Gå til innhold

Medisinstudiet


Gjest Gjest_Minni_*

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner
Studerer man medisin og er avhengig av gode forelesere tror jeg man bør ta barneskolen om igjen!

Jeg er riktignok ikke legestudent, men har tatt et annet studium som var litt prestisjepreget og hvor karakterkravene var strenge for å komme inn. Kan av egen erfaring si at det er utrolig hvor mye en dårlig foreleser kan ødelegge for et fag.

Med dette sagt - det finnes både sterke og svake forelesere de fleste steder, uavhengig av geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, bare på norsk foreløpig i hvertfall. men all undervisning 9. semester skal foregå på engelsk

Takk,Adonia! Nå er jeg sykepleierstudent...men er alene mor m to små barn,-litt komplisert....er det mulig å studere medisin? Det er jo mer ansvar,mer lekser...Det er drømmen min,men jeg er usikker at klarer 6-7 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange kvinner studerer medisin nå til dags - sannsynligvis på grunn av Greys Anatomy og andre tv-serier som glamoriserer yrket.

Det er synd, for de fleste kvinner er ikke villige til å ofre det som er nødvendige for å bli enestående lege (det innebærer jobb hver dag, minimalt med tid til familie, mye reising for å holde seg oppdatert faglig, osv).

Helsevesenet kommer til å lide under den sterk økende kvinneandelen på medisinstudiet (den har vel for lengst passert 50-60 prosent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Alt for mange kvinner studerer medisin nå til dags - sannsynligvis på grunn av Greys Anatomy og andre tv-serier som glamoriserer yrket.

Det er synd, for de fleste kvinner er ikke villige til å ofre det som er nødvendige for å bli enestående lege (det innebærer jobb hver dag, minimalt med tid til familie, mye reising for å holde seg oppdatert faglig, osv).

Helsevesenet kommer til å lide under den sterk økende kvinneandelen på medisinstudiet (den har vel for lengst passert 50-60 prosent).

Eventuelt kan det skyldes at flere jenter har snitt nok til å komme seg inn på studiet?

Jeg ser ikke noe problem ved at kvinneandelen øker. Det eneste måtte være for deres egen del, da lønnsnivået ofte blir lavere når kvinneandelen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan det skyldes at flere jenter har snitt nok til å komme seg inn på studiet?

Jeg ser ikke noe problem ved at kvinneandelen øker. Det eneste måtte være for deres egen del, da lønnsnivået ofte blir lavere når kvinneandelen øker.

Lønnsnivået vil definitivt bli lavere ja - men for landet som helhet er kvaliteten på helsetjenestene viktigst. Og som jeg argumenterer for overfor, vil denne reduserer med økt kvinneandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Lønnsnivået vil definitivt bli lavere ja - men for landet som helhet er kvaliteten på helsetjenestene viktigst. Og som jeg argumenterer for overfor, vil denne reduserer med økt kvinneandel.

Med kvalitet, mener du tilgjengelighet? For annet enn det, ser jeg heller fordeler ved at leger sier nei til å jobbe. Kanskje man da hadde blitt tvunget til å importere flere leger, og at de legene som er på jobb er forholdsvis uthvilte og mer i stand til å gjøre en ordentlig jobb.

Det er også noe som murrer litt ved at kvinner sier nei til å jobbe, mens menn syns det er greit å være mye borte fra barna (hvis det faktisk er sånn at kvinnelige leger sier mer nei).

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg er ute og padler litt nå, siden jeg egentlig ikke vet så fryktelig mye om dette med hvor mye leger jobber, om de har mulighet til å si nei, og om det er slik at man sliter med å få tak i utenlandske leger eller om det er det at man ikke vil.

Hvis også noen andre enn SnillMito vet noe om dette, så er jeg interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Adonia! Nå er jeg sykepleierstudent...men er alene mor m to små barn,-litt komplisert....er det mulig å studere medisin? Det er jo mer ansvar,mer lekser...Det er drømmen min,men jeg er usikker at klarer 6-7 år...

mulig? det er det helt sikkert :-D er mange på studiet som har små barn og mange har klart det før deg! men jeg tviler ikke på at det blir vanskelig, spesielt siden du er alenemor - men det kan jo hende du har et stort nettverk ellers som kan hjelpe deg når det blir ekstra tøft?

det som i hvertfall er positivt for deg er jo at veldig lite av undervisningen er obligatorisk - så da har man jo større frihet!

lykke til videre uansett hva du bestemmer deg for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange kvinner studerer medisin nå til dags - sannsynligvis på grunn av Greys Anatomy og andre tv-serier som glamoriserer yrket.

Det er synd, for de fleste kvinner er ikke villige til å ofre det som er nødvendige for å bli enestående lege (det innebærer jobb hver dag, minimalt med tid til familie, mye reising for å holde seg oppdatert faglig, osv).

Helsevesenet kommer til å lide under den sterk økende kvinneandelen på medisinstudiet (den har vel for lengst passert 50-60 prosent).

er ikke enig med deg der! for det første så synes jeg ikke greys glamoriserer legeyrket :klø: over 80 timers uker, og lite fritid virker ikke fristende for meg i hvertfall..

stemmer at det er høyere antall kvinner på studiet, og tviler ikke på at lønnsnivået vil bli dårligere (det har man vel allerede sett tegn på..). men at kvaliteten vil bli dårligere synes jeg er rart å si. av de legene jeg har hatt, og har vært i kontakt med så sitter jeg generelt igjen med en bedre opplevelse av kvalitet når det gjelder de kvinnelige. men såklart varierer dette fra person til person. og jeg har også sett mange leger som klarer å være en god lege (holde seg faglig oppdatert, god kommunikasjon osv) og fortsatt ha tid til å ha en familie og en fritid! heldigvis :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinnelig turnuslege
Alt for mange kvinner studerer medisin nå til dags - sannsynligvis på grunn av Greys Anatomy og andre tv-serier som glamoriserer yrket.

