Gå til innhold

Tvangslesing

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå får jeg sikkert mange på nakken, men det får være.

For å si det først så er jeg positiv til leseaksjonen, men som TS sier så faller dette i hovedsak på foreldrene for de som ikke kan lese selv. Og jeg skjønner TS meget godt, for med vår hverdag så hadde vi heller ikke hatt mulighet til å lese 25 min hver dag. Dessuten er høytlesning noe jeg slett ikke gjør med glede. Det er ærlig talt noe av det mest trøttende jeg kan gjøre. 2 setninger og jeg begynner å gjespe..Noe som selvfølgelig ikke er positivt i en slik setting.

Nå vil nok mange tro at jeg er negativ til lesing i det heletatt, men dette stemmer slett ikke. Jeg elsker bøker, og det har jeg gjort siden jeg lærte å lese. Men jeg leser helst ikke høyt.

For ungene har jeg gjort enkelte unntak, men jeg var lykkelig den dagen de lærte å lese selv. Min eldste har en lesehastighet langt over det normale for alderen, og det har h*n hatt siden h*n lærte å lese. 7 åringen leser allerede bøker og de er alle 3 med på leseaksjonen.

Hvis jeg skulle hatt krav om å lese 25 min hver dag i ukevis ville jeg ha nektet. Med middag, lekseoppfølging på 3 barn og fritidsaktiviteter ville det vært senkveld før jeg hadde hatt tid til å lese høyt for ungene, og da prioriterer jeg heller en pratestund for å høre hva som har skjedd i løpet av dagen enn en tvangslesing pålagt fra skolen.

Dessuten synes jeg at det er nok ansvar overlatt til foreldrene fra før ang lekser og oppfølging. La ungene lære på skolen, ike hjemme. Men det er en annen diskusjon.

Jeg er uenig med deg i at alt faller på foreldrene hos de som ikke kan lese selv :)

I år går alt på minutter, ikke antall sider som det har gjort tidligere, noe som gjør det lettere å nå målet for de som ikke kan lese selv, eller for de som leser sakte.

Om barnet sitter for seg selv og "leser" (staver seg fram i et blad eller i en bok med bilder og beskrivende tekst), går tiden fort, og barnet får leseøvelse. Ingen foreldre er nødvendig i en slik setting!

Begge mine barn likte å sitte å "lese" for seg selv lenge før de mestret lesekunsten.

Jeg husker da sønnen kom løpende til meg mens jeg sto med middagen, og nesten hylte: "mamma, nå har jeg knukket lesekoden". Og det stemte... under en slik seanse hadde han plutselig sett logikken i bokstavsammensentnigen, og han lærte å lese på egen hånd den dagen.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

"Tvangslesing" er her leselekse, med fritt valg av bøker og en oppfordring om et visst antall minutter og anerkjennelse hvis man får gjort det?

Kan ikke se at det skal være så ille. Vil dere ikke lese, la være og stå for at dere ikke gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...