Gjest puselabb Skrevet 20. oktober 2007 #21 Del Skrevet 20. oktober 2007 Fra pasienthåndboka: Til brød- og kornmåltidene er melk og appelsin-juice gode alternativer. Melk er en god kilde for bl.a. protein og kalsium, og appelsinjuice øker jernopptaket fordi appelsin inneholder mye C-vitamin. Greit nok, det er vel først og fremst skrevet rettet mot idrettsutøvere som skal prestere optimalt, men om du MÅ ha dine to liter er det kanskje ikke nødvendig å erstatte HELE den mengden med flaskevann, og det går faktisk an å drikke både skummet melk og juice også, og koke vann! I tillegg får man mye væske gjennom frukt og grønnsaker. Men men. Sant. Man må ikke ha de daglige 2 literne kun gjennom rent vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 21. oktober 2007 #22 Del Skrevet 21. oktober 2007 Fantastisk tråd! Mimrer litt nå ja Jeg bor utenfor Oslo, så jeg har hatt vann i massevis, men husker godt den forrige transportstreiken ja! Folk var gale og løp rundt med handlevogner breddfulle av all slags tenkelig og utenkelig mat. Hadde alle bare besinnet seg ville det sikkert vært nok til alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #23 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det er tendenser til samme hysteriet før jul og påske også, folk handler inn store mengder for sikkerhets skyld, men det fører bare til at det hvert år hives tonnevis med fullt brukbar mat !! ...er nesten så jeg føles fristet til å si at maten her i landet er altfor billig ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #24 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hehe, jeg er helt enig. Under transportstreiken for noen år siden så var butikken fullstendig ribbet for brød, havregryn, rosiner (!), hvetemel og noen typer kjeks og frokostblandinger. ..ikke glem hjortetakksalt !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hamster Skrevet 21. oktober 2007 #25 Del Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er uenig med de fleste her. Hamstring kan være klokt. Hva sier dere den dagen alle butikkene er tomme, og du er den eneste som har kjellerstua full av langtidsholdbar mat? Selvsagt kan man KOKE vannet, Det er en genial idè. Under transportstreiken var det bare butikker som REMA 1000 som ble rammet. Coop Mega, Prix og Rimi hadde fulle hyller. Men under bankstreiken var det bokstavlig talt GALSKAP å ikke ta ut penger. Hva skal du med 10.000 på konto, hvis de bankansatte har sagt at banksystemet /kan/ bryte sammen uten at de gidder å fikse det? Da lønner det seg å ha cash i lommeboka. Ikke koster det noe å ta ut pengene heller, bortsett fra rentene du går glipp av, og muligheten for overfall. Kjøper du varer du vil få bruk for, er hamstring ikke bare smart, det er genialt. Men for å unngå idiot-stempelet, må du handle forsiktig. Ikke kjøp hundreogtjue pakker av en lett bedervelig vare. Ikke kjøp noe du helst vil slippe å ete. Det er grenser for hvor mye joikakaker du vil ete, atomkrig eller ikke. Jeg bor nær matbutiken. Men jeg har ei hytte langt utafor allfarvei, og matrommet der er har litt dopapir, en boks joikakaker, en cola, frossenpizza og kjeks. Ikke i tilfelle atomkrig, men i tilfelle brøytebilen streiker, bilen går i stykker eller jeg ankommer hytten på en søndag og ikke kan kjøpe mat før neste dag. Dette er mat som uansett blir spist, så jeg kaster ikke maten. Det er miljøvennlig også, for jeg slipper å kjøre inn til landsbyen for å kjøpe èn vare. Jeg drikker springvann hver dag, og bor ikke i et Giardiarammet område. Hadde jeg bodd i et slikt område, ville jeg ikke hamstret en flaske. Muligens kjøpt en vannkoker. Men ikke hamstret flaskevann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_navle_* Skrevet 21. oktober 2007 #26 Del Skrevet 21. oktober 2007 Selvfølgelig er det teit når alle ANDRE hamstrer inn vann etc, men når en selv kjøper inn tre liter vann fordi enn ikke orker å kjøpe vann hver dag, så er det noe heeeelt annet. Hvis du ikke hadde kjøpt inn noe drikkevann pga parasitter hadde du ikke engang lagt merke til at alle andre kjøpte vann på flasker, så slutt å klage!!! Dette er ikke allmenningens tragedi, men den fucking fundamentale attribusjonsfeilen. JEG kjøper vann fordi jeg har fornuftige grunner til det, men ALLE ANDRE gjør det fordi de er teite mennesker som bare hamstrer. Yeah right.