Gå til innhold

Kan en fireåring være rasist ?


Gjest annen gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dette tilfellet så spytter en 4 år gammel gutt på en 10 år gammel gutt mens de leker. Den minste sier den andre prøvde å ta ham - han følte seg "singled out" dvs. utvalgt til å bli tatt - de lekte sisten.

Hvis det ikke hadde vært snakket om 2 gutter av forskjellig rase/farge så hadde det ikke vært noen sak.

Hvis den minste gutten hadde spyttet fordi den eldre var av annen rase så kan vi snakke rasisme - hvorvidt det er det når det er snakk om en 4-åring går på hva 4-åringen har lært hjemme. Han videreformidler i såfall sine foreldres holdninger.

Men denne gutten spyttet fordi han var redd og sint - på leksituasjonen. Han har bestevenn som er av indisk opprinnelse og foreldrene er tydeligvis ikke rasister.

Kan en 4-åring være rasist...? Slike holdninger er noe som man lærer vil jeg tro. Og en 4-åring kan lære av miljøet sitt og oppdragelsen han får. Uten at han selv har valgt dette, tenkt igjennom hva og hvorfor - og hvilke konsekvenser det får for ham selv og andre.

Å være rasist er noe man lærer - det er da vel ikke medfødt?

Endret av Bernina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kilgore Trout

Godt spørsmål.

Slik jeg ser det, har man med rasisme å gjøre når man møter utsagn som "Jeg er ikke rasist, men.........." (betyr: Jeg er rasist, og................).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Godt spørsmål.

Slik jeg ser det, har man med rasisme å gjøre når man møter utsagn som "Jeg er ikke rasist, men.........." (betyr: Jeg er rasist, og................).

Var det det han sa, han fireåringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tingeling_*

Nei 4-åringen sa ikke det.

En 4-åring spytter i fortvilelse på en 5 år eldre gutt fordi han føler at han spesielt er blitt utsatt/etterfulgt for å bli tatt i en leksituasjon. "there was no name calling, no racial connotation, no 'get away from me', so you can't found racism on just spitting" står det i artikkelen.

Da han ble spurt om hva en rasist - rascist - var svarte han: "'it's when you have races with your friends and the person who wins is it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.

Slik jeg ser det, har man med rasisme å gjøre når man møter utsagn som "Jeg er ikke rasist, men.........." (betyr: Jeg er rasist, og................).

Rasist er et utrolig misbrukt ord. Det betyr at man mener enkelte raser er mer verdt enn andre. Fremmedfrykt er ikke rasisme, forskjellbehandling og diskriminering pga kultur, legning etc er ikke rasisme, det er forskjellsbehandling og diskriminering.

Men for den som blir utsatt for det hjeper det neppe at man har et annet ord for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i saken som artikkelen beskriver - saken om 4-åringen - så var det skolen som var redd for at det var rasisme ute og gikk.

4-åringen spyttet "bare" på noen han trodde at truet ham i en lek, fordi han følte seg redd og dyttet opp i et hjørnet. 9-åringen som ble spyttet på hadde blitt spyttet på uansett hvilken hudfarge eller nasjonalitet han hadde hatt.

Men skolen, skolen konkluderte først med at det måtte være rasisme så lenge en gutt av utenlandsk opprinnelse ble utsatt for en spytt-klyse.

Det er ikke pent å spytte, det er ikke godtatt oppførsel, selv ikke når det er på noen som er eldre enn deg, noen som kanskje har oppført seg på en måte som du har oppfattet som truende. Spytting er stygt. Og hadde det vært spytting bare for å spytte på noen av annen nasjonalitet da hadde det vært rasisme. Men her var det vel ikke det. 4-åringen var altså ikke rasist. Han tror til og med at ordet rasist betyr den som har vunnet et løp - på engelsk et "race".

Hvis på den annen side er slik at 9-åringen i forsvar for sin handling (å være litt "bullie" mot en 4-åring) sier at han ble utsatt for rasisme.... Ja da har vi et nytt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg mener at et fire år gammelt barn ikke kan være rasist. For meg henger rasisme sammen med en større bevissthet enn hva en fireåring kan ha rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at et fire år gammelt barn ikke kan være rasist. For meg henger rasisme sammen med en større bevissthet enn hva en fireåring kan ha rundt dette.

Enig med deg.

Det er i jøsses navn snakk om en fireåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*
Godt spørsmål.

Slik jeg ser det, har man med rasisme å gjøre når man møter utsagn som "Jeg er ikke rasist, men.........." (betyr: Jeg er rasist, og................).

Og hvem ytrer hva?

Slike som du og meg som foreldre?

Jeg tør å påstå at det ikke er barna men desverre blir de påvirket av sine inntolerante, ubeviste foreldre.

Jeg mener vi som foreldre skal være veldig varsomme med hva vi utrykker om når det gjelder både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo fire åringen som er utsatt for rasisme. Det ble antatt at hans holdninger var av en spesifikk karakter bare pga hans hudfarge. Denne gutten ble bare undersøkt fordi han var vit. Og DET er rasisme.

Ingen andre en barnehagen som har handlet galt her. Det er klart om det faktisk uttrykkes negative holdninger om andres hudfarge er det viktig å ta tak i dette og snakke med barna om dette, men å kalle en fire åring rasist er langt over streken. Rasistiske handlinger som et så lite barn kan ha gjot vil være tillærte og det å fokusere på barnet er da et helt feil perspektiv, da det er foreldrene man må anklage for rasisme og ikke barnet. Nå er jo dette på ingen måte tilfellet her, men jeg ville bare påpeke av OM det var tilfelle så er det likevel galt å stemple et så lite barn som rasist, da det setter fokuset på helt feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...