Gå til innhold

Ondskapsfull steunge

Anbefalte innlegg

Gjest Stemorsblomsten
Skrevet

Jeg valgte en mann, og fikk en drittunge på kjøpet.

Jeg har aldri vært slem tilbake, men ungen hater at fatter'n har ny dame.

Så langt har han:

* Tømt lim i vasken på huset mitt. Rørleggeren måtte fikse det.

* Byttet ut sjampoen min med hårbleiking. Det ravnsvarte håret mitt ble grågrønt.

* Byttet ut kondomene i nattbordsskuffene med krydderposene fra nudler.

* Fylt sukkerbrus i Cola Zero-flasken min. (diabetes)

* Erstattet øyedråpene mine med superlim (ble oppdaget i tide pga. lukten)

* Blitt fersket i å blande noe i brusen min. Han sa ikke hva.

* Tuklet med bremsene på sykkelen min. Bremseklossene løsnet i nedoverbakke.

* Lagt virus, keylogger og spionprogram på PCen min. Tok en RAM-brikke.

* Satt opp overvåkningskamera i soverommet vårt, med videospiller i eget rom.

* Sterkt krydret saus i Dr. Greve-flaska mi.

Jeg har vært på sykehus på grunn av den ungen, og han er stolt av det. Jeg har hørt ham på telefon med vennene fra gamlebyen. Han har ikke lov av faren til å se dem igjen.

Min nye mann kjenner problemet, men barnet er mindreårig og kan ikke sparkes ut.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ha mannen, men IKKE ungen. Jeg liker barn, men dette er et berettiget unntak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis vil mannen heller ha sitt eget barn enn en dame han har et ferskt forhold til, så om du vil ha ham tipper jeg du må ta "hele pakka".

Og sannsynligvis merker barnet at du ikke liker ham, noe som ikke hjelper på situasjonen.

Er barnet i kontakt med PPT, BUP eller andre hjelpeinstanser?

Skrevet

oj oj... det der var en pakke jeg ikke ville hatt... enten må mannen ha kontroll på ungen, ellers kan han ikke være hjemme hos deg. Det er jo direkte helsefarlig. Jeg skjønner du kan være forelsket, men ta et skritt til siden og se situasjonen fra utsiden: helse er viktigere enn et hvilket som helst forhold. Og dette vil jeg tro både skader deg fysisk og psykisk....

Gjest Stemorsblomsten
Skrevet

Monsteret er nettopp blitt 13 år gammelt.

Det gikk ikke klart fram av teksten, men vi ER faktisk gift i Juni i fjor.

Min nye mann kjenner problemet...

Ungen har alltid vært en problemunge. Jeg nevnte noen forbudte kamerater som han ringte til. Var med på sitt første biltyveri i alderen 9. Vennene hans var fra 10 til 32, og de små hjalp de store med diverse.

Hvis ikke vi kan få piller for å roe ham ned, så skal det dyret ut av huset. Det er ikke mine ord, men min manns.

Skrevet

Det høres iallefall ikke bra ut, og din stesønn trenger hjelp mot den problematiske adferden sin. Ingen av dere kan ha det sånn, og dere må sørge for at han får den hjelpen han trenger.

Lykke til

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Min nye mann kjenner problemet, men barnet er mindreårig og kan ikke sparkes ut.

Men sålenge barnet er såpass utspekulert så kan han vel forstå hva det vil si å bli snakket til også? Regler, oppførsel, respekt, rett, galt osv...

Endret av Silmarill
Skrevet

Ungen har alltid vært en problemunge. Jeg nevnte noen forbudte kamerater som han ringte til. Var med på sitt første biltyveri i alderen 9. Vennene hans var fra 10 til 32, og de små hjalp de store med diverse.

Hvis ikke vi kan få piller for å roe ham ned, så skal det dyret ut av huset. Det er ikke mine ord, men min manns.