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hamster Skrevet 21. oktober 2007 #27 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hvem er det du sikter til nå? /me tar på seg den flammesikre drakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 21. oktober 2007 #28 Del Skrevet 21. oktober 2007 Selvfølgelig er det teit når alle ANDRE hamstrer inn vann etc, men når en selv kjøper inn tre liter vann fordi enn ikke orker å kjøpe vann hver dag, så er det noe heeeelt annet. Hvis du ikke hadde kjøpt inn noe drikkevann pga parasitter hadde du ikke engang lagt merke til at alle andre kjøpte vann på flasker, så slutt å klage!!! Dette er ikke allmenningens tragedi, men den fucking fundamentale attribusjonsfeilen. JEG kjøper vann fordi jeg har fornuftige grunner til det, men ALLE ANDRE gjør det fordi de er teite mennesker som bare hamstrer. Yeah right.. Ja , nå er det jo noen som liker det vannet på flasker bedre til vanlig også da . Ellers må en jo ikke ha vært på butikken for å kjøpe vann , for å ha observert at 15 ganger så mange som vanligvis kjører rundt med handlevogna full av vann . Man kan feks ha vært der for å kjøpe alt mulig annet . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 21. oktober 2007 #29 Del Skrevet 21. oktober 2007 Selvfølgelig er det teit når alle ANDRE hamstrer inn vann etc, men når en selv kjøper inn tre liter vann fordi enn ikke orker å kjøpe vann hver dag, så er det noe heeeelt annet. Hvis du ikke hadde kjøpt inn noe drikkevann pga parasitter hadde du ikke engang lagt merke til at alle andre kjøpte vann på flasker, så slutt å klage!!! Dette er ikke allmenningens tragedi, men den fucking fundamentale attribusjonsfeilen. JEG kjøper vann fordi jeg har fornuftige grunner til det, men ALLE ANDRE gjør det fordi de er teite mennesker som bare hamstrer. Yeah right.. Hvis jeg hadde kjøpt inn 15-20 liter vann på en gang, ville jeg snnelig syntes at jeg selv var teit også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #30 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det er litt komisk å lese om hamstring på generellt grunnlag, for jeg føler meg svært så truffet. Jeg "hamstrer" hver eneste måned jeg. Tørrvarer, frysevarer, hermetikk, hygieneartikler og toalettpapir blir innkjøpt i store mengder hver 4. uke, det eneste jeg ikke "hamstrer" på månedsbasis er ferskvarer (melk og pålegg)... det handler jeg en gang i uka. Vann kjøper jeg også, to til tre 5-liters dunker om gangen, og jeg bor ikke i Oslo en gang... Årsaken til "hamstringen"? Jeg vet ikke helt... vane kanskje, at jeg vil handle mens jeg har penger, eller at jeg hater å handle og liker å ha fulle skap? En kombinasjon er vel rett tenker jeg. Uansett, da det ble snakk om transportstreiken handlet jeg månedshandlingen noen få dager tidligere enn planlagt, og kjøpte i tillegg med litt ferskt kjøttpålegg som jeg la i fryseren, og noen porsjonsbokser leverpotei og syltetøy. Altså handlet jeg ikke mer enn vanlig, men litt tidligere enn vanlig fordi skapene begynte å bli temmelig tomme. DA reagerte alle plutselig på handlingen min... Det som jeg hadde holdt på med i 10 år ble plutselig et diskusjonstema! Alle har vi våre handlevaner. JEG ler når jeg ser to-tre toppede handlevogner med vann (eller andre matvarer) når en krise/streik har blitt realitet... hadde de vært litt forberedt hadde det i mine øyne ikke det vært nødvendig. Andre ler sikkert av meg når jeg hver eneste måned handler som om ingen butikker skulle vært åpne de neste fire ukene. Slik er det bare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 21. oktober 2007 #31 Del Skrevet 21. oktober 2007 Selvfølgelig er det teit når alle ANDRE hamstrer inn vann etc, men når en selv kjøper inn tre liter vann fordi enn ikke orker å kjøpe vann hver dag, så er det noe heeeelt annet. Hvis du ikke hadde kjøpt inn noe drikkevann pga parasitter hadde du ikke engang lagt merke til at alle andre kjøpte vann på flasker, så slutt å klage!!! Dette er ikke allmenningens tragedi, men den fucking fundamentale attribusjonsfeilen. JEG kjøper vann fordi jeg har fornuftige grunner til det, men ALLE ANDRE gjør det fordi de er teite mennesker som bare hamstrer. Yeah right.. Det er ikke hamstring å kjøpe inn tre liter vann. Det er hamstring når du fyller handlevogna di med det. Jeg "hamstrer" hver eneste måned jeg. Tørrvarer, frysevarer, hermetikk, hygieneartikler og toalettpapir blir innkjøpt i store mengder hver 4. uke, det eneste jeg ikke "hamstrer" på månedsbasis er ferskvarer (melk og pålegg)... det handler jeg en gang i uka. Vann kjøper jeg også, to til tre 5-liters dunker om gangen, og jeg bor ikke i Oslo en gang... Årsaken til "hamstringen"? Jeg vet ikke helt... vane kanskje, at jeg vil handle mens jeg har penger, eller at jeg hater å handle og liker å ha fulle skap? En kombinasjon er vel rett tenker jeg. veldig smart synes jeg - dette sparer du antakelig en god del penger på også ved at du slipper alle småturer i butikken som gjerne resulterer i at man plukker med seg litt ekstra hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå