Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #1 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hører stadig at folk sier "suksess" og "kompromiss". Vet at man skal si "sukse" altså ikke uttale de to siste Sene. Trodde man skulle si "kompromi" og... Hva er riktig? Er det greit å si både det ene og det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 28. oktober 2007 #2 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ifølge Bokmålsordboka, uttales begge med "s", altså heter det "suksess" og "kompromiss". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #3 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har så lenge jeg kan huske sagt kompromi og sukse... Lurer på hvorfor, hvis det ikke finnes noen "regler" om at det er sånn det skal sies... Kan det ha med dialekt å gjøre da? Eller nei, har da hørt mange andre utlate S`ene og... Både fra sør, vest, øst og nord i landet... Hmm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. oktober 2007 #4 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Takk, Morgan! Har i årevis irritert meg særlig over de som sier kompromi (syns gjerne det er middelaldrende menn, men det kan være tilfeldig), uten at jeg egentlig har visst om begge uttalene er korrekte. Ok, så har jeg kanskje ikke blitt kraftig provosert, men det har småirritert meg litt. Endret 28. oktober 2007 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. oktober 2007 #5 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Ifølge Bokmålsordboka, uttales begge med "s", altså heter det "suksess" og "kompromiss". Hvordan ser du at s er riktig uttale? Jeg finner det ikke, men i nynorskordboka og fremmedordboka står det at suksess kan uttales både med og uten s... Det står derimot ingenting om kompromiss (som jeg kan se vel og merke)... Endret 28. oktober 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnillMito Skrevet 28. oktober 2007 #6 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ifølge Bokmålsordboka, uttales begge med "s", altså heter det "suksess" og "kompromiss". Du vet du tenner meg når du snakker på den måten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 29. oktober 2007 #7 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Hvordan ser du at s er riktig uttale? Jeg finner det ikke, men i nynorskordboka og fremmedordboka står det at suksess kan uttales både med og uten s... Det står derimot ingenting om kompromiss (som jeg kan se vel og merke)... Se her, så er trykkplassering uthevet. Der står det at trykket skal ligge på s-en, noe som jo nødvendigvis tilsier at den skal uttales. Endret 29. oktober 2007 av Morgan le Fay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 29. oktober 2007 #8 Del Skrevet 29. oktober 2007 Du vet du tenner meg når du snakker på den måten Sexy grammarian? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 29. oktober 2007 #9 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Se her, så er trykkplassering uthevet. Der står det at (det sekundære?) trykket skal ligge på s-en, noe som jo nødvendigvis tilsier at den skal uttales. Skjønner, men hvis du er her, så er trykket (jeg tror det er hovedtrykk, ikke sekundærtrykk) på i. Kanskje begge deler er lov... Endret 29. oktober 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 29. oktober 2007 #10 Del Skrevet 29. oktober 2007 Skjønner, men hvis du er her, så er trykket (jeg tror det er hovedtrykk, ikke sekundærtrykk) på i. Kanskje begge deler er lov... Den siden har jeg ikke sett før. Det er nok hovedtrykk, når jeg tenker meg litt nøyere om. Det går litt raskt tidlig på morgenkvisten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. oktober 2007 #11 Del Skrevet 29. oktober 2007 Så det betyr at de som sier kompromi har "lov" til å si det? Jeg regner med at logikken er at det er slik ordet uttales fra sin franske opprinnelse, men hvorfor da den fornorskede skrivemåten hvis man fortsatt skal ha utenlandsk uttale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 29. oktober 2007 #12 Del Skrevet 29. oktober 2007 Før var det riktig å utelate s i uttalen. Regner med det er et fremmedord som har blitt fornorsket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå