Gå til innhold

Medisinstudiet


Gjest Gjest_Minni_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Minni_*

Har lyst til å studere medisin fra høsten av. Lurte egentlig på om det er noen her som har råd/tips/erfaringer om hvilket universitet i Norge jeg bør søke til. Har hørt at det er en del forskjeller i studieprogrammene ved de ulike universitetene. Er åpen for å studere hvor som helst egentlig, men aller helst i Norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lissi32

Jeg har tatt medisin grunnfag på Atlantis Medisinske Høyskole. Kan anbefales, men da må du kanskje gå videre i utlandet. Jeg studerte der fordi jeg kan fullføre hele utdannelsen min der som kostholdsveileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minni_*
Jeg har tatt medisin grunnfag på Atlantis Medisinske Høyskole. Kan anbefales, men da må du kanskje gå videre i utlandet. Jeg studerte der fordi jeg kan fullføre hele utdannelsen min der som kostholdsveileder.

Tenkte egentlig på Oslo/Tr.heim/Bergen/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, så liker alle det universitetet de selv har studert på best ;) Men du kan jo lese på hjemmsiden til alle univ. for å se hvordan læreplanen er lagt opp.

Hvis du er sikker på at du kommer inn i alle universitetene, så ville jeg valgt etter hva som er mest praktisk med tanke på bosted. Når det gjelder kvalitet så er det nok minimale forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim, definitivt. Det beste studiemiljøet, det beste medisinske fakultet. Kom vel også best ut i en undersøkelse (trivsel) blant landets medisinstudenter. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min erfaring, så liker alle det universitetet de selv har studert på best ;) Men du kan jo lese på hjemmsiden til alle univ. for å se hvordan læreplanen er lagt opp.

Hvis du er sikker på at du kommer inn i alle universitetene, så ville jeg valgt etter hva som er mest praktisk med tanke på bosted. Når det gjelder kvalitet så er det nok minimale forskjeller.

tenker også litt i de baner. Syns egentlig Tromsø høres veldig spennende ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker også litt i de baner. Syns egentlig Tromsø høres veldig spennende ut

Så fint :)

Fordelen med Tromsø, og sikkert også Trondheim, er at det er mindre forhold der. Studiemiljøet i Oslo kan være litt stort, men mange liker jo det også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trives veldig godt på medisinstudiet i oslo i hvertfall. :-D godt studentmiljø innbiller jeg meg at man finner i alle byene bare man engasjerer seg og er litt sosial!

jeg vet ikke så mye om hvordan studieprogrammene er lagt opp i alle de andre byene. men jeg har i hvertfall hørt negativt om bergen. ei i klassen min som heller søkte seg inn i oslo etter å ha gått der et år sa at de hadde veldig mye histologi (mikroskop) og må pugge latin det første halvåret.

i oslo er det i hvertfall positivt at vi har mye praksis, begynner faktisk det første halvåret.

lykke til med valg av skole! medisin er kjempespennende :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minni_*
jeg trives veldig godt på medisinstudiet i oslo i hvertfall. :-D godt studentmiljø innbiller jeg meg at man finner i alle byene bare man engasjerer seg og er litt sosial!

jeg vet ikke så mye om hvordan studieprogrammene er lagt opp i alle de andre byene. men jeg har i hvertfall hørt negativt om bergen. ei i klassen min som heller søkte seg inn i oslo etter å ha gått der et år sa at de hadde veldig mye histologi (mikroskop) og må pugge latin det første halvåret.

i oslo er det i hvertfall positivt at vi har mye praksis, begynner faktisk det første halvåret.

lykke til med valg av skole! medisin er kjempespennende :-D

Takk:)

Bergen er faktisk den eneste jeg har hørt noe negativt om, selv om det ikke er så mye.

Regner med jeg finner ut av det før søknadsfristen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er "karakteren" bestått/ikke bestått. Jeg studerer ikke medisin selv, men de jeg kjenner som gjør det sier at det bidrar til å gjøre miljøet bedre. Kanskje Adonia kan fortelle mer om dette og om hun føler det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er "karakteren" bestått/ikke bestått. Jeg studerer ikke medisin selv, men de jeg kjenner som gjør det sier at det bidrar til å gjøre miljøet bedre. Kanskje Adonia kan fortelle mer om dette og om hun føler det stemmer?

nå går jeg bare første semester jeg da, så har ikke hatt noen eksamener ennå! :sjenert: men jeg tenker i hvertfall at dette er positivt! for selv om det er mye større krav for å bestå ved eksamener uten karakterer, så blir det jo ikke like enormt karakterpress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå går jeg bare første semester jeg da, så har ikke hatt noen eksamener ennå! :sjenert: men jeg tenker i hvertfall at dette er positivt! for selv om det er mye større krav for å bestå ved eksamener uten karakterer, så blir det jo ikke like enormt karakterpress!

Nå studerer jeg riktinok psykologi, men det er nokså likt medisin med tanke på lesing, eksamener etc.

Jeg er enig i at bestått/ikke bestått senker karakterjaget og er generelt positivt, men det er ikke større krav ved en slik vurderingsform. Det er mye lettere å bestå enn å få god karakter.

For å få bestått så trenger man omtrent en C eller bedre. Men de færreste sier seg fornøyd med en C...så jeg opplever at folk stresser mye mer med karakter-eksamen enn bare ved bestått/ikke-bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå studerer jeg riktinok psykologi, men det er nokså likt medisin med tanke på lesing, eksamener etc.

Jeg er enig i at bestått/ikke bestått senker karakterjaget og er generelt positivt, men det er ikke større krav ved en slik vurderingsform. Det er mye lettere å bestå enn å få god karakter.

For å få bestått så trenger man omtrent en C eller bedre. Men de færreste sier seg fornøyd med en C...så jeg opplever at folk stresser mye mer med karakter-eksamen enn bare ved bestått/ikke-bestått.

er enig i det du skriver.

men det jeg mente med at det var vanskeligere å bestå er at vi må ha over 60% riktig for å bestå eksamen. mens det kreves jo mye mindre for å få en E (og dermed bestå).

men jeg tenker sånn som deg. målet mitt er høyere enn å bare akkurat bestå uansett. men det gjør presset litt mindre at vi ikke har karakterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
nå går jeg bare første semester jeg da, så har ikke hatt noen eksamener ennå! :sjenert: men jeg tenker i hvertfall at dette er positivt! for selv om det er mye større krav for å bestå ved eksamener uten karakterer, så blir det jo ikke like enormt karakterpress!

Og det er heller ingen premie for studenter som gidder å studere, noe som er helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

[quote name='Adonia' date

Adonia,har dere mye forelesniger på dansk,svensk eller engelsk?

nei, bare på norsk foreløpig i hvertfall. men all undervisning 9. semester skal foregå på engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Nå tenker jeg ikke på medisinstudiet spesielt, men husker noen sa til meg at ulempen med Tromsø kan være at det er vanskeligere å få ordentlig gode forelesere dit. Men det kan være de er flinke med gjesteforelesere fr andre byer, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Studerer man medisin og er avhengig av gode forelesere tror jeg man bør ta barneskolen om igjen!

Det er nå forskjell på å være avhengig av, og å synes at studiet blir mer inspirerende med gode forelesere.

Hvis det ikke var vits med gode forelesere, så kan man lure på hvorfor man har forelesninger i det hele tatt. Da kan man like gjerne bare lese pensum på egenhånd. Dette handler ikke bare om hvor smart man er, men at studier som f.eks. medisinstudiet er langt, og at man gjerne trenger inspirasjon på veien.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...