Gå til innhold

Tidlig jul!


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kanskje du kjøper flere julegaver nå siden du kommer i julestemning? :)

hehe, d beste jeg kunne komme opp med. kommer bare på ulemper selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er et veldig julemenneske... men er litt enig at den kommer litt for tidlig, og dette harbutikkene mye av skylden i, nettopp fordi de skal tjene penger..

men på en annen måte er det veldig koslig å gå på skeidar, plantasjen og se på all den fine julepynten. fordelen er jo at man blir minnet på at snart er det jul, og dermed går den triste mørke høsten mye raskere, frem mot jul, og da er det snart vår:)

jul er bare koslig det:) men litt hva man gjør det til da, man trenger ikke begynne julestresse i oktober, selvom butikkene gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som er tidlig ute

Jeg elsker julen, og har sikkert noen år personlig begynt selve julen i oktober. Er ikke fullt så ekstrem lenger, men liker å begynne å planlegge tidlig.

Men jeg har kommet fram til et slags mønster der jeg sorterer juleaktivitetene, slik at jeg venter med det som gir mest julestemning. Jeg drikker for eksempel ikke gløgg og julebrus før i desember.

Men jeg har funnet ut er at det ofte er mye planlegging og forberedelser som kan bli unnagjørt i oktober og november, slik at desember får mer preg av det jeg mener julen egentlig handler om: å ha tid til hverandre. Så det er hovedsakelig derfor jeg tenker jul så tidlig.

De typiske aktivitetene jeg begynner tidlig med er å planlegge julegaver (jeg skriver lister) og begynne å lage det som skal lages. Jeg tenker gjennom hva jeg vil ha vasket før jul, gjerne ta for eksempel runden oppå kjøkkenskapene i november (er jo kjekt å få gjort, men det er jo egentlig ganske unødvendig å utsette til desember, det er jo ikke som om det er der oppe julestemningen ligger). Jeg begynner også å planlegge julebakst (her også: lister) og pepperkakehus (noen år har jeg gjort så mye ut av pepperkakehuset at det trenger grundig planlegging, noen år har jeg visst at jeg hadde det travelt rundt lucia og bakt lussekattene på forhånd og lagt i frysen).

Det kan også være kjekt å utnytte det at butikkene er tidlig ute med å gjøre seg litt "kjent" før man bare MÅ ut og handle i hui og hast. Dermed kan man gå og kose seg, kjøpe det man er sikker på at man vil ha og gjerne utsette det hvis man er litt usikker og la tanken modnes. "Jeg tror egentlig at mamma kommer til å ha sansen for den nissen jeg fant der og der..."

Og dessuten er det mange grunner til å begynne julegaveshoppingen i oktober/november. Nærmere jul forsvinner tilbudene, og butikkene utnytter til det fulle de som er ute i siste liten og er desperat på å få kjøpt noe. Er mye penger å spare der :jepp:

Og så når desember er kommet kan jeg dermed med god samvittighet ta meg god tid med det jeg gjør, og sette av tid til venner og familie uten den stressende, dårlige samvittigheten som forteller meg at det og det og det burde vært gjort i løpet av kvelden.

Derfor "begynner jula" i midten av oktober for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...