Gå til innhold

samer


jannamor

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig greia med samene???

Jeg har ingenting i mot samer, virkelig ikke. Samene selv tror visst det, og det er derfor jeg skriver denne tråden.

Hvorfor skal samer ha egen kvotering på skole feks? Slik at de kan komme inn på vanskelige studier "bare" fordi de er samer?

Hvorfor påstår en same (robinson) at det er lettere om mobbe samer en mørkhudete?

Hvorfor skal samene ha 2 uker lovfestet ferie som ikke andre nordmenn skal ha?

Hvorfor skal samene ha sitt eget sameting?

Hvorfor skal samene ha sine egne kanaler og programmer?

Hvorfor samene er så vanvittig opptatt av seg selv, sitt eget virke og deres tradisjoner, og skal prakke de på resten av Norge. Og nei de er ikke nordmenn de er samer. gud forby om noen skal kalle de nordmenn. De har sin egen nasjonalitet, same? !

Hvorfor kan de ikke gå ut og starte sitt eget land for samer da?

Slutt å plag og generaliser hele resten av Norge. Slutt og si at vi misliker dere. Slutt og plag den yngre generasjonen for assimileringen deres tidligere generasjoner var utsatt for. Slutt og si at vi hater alle samer, bare fordi vi kan være uenig med en av dere som person.

Føler at jeg har mer jeg vil si, men vet ikke helt hva så det får komme i et senere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg er tildels enig med deg. Av og til føler jeg at samene er for opptatt av å ha særrettigheter og at vi som lever nå må stå til ansvar for assimileringen som foregikk lenge før vår tid.

At de vil ha egne tv-kanaler skjønner jeg. De har jo et helt annet språk og kultur enn oss, så da er det vel naturlig at de vil se samisk tv.

Kvotering for samer? Jeg vet ikke hvorfor de skal det. Er det et generelt problem at samer har vanskeligere for å komme inn på studier eller vanskeligere for å få jobb enn nordmenn? Det har ikke jeg hørt noe om, men jeg er ikke same så jeg vet ikke. Jeg hadde en kompis som var same. Han bodde på studenthybel som oss andre, studerte sykepleie som mange andre og har fått seg en bra jobb uten å bli kvotert inn noe sted. Hvis samene føler seg diskriminert på noe vis så vet jeg ikke hvem det eventuelt er som diskriminerer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Du sier samer ikke må generalisere nordmenn, da burde nordmenn ikke generalisere oss =D

Men uansett, samiske tv kanaler og samisk radio er viktig for å kunne opprettholde et så og si døende språk.

Og det er lettere å bomse ut med en same vits enn en "neger" vits, itillfellet du ikke har merket det. Ikke at det er så ekstremt mye samehets ute å går, men det blir tatt lettere på enn om det var mot en svarthudet.

Samene vil bli kalt samer, ikke nordmenn fordi de er ikke bare bosatt i norge, de er i sverige, finnland og russland også, og de er sett på som ett folk.

Og det er ikke bare å starte et eget land =p Hvor skulle de tatt det landet fra?

Samene har eget sameting for å ivareta samenes tradisjoner og kultur. Og tro det eller ei, men kultur er viktig for hvilket som helst folkeslag.

Og er forresten enig i at 2 ukers ekstra ferie er bare tøv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier samer ikke må generalisere nordmenn, da burde nordmenn ikke generalisere oss =D

Men uansett, samiske tv kanaler og samisk radio er viktig for å kunne opprettholde et så og si døende språk.

Og det er lettere å bomse ut med en same vits enn en "neger" vits, itillfellet du ikke har merket det. Ikke at det er så ekstremt mye samehets ute å går, men det blir tatt lettere på enn om det var mot en svarthudet.

Samene vil bli kalt samer, ikke nordmenn fordi de er ikke bare bosatt i norge, de er i sverige, finnland og russland også, og de er sett på som ett folk.

Og det er ikke bare å starte et eget land =p Hvor skulle de tatt det landet fra?

Samene har eget sameting for å ivareta samenes tradisjoner og kultur. Og tro det eller ei, men kultur er viktig for hvilket som helst folkeslag.

Og er forresten enig i at 2 ukers ekstra ferie er bare tøv..

Hvis jeg generaliserer dere, så beklager jeg det, men aldri møtt en same som er enig med meg, og har aldri opplevd en same som ikke er sykelig opphengt i sin egen arv.

