Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men det er ikke samme sak som med indianere og aborginere som har blitt tatt opp her.

Hvorfor ikke?

Samene ble tvunget vekk fra sitt normale levesett, fikk ikke lov å beholde troen sin, språket sitt og levesettet. Syns dette ligner mye jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg er ikke sinna.. Blir bare oppgitt over slike sterke meninger. Får nesten lyst til å kaste en bunke med dagbladet på deg (jmf reklame).

Men hvis jeg klarer og skrive denne trådstarten og mange andre som skaper debatt (uten at det nødvendigvis reflekterer mine egne personlige meninger) så skjønner du vel at jeg tør å stå for meg selv og det jeg sier?

Jeg liker og skape debatter på konstruktivt grunnlag. Derfor er det nødvendig og skrive litt provoserende.. :) Ikke meningen om du føler deg støtt :)

Endret av Nigo-san
Skrevet

Kan godt gi meg selv en liten kuktass fra deg ;) sånn! fyfy klaske på hånda.

Skrevet
Hva er egentlig greia med samene???

Jeg har ingenting i mot samer, virkelig ikke. Samene selv tror visst det, og det er derfor jeg skriver denne tråden.

Hvorfor skal samer ha egen kvotering på skole feks? Slik at de kan komme inn på vanskelige studier "bare" fordi de er samer?

Hvorfor påstår en same (robinson) at det er lettere om mobbe samer en mørkhudete?

Hvorfor skal samene ha 2 uker lovfestet ferie som ikke andre nordmenn skal ha?

Hvorfor skal samene ha sitt eget sameting?

Hvorfor skal samene ha sine egne kanaler og programmer?

Hvorfor samene er så vanvittig opptatt av seg selv, sitt eget virke og deres tradisjoner, og skal prakke de på resten av Norge. Og nei de er ikke nordmenn de er samer. gud forby om noen skal kalle de nordmenn. De har sin egen nasjonalitet, same? !

Slutt å plag og generaliser hele resten av Norge. Slutt og si at vi misliker dere. Slutt og plag den yngre generasjonen for assimileringen deres tidligere generasjoner var utsatt for. Slutt og si at vi hater alle samer, bare fordi vi kan være uenig med en av dere som person.

Hvorfor kan de ikke gå ut og starte sitt eget land for samer da?

Føler at jeg har mer jeg vil si, men vet ikke helt hva så det får komme i et senere innlegg.

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Bare det du sier der gjør jo at det høres ut som om samene trenger både sin egen radio og tv-kanal for å bli hørt. Selvsagt bør alt baseres på demokratiske prinsipper, men samene de har bodd i Norge siden før den første nordmannen kom hit, og det at de etterhvert er blitt i mindretall kan jo ikke bety at demorkatiet skal brukes til å trykke de ned og få de til forsvinne helt. Noe som ellers ville ha skjedd hvis vanlige demokratiske prinsipper skulle vært praktisert. Det gjelder alle "urfolk" rundt omkring i verden, skulle deres stemmer bli kvelt bare fordi de er i mindretall? Derfor har et opplyst og tolerant samfunn som Norge gitt samene blant annet et eget sameting, slik at de kan føle at de har medbestemmelsesrett til tross for at de er i mindretall.

Hvor riktig dette er sett fra et demokratrisk synspunkt kan alltids diskuteres, men det kan ikke være noen tvil om at det ville være veldig urtiktig at et "flertall" skulle ignorere alle deres tusenårige tradisjoner ved å støtte seg til at vi bor i et demokrati.

Det ville jo være fullstendig ufornuftig sett fra både et samisk og et norskt synspunkt at de skulle være en egen nasjon. Blant annet fordi at samene ikke bare bor i norske områder. Og hva med de nordmennene som er i flertall i de fleste samiske områder, slik som jeg for eksempel som bor i Finnmark. Hvor lenge må du ha bott en plass før du kan regne det som at det er ditt land du bor i? Om man har sin far, bestefar og oldefar som er født i Finnmark, men som er norske, hvordan blir det med de da om det skulle være slik at samene skulle ha sin egen nasjon, det blir jo som å kaste hele demokratiet på båten.

Hvordan kan en nasjon på la oss si 30. 000 samer beskytte sine enorme energiressurser verdt hundrevis av milliarder kroner? Det er altså så mye med dette. Jeg synes din spørsmålsstilling er forenklet og naiv, rett og slett. Den vitner også om liten innsikt. En vis debattant hadde aldrig stilt spørsmål på den måten, Carl I Hagen kunne ha gjort det for å kapre enkle stemmer.