Piller til å roe ham ned? Skal dere bedøve ham? Man blir ikke ondskapsfull og slem av ADHD hvis det er det dere tenker. Han blir kanskje litt flinkere til å vurdere konsekvenser, men det er ikke ADHD som alene er grunn til slike atferdsvansker.

Så lenge du hater ham og pappan omtaler han som "det dyret" tror jeg ikke ting vil endre seg. Hvordan er han på skolen?

Kanskje dere burde kontaktet barnevernet og fortelle om hvordan hverdagen hos dere er, og at dere ikke har styr på ham og be om hjelp?

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Det finns ingen magisk oppskrift på å få tennåringer til å roe seg ned annet enn å snakke dem til fornuft og hjelpe dem med å få kontroll over oppførselen...

Om du har opplevd dette (det var da voldsomt mye også da :klø: oppfinnsom fyr) så er vel ikke dette bare en plutselig oppførsel?

Jeg antar dere har fått hjelp fra utenforstående tidligere?

Har dere ikke det så er det vel på sin plass!

Man kaster ikke ut et barn fordi om oppførselen ikke er bra!

Hva sier gutten når dere tar han for disse tingene?

Hva sier faren til gutten når han gjør sånne ting? Til barnet altså!

Kun skriking og kjefting fungerer ikke bare så det er sagt

Hva sier læreren(e)?

Bor han hos dere permanent?

-----------

EDIT:La til noe

Endret av m@msen
Skrevet

Enig med Kosemose, det høres ikke ut som om dere klarer dette selv, det kan sikkert barnevernet hjelpe dere med.

Eller, om dere faktisk synes barnet (for det er det han er) er et monster og et dyr, så er det kanskje best for ham å komme til noen som klarer å se ham som det barnet han er, kanskje han vil få det bedre et annet sted?

Skrevet

Så langt har han:

* Tømt lim i vasken på huset mitt. Rørleggeren måtte fikse det.

* Byttet ut sjampoen min med hårbleiking. Det ravnsvarte håret mitt ble grågrønt.

* Byttet ut kondomene i nattbordsskuffene med krydderposene fra nudler.

* Fylt sukkerbrus i Cola Zero-flasken min. (diabetes)

* Erstattet øyedråpene mine med superlim (ble oppdaget i tide pga. lukten)

* Blitt fersket i å blande noe i brusen min. Han sa ikke hva.

* Tuklet med bremsene på sykkelen min. Bremseklossene løsnet i nedoverbakke.

* Lagt virus, keylogger og spionprogram på PCen min. Tok en RAM-brikke.

* Satt opp overvåkningskamera i soverommet vårt, med videospiller i eget rom.

* Sterkt krydret saus i Dr. Greve-flaska mi.

Jeg har vært på sykehus på grunn av den ungen, og han er stolt av det. Jeg har hørt ham på telefon med vennene fra gamlebyen. Han har ikke lov av faren til å se dem igjen.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ha mannen, men IKKE ungen. Jeg liker barn, men dette er et berettiget unntak.

Hvor har en 13 åring klart å få tak i et overvåkningskamera, og som til og med videospiller i eget rom? Må være en utrolig dyktig 13 åring, og jeg lurer vel egentlig mest på hvor han har fått tak i dette.Er ikek noe billig for å si det slik, og høres egentlig emget usannsynlig ut.

Hvorfor låser dere ikke rommet deres, sånn at han ikke kommer til kondomer ol?

Ellers høres det ut som dere har et stort problem om alt dette er sant, og jeg ville tatt kontakt med Bup. I slike tilfeller osmd ette er det beste å hjelpe de unge, i stedet for å kaste de ut som tydeligvis er ditt eneste forslag.