Ja dere er et eget folk, og det er bra, og nettopp derfor at jeg synes at dere fortjener et eget land. jeg bor i Trondheim, men så vidt jeg vet er de fleste nord-samene bosatt rund finmarksvidda? jeg synes denne kunne gått fra Norge til deres eget land. Det samme gjelder Sverige, Finland og evt Russland. Synes alle kunne gitt en bit, den biten det er størs samlig av samer, så dere kunne fått landet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i Trondheim, men så vidt jeg vet er de fleste nord-samene bosatt rund finmarksvidda?

*kremt*

Landets største konsentrasjon av samer finnes i Oslo.

Og ellers finnes det sjøsamer, reinsamer og lulesamer, sånn spredt litt utover... Ikke bare bare å kappe av en del av Finnmarksvidda, er jeg redd.

Joda, et par av særbehandlingsreglene kan nok virke snåle, og jeg har ikke særlig høye tanker om Sametingets funksjon, men er ikke det småtterier, da? Jeg tåler i alle fall litt samisk Barne-TV på lørdagene, selv om det ikke er favorittprogrammet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Jeg er langt fra sykelig opphengt, og har ingen intensjoner om å prakke kulturen over på andre. Og hvorfor skal du gi samene et eget land? Funker flott som det er allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg generaliserer dere, så beklager jeg det, men aldri møtt en same som er enig med meg, og har aldri opplevd en same som ikke er sykelig opphengt i sin egen arv.

Ja dere er et eget folk, og det er bra, og nettopp derfor at jeg synes at dere fortjener et eget land. jeg bor i Trondheim, men så vidt jeg vet er de fleste nord-samene bosatt rund finmarksvidda? jeg synes denne kunne gått fra Norge til deres eget land. Det samme gjelder Sverige, Finland og evt Russland. Synes alle kunne gitt en bit, den biten det er størs samlig av samer, så dere kunne fått landet deres.

Mener du da at omtrent hele finnmark skulle vært et eget land? Jeg bor i Finnmark, og har garantert samiske gener i meg, men jeg hadde rett og slett klikka hvis jeg plutselig ikke bodde i norge lenger, kun fordi andre mener at samene burde ha et eget land! Så hvor ville du satt grensen?

dessuten, "den biten det er størs samlig av samer, så dere kunne fått landet deres." som du sier, er faktisk Oslo. så mener du da at oslo skal bli en del av det nye landet? Bor faktisk flere samer i oslo enn resten av hele landet...

Når det gjelder sameting, så er det kjempemange land som har et "eget styre" selv om de er "under" et annet land. Som for eksempel skottland og australia, som faktisk begge er britiske.

Og TV og radio? Har ikke vi alle lokale kanaler, hvor de prater dialekt? Og hva da med nynorsken? synes den er mer plagsom, da alle vi som ikke liker nynorsk blir tvunget til å lese det på f.eks. NRK. for ikke å snakke om tvangen med å ha det på skole. Synes det er helt feil det, for det er ingen som blir tvunget til å se på samisk tv eller lære samisk på skolen.

2 ukers ferie har jeg ikke hørt noe om, men hvis dette stemmer så synes jeg det er blodig urettferdig!!! Og de har en del andre "fordeler" som jeg også synes er urettferdige og helt unødvendige.

Prakker samene sine tradisjoner på deg? Og hvis de gjør det, er de alene om det? for hvor har vi halloween fra, eller Valentines Day???

Og bare for å ha sagt det, jeg kan ikke et ord samisk, har ingen venner som er "samiske" (kjenner jo noen, men ikke godt), og favoriserer på ingen måte samer, MEN jeg synes dette blir litt for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene burde fått sitt eget land - nordre del av Norge, Sverige og Finland. Men tror du nordmenn, svensker og finner ville gått med på det? Vi har overtatt deler av deres område fordi vi vil ha "økonomisk vekst", vi har tidligere forsøkt å assimilere dem til "nordmenn" gjennom å forby deres kultur, klær og språk - det minste de kan få er å beholde sin egen kultur og å ha sitt eget ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da at omtrent hele finnmark skulle vært et eget land? Jeg bor i Finnmark, og har garantert samiske gener i meg, men jeg hadde rett og slett klikka hvis jeg plutselig ikke bodde i norge lenger, kun fordi andre mener at samene burde ha et eget land! Så hvor ville du satt grensen?

dessuten, "den biten det er størs samlig av samer, så dere kunne fått landet deres." som du sier, er faktisk Oslo. så mener du da at oslo skal bli en del av det nye landet? Bor faktisk flere samer i oslo enn resten av hele landet...

