Gå til innhold

1+1=3


**Emma**

Anbefalte innlegg

Hei jenter :goodbye:

Endelig er det min tur til å lage dagbok i dette forumet.

Jeg sitter meg litt våte øyne og er så spent på hva som ligger foran meg. Og foran oss.

Men mest av alt er jeg jublende glad for at det endelig er vår tur til å sette i gang :juhu:

Med dette erklærer jeg ferden for startet :love:

Endret av **Emma**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan være kjekt å ha i tiden fremover:

AIH/AID - artificial insemination husband/artificial insemination donor, inseminasjon. Sædcellene føres opp i livmor/eggleder ved hjelp av et tynt kateter, gjennom skjeden.

CB - ClearBlue, graviditetstest

CP - ClearPlan, eggløsningstest

Dag 1 - Første dag med rødt blod i menstruasjonssyklusen (ikke brunlig utflod)

EL - eggløsning

FSH - follikkelstimulerende hormon, hormon som stimulerer eggposene

FTD - Forventet Test Dato

GU - gynekologisk undersøkelse

HCG - human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet

HSG - hysterosalpingografi, røntgenundersøkelse av egglederne

ICSI - intracytoplasmic sperm injection, mikroinjeksjon av én enkelt sædcelle i et egg

IKM/ikke-mens - forventet mens-dato, som vi selvsagt ikke håper vil komme

IVF - in vitro fertilisation, prøverørsbefruktning

Lap - laparoskopi, kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc

Lutealfase - dagene mellom EL og mensen (vanligvis mellom 10 og 18 dager). Kalles også gestagen fase

LH - luteiniserende hormon, hormon som stimulerer EL

MA - missed abortion, fosteret dør, men blir ikke støtt ut av kroppen.

NTD - Ny Test Dato

Pergo - Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse

PCO - poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning

PCOS - poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt

PCT - post-coital test, undersøkelse av livmorhalsslimet etter samleie

PP - PrøvePeriode, antall sykluser man har prøvd å bli gravid

SA - spontanabort, fosteret støtes ut av livmoren

Spotting - brun/rosa utflod

Tante Rød/TR - mensen

XU - ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

Endret av **Emma**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo forelle litt om meg selv da. Glemte det helt bort i det første innlegget mitt jeg :fnise:

Jeg er altså **Emma**. Jeg bor i hovedstaden sammen med Drømmemannen. Vi er begge i siste halvdel av 20-årene, og nå har vi tenkt å sette i gang prøvingen. Min neste EL ser ut til å være ca. 10.november - altså leeeenge til :sukk:

Vi er begge fulle av forventninger, spenning og spørsmål da vi ikke har barn fra før.

For min del må jeg prøve å ikke bli altfor opphengt i denne prøvingen, og heller prøve å ta ting som det kommer. Men ved å lage denne dagboka er jeg ikke akkurat på god vei i den retningen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er så mange gravide på jobb. Veldig hyggelig det asså, men blir så innmari vanskelig å ikke tenke på det for meg :tunge1:

Jeg er så utålmodig på PP. Nå som vi endelig har bestemt oss, går tiden så utrolig sakte. Jeg vil bare :sengekos:

Hadde vært så utrolig om vi kunne delt nyheten om at vi er gravde i julen når familien er samlet (hvertfall til de nærmeste)...

Men men... Jeg er i hvertfall i ferd med å klargjøre kroppen da. Har begynt med vitaminer og folsyre-tabletter (for et par uker siden), og i morgen tenkte jeg å starte treningen mer aktivt igjen. Målet er et par dager i uka frem til jul hvertfall. Er mye i bevegelse i det daglige, men trenger litt hardere trening for å stramme opp litt :sjenert:

I kveld sitter jeg hjemme og gjør det motsatte :popcorn:

..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen inn i gjengen :)

(tror ikke linken i signaturen din fungerer)

Hei og takk :) Takk også for tlibakemelding.

Jeg tror linken min skal være i orden nå :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Takk :kyss:

Dere.. Jeg lurer på noe....

Jeg er bedt på fest bare dager etter EL. Har kjempelyst til å dra, men dersom det mot all formodning skulle klaffe på første forsøk så er det jo litt risky også... Hva ville dere gjort?? :vetikke: Har så innmari lyst på den festen, men nekter å utsette PP1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Og masse lykke til med prøvingen!

Er det ikke sånn at når man først setter i gang eller forbereder seg p å sette igang, så blir man liksom utålmodig uansett hva man hadde tenkt til i utgangspunktet :)

Når det gjelder festen så;

1 For å være helt sikker kan du jo gå, men ikke drikke alkohol, ev. ta med alkoholfri rødvin (ikke sikkert folk legger merke til det engang.. avhenger jo litt av type fest da..)

2. Det er jo så mange meninger om det, hva med dem som prøver "åresvis", tenker jeg..

Selv så har jeg egentlig ingen problemer med å avstå fra alkohol, men hvor typisk er det ikke at de festligste festene (hehe) kommer akkurat etter eggløsning, hvorfor kan de ikke være planlagt rett etter negativ testing og frem til eggløsning igjen :)

Et glass eller to, mener jeg personlig ikke kan skade. Men nå får jeg sikkert masse pepper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :kyss:

Dere.. Jeg lurer på noe....

Jeg er bedt på fest bare dager etter EL. Har kjempelyst til å dra, men dersom det mot all formodning skulle klaffe på første forsøk så er det jo litt risky også... Hva ville dere gjort?? :vetikke: Har så innmari lyst på den festen, men nekter å utsette PP1!

Jeg holder meg alltid fra EL til IKM uten alkohol.

Men på fest og slik lager jeg meg gode alkoholfrie varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det går bra her. Tror TR nærmer seg. Det betyr at EL også nærmer seg :hoppe:

Gleeeeder meg. Har begynt treningen igjen denne uken da.

Er det ellers andre ting dere gjør/har gjort for å forberede kroppen?

Har litt dårlig tid nå, så jeg rekker ikke skrive mer eller snoke i deres dagbøker.

Kommer sterkere tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, folat er lurt å ta. Ellers gjør jeg ikke en ting for å forberede kroppen, i grunnen ... Tror det er litt både fordi jeg ikke helt tror på at jeg KAN bli gravid (ingen grunn, det virker bare så sprøtt), og fordi jeg ikke vil gjøre for mye ut av det og så bli forferdelig skuffet når det ikke klaffer.

Kanskje derfor jeg ikke får til temping, heller? Jeg saboterer meg selv for å forhindre skuffelse? Makan! Jeg må ta en alvorsprat med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta folat, men det gjør du sikkert :)

:jepp:

Det gjør jeg ja

Ja, folat er lurt å ta. Ellers gjør jeg ikke en ting for å forberede kroppen, i grunnen ... Tror det er litt både fordi jeg ikke helt tror på at jeg KAN bli gravid (ingen grunn, det virker bare så sprøtt), og fordi jeg ikke vil gjøre for mye ut av det og så bli forferdelig skuffet når det ikke klaffer.

Kanskje derfor jeg ikke får til temping, heller? Jeg saboterer meg selv for å forhindre skuffelse? Makan! Jeg må ta en alvorsprat med meg selv.

:ler2: Tror det er på tide med en liten prat, ja. Men jeg skjønner godt hva du mener. Det er veldig surrealistisk å tenke på...

Da har helgen endelig kommet. Deeeeeeeeeeilig :tommelsmil:

TR har enda ikke kommet. Synes den kan forte seg litt så jeg bare kan komme i gang med den.

Men kroppen har vært litt rar i det siste. For ømfintlige lesere anbefales det å stoppe her... Småekle detaljer følger

:fnise:

Jo, på søndag kom det litt slimete blod. Bare bittelitt. På tirsdag kom det ca tre dråper fiskt blod. Helt lyserødt. Men ingen mens har kommet.

Har kun :sengekos: en gang uten prevensjon, og det var flere dager etter antatt EL... Når det gjelder TR så pleier kroppen min å være stabil og presis... Derfor skjønner jeg ikke helt hva som skjer nå.

Men TR ventes i morgen da, så vi får se...

(Lenge siden jeg sluttet på p-piller også, så syklusen har vært som den skal en god stund nå)

Får gjøre litt mer :husarbeid:

Hadde store planer om å trene også :trene:

men tror det utgår i dag... Var så godt å komme hjem i dag at jeg tror jeg blir værende her.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg! Hva mener du egentlig at du har begynt treningen ;) ?

Tror vi har EL sånn omtrent samtidig.. det vil si.. min er veldig usikker da, men etter mine beregninger iallfall...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...