Gå til innhold

Diabetiker kastet på glattcelle


Gjest beekeeper

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175607

Ble rett og slett trist av å lese dette.. Har selv opplevd klapping i trynet etterfulgt av "hva har hun tatt for noe?"

Jeg vet godt at det kan se ut som at man er ruset når man får blodsukkerfall. Men kabinpersonale på et fly må da ærlig talt ha nok skjønn til at de ivertfall kan sjekke om hun har medaljong (noe hun hadde!!)

Greit nok at det var en misfortåelse, men denne jenta kunne ha dødd. Jeg håper hun går videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175607

Ble rett og slett trist av å lese dette.. Har selv opplevd klapping i trynet etterfulgt av "hva har hun tatt for noe?"

Jeg vet godt at det kan se ut som at man er ruset når man får blodsukkerfall. Men kabinpersonale på et fly må da ærlig talt ha nok skjønn til at de ivertfall kan sjekke om hun har medaljong (noe hun hadde!!)

Greit nok at det var en misfortåelse, men denne jenta kunne ha dødd. Jeg håper hun går videre med saken.

Beklagelige hendelser og tragedier kan skje uten at noen har ønsket at det skal skje. At saken får oppmerksomhet, synes jeg er viktig fordi det kan bidra til å forsterke oppmerksomheten rundt muligheten for at en atypisk atferd kan være epilepsi.

Jeg har imidlertid ikke sans for den tabloide framstillingen denne saken får. Vinklingen er åpenbart laget for at jakten på syndebukker skal kunne starte, og begrepet "kastet på glattcelle" blir kynisk brukt. INGEN blir KASTET på glattcelle.

Når du håper at man "går videre" med saken, håper jeg du ikke mener at noen skal "tas" for sine feilvurderinger. Men hvis effekten kan bli at kunnskap om epilepsi spres, ja da er jeg med.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at det ikke er vanlig rutine at man sjekker for medaljoner eller annet som kan fortelle om en person er syk før man bare antar at vedkommende er ruset.

Moren min hadde i sine yngre dager et hjerte som løp løpsk innimellom, og dette medførte at hun bare seg sammen der og da og ikke klarte å gjøre rede for seg skikkelig. Mer enn én gang har folk bare gått forbi henne på gaten mens de mumler noe om fyll og rus.

Jeg synes vi burde være litt flinkere til å sjekke om folk trenger hjelp fremfor hån. Og selv om man kanskje ER ruset, så kan man jo trenge hjelp, og man er et menneske selv om man kanskje har rusproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at det ikke er vanlig rutine at man sjekker for medaljoner eller annet som kan fortelle om en person er syk før man bare antar at vedkommende er ruset.

Moren min hadde i sine yngre dager et hjerte som løp løpsk innimellom, og dette medførte at hun bare seg sammen der og da og ikke klarte å gjøre rede for seg skikkelig. Mer enn én gang har folk bare gått forbi henne på gaten mens de mumler noe om fyll og rus.

Jeg synes vi burde være litt flinkere til å sjekke om folk trenger hjelp fremfor hån. Og selv om man kanskje ER ruset, så kan man jo trenge hjelp, og man er et menneske selv om man kanskje har rusproblemer.

Jeg er helt enig i at folk med usynlige lidelser bør få den behandlingen som er nødvendig. Men det at man bli oppbevart hos politiet er ikke å betrakte som hån. Det er ufattelig mange personer som er inne hos politiet i løpet av et år på bakgrunn av at de ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Som i dette tilfellet. Eller som oftes på bakgrunn av rus.

Og slik jeg forstår, så har politiet gjort alt riktig. De har tatt vare på en person som ikke var i stand til å ta vare på seg selv. I tillegg skaffet de tilveie legetilsyn etter ca 10 minutter. Dette er faktisk helt vanlig prosedyre og det skjer veldig ofte at folk blir tatt hånd om av politiet inntil situasjonen er avklart. Dette "kastet på glattcelle" begrepet hører overhode ikke hjemme i en slik sak.

Jeg synes ikke noe om at det skal lages en sak av dette som skal ha til formål å skape syndebukker. For situasjoner som dette kan framstå som helt lik situasjoner der rus er årsaken til unormal atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke lete etter syndebukker fordi om man påpeker feilbehandlingen i dette tilfellet?

Verken kabinpersonellet eller politiet søkte og fant medaljongen hun hadde rundt halsen som kunne fortalt dem at hun var diabetiker.

Når det gjelder å bli oppbevart på glattcelle pga rus så har jeg hørt om et par tilfelle der det har endt med døden fordi politiet gir blaffen i å sjekke... De er mennesker på godt og vondt de som andre, og med både fordommer og dårlig utviklet empati. Jeg sier ikke at det gjelder de fleste, men det holder i såfall at det er feil person på jobb når du ligger der og dør.

Jeg mener derfor at i yrker hvor man kan komme ut for syke personer så bør det være rutine at man leter etter medaljonger, går igjennom lommer og håndvesker på let etter evt medisiner eller annet som kan forklare personens tilstand.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så grusomt... Og i en slik situasjon er ikke det å bli oppbevart hos politiet godt nok - blodsukkeret stuper og personen kan faktisk dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beekeeper
Når du håper at man "går videre" med saken, håper jeg du ikke mener at noen skal "tas" for sine feilvurderinger. Men hvis effekten kan bli at kunnskap om epilepsi spres, ja da er jeg med.