Skrevet
Jeg skjønner ikke poenget ditt. Bare det du sier der gjør jo at det høres ut som om samene trenger både sin egen radio og tv-kanal for å bli hørt. Selvsagt bør alt baseres på demokratiske prinsipper, men samene de har bodd i Norge siden før den første nordmannen kom hit, og det at de etterhvert er blitt i mindretall kan jo ikke bety at demorkatiet skal brukes til å trykke de ned og få de til forsvinne helt. Noe som ellers ville ha skjedd hvis vanlige demokratiske prinsipper skulle vært praktisert. Det gjelder alle "urfolk" rundt omkring i verden, skulle deres stemmer bli kvelt bare fordi de er i mindretall? Derfor har et opplyst og tolerant samfunn som Norge gitt samene blant annet et eget sameting, slik at de kan føle at de har medbestemmelsesrett til tross for at de er i mindretall.

Hvor riktig dette er sett fra et demokratrisk synspunkt kan alltids diskuteres, men det kan ikke være noen tvil om at det ville være veldig urtiktig at et "flertall" skulle ignorere alle deres tusenårige tradisjoner ved å støtte seg til at vi bor i et demokrati.

Det ville jo være fullstendig ufornuftig sett fra både et samisk og et norskt synspunkt at de skulle være en egen nasjon. Blant annet fordi at samene ikke bare bor i norske områder. Og hva med de nordmennene som er i flertall i de fleste samiske områder, slik som jeg for eksempel som bor i Finnmark. Hvor lenge må du ha bott en plass før du kan regne det som at det er ditt land du bor i? Om man har sin far, bestefar og oldefar som er født i Finnmark, men som er norske, hvordan blir det med de da om det skulle være slik at samene skulle ha sin egen nasjon, det blir jo som å kaste hele demokratiet på båten.

Hvordan kan en nasjon på la oss si 30. 000 samer beskytte sine enorme energiressurser verdt hundrevis av milliarder kroner? Det er altså så mye med dette. Jeg synes din spørsmålsstilling er forenklet og naiv, rett og slett. Den vitner også om liten innsikt. En vis debattant hadde aldrig stilt spørsmål på den måten, Carl I Hagen kunne ha gjort det for å kapre enkle stemmer.

Jeg har aldri sagt at jeg hverken er vis eller har rett. Har og sagt at selvom jeg ønsker at de skal kunne ha noe og kalle foor sitt, ser jeg at det er umulig og gjennomføre i praksis. Samene er heller ikke norsk urbefolkninf alene. Men en nord-skandinavisk urbefolkning. dette burde de få et større gjenomslag for.

Jeg ser definitivt mange av poengene dine. De er veldig gode, og er absolutt ikke uenig med deg.

Men det betyr ikke at jeg er enig i alt, og derfor jeg også synes dette er et spennende tema og diskutere. Få andre synspunkter :)

Skrevet
Jeg har aldri sagt at jeg hverken er vis eller har rett. Har og sagt at selvom jeg ønsker at de skal kunne ha noe og kalle foor sitt, ser jeg at det er umulig og gjennomføre i praksis. Samene er heller ikke norsk urbefolkninf alene. Men en nord-skandinavisk urbefolkning. dette burde de få et større gjenomslag for.

Jeg ser definitivt mange av poengene dine. De er veldig gode, og er absolutt ikke uenig med deg.

Men det betyr ikke at jeg er enig i alt, og derfor jeg også synes dette er et spennende tema og diskutere. Få andre synspunkter :)

Glimrende svart, du er jo helt på det rene med tingenes tilstand :)

Rettferdighet er jo et veldig relativt begrep, rettferdighet for hvem? Det samene synes er rettferdig, trenger ikke å være rettferdig for nordmenn og vise versa. Derfor er den eneste mulige rettferdige utvei å inngå kompromisser. Litt rettferdighet for samene og litt rettferdighet for nordmenn. Ingen blir helt fornøyd, og ekstremiteter i begge leire vil spille på nasjonalistiske følelser for å få gjennom sitt syn, hvorav ingen vil være rettferdig.

Gud bevare Norge og Fedrelandet :bukke:

Gjest Gjest_Lars_*
Skrevet
Hvorfor skal samer ha egen kvotering på skole feks? Slik at de kan komme inn på vanskelige studier "bare" fordi de er samer?

Tja. Det finnes vel en "nordnorsk" kvote for folk fra de tre nordligste fylkene(aka. vidda), så der er vel neppe samene i noen særstilling.

Forøvrig kunne gjerne samene ha overtatt alt nord for Trondheim for min del. Der er vel bare rein og måker uansett.

Gjest nextlife
Skrevet
Tja. Det finnes vel en "nordnorsk" kvote for folk fra de tre nordligste fylkene(aka. vidda), så der er vel neppe samene i noen særstilling.

Forøvrig kunne gjerne samene ha overtatt alt nord for Trondheim for min del. Der er vel bare rein og måker uansett.

ja, og alle bor i lavvo, og isbjørnene går i gata. :fnise:

Skrevet

Jeg er så enig, så enig med trådstarter..

Dagens generasjon har arvet den undertrykte følelsen. Det er ikke noe som de selv har opplevd. Hvis de vil være undertrykt så klarer de det. Jeg hater ikke tyskere selv om de undertrykte foreldrene mine under krigen. Get over it..

Men man blir så lei av å til stadighet høre at ørna har tatt 150 000 rein (de får betalt for dyra) og hører at de overbeskatter vidda med å jukse med alt for mange dyr beite der.

Og de blir snurt og undertrykt for alt! I stedet for å ha samme nasjonaldag, så skal de ha sin egen nasjonaldag, og ingen skjønner hvorfor. Det er jo bare en intersubjektiv enighet om at "i dag tar vi på kofte". Neste samiske "nasjonaldag" vil jeg oppfordre folk til å gå i bunad.

Det hadde aldri fungert om de fikk sitt eget land.. Det er jo påfallende at kampen om eget land ikke er større. Men de har jo ingen ressurser heller, så det ville blitt et fattig land..

(Gjetter jeg får mange surmaga negative svar nå som jeg har vært så grsom å undertrykke og diskriminere et lidende folkeslag. Sparke noen som ligger nede, liksom..)

Skrevet
[samene har gjennom årtider blitt undertrykt av myndigheter og blitt utsatt for hets av resten av befolkningen. De er urinnbyggere, og de er stolte av folkeslaget sitt. De har de all grunn til å være. De er, etter min mening, vakre mennesker i både sinn og skinn.

Det var før det. De kan da ikke bruke det til å presse til seg goder nå. Nå er det jo motsatt, hehe. Nordmenn som blir hetset av fjellfinner. Etter min mening er de kjeltringer og snyltere.

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg er så enig, så enig med trådstarter..

Dagens generasjon har arvet den undertrykte følelsen. Det er ikke noe som de selv har opplevd. Hvis de vil være undertrykt så klarer de det. Jeg hater ikke tyskere selv om de undertrykte foreldrene mine under krigen. Get over it..

Men man blir så lei av å til stadighet høre at ørna har tatt 150 000 rein (de får betalt for dyra) og hører at de overbeskatter vidda med å jukse med alt for mange dyr beite der.

Og de blir snurt og undertrykt for alt! I stedet for å ha samme nasjonaldag, så skal de ha sin egen nasjonaldag, og ingen skjønner hvorfor. Det er jo bare en intersubjektiv enighet om at "i dag tar vi på kofte". Neste samiske "nasjonaldag" vil jeg oppfordre folk til å gå i bunad.

Det hadde aldri fungert om de fikk sitt eget land.. Det er jo påfallende at kampen om eget land ikke er større. Men de har jo ingen ressurser heller, så det ville blitt et fattig land..

(Gjetter jeg får mange surmaga negative svar nå som jeg har vært så grsom å undertrykke og diskriminere et lidende folkeslag. Sparke noen som ligger nede, liksom..)

Som jeg skulle sagt det sjøl :)

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Jeg opplever det ikke slik at samene klager og forlanger ting i offentligheten. Jeg ser på samene som en etnisk gruppe som har sitt eget språk og identitet, og som tilfeldigvis bor i det landet som heter Norge. Kongehuset har også vist i sin offentlige representasjon at de fokuserer på samene også, slik at de ikke skal føle seg glemt.

For at denne etniske gruppen med sin helt særegne historie og identitet ikke skal bli tråkket på og trykket ned er det vel greit å la samene få dette institusjonalisert også. Samene blir inkludert til en viss grense formelt sett gjennom Sametinget m.m. Da Alta-vassdraget sto i fare kunne man tydelig se noen konfliktlinjer i forhold til at samene var og er en sårbar gruppe.

