Gå til innhold

Fabian Stang har løsningen


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr

I denne artikkelen i Dagbladet sier Oslos nye ordfører følgende:

- Det er en politisk oppgave å gi folk en sjanse, og ta vare på dem som ikke evner å bruke den sjansen. Men vi kan ikke ta vare på alle uten at de bidrar selv. Når folk lever lenger på Vinderen enn de gjør på Sagene, må ikke det føre til misunnelse. Tvert imot må folk på Sagene la seg inspirere av hvilke faktorer som er vellykkede på Vinderen, som å trene og gå tur i marka, sier Stang til Aftenposten.

Er det uklokt av ham å trekke inn klasseforskjeller basert på østkant/vestkant i et av sine første utspill i mediene, eller har han et poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener han har et poeng!

Jeg har opplevd det samme selv, ikke klasseforskjell, men angående barna mine og barneoppdragelsen jeg bedriver.

Misunnelsen er så stor hos noen at de bejubler alt barna gjør galt, i stedet for å se på hva jeg gjør rett, og kanskje prøve det samme...

Men om det er så klokt å ta det opp første intervju etter han ble ordfører er en annen sak. Jeg tror det var uklokt politisk, men godt ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maria_*

jeg synes det der utsagnet var null verdt... litt enklere å ta en tur i marka når man omtrent bor der, eller? jeg har bodd på beste vest og verste øst, og jeg var sunnere på østkanten. trente mer, spiste sunnere, trivdes bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig start, spør du meg! Gjenspeiler holdningen - 'se på oss, vi har funnet løsningen'. Ser frem til de dagen han trekker frem noe positivt fra østkanten som vestkantfolk kan lære av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter sin ordførerkarriere med slike utsagn er det ikke lett å bli en ordfører med oppslutning i det brede lag av befolkningsmassen i Oslo by. Ikke lurt, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det der utsagnet var null verdt... litt enklere å ta en tur i marka når man omtrent bor der, eller? jeg har bodd på beste vest og verste øst, og jeg var sunnere på østkanten. trente mer, spiste sunnere, trivdes bedre.

Dårlig start, spør du meg! Gjenspeiler holdningen - 'se på oss, vi har funnet løsningen'. Ser frem til de dagen han trekker frem noe positivt fra østkanten som vestkantfolk kan lære av!

Og her bekrefter dere den holdningen han snakker om...

i stedet for å se at det han faktisk sier er fornuftig (eksempelet om levetiden på Vinderen kontra østkanten er kun et eksempel), går dere i forsvarsposisjon!

Han bruker andre ord, en sier nøyaktig det samme som jeg sier til barna mine: "Det finnes feil dere ikke trenger å gjøre selv. Av og til er det mer enn greit å lære av andres erfaringer på godt og vondt!"

At det i dette eksempelet ble brukt østkanten kontra vestkanten som ett eksempel er tydeligvis viktigere å hakke ned på enn det han faktisk sier...

Han snakker om å ta lærdom av det som fungerer, og se på hva som ikke fungerer for å gjøre dette på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man starter sin ordførerkarriere med slike utsagn er det ikke lett å bli en ordfører med oppslutning i det brede lag av befolkningsmassen i Oslo by. Ikke lurt, spør du meg!

Sant sant. Alikvel, ikke et overraskende utsagt. Av erfaringe så synes jeg Høyrefolk er for generaliserende. De har slike kategorier i hodet, det er lett å forholde seg til virkeligheten på den måten. De mangler liksom nyanser.

Lite lurt utspill, men desverre forventet. Fy fabian... :nei:

:) Skal bli artig å se hvilke flere flauheter han bidrar med etterhvert. Litt morsomt er det jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantastiske 4 år vi har foran oss, dere! :ironi:

Overrasket er jeg ikke - han var jo invitert til folkmøte i en kommunal bygård som skulle selges, og han snakket pent om at naturligvis skulle alle ha tak over hodet og et verdig liv, men det måtte de skaffe seg selv, ved å gå på det private markedet. Det var ikke kommunens oppgave å holde folk med bolig. At ikke alle har boevne eller økonomi som kreves på det private markedet, har han visst ikke fått med seg. Hujja... :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er med andre ord en helt vanlig politiker, de har ikke peiling på hvordan vanlige folk har det, hva de trenger og hvordan verden fungerer.

ego-trippere hele gjengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært klønete av Fabian Stang. Som ordfører skal han være en samlende figur for hele Oslo. Det er ikke smart at han, som selv kommer fra beste vestkant, innleder ordførergjerningen med slike utsagn. Han sliter allerede nok med omdømmet.

På den andre siden: Jeg mener han har et poeng. Og det er herlig med politikere som tør å si det de mener. De fleste er redd for å støte folk fra seg, og derfor kommer det bare kjedelige utspill. Jeg håper de ikke klarer å dressere ham! Da kan det bli moro fremover, ja.

Endret av SuperNova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Svært klønete av Fabian Stang. Som ordfører skal han være en samlende figur for hele Oslo. Det er ikke smart at han, som selv kommer fra beste vestkant, innleder ordførergjerningen med slike utsagn. Han sliter allerede nok med omdømmet.

På den andre siden: Jeg mener han har et poeng. Og det er herlig med politikere som tør å si det de mener. De fleste er redd for å støte folk fra seg, og derfor kommer det bare kjedelige utspill. Jeg håper de ikke klarer å dressere ham! Da kan det bli moro fremover, ja.

:Nikke: akkurat det samme tenkte jeg. Er nok noe i det, men som ordfører sier man det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det der utsagnet var null verdt... litt enklere å ta en tur i marka når man omtrent bor der, eller? jeg har bodd på beste vest og verste øst, og jeg var sunnere på østkanten. trente mer, spiste sunnere, trivdes bedre.

ALLE i oslo bor nærme marka. De i Indre Oslo Øst kan ta t-banen noen stasjoner, så er de der de også.

For øvrig synes jeg han har et poeng, men kanskje ikke så lurt å "sette bydelene opp mot hverandre" alt nå. Innvandrere har jo heller ikke skogsturtradisjon, så det er ikke bare bare å snu om på vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
I denne artikkelen i Dagbladet sier Oslos nye ordfører følgende:

Er det uklokt av ham å trekke inn klasseforskjeller basert på østkant/vestkant i et av sine første utspill i mediene, eller har han et poeng?

Jeg synes han har et godt poeng. Det er flere grunner til at de lever lengre på Frogner enn på Tveita.

Klart en alltid bør tenke over hvordan en formulerer seg i forhold til å ikke tråkke på noen eller såre noen. Likevel, det blir feil å ikke kunne si noe som helst bare fordi noen eventuelt vil kunne føle seg støtt.

Mitt generelle inntrykk er at det ikke akkurat blir stilt så mange krav og sterke oppfordringer i dette landet. Det at noen oppfordres til å være mer fysisk aktive ser jeg på som bare positivt. Jeg leser det som at den nye orføreren faktisk tenker på og bryr seg om alle grupper, og at han derfor sier det høyt. det er gjennom å stille noe krav og utfordre andre at man viser at man bryr seg om de (Barneoppdragelse, sjef/ansatt, politiker/innbygger, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant sant. Alikvel, ikke et overraskende utsagt. Av erfaringe så synes jeg Høyrefolk er for generaliserende. De har slike kategorier i hodet, det er lett å forholde seg til virkeligheten på den måten. De mangler liksom nyanser.

Lite lurt utspill, men desverre forventet. Fy fabian... :nei:

:) Skal bli artig å se hvilke flere flauheter han bidrar med etterhvert. Litt morsomt er det jo også.

Og der generaliserte du alle høyrefolk, men det er kanskje helt ok det?

Kritiserer andre for å generalisere for så å gjøre det samme selv, man blir så veldig troverdig da. *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Nå er det vel flere grunner til at folk lever lenger på vestkanten enn de gjør på østkanten. Det skal nok mer til enn å bare "ta seg en tur i marka." Kanskje den godeste Stang skulle bevilge seg en aldri så liten ekskursjon til bydelen derover (med trykk på over)? Men han er kanskje for opptatt med på leve det gode liv der vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg særlig peiling på forholdene hverken på vestkanten eller østkanten i Oslo..men har likevel ikke sansen for Fabian Stang...bare det å finne seg en ungjente nesten på alder med eldste sønnen..sier litt om personen etter mitt syn.

(Nå er jeg kanskje litt påvirket av jeg kjenner ekskonen fra barndommen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, tror jeg skjønner hvorfor arbeiderpartiet stemte på Stang som ordfører. Å ha Stang som ordfører er jo den mest effektive måten å svekke oppslutningen om høyre..

Stang har rett i at man selv er ansvarlig for egen helse og holde seg i form. Men akkurat skille mellom øst og vest dreier seg om annet enn at de på østkanten ikke vet hva som er sunt eller ikke. Han prøver å framstå som en samlende ordfører i en by der skillene mellom øst og vest har vær til stede i over hundre år??

Skillene dreier seg i aller høyeste grad om økonomi:

-hvem når fram i helsesystemet? JO de ressurssterke når lettere fram (bare se på hendelsen i sofienbergparken, det ville ikke skjedd med en dresskledd fyr i frognerparken).

-sunn mat er dyrere enn usun mat. Hvis man allerede har lite med penger er terskelen høyere for å kjøpe sunn mat.

-det bor flest uføretrygdede på østkanten. Og jeg tror ikke det er særlig sunt i lengden å være uføretrygded når man blir det som ung. Hele trygdesystemet har feilet.

-flere på østkanten har jobber som innebærer kroppsarbeid og rutinearbeid som har større sannsynlighet for belastningsskader.

-luftkvaliteten på østkanten (særlig groruddalen) er svært dårlig, siden de store utfartsårene går der.

-Å påstå at økonomi ikke er noe problem i Norge i dag er bare tull. Selv har jeg dårlig råd, men har selvsagt nok til å leve. Men jeg må strekke meg langt for å kunne ha råd til et sosialt liv. Jeg jobber mer enn 100%. Mange på vestkanten jobber også mye, men det er veldig forskjell på å jobbe med en rutinejobb mer enn 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Har likevel ikke sansen for Fabian Stang...bare det å finne seg en ungjente nesten på alder med eldste sønnen..sier litt om personen etter mitt syn.

(Nå er jeg kanskje litt påvirket av jeg kjenner ekskonen fra barndommen)

Det har ikke noe med saken å gjøre at han har funnet seg en yngre kvinne. Det er dessuten en kjensgjerning at menn etter fasen med ekteskap og barn som har blitt voksne blir skilt og endelig kan "leve livet" mer slik de egentlig har lyst med ny, og gjerne yngre, kjærlighet. Yngre kvinner får eldre menn til å føle seg selv yngre og bedre. Og eldre menn kan virke svært tiltrekkende på yngre kvinner.

Dette sier ikke annet om Stang enn han privat har det bra og han politisk i sin jobb fronter saker han, og eventuelt samarbeidspartiene, står for.

Jeg har større sans for en person som Fabian Stang som er ærlig i forhold til hvem han er. For min del er det helt i orden at han sier det han mener selv er passende. Da har jeg atskillig mindre til overs for den forrige ordføreren (med datter) som bløffet det offentlige Norge. Datteren var ansatt for å passe på andres omdømme, mens faren var ordfører på vegne av innbyggerne: begge bløffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*

Det er forresten utrolig at dette leses som at "en person har løsningen". Det å være ordfører handler ikke om at alt man sier er den ene løsningen på alt av konflikter og problemer. Politikere og ordførere kommer med utspill. Dette er et av dem. Tror ikke det er ment slik at alle på østkanten plutselig blir rike og friske fordi de tar seg en tur ut i marka oftere enn de pleier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaringe så synes jeg Høyrefolk er for generaliserende. De har slike kategorier i hodet, det er lett å forholde seg til virkeligheten på den måten. De mangler liksom nyanser.

Det ser ut som du ikke er så værst generaliserende selv heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...