Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #21 Skrevet 6. november 2007 175 minutter per uke er 25 minutter per dag, ikke 35. Hvis man regner med 5 skoledager i uken er det 35 minutter per dag. Man vil vel gjerne ha litt fri i helgen...
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. november 2007 #22 Skrevet 6. november 2007 Hvis man regner med 5 skoledager i uken er det 35 minutter per dag. Man vil vel gjerne ha litt fri i helgen... Leser man ikke for barna i helgene? :klø: Det høres rart ut for meg, man trenger da ikke fri fra lesing i helgene.
Gjest Helen Parr Skrevet 6. november 2007 #23 Skrevet 6. november 2007 (endret) På skolen til ungene mine har de også en sånn leseaksjon. Eldste sønnen min leser det han skal og mere til, han har blitt veldig ivrig på å lese etter at de begynte med dette. Men jeg har ikke hørt om at det er noe sånt i klassen til yngstemann som går i 2. Det var godt å se at det var flere som ikke hadde hørt om dette på lavere trinn. Jeg har som sagt en førsteklassing, og har hverken fått informasjon med hjem i sekken, på foreldresamtale eller felles foreldremøte. Jeg har heller ikke sett det skjemaet som han i tredje har. Endret 6. november 2007 av Helen Parr
Sans Skrevet 6. november 2007 #24 Skrevet 6. november 2007 (endret) Som et bidrag til denne debatten vil jeg understreke et par ting: - De barna som blir lest mye for, det være seg lydbok eller vanlig bok, blir bedre lesere. De får utvidet begrepsapparatet sitt, og kan slik utvikle seg til å bli ENDA bedre lesere. God sirkel. - I dagens samfunn vektlegges evnen til lesing og skriving mer og mer. Dette leselystprosjektet har jeg jobbet med, på 1. trinn. Men som lærer er det viktig å lese mye på skolen, med fast lesestund til f.eks. maten, pluss et par økter i uken i tillegg, eller la barna lese "selv" - med assistanse. Å si at skolen tvinger til lesing...? Dette er et prosjekt jeg er utelukkende positiv til. Og fri fra lesing i helgen?? Hva med å lese litt på senga eller før sengetid hver dag; dette roer ned de fleste barn. Finn noe barnet liker å høre på - få hjelp på biblioteket. Norge, som ligger på verdenstoppen hva angår økonomi og levestandard, når ikke engang opp til gjennomsnittlig når leseevne hos barn testes på internasjonalt nivå. Det vil si at våre barn ikke tilfredsstiller de internasjonale standarder. Jeg sier ikke at alle barn skal bli toppdirektører på internasjonalt nivå, men man kan i alle fall legge til rette for at barna skal bli konkurransedyktige. Og da er det sånn at ikke alt kan gjøres på skolen. Foreldrene må faktisk stille opp de og. Og da er det ikke bare at barna skal bli "konkurransedyktige" jeg tenker på. Men lesing har faktisk stor betydning for et barns mentale utvikling. Endret 6. november 2007 av Sans
Gjest Brunhilde unplugged Skrevet 6. november 2007 #25 Skrevet 6. november 2007 Jeg syns det blir helt feil å gi han minutter for noe han ikke får med seg, for du sier selv at lydboken bare ruller og går mens han er opptatt med helt andre ting. Det du lærer han er at han ikke må gjøre en ekstra innsats for å få premien, men kan fortsette som før fordi mor hjelper han med å fjuske seg til en bedre tid enn det han har hatt. Helt enig! Man skal ikke lære barn å fuske seg til resultat, uansett hvor sårt manglende måloppnåelse føles! Det er en av de største bjørnetjenestene man kan gjøre et barn, tenk å lære at fusk et ok. Blir en tøff hverdag når det ikke lar seg gjennomføre lenger. Jeg kunne ikke vært mer enig, men når vi ikke får h*n til å sitte stille og lytte til høytlesing, fordi han heller vil leke, så blir dette dessverre løsningen, fordi vi føler at læreren er veldig kritisk til at vi ikke alltid greier å oppnå antall minutter - jfr. "det er så sårt når h*n ikke oppnår premie" Så må du ta diskusjonen med læreren! På den annen side så klarer jeg ikke helt å se at det skal være så vanskelig å gjennomføre den lesingen, men nå har jeg lest atskillig mer enn 25 minutter pr dag for mitt barn i de årene jeg "måtte" lese høyt. Hvis man regner med 5 skoledager i uken er det 35 minutter per dag. Man vil vel gjerne ha litt fri i helgen... Fri i helgen? Ja, bevares, men hvis man klarer å se på det å lese som kos og kvalitetstid med barnet, så er det vel nettopp det man ønsker å bruke fritiden til, er det ikke? Jeg har, som nevnt over, lest flere bøker enn jeg husker for barnet mitt, jeg tror jeg begynte å lese før h*n var et år gammel. Resultatet er en ungdom som leser det meste h*n kommer over, og like godt på engelsk som på norsk. Litt av æren for den enorme lesegleden tar jeg på meg, det var nemlig jeg som la grunnlaget i ung alder!
