Gå til innhold

skriveregler i norsken


treningsjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon
Fint initiativ!

Vet ikke hva jeg skal kalle denne regelen, men her er iallfall et eksempel:

"dame- og herrefrisør".

Ikke "dame og herrefrisør".

Dette går jo også på sammensetninger. Det du "egentlig" skriver er "damefrisør og herrefrisør", men dette blir litt tungvint. "dame og herrefrisør" betyr jo strengt tatt noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest-pest

Også er vel egentlig riktige anførselstegn i Norge «» og ikke "", men det er det et fåtall som vet, så jeg skal la det gå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er vel egentlig riktige anførselstegn i Norge «» og ikke "", men det er det et fåtall som vet, så jeg skal la det gå. ;)

Det er ingen føringer på hvordan man skal skrive dem. Det er valgfritt. Prøv å sjekk "anførselstegn" i ordboken. Da dukker "..." opp.

Tidligere har det nok vært slik at man måtte bruke «».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo også på sammensetninger. Det du "egentlig" skriver er "damefrisør og herrefrisør", men dette blir litt tungvint. "dame og herrefrisør" betyr jo strengt tatt noe helt annet ;)

:Nikke:

Det blir en setning med en helt annen betydning, ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_pest
Det er ingen føringer på hvordan man skal skrive dem. Det er valgfritt. Prøv å sjekk "anførselstegn" i ordboken. Da dukker "..." opp.

Tidligere har det nok vært slik at man måtte bruke «».

Hvis man skriver for hånd må man gjerne bruke " ". Men skriver man derimot artikler, brev etc. er «» det korrekte. »« på dansk, " " på engelsk osv.

Jeg har høgskoleutdanning innen dette her. Grunnen til at alle tror " " er riktig er fordi det er det letteste å finne på tastaturet og Word korrigerer det ikke. Og i et forum er det jo relativt muntlig, så det gjør jo ingenting at man bruker " ".

Trenger du flere kilder har du noen her:

Wikipedia

Korrekturavdelingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skriver for hånd må man gjerne bruke " ". Men skriver man derimot artikler, brev etc. er «» det korrekte. »« på dansk, " " på engelsk osv.

Jeg har høgskoleutdanning innen dette her. Grunnen til at alle tror " " er riktig er fordi det er det letteste å finne på tastaturet og Word korrigerer det ikke. Og i et forum er det jo relativt muntlig, så det gjør jo ingenting at man bruker " ".

Trenger du flere kilder har du noen her:

Wikipedia

Korrekturavdelingen

Jeg burde sjekket flere sider før jeg postet. Jeg sjekket ordboken og noen sider om rettskriving. Det eneste jeg fant ut av var at man egentlig skulle skrive nede/oppe på norsk, men dette har falt så og si bort pga engelsk måte å sitere på.

Til mitt eget motforsvar, så har jeg ikke word eller noe sånt skriveprogram. Jeg lider vel av samme engelsk-syke som de fleste orddelere lider av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Til mitt forsvar må jeg få lov til å si at jeg ikke engang aner hvor disse andre figurene er på mitt tastatur. Hvordan pokker får man fram dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_pest
Jeg burde sjekket flere sider før jeg postet. Jeg sjekket ordboken og noen sider om rettskriving. Det eneste jeg fant ut av var at man egentlig skulle skrive nede/oppe på norsk, men dette har falt så og si bort pga engelsk måte å sitere på.

Til mitt eget motforsvar, så har jeg ikke word eller noe sånt skriveprogram. Jeg lider vel av samme engelsk-syke som de fleste orddelere lider av... ;)

Hehe, du er ikke den eneste som har fått engelsk-syke. Feilene blir bare flere og flere hos nordmenn, både i aviser og andre steder. Mye pga. motsatte regler i engelsk, og man lærer jo norsk grammatikk først, så engelsk. Det man lærer sist er det som sitter best, er det ikke? ;)

Jeg er hjernevaska på typografi, men har innsett at det er ikke så mange som bryr seg om/ser feilene. Men innimellom er det fæle feil som jeg grøsser på ryggen av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er ikke den eneste som har fått engelsk-syke. Feilene blir bare flere og flere hos nordmenn, både i aviser og andre steder. Mye pga. motsatte regler i engelsk, og man lærer jo norsk grammatikk først, så engelsk. Det man lærer sist er det som sitter best, er det ikke? ;)

Jeg er hjernevaska på typografi, men har innsett at det er ikke så mange som bryr seg om/ser feilene. Men innimellom er det fæle feil som jeg grøsser på ryggen av ;)

Har lest litt på disse typografi-sidene, og de snakker om hva de mener er best og anbefaler osv. Vil det si at det egentlig ikke er noen påbudt norsk standard?

Når jeg tenker påbudt standard, så tenker jeg på samme måte som det er påbudt på norsk å skrive substantiv som står ved siden av hverandre sammen?

Det jeg synes kjennetegner både norsk og nynorsk grammatikk er at alle regler har mange unntak.

endring: ville bare si at jeg synes doble klammer ser penere ut.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_pest
Til mitt forsvar må jeg få lov til å si at jeg ikke engang aner hvor disse andre figurene er på mitt tastatur. Hvordan pokker får man fram dem?