Man velger heller ikek bort barnet sitt bare fordi det oppstår problemer, da prøver man å løse de på best mulig måte. Derfor ville jeg låst inn det jeg virkelig var redd for i en periode, til gutten eventuelt får litt hjelp. For hjelp behøver han

Gjest Stemorsblomsten
Skrevet

Vi har aldri kalt ham "dyret" eller diskutert piller med ham til stede.

Gode foreldre har vi vært. Han tar straffen han får, sier unnskyld, og snyter seg i lua mi.

Rett og slett uforbederlig.

Jeg sa aldri at jeg hater ham. Det gjør jeg ikke.

Han er syk i hodet. Men hvis han har tenkt å fortsette som Stewie (babyen fra Family Guy), så forsvinner han en vakker dag.

Jeg har ingenting imot en stesønn. Jeg tok imot ham med åpne armer.

Samme dag la han spiker foran bilen min, og fikk en kompis til å blotte seg da jeg måtte gå hjem i natten. Jeg holdt på å få hjertestans.

Skrevet

Jeg må si jeg skjønner du reagerer. Dette er jo ondskapsfulle ting han finner på som virkelig kan skade deg alvorlig. Enig med de andre, søk hjelp! Sånn kan du ikke ha det!

Skrevet
Det finns ingen magisk oppskrift på å få tennåringer til å roe seg ned annet enn å snakke dem til fornuft og hjelpe dem med å få kontroll over oppførselen...

Om du har opplevd dette (det var da voldsomt mye også da :klø: oppfinnsom fyr) så er vel ikke dette bare en plutselig oppførsel?

Jeg antar dere har fått hjelp fra utenforstående tidligere!?

Hva sier gutten når dere tar han for disse tingene?

Hva sier faren til gutten når han gjør sånne ting?Til barnet altså!

Kun skriking og kjefting fungerer ikke bare så det er sagt

Hva sier læreren(e)?

EDIT:La til noe

Jeg tror neppe det har til hensikt å snakke denne gutten til fornuft, jeg tror nok det må sterkere lut til. I og med at han går over til sånne ekstremer som han gjør, vil jeg tro han sliter med noe dypt følelsesmessig. Fornuft preller nok av, som vann på gåsa.

Det virker som han gjør hva som helst for å få oppmerksomhet.

Enig med Kosemose, det høres ikke ut som om dere klarer dette selv, det kan sikkert barnevernet hjelpe dere med.

Eller, om dere faktisk synes barnet (for det er det han er) er et monster og et dyr, så er det kanskje best for ham å komme til noen som klarer å se ham som det barnet han er, kanskje han vil få det bedre et annet sted?

Når man ikke forstår en slik oppførsel er det ikke uvanlig å tenke drittunge, og kanskje monster. Jeg sier ikke at det er riktig å karakterisere et barn under denne karakteristikken. Når alt er håpløst og låst slik jeg oppfatter at det er her, er det imidlertid ikke uvanlig.

Det er heller ikke sikkert at han vil oppføre seg på annen måte et annet sted. Han vil antakeligvis fortsette i samme spor, med en kraftig avvisning med seg i bagasjen.

Gjest Monsemann
Skrevet

Et trådløst, batteridrevet overvåkingskamera med farger og lyd, koster 700 kroner på www.QXL.no. De er mindre enn en fyrstikkeske, og beregnet på fjernstyrte fly, drager, båter og biler. Kvaliteten er omtrent som et webcam. Hadde et selv da jeg var 15, men flyet styrtet... (konf-presang)

Videospillere får du nærmest gratis, på grunn av dagens HD-opptakere. Brukt, f.eks.

Og dagens 13-åringer har erfaring med å koble opp playstation og sånt. De vet ofte mer enn sine foreldre om data og teknologi. Kameraets mottakerdel kobles til på samme måten.

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Jeg har vært på sykehus på grunn av den ungen, og han er stolt av det. Min nye mann kjenner problemet, men barnet er mindreårig og kan ikke sparkes ut. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ha mannen, men IKKE ungen.