Frida Frosk Skrevet 6. november 2007 #26 Skrevet 6. november 2007 Jeg synes det høres ut som et veldig bra tiltak for å øke lesegleden og leselyst blant barn, men hvis foreldrene har samme innstilling som TS virker det kanskje mot sin hensikt. Og 25 min pr dag er da virkelig ikke mye. Barna leser sikkert litt på skolen (blir lest for i lunsjen f.eks), så leser de kanskje litt tegneserier eller liknende og om du leser for de på seng ai tillegg så tror jeg man fort er oppe i 25 min. Jeg har lest for sønnen min nesten daglig siden han var rundt 3 mnd, og han synes det er kjempestas å kikke i bøker sammen med mamma.
Gjest Jenna88 Skrevet 6. november 2007 #27 Skrevet 6. november 2007 Jeg kan skjønne at TS er frustrert, samtidig kan jo dette være med på å øke motivasjonen hans; hvis gutten ikke ønsker å lese, og han likevel får "belønning" for det, kan han lett få følelse av at det er greit å jukse med lesinga, han får jo premie uansett! Går han uten premie en uke eller to, ser han kanskje at han må jobbe for å oppnå noe. Hvorfor ikke ta ham med på biblioteket og la ham bruke tid på å velge ut bøker han liker og er innstilt på å lese. Snakk med læreren og forklar situasjonen. Dere er antakeligvis ikke de eneste foreldrene som sliter med dette.
Gjest Piper Skrevet 6. november 2007 #28 Skrevet 6. november 2007 Hvis man regner med 5 skoledager i uken er det 35 minutter per dag. Man vil vel gjerne ha litt fri i helgen... Om man ikke ahr tid å lese for barnet i ukedagene, burde man i alle fall ta seg tid til det i helgene. Og jeg klarer ikke ehlt å forstå de som føler de må ha fri fra lesingen i helgene, for det er jo kos å sette seg ned sammen emd en bok. Men blir det et ork for foreldrene å gjøre dette, så blir det i alle fall et ork for barna. Vi begynte å lese for barna da de var noen måneder gammel, og nå når de haqr blitt ungdommer leser de selv. Men både vi og barna syns at lesestunden var en koselig stund, der man følte man fikk roet ned seg selv og barna.
Orthia Skrevet 6. november 2007 #29 Skrevet 6. november 2007 Min førsteklassing er med på leseaksjonen. Både han og vi foreldre ser på aksjonen som positiv stimulans til mer lesing. Gutten min kan lese selv, og aksjonen utfordrer ham til å lese litt lenger enn han vanligvis har tålmodighet til. Samtidig blir vi foreldre oppmuntret til å forsette med høytlesing på sengekanten hver dag. Klart mer faller på foreldrene til barn som ikke leser selv, men tanken bak aksjonen er jo å stimulere leselysten, og den blir i høyeste grad stimulert nå barna blir lest for. Dette er noe foreldre rett og slett bør ta seg tid til, mener jeg. Å la en lydbok surre i bakgrunnen for å ha minutter å føre opp, er jo helt latterlig. Hvem tror du du lurer?!?
