Gå til innhold

Fabian Stang har løsningen


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Sant sant. Alikvel, ikke et overraskende utsagt. Av erfaringe så synes jeg Høyrefolk er for generaliserende. De har slike kategorier i hodet, det er lett å forholde seg til virkeligheten på den måten. De mangler liksom nyanser.

Lite lurt utspill, men desverre forventet. Fy fabian... :nei:

:) Skal bli artig å se hvilke flere flauheter han bidrar med etterhvert. Litt morsomt er det jo også.

:fnise: Nå biter du deg selv i halen!

Det er da ingen hemmelighet at det er store generelle forskjeller på levekår i Oslo øst og vest. Og at noen enkeltindivider aldri har levd så sunt som da de bodde på vestkanten er irrelevant i så måte. Dette er statistikk og da teller ikke enkeltindivider.

Jeg tror at en SV-politiker kunne sluppet unna med å si dette, men at en høyrepolitiker må passe seg fordi han framstår som arrogant og "født med sølvskje i ræva" og derfor ikke har rett til å uttale seg.

Jeg syns videre at han har et veldig godt poeng. Jeg syns det er ganske alvorlig med disse forskjellene i levealder på øst og vest, og det er på høy tid at disse tallene løftes opp og at årsakene analyseres og at folk bevisstgjøres dette. Og det at han sier dette betyr jo ikke at han nødvendigvis mener at østkanten ikke har sine verdier og sine fordeler. Han snakker her om levealder og at forskjellen er et problem og hva som er årsaken til at mennesker på vestkanten lever lenger.

Jeg mener ikke stort om Fabian Stang, men skjønner ikke helt oppstusset over denne uttalelsen. Jeg får en følelse av at noen ynder å tolke alt han sier i verste mening, ergo som noe bedrevitende, egoistisk snikksnakk, fordi de rett og slett ikke liker han eller den politikken han står for. Jeg står heller ikke inne for Høyrepolitikk men syns det er greit å skille snørr fra barter likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er galt når Fabian Stang sier det, men når en "østkantgutt" sier nøyaktig det samme, er det helt ok? Det skjønner jeg ikke helt...

Sitat fra Aftenposten 6. januar i år, der Bøhler skrev følgende:

«Én hovedgrunn er at mange i vest er flittige nytere av friluftsliv og mosjon, og har god tilgang til Marka, fjorden og grønne lunger. Dette bør ikke vi på østkanten misunne dem, snarere lære av når vi vil øke trivsel og levealder i vår del av byen».
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galt når Fabian Stang sier det, men når en "østkantgutt" sier nøyaktig det samme, er det helt ok? Det skjønner jeg ikke helt...

Sitat fra Aftenposten 6. januar i år, der Bøhler skrev følgende:

Ååååå, jeg bare haaaaater Bøhler asså.

Tenk å si sånn. Han er nesten en snobb selv siden han tjener mye mer enn mange andre på østkanten. Han burde bo på vestkanten med den innstillingen.

Forresten så kjenner jeg ikke ekskona hans fra barndommen, men mener han bor på feil sted likevel.

Det er forræderi mot de røde interesser at han sier sånt.

Få Bøhler vekk - han er en skam for Arbeiderpartiet.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rebecca_*
jeg synes det der utsagnet var null verdt... litt enklere å ta en tur i marka når man omtrent bor der, eller? jeg har bodd på beste vest og verste øst, og jeg var sunnere på østkanten. trente mer, spiste sunnere, trivdes bedre.

Mener du at du kunne endret statistikken som viser det motsattte, tror du din innsats hever levealderen på østkanten med 12 år?

Er du så dum som du skriver, da hører du til på øst, og vil bli der for alltid.

Eller er du som resten av østkantfolka, i en drømmeverden, full av irasjonelle tvagstanker og missunelse.

Jeg er sikker på at missunelse bidrar negativt til livskvalitet og derved forkorter levealderen.

Dere missunelige på østkanten,slutt å syte kom dere i arbeid tjen deres egne penger i stedet for å heve tryggd!

