Gå til innhold

Forskjellen på 'å' og 'og'.

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til, både her på kvinneguiden og andre nettfora, at det er mange som ikke kan forskjellen på å og og!

Dette er egentlig noe som irriterer meg litt, da det rett og slett er feil ord som er brukt!

Har lagt merke til at veldig mange bruker og der det skal være å når de skal skrive korrekt. Noen ganger skal det faktisk være å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg irriterer meg så mye over dette men greit å sette med noen eksempler her;)

Men kort fortalt:

- "å" foran et verb i infinitiv: å spise, å drikke.

- "og" er et BINDEord: Jeg har spist og drukket.

EKS

- Hun har bestemt seg for Å klippe OG farge håret.

- Du vil vente OG se.

=)

Endret av Mirepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man usikker så er det ofte en grei ting å tenke seg setningen på engelsk. Da merker man fort om det bør være "and" (og) eller "to" (å).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

jeg har gitt opp og forstå denn regel. Jeg tror jeg skriver og uansett og glemmer å. Men jeg kan ha flaks å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange feil man kan unngå om man tenker seg setningen på engelsk først, som Skrue sier. Er man i tvil, så kjør setningen på engelsk før man skriver den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det der har jeg akkurat begynt å lære meg. Eller, jeg tror iallefall jeg har begynt å forstå det.

(nå ble jeg usikker på om jeg skrev rett, skal det være "begynt å lære"?) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man usikker så er det ofte en grei ting å tenke seg setningen på engelsk. Da merker man fort om det bør være "and" (og) eller "to" (å).

heh, ser ut at jeg har gitt det samme råd i en annen tråd om det samme.. jeg stålet ikke ideen med vilje! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...