Gå til innhold

Medisinstudiet


Gjest Gjest_Minni_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mye helserelevant som kan fanges opp gjennom en god anamnese, masse som ikke allverdens tekniske duppeditter, blodprøver osv kan gi svar på.

Man kan faktisk ikke få en god anamese uten mye kunnskap. Man må vite hva man skal legge vekt på og hvordan man skal få denne info'n ut av pasitenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Går sisteåret på videregående nå og har veldig lyst til å studere medisin. Men mangler fysikk, så jeg blir nødt til å ta et år hvor jeg tar det og eventuelt flere fag. Kom du rett inn på medisinstudiet Adonia? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg kom ikke rett inn. bestemte meg egentlig ikke før etter videregående jeg, så jeg brukte et år på å ta realfagene og jobbe. og så tok jeg to år med studier på blindern for å samle poeng.

kunne nok fint klart detpå to år, men ville heller ta det over 3 behagelige år.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Lurer veldig på om jeg skal ta flere fag enn fysikk. Hadde i 2. klasse et snitt på 5,2 og regner med å få ca det samme i år. Hvis jeg bare tar fysikk beholder jeg nemlig primærvitnemålet eller førstegangsvitnemål som det nå skal hete. Snittet i denne kvota er lavere, derfor vil det kanskje være lettere for meg å komme inn? Snittet vil i 2009 antakelig gå litt ned pga kunnskapsløftet m/mindre realfagspoeng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Lurer veldig på om jeg skal ta flere fag enn fysikk. Hadde i 2. klasse et snitt på 5,2 og regner med å få ca det samme i år. Hvis jeg bare tar fysikk beholder jeg nemlig primærvitnemålet eller førstegangsvitnemål som det nå skal hete. Snittet i denne kvota er lavere, derfor vil det kanskje være lettere for meg å komme inn? Snittet vil i 2009 antakelig gå litt ned pga kunnskapsløftet m/mindre realfagspoeng osv.

hmm, ja er mye endringer fra 2009. Kommer sikkert til å bli et lavere snitt i begge kvotene.. hva som lønner seg er jeg ikke sikker på, har ikke satt meg inn i de nye poengberegningene jeg. men kanskje du kan få en rådgiver til å hjelpe deg med å regne ut hva som lønner seg for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tror nok det er lurt ;-) Hadde egentlig ønsket å begynne høsten 2008, men uten fysikk går det jo ikke. Kan sikkert ha godt av et "friår" også da, hvor jeg jobber i tillegg.

Medisinstudiet er sikkert utrolig spennende samtidig som det er krevende. Hva vil du si var "hovedårsaken" til at du valgte medisin, Adonia? Var du 100 % sikker på valget eller vurderte du også andre studier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok det er lurt ;-) Hadde egentlig ønsket å begynne høsten 2008, men uten fysikk går det jo ikke. Kan sikkert ha godt av et "friår" også da, hvor jeg jobber i tillegg.

Medisinstudiet er sikkert utrolig spennende samtidig som det er krevende. Hva vil du si var "hovedårsaken" til at du valgte medisin, Adonia? Var du 100 % sikker på valget eller vurderte du også andre studier?

jeg var ikke helt sikker etter videregående, hadde veldig lyst til å bli veterinær også. men i løpet av de årene jeg brukte på å samle poeng så ble jeg sikker. jeg valgte medisin i stedet fordi det gir mye mer valgmuligheter, lettere å få jobb, bedre lønn osv. Tror ikke jeg har noen hovedårsak jeg :ler: Men har alltid vært veldig interessert og fasinert av hvordan kroppen virker, også synes jeg det virker som en utrolig spennende jobb.

Du har jo en mulighet til å melde deg opp i fysikk som privatist etter jul da. Men det vil nok bli utrolig hardt å ta det på et halv år, ved siden av alle de andre fagene.. Tror ikke det er dumt å vente et år heller - Jeg føler i hvertfall at jeg bare har en fordel av å ha ventet noen år.

lykke til uansett da :jepp: Du har i hvertfall noe å se fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Gleder meg til årene framover, uansett hva som skjer.

Lykke til videre i studiet! :-)

(Kommer sikkert til å stille flere spm hvis jeg lurer på noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...