Nei, det er akkurat det da. Fordi det er en nesten umulighet å finne de tegnene på PC så bruker man de man finner og føler seg fornøyd med det. Og selvom du lærer hvordan du får de fram, kommer du aldri til å huske det, fordi man bruker det såpass sjeldent.

Men her er de hvertfall :)

« alt+174

» alt+175

(Holde inne alt og trykke ett og ett tall, så slippe tastene.)

Har lest litt på disse typografi-sidene, og de snakker om hva de mener er best og anbefaler osv. Vil det si at det egentlig ikke er noen påbudt norsk standard?

Når jeg tenker påbudt standard, så tenker jeg på samme måte som det er påbudt på norsk å skrive substantiv som står ved siden av hverandre sammen?

Det jeg synes kjennetegner både norsk og nynorsk grammatikk er at alle regler har mange unntak.

endring: ville bare si at jeg synes doble klammer ser penere ut.

Helt enig i deg med at «» ser mye penere ut, og det er litt av greia med typografi. Det skal være penest mulig. Grunnen til at de er valgt i er Norge er fordi de da ikke blir et forstyrrende element i løpende tekst.

Skal prøve å forklare på en enkel måte... ;) Vi har noe som heter x-høyde. Det vil da si at alle norske bokstaver er i det området, mens noen bokstaver har noe som stikker litt opp eller ned.

awxzcervnmuioøæ er i det vi kaller x-høyde.

Resten går enten litt under eller litt over. (ythjkqåpl)

Det vil derfor se penere ut med «» som er i x-høyde, enn med " " som er over x-høyde.

Så for å svare på spørsmålet ditt, så er det i mine øyne er det påbudt like mye som ordsammensetning. Men typografi er ikke det samme som rettskriving, så det står vel ikke en ordbok at «» er de riktige anførselstegna, bare hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skriver for hånd må man gjerne bruke " ". Men skriver man derimot artikler, brev etc. er «» det korrekte. »« på dansk, " " på engelsk osv.

Jeg har høgskoleutdanning innen dette her. Grunnen til at alle tror " " er riktig er fordi det er det letteste å finne på tastaturet og Word korrigerer det ikke. Og i et forum er det jo relativt muntlig, så det gjør jo ingenting at man bruker " ".

Trenger du flere kilder har du noen her:

Wikipedia

Korrekturavdelingen

Jeg har sett flere hovedfagsoppgaver i norsk språk/grammatikk (riktignok fra 90-tallet), hvor kandidaten har brukt " "-tegna. Er reglene virkelig så strikte? Godt jeg skriver oppgave på et annet språk enn norsk, da... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er akkurat det da. Fordi det er en nesten umulighet å finne de tegnene på PC så bruker man de man finner og føler seg fornøyd med det. Og selvom du lærer hvordan du får de fram, kommer du aldri til å huske det, fordi man bruker det såpass sjeldent.

Men her er de hvertfall :)

« alt+174

» alt+175

(Holde inne alt og trykke ett og ett tall, så slippe tastene.)

Helt enig i deg med at «» ser mye penere ut, og det er litt av greia med typografi. Det skal være penest mulig. Grunnen til at de er valgt i er Norge er fordi de da ikke blir et forstyrrende element i løpende tekst.

Dette fungerer vel bare i Word, ikke på internett etc.? Dessuten kan man gå inn og legge til hurtigtaster i Word, og for eksempel bruke shift+ctrl+< og shift+ctrl+>. Det er myyyye enklere enn å huske alt+mange siffer! Anbefales! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITER(La Luna @ 14.11.2007 (00:13) )

Det skal vel egentlig bety at j aldri kan stå ved siden av i eller y i et ord, men det er uansett feil. Det er lov å skrive sjiraff for eksempel.

Jihad, sjiamuslim, jypling osv.

Y-I-J-regelen er ikke gjeldene lenger.

Både ja og nei; i særnorske ord er det nok ikke mange i-er og y-er foran j-er.

Norsk språk er i stadig endring, fordi språket vårt tar inn så mange ord fra andre språk. Samtidig vil man at norsk språk skal være nettopp norsk, og derfor vil man ha en så lite fremmedartet rettskrivning på de nye ordene som mulig.

Samtidig endrer norsk skriftspråk seg fordi det muntlige språket hele tiden forenkler seg. Dette er uungåelig, man vil snakke enklest mulig - det er en grunn til vi ikke lenger har strenge kasusregler i norsk (bortsett fra i enkelte dialekter), slik det var i norrønt. Det er jo for eksempel derfor det nå er lov til å si han der man før skulle ha ham. Forenklingen av muntlig språk gjør at skriftspråket også endrer seg.

Men enkelte ting har ikke endret seg:

- komma foran leddsetninger

- å er et infinitivsmerke, og skal aldri stå andre steder enn i forbindelse med et verb i infinitiv

- og er et bindeord

Samtidig har man normer i forhold til hvilken sjanger man skriver i. Dersom man skriver et kåseri, kan man tillate seg et svært muntlig språk - til forskjell fra en avisartikkel, som ikke ville bli oppfattet seriøst med samme formuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- å er et infinitivsmerke, og skal aldri stå andre steder enn i forbindelse med et verb i infinitiv

Bortsett fra i setningen du nettopp skrev... :ironi::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...