Gå til innhold

bøker man kan ønske seg til jul


Lilywhite

Anbefalte innlegg

Jeg liker godt å lese, får ikke tid å lese veldig mye skjønnlitteratur til vanlig siden jeg leser ganske mye i forbindelse med studiet...bøker jeg har lest i det siste er blant annet "Hermanas" og "Gjeld" av Torgrim Eggen og triologien om fam Neshov av Anne B. Ragde.

Har bursdag snart, og da har jeg ønsket meg "Idas dans" og "En uskyldig mann" (John Grisham), som jeg har hørt skal være bra. Vi skal muligens til Sardinia til sommeren, i såfall ønsker jeg meg nok en reiseguide dit i julegave.

Andre bøker folk kan anbefale? Får jo tid å lese litt i juleferien, og er det spennende kan jeg fort lese ut en bok på en dag, maks to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker meg Arn-serien av Jan Guillou. Jeg har lest dem før, men har lyst på dem. Dessuten kommer den første boken på kino i romjulen.

Jeg har også lyst på en fin samleboks med alle 7 Harry Potter-bøkene, på engelsk.

Ellers vil jeg ha gode bøker jeg ikke visste at jeg kom til å like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dette i mange tråder for tiden, men med god grunn:

Jeg har nettopp lest alle 3 bøkene til Stieg Larsson (Menn som hater kvinner, Jenta som lekte med ilden, og Luftslottet som sprengtes) - og de er like fantastiske alle tre! Anbefales på det sterkeste.

Ellers er Drageløperen av Khaled Hosseini er nydelig bok som kan anbefales, og jeg har hørt at hans andre bok, 1000 strålende soler, skal være bra. Men den har jeg ikke lest selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er Drageløperen av Khaled Hosseini er nydelig bok som kan anbefales, og jeg har hørt at hans andre bok, 1000 strålende soler, skal være bra. Men den har jeg ikke lest selv enda.

1000 strålende soler er vel kanskje den beste boken jeg har lest så langt i år, så den anbefaler jeg på det varmste. Drageløperen har jeg ikke lest ennå, men den står høyt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker bøker som gir deg noe å tenke på er Paulo Coelho et bra alternativ. Ikke nødvendigvis "Alkymisten" som er den mest kjente. Mange jeg har snakket med synes den var litt langtekkelig, selv om den har bra innhold og et godt budskap. Jeg vil spesielt anbefale "Veronika vil dø". Tittelen er litt dramatisk, men den er veldig spennede og jeg satt ihvertfall igjen med en følelse av å ha blitt et litt annerledes menneske når jeg var ferdig å lese den (på en god måte). "Elleve minutter" var også veldig bra.

Ellers synes jeg "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón var veldig bra. En bok med mye mystikk, litt kjærlighet og som er umulig å legge fra seg igjen.

"Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd er også virkelig verdt å lese. Den er veldig følelsesladet og sterk, men samtidig en veldig koselig bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg veldig opphengt i Robert Ludlum sine bøker. For tiden holder jeg på å lese meg gjennom bøkene om Jason Bourne.

Ellers liker jeg klassisk, engelsk krim. Her er Agatha Christie favoritten, men Colin Dexter, PD James og Arthur Conan Doyle er og bra.

Andre engelske forfattere som Jane Austen, Brönte søstrene og Daphne du Maurier kan og være verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler dette i mange tråder for tiden, men med god grunn:

Jeg har nettopp lest alle 3 bøkene til Stieg Larsson (Menn som hater kvinner, Jenta som lekte med ilden, og Luftslottet som sprengtes) - og de er like fantastiske alle tre! Anbefales på det sterkeste.

Ellers er Drageløperen av Khaled Hosseini er nydelig bok som kan anbefales, og jeg har hørt at hans andre bok, 1000 strålende soler, skal være bra. Men den har jeg ikke lest selv enda.

Har hørt mye skryt om Stieg Larsson, så det er absolutt en idé. Mamma sa hun begynte på den første boken, og at den var kjedelig, det tok for lang tid å komme inn i historien... men kan vel ikke alltid høre på mamma heller ;)

Drageløperen har jeg også hørt mye positivt om, angrer på at jeg ikke kjøpte den når den var hovedbok i Bokklubben!!

Takk for gode ideer :) Gleder meg til å få lest en god del skjønnlitteratur i julen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker bøker som gir deg noe å tenke på er Paulo Coelho et bra alternativ. Ikke nødvendigvis "Alkymisten" som er den mest kjente. Mange jeg har snakket med synes den var litt langtekkelig, selv om den har bra innhold og et godt budskap. Jeg vil spesielt anbefale "Veronika vil dø". Tittelen er litt dramatisk, men den er veldig spennede og jeg satt ihvertfall igjen med en følelse av å ha blitt et litt annerledes menneske når jeg var ferdig å lese den (på en god måte). "Elleve minutter" var også veldig bra.

Ellers synes jeg "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón var veldig bra. En bok med mye mystikk, litt kjærlighet og som er umulig å legge fra seg igjen.

"Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd er også virkelig verdt å lese. Den er veldig følelsesladet og sterk, men samtidig en veldig koselig bok...