Og bare for å ha sagt det, jeg kan ikke et ord samisk, har ingen venner som er "samiske" (kjenner jo noen, men ikke godt), og favoriserer på ingen måte samer, MEN jeg synes dette blir litt for dumt.

Hva synes du er for dumt? :)

Jeg ser og at det er vanskelig og bare sjalte ut et stykke Norge for å si det sånn. Men jeg synes det hadde vært det beste. Blåser i hvilken del det er. Det er ikke det som er saken for meg. Men synes de skal få ha sitt eget. Også derfor jeg foreslår finnmarksvidda feks, fordi det er der mange som krysser landegrenser. Der er det mange som lever av reindrift feks. Der landene møtes (dvs Finnland Russland Sverige og Norge) Derfor enkelt on inkludere alle derfra. I Oslo er det mest innflytta samer. Jeg vet og at det er sjøsamer, sørsamer osv osv og derfor det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du er for dumt? :)

Jeg ser og at det er vanskelig og bare sjalte ut et stykke Norge for å si det sånn. Men jeg synes det hadde vært det beste. Blåser i hvilken del det er. Det er ikke det som er saken for meg. Men synes de skal få ha sitt eget. Også derfor jeg foreslår finnmarksvidda feks, fordi det er der mange som krysser landegrenser. Der er det mange som lever av reindrift feks. Der landene møtes (dvs Finnland Russland Sverige og Norge) Derfor enkelt on inkludere alle derfra. I Oslo er det mest innflytta samer. Jeg vet og at det er sjøsamer, sørsamer osv osv og derfor det er vanskelig.

Synes nesten alt er for dumt, fordi det meste av det du har skrevet, kan med litt omskrivning gjelde for de fleste "undertrykte" folkeslag, f.eks. indianere, aboriginere osv. Og fordi noe av det rett og slett bare er tull å klage på, som f.eks. TV kanaler.

Jeg er enig med deg i at det er tull at de skal ha det lettere når det gjelder kvotering og slikt, men jeg tror (altså har ingen kunnskaper om dette, så jeg vet ikke) grunnen til at de har det er at regjeringen (den Norske) har dårlig "samvittighet" over måten samene er blitt behandlet opp igjennom historien, så det har vært politisk vanskelig å si nei til noen "krav" som samene er kommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Samene burde fått sitt eget land - nordre del av Norge, Sverige og Finland.

du glemte Russland er samer der og om jeg ikke tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Samene burde fått sitt eget land - nordre del av Norge, Sverige og Finland.

Der har du det!!!!!

Samene er utrolig opptatt,- og stolt av egen identitet og kultur, de burde få muligheten til å lage seg et eget Sameland, der de fikk forvalte egne ressurser UTEN subsidier fra Norsk/Svensk/Finsk stat, samt fortsette å utvikle denne samestoltheten sin. Ettersom de til enhver tid trekker frem tidligere (og fårsåvidt også hevder nåværende) diskriminering og undertrykking av samer, måtte jo dette være en super muliget for dem.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er litt informasjon om samer. Blant annet hitorien deres. Kan vel med fordel leses for man begynner å snakke om hvorfor de skal ha eget landområde, eget styre osv.

Samene har gjennom årtider blitt undertrykt av myndigheter og blitt utsatt for hets av resten av befolkningen. De er urinnbyggere, og de er stolte av folkeslaget sitt. De har de all grunn til å være. De er, etter min mening, vakre mennesker i både sinn og skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten alt er for dumt, fordi det meste av det du har skrevet, kan med litt omskrivning gjelde for de fleste "undertrykte" folkeslag, f.eks. indianere, aboriginere osv. Og fordi noe av det rett og slett bare er tull å klage på, som f.eks. TV kanaler.

Jeg er enig med deg i at det er tull at de skal ha det lettere når det gjelder kvotering og slikt, men jeg tror (altså har ingen kunnskaper om dette, så jeg vet ikke) grunnen til at de har det er at regjeringen (den Norske) har dårlig "samvittighet" over måten samene er blitt behandlet opp igjennom historien, så det har vært politisk vanskelig å si nei til noen "krav" som samene er kommet med.

ok TV er kanskje tull og klage på den skal du ha.