Ikke misunn andre som har jobbet i årtier for å kunne leve et godt liv, menns dere har gått på fylla og levd på trygd, ta ansvar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sammenligne jentene fra vest med jentene fra øst for å bekrefte dette. Vestkantjentene er betydelige slankere og i bedre form. De ser også ut til å ta bedre vare på seg selv generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sammenligne jentene fra vest med jentene fra øst for å bekrefte dette. Vestkantjentene er betydelige slankere og i bedre form. De ser også ut til å ta bedre vare på seg selv generelt.

Jammen det er jo fordi vestkantsjenter har fedre eller menn som betaler personlig trener og plastisk kirurgi for seg, det. Vi her på østkanten, derimot, må ta til takke med menn som sitter på ræva og hever trygd som går til øl, grandis og nettpoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Jeg mener at mennesker til en viss grad er ansvarlige for sine egne liv. Men dette er mye mer komplisert enn at de på øst bare må komme seg ut i marka.

Jeg regner med å få for dette, men jeg mener man må ta i betraktningen at ikke alle er like ressurssterke. Det å spise sunt f.eks. handler ikke bare om økonomi. I mine øyne er det ikke så dyrt å leve sunt i Norge, hvis man har kunnskap, og jeg tror at noen mennesker lettere oppsøker og tilegner seg denne kunnskapen enn andre. Sliter man i tillegg økonomisk, sosialt og kanskje psykisk, så blir det gjerne mindre overskudd til trening og bevissthet rundt hva man spiser.

Det å leve sunt handler om gode vaner. Hvis man har opplevd å få sunn mat og turer i marka hver helg fra man var barn, tror jeg det er lettere å fortsette med dette som voksen. Man kan alltids si at det bare er å komme seg opp og ut, men for mange innebærer det hele en såpass stor livsstilsendring at det ikke er gjort på en-to-tre.

Han kan ha delvis rett i noe av det han sier, men jeg syns samtidig han viser manglende kunnskap om sosiale forskjeller. Dette utsagnet ligner også mistenkelig på en kraftig ansvarsfraskrivelse.

Jeg skjønner heller ikke hva slags rådgivere han har. Det må da være åpenbart at han støter svært mange i Oslo fra seg. Tror heller ikke de han snakker om lærer noe av dette, når han er i den posisjonen han er. Det hele blir litt lite troverdig på et vis.

Jeg syns heller de burde få inn mer av denne kunnskapen i skolen, og eventuelt gjennom opplysningskampanjer. Hvor mange av de fattigste i Oslo har råd til å kjøpe kjøttet som blir brukt i opplysningsreklamene for kjøtt? Syns de kunne hatt lignende reklamer med billig, sunn mat f.eks.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo fordi vestkantsjenter har fedre eller menn som betaler personlig trener og plastisk kirurgi for seg, det. Vi her på østkanten, derimot, må ta til takke med menn som sitter på ræva og hever trygd som går til øl, grandis og nettpoker.

Er det slik, eller er vestkantsjenter stort sett mer intelligente enn østkantsjenter og klarer å resonnere seg frem til hvordan å spise og trene for å holde seg i form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik, eller er vestkantsjenter stort sett mer intelligente enn østkantsjenter og klarer å resonnere seg frem til hvordan å spise og trene for å holde seg i form?

Det tror jeg nødvendigvis ikke ;) Men jeg tror en viktig faktor her er kultur. Jeg tror det er kulturelle forskjeller her, både mellom nordmenn og fremmedkulturelle ang dette med å "ut på tur, aldri sur" og jeg tror det er kulturforskjeller mellom de nordmenn som tradisjonelt sett ønsker bor på vestkanten og de som tradisjonelt sett bor på østkanten. Jeg tror disse kulturforskjellene har mye mer å si for denne forskjellen i levealder enn det faktum at de fleste på vestkanten har bedre råd enn de på østkanten. Opplysning om sunn mat og helse blir spredt til alle, og det er ikke slik at sunn mat nødvendigvis må være så mye dyrere enn usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nødvendigvis ikke ;) Men jeg tror en viktig faktor her er kultur. Jeg tror det er kulturelle forskjeller her, både mellom nordmenn og fremmedkulturelle ang dette med å "ut på tur, aldri sur" og jeg tror det er kulturforskjeller mellom de nordmenn som tradisjonelt sett ønsker bor på vestkanten og de som tradisjonelt sett bor på østkanten. Jeg tror disse kulturforskjellene har mye mer å si for denne forskjellen i levealder enn det faktum at de fleste på vestkanten har bedre råd enn de på østkanten. Opplysning om sunn mat og helse blir spredt til alle, og det er ikke slik at sunn mat nødvendigvis må være så mye dyrere enn usunn mat.

Kulturforskjeller? Tror du det er vanlig blandt vestkantsberte å gå lange spaserturer på søndager? Neppe. De holder seg i form ved trening på Elixia Sjølyst, disiplinert kosthold og i verste fall sentralstimulerende. Østkantsjenter er mer likegyldige, de dasser gjerne rundt i sæggebukser og for store hettegensere, og spiser gjerne kebab daglig. Trening får de kun når de må rekke nattbussen til Holmlia natt til søndag (som skjer sjeldent, da de som regel ender opp på nachspiel og får påspander taxi). De eneste de gjør at de ikke eser ut til det hinsidige, er de 20-30 Lucky Strike-sigarettene de røyker daglig.

Endret av SnillMito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er slående for meg når det gjelder uttalelsen til Stang er ikke at levekårene er bedre på vestkanten enn østkanten, men at han viser en ignoranse for byen han er ordfører for i samme slengen. Jeg mener at Oslos ordfører bør vite bedre, han bør vite hvorfor levealderen på Sagene var som den var for 10 år siden, han bør vite hvordan situasjonen er på Sagene i dag, og han bør vite at Oslo også har en del som ligger øst for Akerselva (i motsetning til Sagene), som han totalt ignorerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Det som er slående for meg når det gjelder uttalelsen til Stang er ikke at levekårene er bedre på vestkanten enn østkanten, men at han viser en ignoranse for byen han er ordfører for i samme slengen. Jeg mener at Oslos ordfører bør vite bedre, han bør vite hvorfor levealderen på Sagene var som den var for 10 år siden, han bør vite hvordan situasjonen er på Sagene i dag, og han bør vite at Oslo også har en del som ligger øst for Akerselva (i motsetning til Sagene), som han totalt ignorerer.

Alt dette vet han, tror jeg.

Han kan vel ikke få reddet hele Oslo og belyst alle uttalelser med forskning og statistikk for hver uttalelse? Den forrige ordføreren snakket sjelden om slike skiller. Han virket mer som en jålefigur. Fabian Stang bør gis en stor sjanse. Det er da for svingende ikke hans feil at han er født på vestkanten.

Som ordfører er jeg temmelig sikker på at han er seg sitt ansvar bevisst og at han vil tenke på Oslo som en helhet. Fabian Stang virker som en sympatisk og flott person, han har gode forutsetninger og jeg håper han vil gjøre en god jobb. Det vil vi se først etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg tror Stang har et godt poeng - når det gjelder levealder så har sunn mat og sunn livsstil mye å si. Det er også vist en viss sammenheng mellom høy utdannelse og sunn livsstil. Høy utdannelse fører av og til med seg god økonomi, som igjen gjør en i stand til å bo på Vinderen.

Dermed bør det følge logisk at opplysning om hvordan leve sunt, for eksempel ved å trene og mosjonere, kan påvirke levealderen i bydeler med lavere gjennomsnittlig levealder.

Om det var taktisk av ham derimot, det er et heeeelt annet sprøsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jg tror Fabian Stang vil gjøre en flott innsats som ordfører. Jeg forstår ikke helt hva det reageres på i denne uttalelsen? Det er en kjennsgjerning at det er relativt stor forskjell i levealder i øst og vest, og han sa da bare sannheten?

Jeg har ingen tro på at det er så mye lettere for bemidlede å lage sunn mat enn for de ubemidlede. Sunn mat er da ikke dyrere enn usunn? Det er da bare å gidde å lage mat fremfor å sette noe halvferdig i microbølgeovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levealder på Oslo øst kontra vest har en åpenbar sammenheng med jobb, utdannelse økonomi m.v. Har man mye penger, har man langt flere muligheter og kan bl.a. koste på seg gode levekår. Da lever man lenger.

Jeg mener Fabian Stang burdte kunne forstå (og ha lest såpass med forskning på slike tema) at han har unngått uttalelsen som jeg mener er en åpenbar forenkling av et sammensatt problem.

Jeg tror Stang vil få problemer med å framstå som hele Oslo`s ordfører bl.a. fordi det synes som om han mangler innsikt i sosiale forhold og demografi. Han framstår etter min mening som pompøs og selvhøytydelig, og vil neppe kunne opparbeide seg den upolitiske posisjonen som kreves for at en ordfører skal kunne oppre som brobygger og være samlende. Å bade naken i RIMI- Hagens gardenparty imponerer neppe sliterne på Oslo øst. Han er og blir "fiffen" fra byens vestkant. "Heipådeg på Montebello"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en ganske gammal erkjennelse at hvis man bor i en bydel som har mer arbeidsledighet, høyere kriminalitet, dårligere fritidstilbud, høyere andel av befolkninga i manuelt arbeid, lavere inntekter, generelt dårligere boforhold, dårligere helsetilbud, og mer forurensning, så er ikke det så bra for helsa?

Fabian Stang må gjerne heve champagneglasset og si at folk må komme seg mer i marka. Det er ikke feil. Men han er bare tåpelig om han tror at det vil gjøre noe vesentlig for helsetilstanden ¨på østkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så dere lederen i Aften i går? Der fremgikk det at leder i Oslo Ap i fjor sa NØYAKTIG det samme mht øst lære av vest mht gå tur i marka. Og nå er det han som gir mest pepper til Stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Så dere lederen i Aften i går? Der fremgikk det at leder i Oslo Ap i fjor sa NØYAKTIG det samme mht øst lære av vest mht gå tur i marka. Og nå er det han som gir mest pepper til Stang.

Ja, jeg fikk heller ikke det til å stemme helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
(...)Jeg regner med å få for dette, men jeg mener man må ta i betraktningen at ikke alle er like ressurssterke. Det å spise sunt f.eks. handler ikke bare om økonomi. I mine øyne er det ikke så dyrt å leve sunt i Norge, hvis man har kunnskap, og jeg tror at noen mennesker lettere oppsøker og tilegner seg denne kunnskapen enn andre. Sliter man i tillegg økonomisk, sosialt og kanskje psykisk, så blir det gjerne mindre overskudd til trening og bevissthet rundt hva man spiser.(...)

Han kan ha delvis rett i noe av det han sier, men jeg syns samtidig han viser manglende kunnskap om sosiale forskjeller. Dette utsagnet ligner også mistenkelig på en kraftig ansvarsfraskrivelse.

Jeg synes dette var kloke ord.

I sosiologien benytter man begrepet "reproduksjon av sosial ulikhet", som omhandler hvordan vi disponeres for å arve langt flere trekk av våre foreldre enn utseendet.

I beste høna eller egget-stil kan man jo spørre seg hva som kom først: Har folk på vestkanten bedre råd fordi helsen er bedre, eller er helsen god fordi de har god råd? Verken eller/både og, vil jeg tro. Derfor er Stangs utspill bare halvveis bra, fordi årsaken til levekårsforskjellene bare delvis kan forklares ut fra individers handlingsrom. Forståelig nok vil mange føle seg indignerte.

Dette er et utrolig fascinerende tema, som neppe er egnet for tabloid framstilling med fete typer, à la den som tråden er basert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere lederen i Aften i går? Der fremgikk det at leder i Oslo Ap i fjor sa NØYAKTIG det samme mht øst lære av vest mht gå tur i marka. Og nå er det han som gir mest pepper til Stang.

Litt høyere opp på siden står det et innlegg:

Det er galt når Fabian Stang sier det, men når en "østkantgutt" sier nøyaktig det samme, er det helt ok? Det skjønner jeg ikke helt...

Sitat fra Aftenposten 6. januar i år, der Bøhler skrev følgende:

SITER

«Én hovedgrunn er at mange i vest er flittige nytere av friluftsliv og mosjon, og har god tilgang til Marka, fjorden og grønne lunger. Dette bør ikke vi på østkanten misunne dem, snarere lære av når vi vil øke trivsel og levealder i vår del av byen».

Som du ser er ikke du den eneste som reagerte på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...