Paulp Coelho er faktisk en jeg lenge har tenkt på å lese noe av, så kanskje jeg endelig burde skaffe meg en bok av han :) Vindens skygge har jeg og hørt mye positivt om. Gjelder bare å huske på anbefalinger man får, jeg har så lett for å glemme det, og så har jeg ingenting klart til å begynne på når jeg vil begynne på en ny bok... Men får benytte anledningen til å ønske meg endel bøker i julen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg veldig opphengt i Robert Ludlum sine bøker. For tiden holder jeg på å lese meg gjennom bøkene om Jason Bourne.

Ellers liker jeg klassisk, engelsk krim. Her er Agatha Christie favoritten, men Colin Dexter, PD James og Arthur Conan Doyle er og bra.

Andre engelske forfattere som Jane Austen, Brönte søstrene og Daphne du Maurier kan og være verdt en titt.

Jeg leste mye Agatha Christie tidligere, har blant annet Sleeping Murder og Ten Little Niggers. Liker også historiene hennes på DVD, han som spiller Poirot er fantastisk :)

Når du nevner det så har jeg faktisk en bok jeg aldri har lest i bokhyllen min, som er av PD James... kanskje på tide å lese den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i engelsk krim, gjerne Agatha Christie, PS James eller Elisabeth George. sistnevnte har vært favoritten i noen år nå.... men i år ønsker jeg meg bøker av Stieg Larsson. Jeg likte den første veldig godt, men har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt de andre og nå er det jo for sent. synes det er litt dårlig gjort å kjøpe bøker selv så nært opptil jul, så da får jeg bare lese det jeg har liggende frem til julaften og håpe jeg får mange fine bøker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye skryt om Stieg Larsson, så det er absolutt en idé. Mamma sa hun begynte på den første boken, og at den var kjedelig, det tok for lang tid å komme inn i historien... men kan vel ikke alltid høre på mamma heller ;)

Jeg skjønner faktisk hva mamman din mener... det tar litt tid å komme seg inn i første boka, mest fordi det er mye navn å holde styr på etc. Men jeg lover, med en gang du er inne, så har du utrolig mye å se frem til. Er vel faktisk noe av det aller beste jeg noen gang har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende titler på ønskelista;

"Fra hav til rom" av Frode Grytten

"Stolthet og fordom" av Jane Austen

"Få meg på for faen" av Olaug Nilssen

"Søppelsolen" av Tor Ulven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har følgende titler på ønskelista;

"Fra hav til rom" av Frode Grytten

"Stolthet og fordom" av Jane Austen

"Få meg på for faen" av Olaug Nilssen

"Søppelsolen" av Tor Ulven

Nå kom jeg på at jeg har lyst å lese Bikubesong!! Men den kan jeg låne av svigermor eller morfar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med alle dere som sier man bør lese Stieg Larsson.

Utrolig bra bøker..

Jeg annbefaler også noen andre svenske forfattere som:

Henning Mankel (krim bøker)

Lisa Marklund (både krim bøker og dei 2 om hun som måtte rømme fra Sverige, husker desverre ikke tittelen. Men er fra virkeligheten)

Ellers leser eg nå boken Hva skal vi med stjerner nå?

Utrolig bra bok. En bok som vekker tanker og følelser.

Jeg leser hele tiden og øsnsker meg alltid gode bøker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med alle dere som sier man bør lese Stieg Larsson.

Utrolig bra bøker..

Jeg annbefaler også noen andre svenske forfattere som:

Henning Mankel (krim bøker)

Lisa Marklund (både krim bøker og dei 2 om hun som måtte rømme fra Sverige, husker desverre ikke tittelen. Men er fra virkeligheten)

Ellers leser eg nå boken Hva skal vi med stjerner nå?

Utrolig bra bok. En bok som vekker tanker og følelser.

Jeg leser hele tiden og øsnsker meg alltid gode bøker! :)

Jeg er også glad i krim. Har lest masse av Mankell og Agatha Christie tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg henger meg på Stieg Larsson, holder på med den siste der nå, veldig gode bøker. Vindens skygge er en av mine yndlinger. Drageløperen var over gjennomsnittet, men ikke superduper (den koster forresten bare 149 på bokklubben nå). Jeg liker veldig godt krimbøkene til Anne Holt, Karin Fossum og Unni Lindell. Er ikke de som gir deg mest, kanskje, men de er spennende, og god hjernemat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Jeg har akkurat lest "Drakeløperen", og den var utrolig bra, men "Tusen Strålende Soler" syntes jeg faktisk var, om mulig, enda bedre. Beste boka jeg har lest!!! Vil også anbefale "Kennedys Hjerne" av Henning Mankell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har nettopp lest alle 3 bøkene til Stieg Larsson (Menn som hater kvinner, Jenta som lekte med ilden, og Luftslottet som sprengtes) - og de er like fantastiske alle tre! Anbefales på det sterkeste.
Veldig enig! :jepp:

Hvis du liker bøker som gir deg noe å tenke på er Paulo Coelho et bra alternativ. . Jeg vil spesielt anbefale "Veronika vil dø". Tittelen er litt dramatisk, men den er veldig spennede og jeg satt ihvertfall igjen med en følelse av å ha blitt et litt annerledes menneske når jeg var ferdig å lese den (på en god måte).
Samme her! Boka grep meg på en rar, men fin måte.

Anbefaler også Hennig Mankell sine bøker om Wallander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...