Nigo-san Skrevet 6. november 2007 #30 Skrevet 6. november 2007 Mitt yngste skolebarn er også førsteklassing, og med i aksjonen. Og for oss er det en veldig positiv ting- han kan nemlig lese, men synes det går så sakte. Og da er det kjedelig. Derfor er det vanskelig å motivere seg til å øve, hvilket jo er det eneste som hjelper på hastigheten. Med en "konkurranse" som Leselystaksjonen, så har han en grunn til å sette seg ned i ti minutter hver dag (jeg leser høyt for ham også, så det holder), og jeg har tro på at slike små daglige drypp kommer ham til gode! Men så: det har som sagt hendt at han ikke har fått stjerne. Fordi vi har hatt en spesielt hektisk uke, og samtidig har de ikke fått lest så mye på skolen. Da kunne jeg selvsagt ment at det er trist og leit for gutten at "alle får" og ikke han, men jeg klarer ikke helt å se det store problemet i dette heller, jeg da. Noen ganger rekker man det ikke, og sånn er det. At barn påføres stor skade ved å ikke få en stjerne i heftet sitt, er jeg ikke med på. Her har vi som foreldre mye å si for hvordan barnet oppfatter situasjonen, og dersom vi ikke lager for mye rabalder rundt dette, men heller bare sier at vi prøvde så godt vi kunne, og det er ingen katastrofe å ikke få stjerne- så tror jeg de fleste barn vil slå seg til tåls med det.
tingeling Skrevet 6. november 2007 #31 Skrevet 6. november 2007 Synes det er en fantastisk flott aksjon, særlig ift gutta som ofte sakker veldig akterut ift de mer lesedyktige jentene. 175 min tilsvarer 25 min pr dag. Hvis du har en lydbok på i 10 min når dere spiser frokost og leser i sofaen i stedet for i sengen (så sovner han ikke), 15 min, hver kveld så er dere dekket. Dessuten kan han jo få velge noen bøker som er lette nok til at han kan begynne å lære litt selv. Hvis han ikke kan bokstavene så kan også magnetbokstaver til kjøleskapet være morsomt å leke med - lage ord. Eller hvis du er kreativ kan du lage en plakat til å henge opp på do - med alle bokstaver og en ting som begynner på hver bokstav. tingeling
¤flicka¤ Skrevet 6. november 2007 #32 Skrevet 6. november 2007 Synes det er en fantastisk flott aksjon, særlig ift gutta som ofte sakker veldig akterut ift de mer lesedyktige jentene. Enig, og jeg er overrasket over at ikke foreldrene ser hvor utrolig mye dette kan gi på lang sikt.
Nigo-san Skrevet 6. november 2007 #33 Skrevet 6. november 2007 Enig, og jeg er overrasket over at ikke foreldrene ser hvor utrolig mye dette kan gi på lang sikt. Mitt inntrykk er at de aller, aller fleste er positive til denne aksjonen- både her og irl!
