Gå til innhold

"Gamle" håndklær og sengetøy


Apple-

Anbefalte innlegg

Jeg har flere håndklær som begynner og bli grå og stive samme hvor mye jeg vasker dem. En gang imellom klipper jeg dem i biter og bruker dem som kluter - det er kjempedeilig å kunne kaste en klut hvis den begynner å lukte vondt, også får vi litt mer bruk ut av håndklærne. Nå har jeg imidlertid flere håndklær som er klar for utskifting, og lurer på om noen har noen gode forslag til gjenbruk. Er det mulig? Eller må de bare rett i søpla?

Det samme gjelder sengetøy. Vi har dobbeldyne, og et par av sengesettene begynner å bli slitne i kantene. Jeg syns det er ille å bare kaste dem (de er jo fine ellers), men klarer ikke å finne noen måte å gjenbruke. Er det vits i? Er det mulig?

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sengetøy og håndklær er supert råmateriale til filleryer.

Mange ASVO-bedrifter (heter det det ennå) lager slike, og har alltid bruk for filler til veving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Det ville jo vært en super løsning!

Er ASVO vernede bedrifter? Hvordan finner jeg ut om det finnes noe slikt der jeg bor?

Og hvis det ikke gjør det; andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluter er vel det greieste, siden alt kan brukers til det. Sengetøy kan man evt også bruke noe av stoffet til lappetepper, dukkeklær og andre småting man syr, siden de ofte er ujevnt slitt. Hvis midten er slitt klipper man av de mindre slitte kantene og bruker dem til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ASVO er vernede bedrifter. Noen steder heter det visst VEKST nå.

Sjekk gule sider eller kommunen der du bor og i nabokommunene.

Slike bedrifter finnes over alt, men mange kommuner samarbeider, så det er ikke sikkert de finnes akkurat der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slitt sengetøy er jo fint å gi til fretex. Det fins alltids noen her i landet som ikke har råd til å kjøpe sengetøy og trenger supplementer, og som ikke bryr seg om det er litt slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fretex vil jo ha alt av gammelt tøy nå - til og med gamle underbukser og hullete sokker... De freser dette opp til isolasjon eller tepper/ryer som sendes ut av landet. Det er en fordel å skille brukelig og ikke brukelig tøy som leveres, og merke posene med 'ødelagt tøy' eller lignende.

Ikke anbefalt å kaste noe tøy i søpla - det tar så lang tid å brytes ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest antigartner

Håndkler som er slitte eller fillete blir brukt til å tørke hunden med her i huset. De passer utmerket til sølete labber og våt pels.

Støtter ellers ASVO-forslaget. Særlig sengetøy er jo flott veveråstoff.

Hvis du kjenner noen som jobber i en mekanisk bedrift, et verksted eller liknende, så kan det være at de blir glade for å få en sekk med håndklær til filler. Slike plasser brukes det mye filler til opptørking av smøremidler osv, og fillene kjøpes som regel hos leverandører av industriutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

håndklær passer fint som filler, ( ser at du gjør det) de er dessuten fine som "fyll" i grytekluter hvis man syr disse selv. de isolerer veldig bra, jeg lager dessuten "varmeputer av bomull som jeg fyller med hele korn, disse holder veldig godt på varmen hvis man legger de i stekeovnen eller en mikrobølgeovn en liten stund. For at de ikke skal være for varme rett på huden lager jeg trekk av gamle håndklær, man kan jo sy sammen flere. gamelt sengetøy kan brukes til mange ting, hvis det er helt hvit kan du jo vurdere å sy sammen flere slik at du kan klippe vekk det som er slitt, sy putetrekk av dynetrekkene, hvis ikke kan du sy sengetøy til barnedyner, bruke det som for til tepper og andre ting. hvis det er sengetøy med masse farger og umulig å sy sammen hadde jeg nok levert det til noen som lager filleryer. Moren min har laget noen som er kjempefine av gammel sengetøy og klær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy og håndklær er supert råmateriale til filleryer.

Mange ASVO-bedrifter (heter det det ennå) lager slike, og har alltid bruk for filler til veving.

Smart!

Slitt sengetøy er jo fint å gi til fretex. Det fins alltids noen her i landet som ikke har råd til å kjøpe sengetøy og trenger supplementer, og som ikke bryr seg om det er litt slitt.

Visste ikke at Fretex ville ha det også? Men da er jo et problem løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg:

Kastet to sengetrekk og et stretchlaken i søpla i går jeg, nettop fordi jeg ikke fattet hva jeg skulle gjøre med dem! Hadde jeg lest her hadde jeg sendt dem til Fretex tror jeg....

Kan ikke fiske dem opp av søppeldunken på utsida her heller vel?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...