Gå til innhold

samer


jannamor

Anbefalte innlegg

Chrizzy: Når har du diskriminert og undertrykkt en samen i meg med dine påstander.. Har nok same i slekta, da bestefar var halvt "fløtt-finn". (nomadisk same-grein)

Synes det er på tide at vi begynner å huske den kvenske (kan skrives "kvæn") historien. Spesielt siden samene systematisk har undertrykket kvenene. Det er ikke mange kvener igjen i Norge. Også de har en rik historie.

Og så heter det ikke svart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chrizzy: Når har du diskriminert og undertrykkt en samen i meg med dine påstander.. Har nok same i slekta, da bestefar var halvt "fløtt-finn". (nomadisk same-grein)

I avisa i går stod det at hver ørn her oppe har siden 1960 tatt rundt 180 reiner hver :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avisa i går stod det at hver ørn her oppe har siden 1960 tatt rundt 180 reiner hver :ler:

Ja for ingen vil vel beskylde nordmenn og turister for tyvslakting. Det ligger nok en del skrotter i frysern til folk rundt omkring. Ikke noe sak å skyte en rein. Fyr av en salve midt inni flokken, og du kan ikke bomme. Det kan selv den mest klønete få til.

Forresten med "rein" menes det også reinkalver som kun veier noen få kilo...

Og dessuten skal man ikke tro alt som samehatende nordmenn skriver om samene i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for ingen vil vel beskylde nordmenn og turister for tyvslakting. Det ligger nok en del skrotter i frysern til folk rundt omkring. Ikke noe sak å skyte en rein. Fyr av en salve midt inni flokken, og du kan ikke bomme. Det kan selv den mest klønete få til.

Forresten med "rein" menes det også reinkalver som kun veier noen få kilo...

Og dessuten skal man ikke tro alt som samehatende nordmenn skriver om samene i avisene.

Joda, men det hørtes bare litt gøy ut, det må vel du også innrømme? Er jo litt merkelig at det tilslutt heter at det er ørnen som har tatt de reinene som er spsit opp eller skutt av andre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det hørtes bare litt gøy ut, det må vel du også innrømme? Er jo litt merkelig at det tilslutt heter at det er ørnen som har tatt de reinene som er spsit opp eller skutt av andre også?

-Eller ramlet utafor stup, dødd av alderdoms svakhet, sprunget inn i en annens reinflokk, kjørt ihjel på veiene og togbanene, drept av jerv, gaupe og bjørn, død av sykdom eller er feiltallig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som dør av alderdom, rømt, road-kill osv. er det ingen som betaler for (vel - kjører du på en rein koster det skjorta!) De siste åra er det få reiner som har blitt drept av jerv. Det er ca 5 år siden jerven tok like mange dyr som ørna, men det har de slutta med. Er ikke det litt rart?

Sånn sett er det rart at det i det hele tatt er rein igjen på viddene så mye som de blir drept hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest1_*
Jeg sa faktisk feil, det var at hver ørn har tatt 180 rein hver på fem år, altså siden 2002!

O det rare er at hvis ingen retter på noens usannheter, blir de stående som sannheter til evig tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tro det eller ei, men kultur er viktig for hvilket som helst folkeslag.

Tydeligvis ikke for nordmenn. Skal man tro mange her på KG er selve begrepet nordmann noe høyst relativt.

Men for all del. Samene må bare stå på. Selv skulle jeg ønske nordmenn var et like selvbevisst folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blir jo rett og slett flau av å være same når jeg leser her inne..! Jeg er overhodet ikke interessert i samisk kultur og arv, men siden jeg har et typisk samisk navn blir jeg vel tenkt stygt om likevel? :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...