvis ikke noen ekstern kontroll på det arbeidet de gjør (dette kan sikkert være individuelt fra kommune til kommune, men det har kommet frem eksempler som sier at de NEKTER å bli evaliert for de avgjørelsene de tar).

Barnevernet legger selv mange av føringene for hvordan etaten skal arbeide, og om de vil arbeid slik de gjør idag, med fare for å gjøre feil uten at det rettes opp, så har de selv valgt dette.

De velger å dekke seg bak taushetspliketen, selv om de blir fritatt for dette av den annen part. Og i flere av tilfellene dekker de seg bak taushetsplikten selv om dette ikke berører barnet. F.eks. da besteforeldrene til jenta de ønsket å tvangssende til Gambia, ba om informasjon for hvorfor de ble beskrevet som uegnet. Dette ville ikke barnevernet begrunne ovenfor partene i saken.

Selv leverte jeg en bekymringsmelding ang egne barn. De undersøkte aldri saken/snakket med bostedsforelder. Jeg ble aldri orientert, ant. "fordi jeg ikke var part i saken" (kun bostedsforelder og barn regnes ant. som part i saken), og fikk ingen beskjed om klagemuligheter. Først når eksterne fagfolk slo alarm skjedde det noe (og da skjedde det fort).

Kontrollrutinene er med andre ord altfor dårlig, og bør utbedres så fort som mulig. Men så lenge "barnevernet" motarbeider en slik eksternkontroll må de regne med å gjøre feil som de får ansvar for.

Jeg synes faktisk det er litt av et mirakel at det finnes folk som gidder å jobbe der. Det må være tidenes drittjobb. For med jevne mellomrom, når det virkelig gjelder, så fremstilles man enten som kald og grusom når man tar barna fra de stakkars foreldrene, eller som inkompetent og likegyldig når man tar dem for sent.

Og uansett hva man vet og har tenkt i saken, så er man ute av stand til å forsvare seg når drittstormen begynner og pressen lurer på om man "tar selvkritikk" for arbeidet som er gjort.

Folk skjerper seg vanligvis kraftig når de vet at de er under utredning eller hva man skal kalle det.

Det ER et enormt ansvar å fjerne barn fra sine forelde. Det ER et enormt ansvar å ikke flytte barn når dette er nødvendig. Og når det gjøres feil får det ekstreme konsekvenser for de som evt utsettes for slike maktovergrep.

Alle arbeidstagere gjør feil. Unntaket er "barnevernet", - i barnevernets egne øyne. For hadde de innsett at det blir gjort feil fra tid til annen hadde de ikke vært så sterk motstander av kontroll som kan hindre feil. Men hvis de er maktmennesker som ønsker å gjøre som de vil, inkludert maktmisbruk, må de regne med kritikk når ting går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Bare en lite oppfordring Far til 2, eller skal jeg skrive "Far" til 2.

Kan du ikke være så snill å la vær å skrive "barnevernet"?

Så klarer jeg kanskje lese innleggene dine uten å anta at du forakter barnevernet så til de grader at jeg ikke orker å lese svarene dine. På tross av klossete bruk av anførselstegn har du mange betraktninger som jeg synes er spennende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en lite oppfordring Far til 2, eller skal jeg skrive "Far" til 2.

Kan du ikke være så snill å la vær å skrive "barnevernet"?

Så klarer jeg kanskje lese innleggene dine uten å anta at du forakter barnevernet så til de grader at jeg ikke orker å lese svarene dine. På tross av klossete bruk av anførselstegn har du mange betraktninger som jeg synes er spennende å lese.

Det er ingen tvil om at vi trenger et barnevern. Men slik systemet er lagt opp idag, er det rom for altfor mange feil.

Jeg er utvilsomt skeptisk til "barnevernet" slik det opererer idag. Mye på grunn av min egen erfaring. Derfor mener jeg etaten ikke fungerer tilfredstillende utifra de forutsetningene som lå til grunn ved opprettelsen. Når løsningen ikke fungerer utifra forutsetningene har jeg valgt å sette etatens navn i gåseøyne.

Å skrive "Far" til 2 er forøvrig også akseptabelt om du mener fedre på generelt grunnlag ikke fungerer slik fedre bør. Men ikke referer til meg som person, for da blir det personangrep ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hanne_*

Min erfaring, som ansatt på en skole, er vel ikke så bra...hvis foreldrene ber om hjelp selv så er det greit. Men jeg har altfor mange eksempler hvor vi har meldt bekymring, på bakgrunn av hva barnet (ungdomsskole) har fortalt (har selvsagt hatt samtaler med foreldrene før melding sendes) hvor barnevernet ringer (!) og spør oss ut om det er så ille ? og hvor de ringer til foresatte og spør om ting, uten engang å dra på hjemmebesøk og se , eller for den del snakke med ungen som vi er bekymra for. Som er den som selv har fortalt om situasjonen. Det er synd å si det, men min oppfatning er at det er om å¨gjøre å få henlagt så mange saker som mulig. Og så¨er det helt åpenbart for meg at hva som er gode nok oppvekstvilkår, ja der er både ungene, jeg og barnevernet uenige. Jeg tror at de mister litt synet for de ungene som ikke har det helt jævlig, de relaterer for mye til ekstremtilfellene.

Jeg mener ikke her at barnevernet nødvendigvis skal flytte unger ut av familiene, men det er mange familier som trenger hjelp.

Det får de ikke. Og de ungene/ungdommene som selv ber om hjelp får det ikke hvis foresatte ikke samtykker.

Det er min erfaring.

Men - det finnes gull i barnevernet også-at de holder ut med alle de sakene og underlige unnfallende kollegene sine er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...