I forhold til tv mente jeg egentlig litt sånn; Vi har lokal tv, får inn lokal tv der fra det stedet vi bor på. Om jeg som østlending da velger og bo i Trondheim får jeg ikke se lokalnyheter fra mitt område (med mindre jeg er på nett) Men samer, de har egen sendetid på hovedkanalen nrk. Hvorfor det?

Og om det kan omskrives, so what? Er samene norges urbefolkning foressten? Kom det plutselig mange andre og drev samene ut av Norge? mulig jeg har gått glipp av noe i en historie time nå? :) De har så vidt meg bekjent bodd her (og i F, S og R) sammen med andre nordmenn.

De første menneskene som kom til nord-skandinavia kom hit for 12000 år siden, men ingen kan si at dette var samer, selvom en del av samenes genetikk er annderledes fra resten av europa. Jeg klarer ikke og finne noe bevis noe sted for at disse er en urbefolkning, som var her "før resten" av nordmennene.

Det er ingen som assimilerer Samer i dag. De får leve fritt (selvfølgelig) og derfor jeg ikke skjønner at de skal ha noen videre særbehandling, pga behandlig de fikk for mange mange år siden

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis vi først skal gi eget land til noen, så foreslår jeg at vi gir det til slike som deg. Overgeneraliserende mennesker som bare finner opp ting for å rettferdiggjøre sine egne argumenter (jotakk, jeg har lest Top model-tråden. Også de slettede innleggene du skrev som gjest..).

2 uker ferie? Hvor har du dette fra?

Men ja, du har rett i at ingen assimilerer samer idag. Men det er ikke tvil om at det ble gjort, for mindre enn 40 år siden.. Det at du ikke ser grunnen til at samer trenger institusjoner viser bare at du er heller historieløs.

*rister oppgitt på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi først skal gi eget land til noen, så foreslår jeg at vi gir det til slike som deg. Overgeneraliserende mennesker som bare finner opp ting for å rettferdiggjøre sine egne argumenter (jotakk, jeg har lest Top model-tråden. Også de slettede innleggene du skrev som gjest..).

2 uker ferie? Hvor har du dette fra?

Men ja, du har rett i at ingen assimilerer samer idag. Men det er ikke tvil om at det ble gjort, for mindre enn 40 år siden.. Det at du ikke ser grunnen til at samer trenger institusjoner viser bare at du er heller historieløs.

*rister oppgitt på hodet*

:klappe:

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi først skal gi eget land til noen, så foreslår jeg at vi gir det til slike som deg. Overgeneraliserende mennesker som bare finner opp ting for å rettferdiggjøre sine egne argumenter (jotakk, jeg har lest Top model-tråden. Også de slettede innleggene du skrev som gjest..).

2 uker ferie? Hvor har du dette fra?

Men ja, du har rett i at ingen assimilerer samer idag. Men det er ikke tvil om at det ble gjort, for mindre enn 40 år siden.. Det at du ikke ser grunnen til at samer trenger institusjoner viser bare at du er heller historieløs.

*rister oppgitt på hodet*

Fælt så sinna du var da. Dette er en generell debatt. :)

og snakker du til meg nå? Jeg tolker det sånn. Jeg har skrevet i top model tråden men, ikke som gjest. skriver kun som meg selv.. :)

At du er uenig med meg, er helt ok. :)

men jeg kan ikke si at jeg skjønner argumentene dine spesiellt godt fordet, jeg er ikke historieløs selvom jeg ikke er enig i at samene skal ha sær behandlig. Har som det står i startinnlegget mitt ingenting i mot samer, tvert i mot.

Dette med 2 ukers ekstra ferie, var det et stort oppslag om for endel mnd tilbake, hørte mest om det på radio. skal google litt og finne om dette på nett.

Det er ingen bevis for at de er urbefolkning, selvom jeg og mange andre naturlig nok ser på samene som det. Men det er ikke samme sak som med indianere og aborginere som har blitt tatt opp her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så sinna du var da. Dette er en generell debatt. :)

og snakker du til meg nå? Jeg tolker det sånn. Jeg har skrevet i top model tråden men, ikke som gjest. skriver kun som meg selv.. :)

At du er uenig med meg, er helt ok. :

Jeg er ikke sinna.. Blir bare oppgitt over slike sterke meninger. Får nesten lyst til å kaste en bunke med dagbladet på deg (jmf reklame).

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...