Gå til innhold

I hvilken rekkefølge: HiO/BI og Lånekassen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå er det noen år siden jeg var student i det norske "systemet" så dette blir litt nytt for meg.

Jeg ønsker å studere en årsenhet ved BI. Jeg er avhengig av lån fra Lånekassen til skoleavgiften på ca. 50 000,- og vanlig lån/stipend må komme utenom det.

Min situasjon er at jeg er i full jobb et helt annet sted og må flytte et godt stykke for å komme meg til Oslo. (Er over 30 år...og skrev en annen tråd her om noe av det samme.)

Hvordan går jeg frem hvis jeg skal søke både HiO (dersom man kan ta en årsenhet der innen erklame/markedskoommuniksjon) og BI? Samordnet opptak tar i mot søknader nå? Og BI er vel ikke medlem i Samordnet opptak så de tar sikkert opp hele året rundt?

Jeg kan jo søke begge skolene: men kan jeg takke nei til tilbudet om studieplass både ved BI go HiO dersom jeg får brev fra begge om at heg er tatt opp som student - jeg har ikke bundet meg til noe ved å søke?

Søker jeg Lånekassen om støtte først, eller søker jeg først om skoleplass?

Håper på svar fra dere som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke søke lån før du har fått opptak til skole, så det må du uansett ta til slutt. Du får forresten ikke 50 000 pluss vanlig lån/stipend, det er vel i overkant av 50 000 totalt for et semester. Så noe av skolepengene må du kunne dekke utenom.

Som du sier er BI ikke gjennom SO, mens HiO er det. Så det er to forskjellige søknader. Men BI har vel søknadsfrist på vanlig måte de også, eneste forskjellen er at de tar imot søknader etter fristen dersom de har ledige plasser. Du forplikter deg ikke til noe ved å søke nei, men lurer på om ikke BI har en slags søknadavgift/depositum som du må betale, og som du uansett ikke får tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke søke lån før du har fått opptak til skole, så det må du uansett ta til slutt. Du får forresten ikke 50 000 pluss vanlig lån/stipend, det er vel i overkant av 50 000 totalt for et semester. Så noe av skolepengene må du kunne dekke utenom.

Som du sier er BI ikke gjennom SO, mens HiO er det. Så det er to forskjellige søknader. Men BI har vel søknadsfrist på vanlig måte de også, eneste forskjellen er at de tar imot søknader etter fristen dersom de har ledige plasser. Du forplikter deg ikke til noe ved å søke nei, men lurer på om ikke BI har en slags søknadavgift/depositum som du må betale, og som du uansett ikke får tilbake?

Lånekassen dekker inntil kr. 50 000,- kun til skolepenger/studieavgift for ett studieår?

Ved BI Oslo koster det ca. kr 50 000,- i skolepenger pr. semester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vordende BI stud

Tror det siste der stemmer ja.

Når det gjelder HiO vet jeg ikke når søknadsfristen er. Kontaker man kanskje samordna opptak da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; Et semester på BI koster noen-og-tjue tusen. Ett år koster noen-og-førti. Du kan få lån til alt av skolepenger begrenset oppad til 50.000 pr år. Vanlig lån/stipend kommer i tillegg.

Jeg søkte både BI og HiO i vår. Jeg fikk svar fra BI allerede i begynnelsen av juni (så vidt jeg husker), med svarfrist ca 14 dager etter. Ved aksept måtte jeg betale en avgift på 1000 kr.

Siden jeg ikke var sikker på om jeg kom inn på HiO valgte jeg å takke ja og betale. Da jeg fikk tilslag på plass på HiO, sendte jeg bare en mail til BI om at jeg ikke ønsket plassen allikevel.

De 1000 kronene tapte jeg, men det var en helt grei pris å betale for å være sikret studieplass.

Du må sende søknad til både BI og SO, så vidt jeg husker er søknadsfristen 15 april hos begge. Lån/stipend kan først søkes etter at du har fått plass.

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; Et semester på BI koster noen-og-tjue tusen. Ett år koster noen-og-førti. Du kan få lån til alt av skolepenger begrenset oppad til 50.000 pr år. Vanlig lån/stipend kommer i tillegg.

Jeg søkte både BI og HiO i vår. Jeg fikk svar fra BI allerede i begynnelsen av juni (så vidt jeg husker), med svarfrist ca 14 dager etter. Ved aksept måtte jeg betale en avgift på 1000 kr.

Siden jeg ikke var sikker på om jeg kom inn på HiO valgte jeg å takke ja og betale. Da jeg fikk tilslag på plass på HiO, sendte jeg bare en mail til BI om at jeg ikke ønsket plassen allikevel.

De 1000 kronene tapte jeg, men det var en helt grei pris å betale for å være sikret studieplass.

Du må sende søknad til både BI og SO, så vidt jeg husker er søknadsfristen 15 april hos begge. Lån/stipend kan først søkes etter at du har fått plass.

Takk for klart svar! Gitt at dette stemmer, (hvilket det sikkert gjør :-), kan jeg altså med god samvittighet søke begge steder innen 15. april og ikke risikere annet enn at jeg i verste fall må betale kr. 1 000,- for å ikke ta i mot en eventuelle studieplass ved BI.

Jeg lurer også på om det finnes ettroms-leilighet for en "voksen" student dersom jeg tar ekstra utdanning i ett år ved et av disse stedene til kr . maks. 5 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir du BI-student er BSN tingen (www.bsn.no), ganske bra sted med alt rett i nærheten, og ikke minst så er det 1 minutt unna BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...