Tror ikke du vet hva medisinstudiet innefatter, man blir fort klar over at det er hardt arbeide.

Helsevesenet kommer til å lide under den sterk økende kvinneandelen på medisinstudiet.

Tviler jeg på, spesiellt med tanke på at det er i overkant med leger i Norge i dag og det vil straks bli altfor mange. Vi trenger faktisk folk som ikke vil jobbe fulltid dersom ikke leger skal bli gående arbeidsledige.

Dessuten er arbeidsvilkårende for legene i dag latterlige med opptil 60 timers vanlige uker, det trengs virkelig en endring. Ingen er tjent med en lege som ikke har noe liv ved siden av jobben hverken til å leve eller til å holde seg faglig oppdatert.

Og sist men ikke minst, det er ikke alle kvinner som ikke er villige til å ofre det meste for karrieren.

Jeg har i allefall bevisst valgt bort familie til fordel for at jeg ville bli lege. Tror det er mange andre kvinner som meg som er obs på hva studiet og senere jobben krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men at kvaliteten vil bli dårligere synes jeg er rart å si. av de legene jeg har hatt, og har vært i kontakt med så sitter jeg generelt igjen med en bedre opplevelse av kvalitet når det gjelder de kvinnelige. men såklart varierer dette fra person til person.

Jeg tror heller ikke kvaliteten blir dårligere. Jenter/kvinner er som regel mer pliktoppfyllende, det så man i allefall på karakterene på kullet mitt.

Ikke helt engi med det når det gjelder kommunikasjon ol. Klart man må kunne kommunisere godt med pasientene, men dette vil aldri kunne erstatte viktigheten av faglig tyngde.

Tror heller ikke at man kan kombinere faglig ansvarlighet, full jobb, familie og fritid uten at noe/noen blir nedprioritert.

Ergo mitt valg karriere og ikke familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke kvaliteten blir dårligere. Jenter/kvinner er som regel mer pliktoppfyllende, det så man i allefall på karakterene på kullet mitt.

Ikke helt engi med det når det gjelder kommunikasjon ol. Klart man må kunne kommunisere godt med pasientene, men dette vil aldri kunne erstatte viktigheten av faglig tyngde.

Tror heller ikke at man kan kombinere faglig ansvarlighet, full jobb, familie og fritid uten at noe/noen blir nedprioritert.

Ergo mitt valg karriere og ikke familie.

du leser meg nok feil her! jeg har aldri sagt at god kommunikasjon kan erstatte faglig tyngde.. jeg sa bare at begge deler er noe som jeg mener er viktig for å kunne bli en god lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gj_medstud

Kommunikasjon kan selvsagt ikke ersatte noe som helst, men for å kunne gjøre en god vurdering av en pasient og derfor gi den beste medisinske behandlingen er evnen til å kommunisere godt kjempeviktig. Det er mye helserelevant som kan fanges opp gjennom en god anamnese, masse som ikke allverdens tekniske duppeditter, blodprøver osv kan gi svar på.

Nå er det slik at folk har ulik kapasitet. Noen klarer nok fint å kombinere både det å være en dyktig lege med det å ha familieliv og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med siste taler. De har også lagt mye mer vekt på kommunikasjon med pasientene i med. utdannelsen de siste årene. Hvor du studerer spiller ingen rolle tror jeg for du må uansett lese masse!

http://ku.dk/sa/optag/statistik/

Her er link til opptakskrav i københavn, karakter 9,9 tilsvarer 5, 2 i snitt fra norsk videregående, og som du ser så er det vanskeligere å komme inn på psykologi der enn på medisin (hårfint :ler: )

Lykke til med valget, søk deg dit du har mest lyst til å tilbringe de neste 6 årene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat at i oslo må de kutte (ned på) praksisen første året (?) pga økonomi, også noe å ta i betraktning.

det er under vurdering ja.. kutte praksis og utplassering 1., 2. pg 10. semester! :frustrert:

et sted må de jo kutte. men det er visst ikke avgjort ennå og er kun et av mulige steder de vurderer å kutte! håper virkelig de finner på noe annet - for praksis er jo kjempeviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er under vurdering ja.. kutte praksis og utplassering 1., 2. pg 10. semester! :frustrert:

et sted må de jo kutte. men det er visst ikke avgjort ennå og er kun et av mulige steder de vurderer å kutte! håper virkelig de finner på noe annet - for praksis er jo kjempeviktig!

Ja, det er jo helt tullete! Men etter hva jeg skjønte var det for å kutte der det merkes mest, for å vise at det ikke kan/bør kuttes noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er fra et annet land,men bor og studerer sykepleie i Norge.Det hjelper mye å få litt hjelp av en jenta,som er opprinnelig fra landet mitt! Vi har kjempegod gruppe,men hvis jeg rekker ikke til å forstå noe,da sier den jenta til meg alt på engelsk,dette er jo supert! har dere noen utelnadske studenter i Universistet,Adonia? Tusen takk for tidligere savret også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Adonia! Kan du si noe om utelandske studenter ,er du snill? Også tenker jeg på alderen: er det ikke for sent å begynne med utdannelse i 35 år? ;) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Adonia! Kan du si noe om utelandske studenter ,er du snill? Også tenker jeg på alderen: er det ikke for sent å begynne med utdannelse i 35 år? ;) Takk for svar!

vi har mange på kullet vårt som ikke kommer fra andre land, og som ikke er født i norge. men alle snakker norsk da.

og vi har i hvertfall en på kullet vårt som er 35 år :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...