Gå til innhold

Bytte jobb.


Leyla

Anbefalte innlegg

Hvordan er det for dere andre å bytte jobb? Føler man seg sikker på seg selv, og gleder seg til å ta fatt på noe nytt?

Sliter folk flest med samme kvaler som meg; nemlig at kanskje jeg tar meg vann over hodet og ikke vil klare den nye jobben?

Jeg har søkt på en mellomlederstilling og skal inn til intervju. Men etter å ha hatt en herskesyk sjef i noen år, føler jeg meg plutselig veldig udugelig. Jeg tviler på egne evner, og har vel kanskje litt sånn "flink-pike-syndrom" i tillegg. Når skal folk gjennomskue hvor lite jeg kan, liksom? Kan jeg egentlig noe som helst?

Jeg er SÅ nær ved å trekke meg fra intervjuet fordi jeg halvveis ikke ønsker å utsette en ny eventuell sjef for mine inkompetente egenskaper, og halvveis fordi jeg mener selv jeg likevel ikke kan klare jobben.

Hvordan er det altså for andre som har byttet jobb? Bare yr glede, eller usikkerhet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner veldig godt igjen følelsen din. Var i samme situasjon for en stund siden. Jeg tror de fleste har det sånn, spesielt ved første bytte. Husk på at ingen forventer store resultater med en gang, man regner med at man trenger litt tid til å sette seg inn i ny jobb/nytt virksomhetsområde/ bli kjent med kollegaer osv.

Du kan helt sikker en hel del og du kan banne på at det er mye du ikke kan, men det er jo det som er spennende med ny jobb..lære noe nytt og gjøre hverdagen utfordrende. Ettersom du har fått intervjuet har allerede den nye jobben gjort en første vurdering ellers hadde de ikke giddet å bruke tid på intervju.

I forkant av mitt første byttet var jeg nesten på vei til å begynne å studere igjen fordi jeg ikke følte jeg kunne noen ting. Heldigvis gjorde jeg ikke det. Jeg fikk jobben, livredd for at min nye sjef hadde feil inntrykk av hvor høy min kompetanse var. I etterkant ser jeg at det bare var tull å bekymre seg for. Det jeg ikke kan får jeg tilbud om kurs for å lære. Foreløbig har det ikke vært mange kurs:-) Mestringsfølelsen kom veldig raskt når jeg bare var i gang på ny jobb.

Til 7. og sist er det faktisk en evt ny sjef som heller bør være bekymret, det er han/hun som isåfall gjør en feilansettelse. Du kan bare fortelle om hva du kan/hva du har lyst å lære. Dersom sjefen velger å ansette og deretter forvente annen kunnskap så er de ansvarlige for å tilrettelegge slik at du får opparbeidet kunnskapen.

Det går sikkert kjempebra. Ha tro på deg selv. Ikke skryt på deg noen du ikke kan, men pass på at du ikke holder noe tilbake fordi du er redd for at du ikke kan det godt nok. Det er ikke din jobb å vurdere. Selv bittelitt erfaring på et område er mye mer attraktivt enn ingen erfaring. Det er opp til bedriften å vurdere verdien. Ikke sensurer deg selv :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et langt og utfyllende og informativt svar! Dette hjalp veldig!! :-)

Jeg leste noe et sted om at kvinner ofte får prestasjonsangst foran intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...