Gå til innhold

Hva slags hund har du?


Englepusen

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Har ikke hund vi, enda i alle fall, men sambo har lyst på en flatcoated retriver (de hadde sånn da han var mindre). Trur jeg må bli flinkere til å gå tur jeg gitt, det kreves det nok av meg da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hund vi, enda i alle fall, men sambo har lyst på en flatcoated retriver (de hadde sånn da han var mindre). Trur jeg må bli flinkere til å gå tur jeg gitt, det kreves det nok av meg da ja...

ja - de krever mye - ikke bare turer som mange tror - (for mye turer vil faktisk gi hunden ennå mer krefter og få den ennå mer hyper!) - de trenger MENTAL AKTIVISERING - dvs å bruke hodet til å løse oppgaver ...søke spor ....lære lydighetsøvelser ...tenke - DETTE tretter de ut ..ikke fysisk aktivitet i seg selv ... :wink:

Beklager avsporingen :oops: - men det er mange som ikke er klar over dette - så jeg ville nå bare nevne det ...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nydelig dobermann-gutt på 4. mnd. Men han er ganske stor - go' gutten min, det. :D Men fy som han spiser, skulle tro han aldri fikk mat, jo. :o

Også bare _elsker_ han å løpe i skogen og bak nedi dalen her vi bor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

ja - de krever mye - ikke bare turer som mange tror - (for mye turer vil faktisk gi hunden ennå mer krefter og få den ennå mer hyper!) - de trenger MENTAL AKTIVISERING - dvs å bruke hodet til å løse oppgaver ...søke spor ....lære lydighetsøvelser ...tenke - DETTE tretter de ut ..ikke fysisk aktivitet i seg selv ... :wink:

Beklager avsporingen :oops: - men det er mange som ikke er klar over dette - så jeg ville nå bare nevne det ...... :wink:

Ja, dette vet jeg, så jeg er meget klar over at å gå tur er en ting, men mye tid vil bli brukt på lydighet, og muligens også agility, ikke for konkurransenes del, men for å gi huden nettopp mental aktivisering, vel, agility kombinerer vel fysisk og mental trening da den må løpe, og gjennomføre hinder, så det synes jeg kan være bra for huden, selv om jeg ikke er så interessert i konkurranser, egentlig....

Ja, en avsporing, men ville bare avspore tilbake med å si at dette vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) nok en avsporing .....Bra du har tenkt over dette da går det sikkert greit :-) men husk på at agility er mye fart og spenning - og kan lett få en hund med anlegg for det til å bli stresset ...for mye er altså ikke bra ..... :wink: Men å søke etter gjenstander - DET er derimot svært bra ......man må nesten se hunden an ...men flatten er jo en rase som er nokså på tuppa da ..så man behøver jo ikke å overdrive agility delen dersom man ser den blir ennå mer hyper av det

beklager avsporingen igjen ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

altså, atter en gangen liten avspring videre, men ja. Jeg har ikke bestem noe om agility, bare tenker på det, fordi min ksune driver det med sin hund. Selv om den hunden sånn sett ikke er verdens roligste, eller slik jeg vil ha min hund, så ser jeg jo at hun stortrives tross alt med treninga (hunden altså) Men, om vi kommer til å gjøre det, det vet jeg slett ikke. Ikke er det 100% at det blir en flat heller, ikke engang om det blir en hund...

Så, ja, altså, om vi velger å skaffe en hund, og det blir en flat, og vi velger å trene litt agility, så gjør vi jo ikke det mer dersom vi ser at huden reagerer på en måte vi ikke vil, som sagt er det for HUNDEN vi vil gjøre det, ikke for oss, så har ikke hunden godt av det, så dropper vi det. Det er bare en av de tingene jeg tenker på for å aktivisere hunden. Ja, søk er også fint, og lange turer med innlagt pauser med annen trening. Og MASSE fokus på lydighet, for jeg vil ha en lydig hund. Og det er jo slitsomt for hodet dens også, så dette er fint :)

Uansett ligger dette et stykke frem intid trur jeg, og jeg lover en ting, når vi begynner den seriøse prosessen med å vurdere hund, rase, oppdragelse etc, da dukker det garantert opp en tråd fra meg, der ting som dette ikke blir en avsporing :)

Så, tilbake til tema: hvilken hun har du? Jeg har altså ingen, enda, men en gyngehest på loftet hjemme hos mne foreldre da :) (nærmeste jeg kommer et dyr trur jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde verdens beste: Labradoren Ronja, som dessverre fikk kreft og døde syv år gammel. Jeg sørget så jeg trodde jeg skulle bli GAL. Jeg klarer ikke å erstatte henne, og det har tatt mange år å komme så langt at jeg ikke stopper opp og faller i staver over hvert vakkert lite bikkje-nor jeg møter. Å skaffe seg en hund betyr mange gleder, masse arbeid, og ender garantert med en stor sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<-Denne og en til av samme slaget (newfoundlandshund) er våre hunder for tiden. Helt topp, passe store, passe rolige og litt for inteligente. :enig: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en labrador, vi. Nå er hun to år gammel. Desverre er det påvist at hun har svak HD, så vi forsøker etter beste evne å være nøye med matrasjonene (så hun ikke skal bli overvektig), og selvfølgelig får hun sine doser mosjon! Ei herlig jente! Og så har vi en katt, og hund og katt koser seg i hverandres selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er den lykkelige eier av en Amerikansk Cocker spaniel gutt som heter Oscar, han er en skikkelig by-hund og har tilasset seg livet i Oslo med stort hell. Vi går tur 3 ganger om dagen og i helgene tar jeg ham med steder der han får løpe fritt og kose seg.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surprise... Rhodesian Ridgeback!

Dogo Canario er vel blant de rasene som kan

Er ikke Amerikansk staffordshire terrier det samme som Stafforden, da? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med hund men har ingen for øyeblikket....Sukk!!

Men jag har passet en hel del hunder som skal til omplassering da som kompensesjon :wink: Når jeg er ferdig med studiene skal jeg umiddelbart kjøpe hund og den rasen jeg har forelsket meg totalt i er Nova Scotia duck tolling retriver Herrrlige hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

En søt og fullstendig tullete tibetansk terrier. Mye hund i en forholdsvis liten kropp - og så røyter den ikke, det var et must da rase skulle velges...Dessuten sies det at tibetansk terrier er "1/3 hund, 1/3 katt og 1/3 menneske, og siden jeg egentlig er mest kattemenneske passer det bra.Men vi har noen kattedyr også, og det går bra, ihvertfall så lenge hunden IKKE insisterer på å gnage på kattenes ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Englepusen uten passord

Virker som om mange har rasehunder her.

Selv fikk jeg hunden min gratis på en gård langt ute i skauen..hehe

Han har vært hos veterinær en gang, han ble påkjørt i 70km/t og knakk 3 tenner, men er frisk som en fisk.

Hadde jeg hatt mer penger hadde jeg kanskje kjøpt en rasehund, er fasinert av amstaff og bull terrier, men som det er mer enn fornøyd med min herlige bastard :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Ja, det er merkelig dette her. Folk har katter, men nesten ingen har rasekatter (jeg kjenner ei som har det, og dette anser andre som rart....) men hunder, da er det rasehunder ja. sier noen at de har en katt er det ingen som spørr hvilken type, men har man hund, da spørres det hvilken type det er ja..

Vel, vi skal vel ha en rasehund selv med tida. Har ikke hund nå da, og vet at vi ville være like glad i en blndingshund, men satser antakelig på en rasehund likevel. Uansett, det ligger noe frem i tid for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogo Canario er ikke forbudt i Norge (ennå), men i mange andre land. Er svært interessert i hunderaser og i det jeg har av litteratur er den ikke anbefalt holdt som kjæledyr. Som mange andre hunderaser kan den bli agressiv dersom den ikke får jobbe i.h.t. instinktene sine. (Siden den er forbudt i så vidt mange land kan det jo tyde på at agressiviteten er et problem enten det nå er hos hund eller eier...).

Selv synes jeg Bullmastiffen er en flott hund, men siden bostedet mitt gjøre at jeg/vi må leve tett innpå andre mennesker har jeg valgt en liten hund. Min voffe er derfor en syv år gammel langhåret dachsgutt med et herlig gemytt. Han er frisk som en fisk og siden moren hans nå er 14 og faren hans 17 år gammel later det til at han har gener som gjør at han kan komme til å "leve lenge i landet".

Nå i påsken hadde han diarè og i fire døgn var det ut en gang i timen. Han virket ikke særlig syk, men det var slitsomt for det. Det hele gikk selvfølgelig over i det øyeblikket jeg ringte dyrlegen da samfunnet våknet igjen tirsdag morgen... (Vi dro til dyrlegen likevel for sikkerhets skyld).

Holder på å forsøke å overtale Hr. Leo til å kjøpe en til. Tror Voffe ville elsket en lekekamerat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullmastiffen er flott ja.

En utrolig sjarmernede rase med et makeløst gemytt.

Neste gang vi skal skaffe oss hund, så havner nok denne rasen høyt oppe på lista. Men den får nok hard konkurranse av Rottweileren. Litt mer praktisk størrelse liksom.

Ville jo helat hatt en "Leas Ark" jeg da, men alle hundraser. Har nok lett for å bli forelska i alle typer hunder.

Men en kamphund eller tilsvarende kunne jeg aldri tenkt meg å skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...