Mange av oss som bor i "sør" ("dokker søringan" som mange i nord kaller oss) vet ikke helt hvordan det er å leve langt der opp i nord. Det kan faktisk fortone seg som en annen verden. En fra Oslo kan føle at den har mer til felles med en fra London enn med en fra Nord-Norge: nasjonaliteten norsk binder ikke fellesskapet mellom en same i nord og en ikke-same i Oslo noe mer fordi de bor i samme land, da de ofte kan ha lite annet til felles.

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet

him, nei det fikk jeg heller med meg gitt

Skrevet

Ikke overvurder deg selv :ler:

Skrevet

Ble litt ogitt av denne tråden jeg.... Har en del av dere som skriver faktisk vert i kontakt med den samiske befolkningen i Norge? Jeg har selv bodd i Finmark og samer er som oss andre.

Det som er viktig er at samer og andre folk i Finmark som kvener, finner og nordmenn har levd side om side i mange generasjoner. Samene ønsker ikke selvstyre, de er jo også nordmenn og flesteparten lever faktsik i oslo.

Og det er jo sånn at flere folkeslag kan leve sammen, det er jo ikke automatisk slik at ett folkeslag=ett land. Samer respekterer norske lover og regler, jeg synes som det fungerer i dag. Samene trenger ikke og ønsker ikke sin egen stat, de vil likevel ta vare på sin egen kultur..

Sametinger er likevel ett demokratisk instrument og det har ikke all verdens makt... Det har bare retten til å uttale seg.

og sametinget er ett viktig instrument for å ta vare på det samiske språket og den samiske kulturen. Det er også samiske programmer i NRK.

Det med ekstra ferieuker har jeg ikke hørt om..

Skrevet (endret)
Synes nesten alt er for dumt, fordi det meste av det du har skrevet, kan med litt omskrivning gjelde for de fleste "undertrykte" folkeslag, f.eks. indianere, aboriginere osv. Og fordi noe av det rett og slett bare er tull å klage på, som f.eks. TV kanaler.

Jeg er enig med deg i at det er tull at de skal ha det lettere når det gjelder kvotering og slikt, men jeg tror (altså har ingen kunnskaper om dette, så jeg vet ikke) grunnen til at de har det er at regjeringen (den Norske) har dårlig "samvittighet" over måten samene er blitt behandlet opp igjennom historien, så det har vært politisk vanskelig å si nei til noen "krav" som samene er kommet med.

En del av hensikten med kvoteringen til studier i NordNorge, er vel å sikre at det utdannes nok kvalifisert personale som BLIR i NordNorge eller Finnmark. Da er det lurt å satse på å utdanne folk som har en personlig og kulturell tilhørighet til landsdelen. For hvis far og mor og dama di allerede bor i Kautokeino, er det vel større sjanse for at du flytter dit etter at du er ferdig med legestudiene, enn om du har hele slekta i Asker. Man tenker altså vel så mye på å løse infrastrukturproblemer, som på å være snill med samer og andre nordlendinger.

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)
Hvorfor påstår en same (robinson) at det er lettere om mobbe samer en mørkhudete?

Hvorfor skal samene ha sine egne kanaler og programmer?

Hadde dama vært svart så kan du banne på at det har vært kjempemasse bråk og rabalder.

Nei, hvorfor skal de ha egne programmer, kanskje samme grunnen som at døve har nyhetene på tegnespråk, og eget barne-tv?

Fysj, avskaff alt som ikke er bokmål, nyanser kan man ikke ha :ironi:

Endret av Lurvina
Gjest nextlife
Skrevet
Har en del av dere som skriver faktisk vert i kontakt med den samiske befolkningen i Norge?

Ja, tenk det har jeg, og går ut fra at min kritiske holdning til samer er på grunn av det.

Har vokst opp i et samfunn der det er endel samer (ikke finnmarkssamer).

Såvidt jeg kan huske var det ei evinnelig krangling om rettigheter, stønader, subsidier osv. I tillegg var, og er det innbyrdes store diskusjoner mellom det de selv kaller tradissjonssamer og popsamer om alt mulig og umulig.

Når jeg skulle på kommunehuset stod alle skilter på norsk og samisk. Når jeg oppsøker sykehuset er det det samme der.

Jeg måtte lære duodje på skolen pga hadde samer i klassen. Jeg mått synge Ante-sangen i hver sangtime, pga de samme klassekameratene.

Nå mener jeg ikke at man ikke har godt av litt kulturforståelse, men sammenlagt alle mine opplevelser har i alle fall ført til at jeg har en kritisk holdning til samer (ja, nå generaliserer jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...