¤flicka¤ Skrevet 6. november 2007 #34 Skrevet 6. november 2007 Mitt inntrykk er at de aller, aller fleste er positive til denne aksjonen- både her og irl! Ja, heldigvis Tenkte vel mest foreldrene i startinnlegget... Mine foreldre leste masse for meg og broren min, og slik som jeg ser det, er det er ingen tvil om at det har hjulpet oss begge - også som voksne.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #35 Skrevet 6. november 2007 Nå får jeg sikkert mange på nakken, men det får være. For å si det først så er jeg positiv til leseaksjonen, men som TS sier så faller dette i hovedsak på foreldrene for de som ikke kan lese selv. Og jeg skjønner TS meget godt, for med vår hverdag så hadde vi heller ikke hatt mulighet til å lese 25 min hver dag. Dessuten er høytlesning noe jeg slett ikke gjør med glede. Det er ærlig talt noe av det mest trøttende jeg kan gjøre. 2 setninger og jeg begynner å gjespe..Noe som selvfølgelig ikke er positivt i en slik setting. Nå vil nok mange tro at jeg er negativ til lesing i det heletatt, men dette stemmer slett ikke. Jeg elsker bøker, og det har jeg gjort siden jeg lærte å lese. Men jeg leser helst ikke høyt. For ungene har jeg gjort enkelte unntak, men jeg var lykkelig den dagen de lærte å lese selv. Min eldste har en lesehastighet langt over det normale for alderen, og det har h*n hatt siden h*n lærte å lese. 7 åringen leser allerede bøker og de er alle 3 med på leseaksjonen. Hvis jeg skulle hatt krav om å lese 25 min hver dag i ukevis ville jeg ha nektet. Med middag, lekseoppfølging på 3 barn og fritidsaktiviteter ville det vært senkveld før jeg hadde hatt tid til å lese høyt for ungene, og da prioriterer jeg heller en pratestund for å høre hva som har skjedd i løpet av dagen enn en tvangslesing pålagt fra skolen. Dessuten synes jeg at det er nok ansvar overlatt til foreldrene fra før ang lekser og oppfølging. La ungene lære på skolen, ike hjemme. Men det er en annen diskusjon.
Gjest Tex Skrevet 6. november 2007 #36 Skrevet 6. november 2007 Får jeg komme med et tips...? Min sønn var også slapp med lesingen, uengasjert, skjønte ikke vitsen lisom. Så fant mannen min ut at han skulle starte et abonnement på Donald til han. Jeg var litt lunken, tenkte at det var bare tull. Så feil kan man ta. Fra å være fullstendig uinteressert i bokstaver, er han nå desidert den beste leseren på sitt klassetrinn! Han sluker Donald, og leser og leser og leser, og det er umulig å få han til å slukke lyset om kvelden! Jeg sier ikke at dette funker på alle, men jeg har delt tipset med en god del foreldre, og har bare hørt positive tilbakemeldinger så langt. Verdt et forsøk iallefall............... Og min sønns leseglede er helt på topp, nå leser han Historien Om - bøkene så det suser etter!!
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #37 Skrevet 6. november 2007 Å lese selv er selvsagt viktig, men hjelper det egentlig noe å bli lest FOR? Man blir vel ikke en bedre leser av det?
Gjest Tex Skrevet 7. november 2007 #38 Skrevet 7. november 2007 Å bli lest for øker lesegleden, ved at man skjønner at det finnes mye spennende der ute man kan lese
Brunhilde Skrevet 7. november 2007 #39 Skrevet 7. november 2007 Å lese selv er selvsagt viktig, men hjelper det egentlig noe å bli lest FOR? Man blir vel ikke en bedre leser av det? Jo, man gjør nok det. Ved at man leser høyt for barna øker man språkforståelsen, og den er viktig å ha inne når man skal begynne å lese selv. Som Tex nevner viser man også at det finnes en spennende verden mellom to permer, en verden barnet gjerne vil utforske videre hvis de bare blir gjort oppmerksom på at den er der.
FrizzleSizzle Skrevet 7. november 2007 #40 Skrevet 7. november 2007 De har funnet noe som engasjerer her, og det er neimen ikke lett! Læreren til ungene mine sa at det hadde vært flere leselystaksjoner tidligere uten at responsen hadde vært noe særlig. Nå merker jeg, som bibliotekar, stort "press" fra ivrige foreldre og barn som skal ha tips om lesing som fenger for å få flere "minutter". Det er meget gledelig! Men som mor til førsteklassinger har jeg ikke merket noe til aksjonen, jeg tror ikke de deltar. Mine barn elsker å bli lest for, men de kan ikke lese selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå