Gå til innhold

Om å hamstre ved unntakstilstand....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det med folk som hamstrer ut av ville helvete med en gang det er noe?

Giardia i drikkevannet - kok vannet eller drikk flaskevann! Søstera mi og jeg rusla ned til rimi for å kjøpe oss ET PAR flasker med vann, alt var borte. Plutselig var det ikke flaskevann å oppdrive i hele byen.

Det blir streik som rammer melkeprodukter, men dersom alle handler som normalt vil det ikke bli tomt i matbutikkene. en halvtime seinere er det fullstendig ribba for meieriprodukter, og man ser folk med 37 liter lettmelk i handlekurven, 17 pakker smør og 40 ost.

Unnskyld meg, men sånt gjør meg oppgitt. synes det er umoralsk, krampeaktig og tåpelig. kan ikke alle bare slappe litt av??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg er helt enig. Under transportstreiken for noen år siden så var butikken fullstendig ribbet for brød, havregryn, rosiner (!), hvetemel og noen typer kjeks og frokostblandinger.

Skrevet

Jeg signerer bare og sier meg hjertens enig. I går måtte jeg pusse tenner i farris med lime, og under den transportstreiken var det ikke en gjærpakke å oppdrive etter tre timers streik.

Jeg lurer i grunnen på hvor alle gjorde av det overskuddslageret de åpenbart må ha blitt sittende med :ler:

Tjah. Folk gripes vel av et slags hysteri eller noe. Men herregud. I en vanlig husholdning er det bare å koke vann og spe på med litt flaskevann. Eventuelt drikke noe annet.

Gjest Moncler
Skrevet

Helt enig. Eneste jeg har kjøpt er en flaske med farrisk. Ellers drikker jeg melk eller te. Er også litt uforsiktig og pusser tennene i vannet fra springen. Skjønner ikke poenget med at folk skal hamstre. Heldigvis lar jeg meg ikke stresse selv.

Skrevet

Vi fikk sjokk da vi kom inn på den store matbutikken vi ofte bruker, og så folk kjøpte et sted mellom fem og ti 5 LITERS DUNKER med vann!!! Det var satt opp ekstra paller med vann, og kjøleskapene var RIBBET!!

Det jeg synes var spesielt morsomt, var folk som hamstret farris, bris og bonaqua :ler: Det er jo ikke vann! :ler: har de tenkt til å vaske opp med bris? Eller pusse tennene med bonaqua? :legrine:

Vi har alltid vannflasket i kjøleskapet fra før av (i glass), for vannet i kranen blir ikke skikkelig kaldt. Så vi vasket disse og har fylt opp med kokt vann. Pusser tenner i kokt vann, drikker kokt vann og vasker opp i kokt vann (har ikke oppvaskmaskin).

Så siden krisemeldingen gikk ut, har vi kjøpt en flaske farris, og det var fordi vi hadde lyst på farris.

Ler meg alltid skakk av folk som fyller handlevognen til randen av "hva nå enn som er i fare til gitt tid". Folk må da ha uendelige mengder med plass, som kan lagre alt det der?!

Skrevet (endret)

Ja , folk har hamstret helt vilt med vann de siste dagene .

Var på butikken for å kjøpe vanndunker (vi drikker vanligvis en vanndunk eller 2 i uka til vanlig også ) på Torsdag og det var ikke en eneste vanndunk igjen å oppdrive og alt som var igjen var 0,5 l flaster med Bonaqua med smakstilsetning .

Butikkpersonellet sa at de vanligvis brukte 30 dager på å selge ut en palle med vann , men at pallen hadde solgt ut i løpet av de 2 siste dagene .

Forhåpentligvis blir det slutt på "vannkrisen" over helgen og vi slipper å drikke vondt kokevann .

Endret av Væren75
Skrevet

Syns ikke det er så rart, jeg. Ikke alle som har allverdens mulighet til å koke vann selv, og informasjonen om hva mna kunne gjøre med kranvannet var middels talt dårlig første dagen. Og er man en familie på 2 store og 2 små og ikke har oppvaskmaskin, går det fort mye vann!

Skrevet
Syns ikke det er så rart, jeg. Ikke alle som har allverdens mulighet til å koke vann selv, og informasjonen om hva mna kunne gjøre med kranvannet var middels talt dårlig første dagen. Og er man en familie på 2 store og 2 små og ikke har oppvaskmaskin, går det fort mye vann!

Men mener du at man skal bruke imsdalvann (feks) til å vaske opp med og pusse tenner i? Dessuten har vel de aller fleste en komfyr, en gryte og en kran? Det er jo strengt tatt det eneste man trenger for å koke vann..

Synes det er direkte sløsing å bruke kjøpevann til oppvask og tannpuss..

Vi er riktignok ikke to små, men to store uten oppvaskmaskin, og vi koker vann fortløpende. hver gang vi har brukt vann, koker vi nytt, så vi har lik mengde vann igjen hele tiden.

Man gjør jo selvfølgelig som man vil, men tenk hvor mye penger det går på å kjøpe vann som går rett ned i sluket. Med så mye ekstra penger kunne man hjulpet ganske mange. Det er feks tv-aksjonen i helgen. Den får jo alltid mye penger, men om folk la flaskevannpengene sine inn i den potten, og kokte vann, tror jeg man raskt ville sett forskjell.

Men, som sagt, smak og behag! :)

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Det er som jeg har sagt flere ganger før: Jeg vil helst slippe å se hva som skjer den dagen ting virkelig blir et problem. For folk oppfører seg mildt sagt som hamstere, husker bare fra bankstreiken (som aldri ble noe av, men som likevel førte til tømte automater _overalt_), transportstreiken der folk kjøpte hele handlevogner fulle med brød (hvor lenge trodde de egentlig at vi kom til å være uten mat?). Trøst dere med at vannproblemet normaliserer seg etter hvert, det gjorde det i hvertfall etter ca en uke etter Giardiaen var oppdaget i Bergen.

Og flaskevann _må_ man jo ikke ha heller, i motsetning til mat.

Endret av Kristin_
Gjest puselabb
Skrevet

Jeg er så enig! Folk får jo helt panikk når det ymtes borti at det er noe de kanskje må leve uten et par dager. Skjønner virkelig ikke greia jeg. Er det noen "krise"-hamstrere her som kan fortelle?

Skrevet (endret)

Men det er jo ikke hele Oslo som er rammet. Og det finnes tappestasjoner ved Skullerudvannet, nettopp med tanke på dem som ikke har anledning til å koke. Da blir det teit å hamstre vann.

Endret av Pax
Gjest Blondie65
Skrevet

Lytt til erfarne fjellfolk og tidligere giardiarammede:

Dusje kan man fint gjøre med Giardia i vannet, skal man unngå legionelle og listaria skrur man varmtvannstanken opp til MINST 70 grader.

Vaske opp: for å være på den sikre siden, bruk vannkoker og vask opp i det.

Hamstre sunt vann: Hva med å koke en diger panne med vann og ha det på rene tomflasker i kjøleskapet til bruk for å drikke og pusse tenner?

Vi hadde akkurat det samme hysteriet her og her tok det vel 4 uker eller noe sånt før vannet ble friskmeldt. Butikkene var overhodet ikke forberedt. Men akkurat dette vannhysteriet forstår jeg godt - og det er enkelt å løse ved koking og kjøpe moderate mengder av det man skal drikke. Problemet er at alle helt plutselig kjøper vann fordi de er redde for drikkevannet.

Jeg var selv dårlig av Giardia da vi hadde det her. Dessverre fikk jeg aldri undersøkt det fordi jeg ble syk en uke før det ble alminnelig kjent. Og heldigvis ble jeg ikke kronisk syk av det. Det tok ÅR før jeg turde drikke springvann igjen.

Skrevet

Tenker Ringnes og andre som selger vann gnir seg godt i hendene i disse tider...

Det eneste gode med at folk tømmer hyllene ved kriser ar at mat som snart går ut på dato blir solgt ut, og nye varer kommer i hyllene.

Er ellers enig i hysteriet!

Skrevet

Normalt ville jeg vært helt enig. Det er idiotisk når folk handler mye mer enn det de trenger for å være på den sikre siden. Men vann har jeg forståelse for at folk handler. I det store og det hele varer ikke f.eks 10 liter vann særlig lenge. Spesielt ikke dersom en er flere i husholdningen. Jeg tror ikke at det var nok flaskevann i omløp i Oslos butikker til at dagsbehovet på 2 liter vann kan dekkes for alle.

Jeg har akkurat vært og handlet, og i butikken jeg var i hadde de masse flaskevann. Jeg kjøpte en flaske, og jeg så en annen som gjorde det også, men jeg så ikke mye til dette hysteriet. Men jeg tenkte tanken om at dersom alle som var innom butikken hadde kjøpt en flaske hver, hadde det blitt tomt fort. Men hadde det vært riktig å kalle det hamstring?

Jeg koker vann, og bruker det til tannpuss, matlaging og oppvask, men jeg bruker det helst ikke som drikkevann. Det smaker jo ikke så særlig godt.

Men de som tar tannpussen og oppvasken i flaskevann provoserer meg!

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Det er ingen normalt friske mennesker som _må_ ha 2 liter vann per dag, med mindre de trener vanvittig mye eller det er 40 grader ute :) Enkelt og greit. Og om man insisterer på å drikke litervis per dag går det vel an å koke noe av det?

Endret av Kristin_
Skrevet
Normalt ville jeg vært helt enig. Det er idiotisk når folk handler mye mer enn det de trenger for å være på den sikre siden. Men vann har jeg forståelse for at folk handler. I det store og det hele varer ikke f.eks 10 liter vann særlig lenge. Spesielt ikke dersom en er flere i husholdningen. Jeg tror ikke at det var nok flaskevann i omløp i Oslos butikker til at dagsbehovet på 2 liter vann kan dekkes for alle.

Jeg har akkurat vært og handlet, og i butikken jeg var i hadde de masse flaskevann. Jeg kjøpte en flaske, og jeg så en annen som gjorde det også, men jeg så ikke mye til dette hysteriet. Men jeg tenkte tanken om at dersom alle som var innom butikken hadde kjøpt en flaske hver, hadde det blitt tomt fort. Men hadde det vært riktig å kalle det hamstring?

Jeg koker vann, og bruker det til tannpuss, matlaging og oppvask, men jeg bruker det helst ikke som drikkevann. Det smaker jo ikke så særlig godt.

Men de som tar tannpussen og oppvasken i flaskevann provoserer meg!

Dersom man kjøper en flaske hver, ville jeg selvfølgelig ikke kalt det hamstring. Da jeg var i butikken den dagen pressemeldingen gikk ut, var det langt fra én flaske i hver handlevogn. De var fylt til randen :ler: DET er hamstring! :legrine:

Skrevet
Det er ingen normalt friske mennesker som _må_ ha 2 liter vann per dag, med mindre de trener vanvittig mye eller det er 40 grader ute :) Enkelt og greit. Og om man insisterer på å drikke litervis per dag går det vel an å koke noe av det?

For å dekke det basale væskebehovet bør du drikke minst 2-3 liter væske daglig. I tillegg må du drikke under og etter trening for å erstatte det ekstra væsketapet.

Kilde: Pasienthandboka

Skrevet
Dersom man kjøper en flaske hver, ville jeg selvfølgelig ikke kalt det hamstring. Da jeg var i butikken den dagen pressemeldingen gikk ut, var det langt fra én flaske i hver handlevogn. De var fylt til randen :ler: DET er hamstring! :legrine:

Ja, det vil selvfølgelig jeg også kalle hamstring. Var det mange som oppførte seg sånn? Jeg vet ikke, for jeg var ikke innom butikken før sent på ettermiddagen. I Aften aften på onsdag var overskriften på forsiden "Hamstrer vann", med bilde og intervju av en som hadde kjøpt seks liter. Ja, duverden, de seks literene holder sikkert i ukevis!

Skrevet
Ja, det vil selvfølgelig jeg også kalle hamstring. Var det mange som oppførte seg sånn? Jeg vet ikke, for jeg var ikke innom butikken før sent på ettermiddagen. I Aften aften på onsdag var overskriften på forsiden "Hamstrer vann", med bilde og intervju av en som hadde kjøpt seks liter. Ja, duverden, de seks literene holder sikkert i ukevis!

I min butikk var det galemannstilstander, som du kan se av det første innlegget mitt, vi ble bare stående å måpe! :jepp:

Gjest Kristin_
Skrevet

Fra pasienthåndboka:

Til brød- og kornmåltidene er melk og appelsin-juice gode alternativer. Melk er en god kilde for bl.a. protein og kalsium, og appelsinjuice øker jernopptaket fordi appelsin inneholder mye C-vitamin.

Greit nok, det er vel først og fremst skrevet rettet mot idrettsutøvere som skal prestere optimalt, men om du MÅ ha dine to liter er det kanskje ikke nødvendig å erstatte HELE den mengden med flaskevann, og det går faktisk an å drikke både skummet melk og juice også, og koke vann! I tillegg får man mye væske gjennom frukt og grønnsaker. Men men.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...