Jeg går så langt at jeg synes kabinpersonale bør sjekke en person mer nøye når det oppstår komplikasjoner. Hadde de sett rundt halsen hennes, hadde de sett medaljongen og hun hadde fått hjelp med en gang. Men jeg vil ikke lete etter en syndebukk her, det blir feil. Men et liv sto på spill, og det er for dårlig synes jeg. Helt enig at kunnskapen bør spres, det var vel også en grunn til at jeg lagde denne tråden.

Skremmende at det ikke er vanlig rutine at man sjekker for medaljoner eller annet som kan fortelle om en person er syk før man bare antar at vedkommende er ruset.

Jeg synes vi burde være litt flinkere til å sjekke om folk trenger hjelp fremfor hån. Og selv om man kanskje ER ruset, så kan man jo trenge hjelp, og man er et menneske selv om man kanskje har rusproblemer.

HELT ENIG.

Jeg dømmer ikke noen som har trodd at jeg har vært ruset, men for og være helt ærlig så er det veldig nedverdigende. Og ikke minst veldig skremmende, siden man trenger hjelp men de rundt ikke forstår hvordan man skal hjelpe. Jeg har opplevd å bli godt tatt vare på og jeg har opplevd at noen automatisk tror jeg er rusa og at det ikke er noe annet på gang. Da er de ikke så interessert i å hjelpe. Denne innstillingen synes jeg er feil (jeg klandrer ingen, men jeg synes folk bør tenke to ganger)

Jeg synes ikke noe om at det skal lages en sak av dette som skal ha til formål å skape syndebukker. For situasjoner som dette kan framstå som helt lik situasjoner der rus er årsaken til unormal atferd.

Men hva med å sjekke om folk trenger hjelp? Kanskje en ruset person trenger hjelp også? Hva med å tenke lenger enn at en person er ruset, la han/henne bare ligge der og ring lege?

Jeg mener derfor at i yrker hvor man kan komme ut for syke personer så bør det være rutine at man leter etter medaljonger, går igjennom lommer og håndvesker på let etter evt medisiner eller annet som kan forklare personens tilstand.

Helt enig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne saken kan sammenlignes med ambulansesaken i Sofienbergsparken. OK, her var det ikke rasisme inne i bildet, men verken flypersonalet eller politiet har gjort jobben sin, og det bør faktisk få følger. Om det bør få følger for de som ikke gjorde jobben sin eller om det rett og slett må settes søkelys på hva slags utdannelse kabinpersonale får, er heldigvis ikke opp til meg å gjøre. Politimennene bør i hvertfall få en påpakning for slett jobb utført. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men det er ikke på alle politistasjoner man får oppfølging hvert 10. minutt når man er på glattcella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke lete etter syndebukker fordi om man påpeker feilbehandlingen i dette tilfellet?

Verken kabinpersonellet eller politiet søkte og fant medaljongen hun hadde rundt halsen som kunne fortalt dem at hun var diabetiker.

Når det gjelder å bli oppbevart på glattcelle pga rus så har jeg hørt om et par tilfelle der det har endt med døden fordi politiet gir blaffen i å sjekke... De er mennesker på godt og vondt de som andre, og med både fordommer og dårlig utviklet empati. Jeg sier ikke at det gjelder de fleste, men det holder i såfall at det er feil person på jobb når du ligger der og dør.

Jeg mener derfor at i yrker hvor man kan komme ut for syke personer så bør det være rutine at man leter etter medaljonger, går igjennom lommer og håndvesker på let etter evt medisiner eller annet som kan forklare personens tilstand.

Jeg synes som sagt det er bra at saken får oppmerksomhet. Jeg kritiserer hvordan den blir framstilt. Ingen fant noen medaljong, det er riktig, men politiet sjekket og fant at det var nødvendig med legetilsyn etter at hun var kommet inn til politihuset. Dermed fikk hun det behandlingen hun hadde behov for.

Når det gjelder dødsfall i arresten, så synes jeg ikke du skal konkludere med at årsaken er at politifolk gir blaffen. Og at dette er et slags holdningsproblem i politiet som etat. Dødsfall i politiarresten skjer beklageligvis fra tid til annen. Derfor er det strenge rutiner for hvordan innbragte personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv skal ha ettersyn.

Ved vanlig avrusning skal den innbragte ha tilsyn minst en gang pr. halvtime. Det skal føres protokoll for dette tilsynet. Det som beklageligvis er et faktum, er at det er farlig å ruse seg, og det går fint an å dø i løpet av noen få minutter hvis man f.eks. skulle ligge bevisstløs i en uheldig liggestilling med blokkerte luftveier.

Med den minste mistanke om at den rusede personen trenger legetilsyn, så blir lege tilkalt.

Utenfor de store byene er problemet ofte at det finnes èn polititjenestemann på vakt. Vedkommende har da ansvaret for operasjonssentralen (meldings mottak og sambandssentral) i tillegg til at vedkommende skal ha tilsyn med arresten. At arbeidspress og generelt stress kan resultere i feiltolkning av tilstanden til personer i arresten, ser jeg derfor ikke bort fra. Men det er den standarden på polititjeneste vi i Norge har godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Jeg syns denne saken kan sammenlignes med ambulansesaken i Sofienbergsparken.

På ingen måte. I Ali-saken gjorde ambulansepersonalet alt riktig fra et medisinsk ståsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...