Gjest Gjest Julie Skrevet 7. november 2007 #61 Skrevet 7. november 2007 Måtte kjøpe et nytt sett med dekk til Fiesta'en min. Han lever hos overklassen. Man må nesten regne med litt svinn.
Gjest Piper Skrevet 7. november 2007 #63 Skrevet 7. november 2007 Du kan ikke kaste ut en tretten år gammel unge. Et barn har rett på en god og trygg oppvekst. Om dere kaster ham ut er det straffbart. Men dere må være noe av de mest tafatte foreldre jeg har lest om. Ungen får jo ture fram som han selv vil omtrent uten konsekvenser - og nei, alderssperre på dvdspilleren er ikke en straff. 1. få ham utredet 2. ikke gi ham muligheten til å holde på slik som han har gjort - om det betyr å ha full kontroll på hva han har tilgang til, fotfølge ham rundt i huset, kjøre og hente på skolen 3. ha dialog med skolen og barnevernet Dere får en drittjobb med å rydde opp i dette, men som man sår så høster man. Det er kanskje straffbart å kaste han ut, men det er ikke straffbart å troppe opp hos barnevernet sette barnet fra seg og fraskrive seg selv alt foreldreansvar. Noe jeg ville ha vurdert, om det var den eneste måten barnet kunne fått hjelp på. Til ts: En 13 åring forstår ikke konsekvensene for handlingene sine, for forskerne mener at unge mennesker er rundt 21 år den dagen de forstår dette. Man kan heller ikek behandle en 13 åring som en voksen, men det første jeg hadde gjort var å ta fra han alt han hadde av ting og tang. Som for eksempel: datamaskin, mobiltelefon, merkeklær (eller andre klær som han virkelig setter stor pris på), tv, video, dvd, stereanlegg, mp3 osv, for det er ingen som sier at han må få lov til å ha tilgang på de tingene. Dere må gi han kjærlighet, mat, drikke, klær til de ulike årstidene, men dere må ikke sørge for at han ahr alt det andre. Derfor ville jeg begytn der, for å se om det fungerte.
Gjest Gjesten Skrevet 7. november 2007 #64 Skrevet 7. november 2007 Kor bur barnet primært? Eg har ikkje lese heile tråden, men er din heim hans primærheim? Korleis er han hos mor? Kva seier mor om dette? Kva seier skulen? Er han sånn prmært når han er med dykk og dykkar vener/ familie, eller er han slik uansett? Eg har ingen planar om å fordømme dykk, etter å ha arbeidd med ungdom i 7 år har eg også møtt nokre eg ikkje ville hatt heime... Dessverre. Kva som er grunnen til at desse barna er vanskeleg veit eg ikkje, er ikkje alltid ein absolutt og klar grunn tilsynelatande. Har de lese "the fifth child" av Doris Lessing?
Frey Skrevet 7. november 2007 #65 Skrevet 7. november 2007 Det er kanskje straffbart å kaste han ut, men det er ikke straffbart å troppe opp hos barnevernet sette barnet fra seg og fraskrive seg selv alt foreldreansvar. Noe jeg ville ha vurdert, om det var den eneste måten barnet kunne fått hjelp på. Unnskyld meg, men dette må du gjerne utdype. Du mener det ikke er straffbart å dumpe ungen? At man bare uten videre kan fraskrive seg ansvaret for sitt eget barn?
Gjest Gjest_Loppa_* Skrevet 8. november 2007 #66 Skrevet 8. november 2007 Det er ulovlig å dumpe ham ute, ja. Men å gå til en dertil egnet tømmestasjon er fullt lovlig. Det er riktignok ikke barnet som trenger vern, men foreldrene. Men barnevernet vil allikevel ta seg av ham. Men: Jeg vet ikke om dere får lov til å få flere, hvis barnevernet mener hans situasjon skyldes dere. De har en lei tendens til å bitche hos barnevernet.
Gjest vsn Skrevet 8. november 2007 #67 Skrevet 8. november 2007 Jeg synes du burde snu på det: Du valgte en drittmann og fikk en unge med på kjøpet. Faren er, sammen med mor til ungen, ansvarlig for oppdragelsen. Hvis han har gjort all elendigheten du beskriver (hoho, han har fantasien iorden!!), så har det meste av barneoppdragelsen slått feil. Du må gjerne mislike ungen. Men det blir helt feil synes jeg. Her er det foreldrene som virkelig har sviktet.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #68 Skrevet 8. november 2007 Ts har fått en god del løsningsorienterte svar her, men tror hun heller vil ha svar som støtter henne i ønsket om å få ham ut av huset: Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ha mannen, men IKKE ungen. Stakkars unge
Gjest tullfrid Skrevet 8. november 2007 #69 Skrevet 8. november 2007 Kjære trådstarter. Jeg har ikke lest alle innleggene her, men du får en del pepper. Gutten er alvorlig syk, har alvorlige atferdsvansker og dere trenger hjelp alle sammen. Det er faktisk mulig at barn utvikler seg på en slik måte selv om det sosiale miljøet er godt nok og vel så det. Å skylde alt på foreldrene er en temmelig gammeldags oppfatning. Psykologien har kommet litt lengre de siste 30-40 år.... Det er dessverre ikke sikkert at det fins behandling som er god nok til å hjelpe dere. Og til alle dere som gnåler om at det er hårreisende å sende ham fra dere: dere ville kanskje ikke ha sagt det hvis det var snakk om en alvorlig spiseforstyrret gutt som holdt på å sulte ihjel, eller en gutt som holdt på å utvikle en schizofreni og var til fare for både seg selv og andre. Da ville det ha vært nødvendig med tvangsbehandling. Dette er en helt hårreisende og uutholdelig situasjon, og jeg ville ha kontaktet BUP direkte. Tror MST blir for puslete her...
Black Eyed Susan Skrevet 8. november 2007 #70 Skrevet 8. november 2007 Kjære trådstarter. Jeg har ikke lest alle innleggene her, men du får en del pepper. Gutten er alvorlig syk, har alvorlige atferdsvansker og dere trenger hjelp alle sammen. Det er faktisk mulig at barn utvikler seg på en slik måte selv om det sosiale miljøet er godt nok og vel så det. Å skylde alt på foreldrene er en temmelig gammeldags oppfatning. Psykologien har kommet litt lengre de siste 30-40 år.... Det er dessverre ikke sikkert at det fins behandling som er god nok til å hjelpe dere. Og til alle dere som gnåler om at det er hårreisende å sende ham fra dere: dere ville kanskje ikke ha sagt det hvis det var snakk om en alvorlig spiseforstyrret gutt som holdt på å sulte ihjel, eller en gutt som holdt på å utvikle en schizofreni og var til fare for både seg selv og andre. Da ville det ha vært nødvendig med tvangsbehandling. Dette er en helt hårreisende og uutholdelig situasjon, og jeg ville ha kontaktet BUP direkte. Tror MST blir for puslete her... Det er ikke mulig å kontakte BUP direkte, de må ha en henvisning. Den beste løsningen er faktisk barnevernet, de undersøker og igangsetter tiltak i det omfanget som er nødvendig. MST kan være et godt tiltak, men da er samarbeid helt avgjørende.
Rubina D Skrevet 8. november 2007 #71 Skrevet 8. november 2007 Det er ikke mulig å kontakte BUP direkte, de må ha en henvisning. Den beste løsningen er faktisk barnevernet, de undersøker og igangsetter tiltak i det omfanget som er nødvendig. MST kan være et godt tiltak, men da er samarbeid helt avgjørende. Man kan kontakte bufetat direkte for MST. Vi gjorde i alle fall det for å få PMTO, men hele saken her tror jeg er så alvorlig at de trenger mer hjelp enn kun MST. Jeg ville tatt kontakt med barnevernet for lenge siden hadde dette vært mitt barn. Barnet trenger hjelp og det helst i går.
Black Eyed Susan Skrevet 8. november 2007 #72 Skrevet 8. november 2007 Man kan kontakte bufetat direkte for MST. Vi gjorde i alle fall det for å få PMTO, men hele saken her tror jeg er så alvorlig at de trenger mer hjelp enn kun MST. Jeg ville tatt kontakt med barnevernet for lenge siden hadde dette vært mitt barn. Barnet trenger hjelp og det helst i går. Ok. Da er det nok litt forskjell på hvordan MST blir benyttet rundt om i landet. Her jeg bor blir MST ofte formidlet og benyttet som hjelpetiltak i hjemmet. Jeg har sett MST-behandling virke veldig positivt på ungdom med ganske så sammensatt problematikk. Mst kan benyttes alene, eller kombineres med andre tiltak. Men, det aller viktigste er at man utreder ungdommen sånn at den får et individuelt tilpasset opplegg.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #73 Skrevet 11. november 2007 For meg høres det ut som dere er utslitt av barnet, og ikke makter å gi den omsorg og god tilbakemelding som gutten selvsagt trenger. Jeg synes utrolig synd i gutten. Det er ikke "lov" til å gi opp et barn samme hvor utspekulert og "ondt" det kan oppføre seg. Hvis ikke dere makter å gi mer omsorg, må dere være voksne nok til å få noen andre til å gjøre det!
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2007 #74 Skrevet 11. november 2007 Han har fått endel straff etterhvert. Men siden det er meg han hater, insisterer min mann på å være den som straffer ham. Jeg vet ikke om det er lurt, men han insisterer. Han har blitt utsatt for dette: * En viktig kabel til PCen mangler. Den starter ikke Windows engang. Umulig å hacke en PC som mangler kabel :-) * Mobilen inndratt og utstyrt med nummerfilter etter at han ringte gamlegjengen. * Ingen TV på to uker. Eneste unntaket var den nattkinoen om "Fiskarjenten" med Herborg Kråkeskrik på NRK. Den var skole-relevant. * All hasjen inndratt. Han trodde han var smart da han gjemte den i snusboksen. Men vi gir ham ikke lov å snuse heller. * Vi utstyrte DVD-spilleren i stua med 3 års aldersgrense. Nå vil den kun spille av Postmann Pat uten riktig passord. Han har ennå ikke fått sett Die Hard. * Måtte kjøpe et nytt sett med dekk til Fiesta'en min. Nei, han vil ikke få det bedre et annet sted. Han lever i Norge, verdens rikeste land, hos overklassen. Det er ikke han som lider, men vi. Sparker vi ham ut, er det ikke for at han skal få det bedre. Det er for at VI skal få det bedre. Det er ikke lov å sparke ut barn av heimen. Du skriver at han har vert problembarn siden han var 9. Er vel på tide at dere får tak i proff help før HAN blir ødelagt. Ingen foreldre sier at et barn er syk i hue,men du gjør det. Om et barn har vert problembarn siden det var 9, så har det vert noe før den alderen. Det må være noe tafatte foreldre som fortsatt tror på straff for slike store problemer. Postman pat på en 13 åring...jaja, kansje et foreldrekurs er julegaven til dere i år?
Rubina D Skrevet 11. november 2007 #75 Skrevet 11. november 2007 Ok. Da er det nok litt forskjell på hvordan MST blir benyttet rundt om i landet. Her jeg bor blir MST ofte formidlet og benyttet som hjelpetiltak i hjemmet. Jeg har sett MST-behandling virke veldig positivt på ungdom med ganske så sammensatt problematikk. Mst kan benyttes alene, eller kombineres med andre tiltak. Men, det aller viktigste er at man utreder ungdommen sånn at den får et individuelt tilpasset opplegg. Jeg sa ikke noe om hvordan MST blir benyttet, for det vet jeg ikke så veldig mye om. Jeg sa at man kan kontakte bufetat for å få det. Slik jeg har forstått det så er det 3 hovedgrener av disse foreldretreningene: 1. De utrolige årene. Fås på helsestasjon. Aldersgruppe 0-4 år. 2. Pmt. Fås på bufetat. ( man kan søke via barnevern, familiekontor eller direkte til bufetat) Aldersgruppe 2-12 år. 3. Mst. Fås på bufetat (samme fremgangsmåte som pmt ) Aldersgruppe 13-18 år. Likheten med alle disse er at de ikke er rettet direkte mot barna, men mot foreldrene. Og det kreves hard jobbing fra foreldre for å få til dette.
Gjest Piper Skrevet 12. november 2007 #76 Skrevet 12. november 2007 Unnskyld meg, men dette må du gjerne utdype. Du mener det ikke er straffbart å dumpe ungen? At man bare uten videre kan fraskrive seg ansvaret for sitt eget barn? Det er ikke og har aldri vært ulovlig å overlate foreldreansvaret til barnevernet, for da blir det de som tar over ansvaret for barnet. Dette er det noen som velger å gjøre, fordi det er den eneste muligheten ungdommen ahr for å få skikkelig hjelp enkelte ganger. Det er ingen som kan tvinge deg å ha foreldreansvaret for barnet ditt, for du kan adoptere det bort om du vil, eller du kan overlate barnet i barnevernets hender. Det er som sagt ikke straffbart noen av delene, for man er ikke nødt til å være foreldre selv om man har født et barn her i landet. Men det er straffbart å kaste ut barnet, uten å sørge for at barnet har et sted å være.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #77 Skrevet 14. november 2007 Det er ingen som kan tvinge deg å ha foreldreansvaret for barnet ditt, for du kan adoptere det bort om du vil, eller du kan overlate barnet i barnevernets hender. Det hørtes lettvint ut! Jeg tror ikke det blir en enkel oppgave å sette bort eller adoptere bort dette barnet. Det er vel bare å holde ut til gutten blir voksen!
Kittykat Skrevet 14. november 2007 #78 Skrevet 14. november 2007 (endret) Han har fått endel straff etterhvert. Men siden det er meg han hater, insisterer min mann på å være den som straffer ham. Jeg vet ikke om det er lurt, men han insisterer. Han har blitt utsatt for dette: * En viktig kabel til PCen mangler. Den starter ikke Windows engang. Umulig å hacke en PC som mangler kabel :-) * Mobilen inndratt og utstyrt med nummerfilter etter at han ringte gamlegjengen. * Ingen TV på to uker. Eneste unntaket var den nattkinoen om "Fiskarjenten" med Herborg Kråkeskrik på NRK. Den var skole-relevant. * All hasjen inndratt. Han trodde han var smart da han gjemte den i snusboksen. Men vi gir ham ikke lov å snuse heller. * Vi utstyrte DVD-spilleren i stua med 3 års aldersgrense. Nå vil den kun spille av Postmann Pat uten riktig passord. Han har ennå ikke fått sett Die Hard. * Måtte kjøpe et nytt sett med dekk til Fiesta'en min. Nei, han vil ikke få det bedre et annet sted. Han lever i Norge, verdens rikeste land, hos overklassen. Det er ikke han som lider, men vi. Sparker vi ham ut, er det ikke for at han skal få det bedre. Det er for at VI skal få det bedre. Dere kan iklke sparke han ut pga oppførselen hans. Han er noe ekstrem ja, men søk hjelp, både for hans skyld og deres egen. Og en 13 åring som bruker hasj....hvor har han fått tak i det? Han har vanket i feilt mijø i tillegg vil jeg si, siden han har brukt stoff. Uansett hva og hvor mye han har gjort, så har dere plikt til å hjelpe han. Dere kan ikke bare la han være og ikke gjøre noe. Straffer som ingen tv, ingen data, ingen mobil osv kommer ikke til å minske på tingene han gjør. Hadde dette vært min sønn, så hadde jeg hatt en "heart-to-heart" prat med han og så søkt hjelp. Det ligger mer under overflaten og det han gjør mot deg er bare en liten del av det han sliter med ( se: mamma og pappa skiller seg, pappa gifter seg på nytt ). Og bare så det er sagt: hvis dere ikke liker gutten noe særlig pga tingene han gjør/generelt, så merker han det selv om dere ikke viser det åpenlyst. Bare en liten tankevekker......barn plukker lett opp sånne ting uten at vi voksne vet det. Endret 14. november 2007 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #79 Skrevet 14. november 2007 For en oppfinnsom gutt. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal si. Når jeg leser, tar jeg meg i å tenke "er dette tull? finnes det barn som finner på slike ting"? Jeg tror deg. Virkelig. Men som de fleste skriver her, gutten har store følelsesmessige problemer, som dere 3 trenger hjelp til å takle. Hvordan var han FØR dere giftet dere da? Visste du om at han gjorde slike ting, og valgte du allikevel gifte deg? Faren vil velge barnet, dersom du gir ham et ultimatum. Enhver normal foreldre vil velge barnet sitt fremfor sin nye samboer/kone osv. Har han alltid vært slik? Har han opplevd mye vondt i forhold til mannen din sitt forrige forhold, med moren til gutten altså? Det tyder jo på at gutten vil ha oppmerksomhet da. Jeg er helt enig i at disse tingene er helt utrolig skremmende at han klarer å finne på. Jeg er helt overrasket. Rett og slett. Håper dere klarer å finne en middelvei her, så gutten får den hjelpen han trenger. Og at dere klarer å leve et slags familieliv etterhvert. Ikke gi ham opp. Jeg skjønner at du er redd for hva han finner på, og det ovverrassker meg ikke dersom du føler deg litt paranoid etterhvert. Jeg synes synd på dere alle. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #80 Skrevet 14. november 2007 En 13 åring forstår ikke konsekvensene for handlingene sine, for forskerne mener at unge mennesker er rundt 21 år den dagen de forstår dette. Hvorfor er det så mange som sier dette? Jeg har blitt lært opp til å tenke konsekvenser og god oppførsel siden første skoledag. Er det rart unga blir som de blir?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå