Gå til innhold

Definisjoner på forumet.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Middelklassesosialist betyr selvfølgelig en sosialist som er middelklasse. Grunnen til at det er et skjellsord er selvfølgelig fordi jeg ikke liker middelklassesosialister. Og årsaken til at jeg ikke liker middelklassesosialister er fordi de gjerne står i et kulturelt og verdimessig motsetningsforhold til den arbeiderklassen viss interesser sosialismen er ment å representere, og på den måten ødelegger for disse interessene ved å støte fra seg dens naturlige kjernevelgere. Men det verste er at en av middelklassesosialistenes kjernesaker direkte strider med den interessen de ideologisk skulle representert. I det hele tatt synes jeg middelklassesosialister, eller liberals som de blir kalt i USA, er politiske klovner som gjør mer skade enn nytte for venstresida. Derfor er det et skjellsord.

Som postmodernistisk middelklassesosialist - eller kanskje tilogmed middelklassekommunist (og selvsagt med lang akademisk utdannelse) - syns jeg følgende er interessant:

I dine øyne kan jeg ikke ærlig og redelig mene at mine skattepenger skal gå til andre sosiale klassers vel og ve. Nå er du kanskje ikke sosialist, men kan jeg få minne på om at sosialismen står for LIKHET og ikke KLASSESKILLE, og dermed blir det et paradoks om man ikke skulle få lov til å stemme utenfor sin klasse.

Unnskyld at jeg drar høyresiden over én kam (bare for å bruke ditt våpen mot deg, for det virker som om du mener det samme som dem i dette tilfellet): Tror du virkelig ikke folk har evnen til å bry seg om andre enn seg selv? Jeg syns jeg har mer enn nok, og vil gjerne bidra med det jeg kan for å utjevne. Og dette gjør jeg ikke fordi jeg ønsker at "de stakkars arbeiderne" skal få "hjelp". Jeg kommer som ferdig utdannet til å tjene LANGT mindre enn den jevne håndverker - jeg får en startlønn på 280 000- 300 000 etter 10 års studier.

For min del er det heller snakk om idealisme. Jeg ønsker at folk som trenger det skal få den støtten en sterk stat gir. Og jeg er i aller høyeste grad postmoderne; jeg er tilogmed relativist! Båser er fiktive tankeprodukter, og det må gå an å være utenfor båsen. For å bruke mitt postmoderne middelklasseståsted for det det er verdt, vil jeg nevne Pierre Bourdieu som en god kilde til nærmere tanker om emnet klasser og klassereiser.

Ja, du får bare synes jeg er hoven og bedrevitende, men om jeg så er - jeg gjør det i beste mening. Hva så om det får meg til å føle meg bedre, hvis jeg velger politisk ståsted utifra hva jeg tror gagner verden best?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...