Gå til innhold

SFO eller pappa må hente lokka 15,00


mooos

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer som må hente barnet sitt klokka 15,00 en dag annenhver uke, da moren sier hun ikke vil ha sfo plass 10% til. Hvor vi leverer barnet på SFO morgenen etter,- og kommer av den grunn 1 time for sent på jobb, pga pendlevei. Barnet går nå 60% på sfo. Jeg synes det er urimelig at en mor kan "kreve" det, hun sier hun ikke har råd, men at vi må ta ubetalt fra jobben i 2-3 timer for å rekke å hente barnet er ok...??? Hennes utgift vil være 200,- - 66% refusjon fra trygdekontor + 28% fradrag på skatt til tilsyn av barn. Dvs at hun må betale 56 av egen lomme. Hun må være på jobb 15,15, og da mener jeg at hvis hun skal jobbe, og ikke har tilsyn til barnet, må man benytte seg av det tilbudet sfo har. og ikke for å ha "kontrollen" over når vi henter barnet. Vi har tilbudt henne at vi skal betale 56,-, men hun vil fortsatt ikke...Hva gjør man? Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at hun er egen. Det er jo tydelig. Og å krangle med henne er vel bare å gi henne akkurat den "makten" hun er ute etter.

Jeg har ikke greie på slikt, men hadde det gått å gjort en ordning med dem som jobber på SFO disse dagene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen dere har barnet hos dere, er det dere som er ansvarlige for barnet, og ikke mor. Når hun må på jobb er derfor uinteressant.

Nå kan jeg lite om SFO-ordninger, og vet ikke om en økning på 10% kanskje vil medføre mer tid på SFO andre dager enn når dere henter? Dersom dette dreier seg om 2 timer en dag annen hver uke, mener jeg dere bør kontakte SFO for å høre om dere ikke kan komme til en ordning med dem - vær litt proaktiv og positive.

Dersom dette absolutt ikke er mulig, vil det vel være billigere for dere å leie inn en "barnevakt" to timer annen hver uke istedet for å miste arbeidstid? Alternativt kan en av dere (far?) be om å få fleksitid, ved å jobbe en halvtime mer hver dag utenom hentedagen den uken dere har barnet. Dermed slipper dere tapte inntekter...

Tidsklemme i forholdet barn/jobb opplever nok de fleste familier. Siden dere "bare" sliter 2 timer annenhver uke, er dere vel nærmest for skjermet å regne :wink: , men jeg skjønner at det føles problematisk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Bare en kommentar i farta:

Det skattefradraget faller bort når hun får støtte til tilsyn av barn via trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Jeg er en alenemor med to barn på SFO. Jeg hadde ikke rukket og hente mine barn før stengetid hvis jeg ikke hadde avspassert fra jobb når jeg har ungene - det vil si jeg avspasserer en halv time hver dag som jeg innarbeider i mine barnefri-perioder.

For dere så gjelder dette en dag annenhver uke - det går vel kanskje an og ta en prat med arbeidsgiveren og komme til en løsning der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...