Gå til innhold

Å nekte arb.taker signering med konkurrerende firma


datajente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har, til min forferdelse, oppdaget at jeg har skrevet under på at jeg ikke skal signere hos et konkurrerende frima innen 6 mnd etter at oppsigelsen min er levert. Har arbeidsgiver lov til å håndheve dette??? I min bransje kan jo det i verste fall bety at jeg ikke kan skaffe meg ny jobb innen 6 mnd etter at oppsigelsen er levert... :tristbla:

Jeg er bekymret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er desverre en vanlig klausul i en rekke bransjer.

Dersom du ikke får noen kompensasjon for denne karantenetiden og det forhindrer deg i å søke relevant jobb, vil din tidligere arbeidsgiver neppe få medhold i en rettssak dersom de vil håndheve denne bestemmelsen.

De fleste nye arbeidsgivere vil imidlertid være villige til å kjøpe deg ut av denne bestemmelsen.

Jeg hadde en slik bestemmelse i min forrige kontrakt, ga blanke i den og refererte til det jeg sa over i samtaler med tidligere arbeidsgiver. Etter det har det vært stille.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig med karantenetid innen IT-bransjen (går ut fra at det er der du jobber siden du kaller deg datajente). Vanligvis gjelder den kun for akkurat det feltet du jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usjda... den var lei. Hadde ikke denne karantenen hos min forrige arbeidsgiver, så var ikke obs på slikt da jeg skrev under hos den som har dette.

Jeg får håpe at det ikke er noe de er helt nazi på. Jeg ser ikke for meg at jeg skal bytte jobb med det første, så det er vel ingen grunn til å bekymre seg for det akkuratt nå... :P

Godt å høre at gjesten her tiet arbeigsgivern på dette punktet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Det er vanlig i min bransje også (finans), men hos oss får man lønn i karantenetiden. Kan jo lbi noen kjedelige måneder, men... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Hei!

Jeg har, til min forferdelse, oppdaget at jeg har skrevet under på at jeg ikke skal signere hos et konkurrerende frima innen 6 mnd etter at oppsigelsen min er levert. Har arbeidsgiver lov til å håndheve dette??? I min bransje kan jo det i verste fall bety at jeg ikke kan skaffe meg ny jobb innen 6 mnd etter at oppsigelsen er levert... :tristbla:

Ja, det var leit. Har du skrevet under på det er det en avtale. Jeg regner med at du blir bundet av den såfremt det ikke finnes andre lovverk som gjelder "over" avtale- og kontraktsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest over her igjen (jeg som ga blanke i den klausulen)...

Så lenge arbeidstaker ikke får noen kompensasjon i karantenetiden og vedkommende i praksis er utelukket fra å søke på relevante stillinger innenfor sitt fagfelt, vil en slik avtale neppe stå seg i forhold til NL 5-1-2 (avtalen skal ikke stride mot "ærbarhet"...) og i tillegg trolig være ugyldig ihht avtaleloven § 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var leit. Har du skrevet under på det er det en avtale. Jeg regner med at du blir bundet av den såfremt det ikke finnes andre lovverk som gjelder "over" avtale- og kontraktsrett.

Det er ikke alltid slik at en avtale er en avtale. Avtaleloven stiller opp en god del ugyldighetsregler. Viktigst er generalklausulen i § 36, som er nevnt over her.

Dette kan tenkes som et urimelig kontraktsvilkår dersom du ikke får kompensasjon i karanteneperioden din. Uansett kan det bli en lang prosess om du må ta saken til retten når du en gang sier opp.

Tips; les hele kontrakten før du signerer neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det i min kontrakt, men det gjelder ikke alle konkurrentene. Men tror det bare står at jeg ikke kan jobbe begge stedene samtidig hvis ikke jeg tar helt feil. (har en deltid studentjobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "erfaring" er at man blir satt til oppgaver der man er skjermet for relevant kunnskap (altså konkuranse fortrinn/avtaler el). Kanskje du blir satt til å slikke frimerker :) normalen er vel å betale lønn i karantene tia. Uansett lønner det for deg å være åpen, når du ønsker å bytte jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...