Gå til innhold

går det an å drive nettbutikk i gokk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg har en drøm om å bo på landet. utdannelsen min derimot, får jeg ikke brukt der iom at det ikke finnes jobber. funderer derfor på andre muligheter.

jeg er veldig interesert i klær og mote. ser for meg at shoppingmulighetene blir små på landet. (laaangt til nærmeste by) så, for å slå to fluer i en smekk, tenkte jeg at en nettbutikk med dameklær hadde vært perfekt!

men hvordan gjennomføre dette? noen som har erfaringer å dele? hvordan går man frem? jeg har jo en ide om hvilke merker jeg vil selge, er det bare å ta kontakt med leverandør? (bl a soaked in luxury og object) jeg vil jo som sagt bo utenfor allfarvei, så det er ikke bare-bare for selgere å komme til meg.

jeg høres kanskje naiv ut, men dette er seriøst ment! håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fordel med å drive nettbutikk fra "gokk" er at bo/leieprisene gjerne er lave så lagerplass og liknende ikke blir så uoverkommelig. Du må nok ellers kalkulere inn reiser til salgsmesser eller leverandørkontorer (? vet ikke noe om bransjen) for å få oversikt over plaggene du selger og skal ta inn. Og utover det blir regnestykket sånn ca salg minus innkjøpspris minus utgifter = inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

ja, det positive er at man ikke trenger å bruke penger på lagerplass. det er gjerne et uthus eller et gammelt fjøs(uten lukt seff) på "sånne steder", i alle fall der jeg har tenkt.

andre som vet noe om policyen for salg av merkevarer? f eks noa noa, selges de bare i egne butikker, eller kan man spørre der også? *grønn ja*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nettbutikken drives fra gokk er ingen problemer. Kundene bryr seg sjelden om hvor varene er sendt fra. Det du trenger er:

* En skikkelig webside og god internet tilgang. Husk betalingsmuligheter og slikt. Det er som regel mulig å få med bilder fra leverandøren, men tenk på at du kanskje må ta bilder av noen av klærne selv.

* Et lager til å ha klærne på (husk at det må være relativt godt issolert, og forsikret. Forsikringsselskapet har kanskje noen krav)

* Kontakt med posten eller annen leverandør om hvordan å få klærne ut til kunden. I begynnelsen er det nok like greit å bare dra til postkontoret med pakkene selv, men skulle dette ta av, så kan du få avtale med posten eller annet budfirma at de kommer og henter.

* Mulighet til å resie til sagsmesser og leverandører. Salgsmesser arrangeres ihvertfall to ganger i året i Oslo, sikkert andre steder også. Man kan også ta kontakt med leverandørene. Noen sender kataloger, andre sender prøveplagg.

* God markedsføring. Det er ikke bare å slenge opp en webside, og så strømmer kundene til. Det tar tid å bygge opp en kundebase.

* Jobb eller oppsparte penger. Det sies at man bør regne 6 måneder før man i det hele tatt får intekter når man starter eget firma. Jeg ville ha regnet mye mer.

Jeg ville ha kontaktet Norsk Moteforum. De kan sikkert hjelpe deg videre, og har kontakt med mange leverandører, som kan være en god start. Noen merker selges kun gjennom egne butikker, eller har strenge krav til de som skal selge klærne deres (gjelder spesielt de dyrere merken), men det er bare å kontakte dem så får du svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :) mange konkrete ting å forholde seg til der. kjekt!

det virker jo overkommelig da!

driver du nettbutikk selv kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nettbutikk kan drives fra hvor som helst. Ved å bo i "gokk" går du eventuelt glipp av mersalg ved å kunne ta i mot kunder i tillegg. Men i prinsippet er det ikke noe problem å drive nettbutikk fra hvor som helst. De fleste selgere kan du snakke med over telefonen. Eventuelt besøker du messer eller selgers showrom når du skal gjøre innkjøp.

Det å starte fra skratch kan være svært utfordrende, mye jobbing de to første årene før du kan begynne å tjene penger.

Hva med å kjøpe en bedrift som allerede er etablert? Da har du kanskje ett litt tryggere utgangspunkt. Du kan selv utvide butikkene med de merkene du ønsker. Det kan være verdt å ta en titt hos forskjellige bedriftsmeglere for å se om de kan ha noe som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke drevet nettbutikk selv, men har vurdert det, og dermed tenkt igjennom alle mulighetene og probleme man kan møte. Jeg kjenner også en som driver nettbutikk, og fått litt erfaring fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...