Gå til innhold

Karriereplan? Vet ikke om min har blitt ødelagt.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er midt i 30-åra, bare meg selv å tenke på, har en lang universitetsutd. og har ca. 5 års fulltids arbeidserfaring (mest fra offentlig sektor adm./rådg./prosjekt, men også noe fra privat innen salg/kundebehandling).

Jeg ønsker jobbskifte til privat sektor. Hvordan skal jeg få dette til? Har vært til 4 intervjuer og har ennå ikke fått napp.

Så ser jeg en del salgsstillinger ledig der man har ansvar for egen portefølje der man "følger opp eksisterende kunder". Lønnen er sikkert bra men hvor mye krever dette av en? Dette er en desperat nødløsning, det er en grunn til at mange ikke vil jobbe med salg?

Offentlig sektor ved departement osv. kaller meg aldri inn til intervju så der faller tydeligvis ikke mine søknader i smak.

Privat sektor ved større selskaper o.l. kaller meg inn, men jeg har altså ennå ikke fått jobb.

Jeg mistrives svært i nåværende jobb, på alle måter. Jeg planlegger å studere ett år til slik at jeg kan flytte og komme bort fra mistrivselen.

Hva er lurt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest L@dy i.i
Jeg ønsker jobbskifte til privat sektor. Hvordan skal jeg få dette til? Har vært til 4 intervjuer og har ennå ikke fått napp.

Hva er lurt å gjøre?

Jeg synest du skal fortsette som du gjør nå, fortsett å søk på jobber og før du vet ordet av det har du napp.

Om du har god utdannelse og samtidig god erfaring så er jeg helt sikker på at du er ettertraktet i det private også. Er det spesielle bransjer / firma du ønsker å sikte deg inn mot, så kan du fint lage en åpen søknad / presantasjonsbrev og sende avgårde.

Selv om arbeidsmarkedet er godt nå for tiden, så synest jeg ikke du skal gi opp etter 4 avslag. Når du får avslag, så kan du jo også spørre hvorfor du fikk det.

Ellers kontakt vikarbyrå, som mange firma bruker en periode før de ansatter vedkommende i faste stillinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest du skal fortsette som du gjør nå, fortsett å søk på jobber og før du vet ordet av det har du napp.

Om du har god utdannelse og samtidig god erfaring så er jeg helt sikker på at du er ettertraktet i det private også. Er det spesielle bransjer / firma du ønsker å sikte deg inn mot, så kan du fint lage en åpen søknad / presantasjonsbrev og sende avgårde.

Selv om arbeidsmarkedet er godt nå for tiden, så synest jeg ikke du skal gi opp etter 4 avslag. Når du får avslag, så kan du jo også spørre hvorfor du fikk det.

Ellers kontakt vikarbyrå, som mange firma bruker en periode før de ansatter vedkommende i faste stillinger.

Lykke til!

:)

Snilt av deg. Får holde på lengre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvordan du stilte deg selv i de 4 intervjuene? I utgangspunktet er det fint at du kommer på intervju, det er riktig retning. Men syntes du selv at du kunne fylle jobbene du ikke fikk tilbud om? Hva slags jobber har du søkt?

Har du ikke lyst til å jobbe salg og er et menneske som trives med oppsøkende virksomhet, syns jeg ikke det er en god ide å søke seg dit. Det er krevende jobber, og du tjener ikke bra om du ikke gjør det bra. Det kan være en voldsom overgang fra offentlig rådgivning til privat salg, og spesielt nå som ting fort kan butte litt mange steder. Evt. bør du satse på kompetansesalg - dvs. langtids kundepleie med relasjonsbygging og ikke løp og kjøp-stillinger. Jeg har jobbet i salg - never again. Men erfaringen er verdifull da. Jeg er ikke en selgertype på den måten, selger ideer, men liker ikke å presse penger av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvordan du stilte deg selv i de 4 intervjuene? I utgangspunktet er det fint at du kommer på intervju, det er riktig retning. Men syntes du selv at du kunne fylle jobbene du ikke fikk tilbud om? Hva slags jobber har du søkt?

Har du ikke lyst til å jobbe salg og er et menneske som trives med oppsøkende virksomhet, syns jeg ikke det er en god ide å søke seg dit. Det er krevende jobber, og du tjener ikke bra om du ikke gjør det bra. Det kan være en voldsom overgang fra offentlig rådgivning til privat salg, og spesielt nå som ting fort kan butte litt mange steder. Evt. bør du satse på kompetansesalg - dvs. langtids kundepleie med relasjonsbygging og ikke løp og kjøp-stillinger. Jeg har jobbet i salg - never again. Men erfaringen er verdifull da. Jeg er ikke en selgertype på den måten, selger ideer, men liker ikke å presse penger av folk.

Jo, du traff spikeren på hodet der...jeg er i nøyaktig samme modus som deg: eventuelt kompetansesalg med relasjonsbygging og salg av idéer, ikke løp og kjøp...helt enig.

De intervjuene jeg ikke fikk tilslag på er jobber jeg kan beherske og er interessert i (informasjonsrådgiver, PR-ansvarlig o.l) Jeg er formelt sett kvalifisert. Men jeg virket nok for analytisk i intervjuet og de var på jakt etter noe mer markedsrettet. Jeg har også en markedsrettet og "selgende" side men den kom ikke frem da jeg nå jobber i offentlig sektor med adminsitrasjon og da bruker jeg ikke den siden av meg selv...men brukte den for noen år siden i privat.

Takk for svar. Kom gjerne med et tips til hvis du føler du har et :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...