Det kan jo bli spennende å høre hvordan du har reagert på disse aktivitetene barnet har påført deg. Hva sa og gjorde du til hvem for hver inntrufne hendelse?

Skrevet

Lurer litt på hvor lenge du har kalt ham monster og drittunge?

Skrevet
Lurer litt på hvor lenge du har kalt ham monster og drittunge?

Om en av mine sønner hadde oppført seg slik som det TS beskriver, kunne jeg fint brukt ord som monster og drittunge. Men er det greit at jeg gjør det siden det er mitt barn, men det er ikek greit at stemor gjør det?

Er det sant det stamor beskriver burde hun anmelde han, selv om han er mindreårig. Jeg hadde blitt ramlende galen, for enkelte av tingene kan gjøre stor skade på ts om dette får fortsette.

Så er det et barn som oppfører seg på denne måten, mener jeg fint at en perosn kan fint få lov til å kalle denne ungen for et monster og en drittunge, for det er jo rett og slett det han er.

Men hanb ehøver hjelp, men jeg forstår at TS er frustrert over dette. Noen enhver hadde vært om de hadde opplevd det samme.

Og en ting er det å kalle han slike ting her inne, noe helt annet er det opp i ansiktet hans. Men i slike tilfeller som dette tror jeg faktisk at jeg kunne sagt drittunge til han, for han oppfører seg virkelig ikke som en engel.

Skrevet
Om en av mine sønner hadde oppført seg slik som det TS beskriver, kunne jeg fint brukt ord som monster og drittunge. Men er det greit at jeg gjør det siden det er mitt barn, men det er ikek greit at stemor gjør det?

Er det sant det stamor beskriver burde hun anmelde han, selv om han er mindreårig. Jeg hadde blitt ramlende galen, for enkelte av tingene kan gjøre stor skade på ts om dette får fortsette.

Så er det et barn som oppfører seg på denne måten, mener jeg fint at en perosn kan fint få lov til å kalle denne ungen for et monster og en drittunge, for det er jo rett og slett det han er.

Men hanb ehøver hjelp, men jeg forstår at TS er frustrert over dette. Noen enhver hadde vært om de hadde opplevd det samme.

Og en ting er det å kalle han slike ting her inne, noe helt annet er det opp i ansiktet hans. Men i slike tilfeller som dette tror jeg faktisk at jeg kunne sagt drittunge til han, for han oppfører seg virkelig ikke som en engel.

Ingen unger skal beskrives som dyret, monster eller drittunge .. enten det er av mor eller stemor - ærlig talt - høres jo bare helt vanvittig ut.

Gjest Stemorsblomsten
Skrevet

Han har fått endel straff etterhvert. Men siden det er meg han hater, insisterer min mann på å være den som straffer ham. Jeg vet ikke om det er lurt, men han insisterer.

Han har blitt utsatt for dette:

* En viktig kabel til PCen mangler. Den starter ikke Windows engang. Umulig å hacke en PC som mangler kabel :-)

* Mobilen inndratt og utstyrt med nummerfilter etter at han ringte gamlegjengen.

* Ingen TV på to uker. Eneste unntaket var den nattkinoen om "Fiskarjenten" med Herborg Kråkeskrik på NRK. Den var skole-relevant.

* All hasjen inndratt. Han trodde han var smart da han gjemte den i snusboksen. Men vi gir ham ikke lov å snuse heller.

* Vi utstyrte DVD-spilleren i stua med 3 års aldersgrense. Nå vil den kun spille av Postmann Pat uten riktig passord. Han har ennå ikke fått sett Die Hard.

* Måtte kjøpe et nytt sett med dekk til Fiesta'en min.

Nei, han vil ikke få det bedre et annet sted. Han lever i Norge, verdens rikeste land, hos overklassen. Det er ikke han som lider, men vi.

Sparker vi ham ut, er det ikke for at han skal få det bedre.

Det er for at VI skal få det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...