Gå til innhold

Mangel på subjekt i setningen


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr

Er det bare jeg som må innse at jeg befinner meg i kategorien gammel og gretten, eller er det flere som irriterer seg over den manglende bruken av subjekt i setninger?

Jeg synes det muntlige språket er i ferd med å overta helt på den skriftlige arenaen, og særlig det at man dropper subjektet synes jeg er svært skjemmende.

Et lite hjertesukk til: Det heter da vitterlig ikke "koster dyrt"? Det brukes særlig i aviser, ser jeg, og jeg synes det høres komisk ut. Enten er en pris høy eller lav, noe er dyrt eller billig, det koster mye eller lite - men det koster da ikke dyrt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender jeg bruker uttrykket "kostet dyrt", men da om en dyrkjøpt erfaring.

For eksempel: "Jeg ble advart mot å gjøre det, men gjorde det allikevel. Det kostet meg dyrt!" Med andre ord, det hadde vært bedre om det var ugjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen særlig bruk av manglende subjekt, har du noen eksempler?

For eksempel din egen setning. :ler:

Det helt korrekte er vel strengt tatt "Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til ..."

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, sånn sett. I formell sammenheng er det nok ikke riktig nei, men jeg anser ofte slike forum som litt "muntlige", selv om man unngår å skrive dialekt. Ellers er det jo ofte passiv når man dropper subjektet, men det er jo relativt lite brukt utenom formell tekster av ymse slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forum som dette er jo ganske muntlig i formen, ellers blir det lett litt stivt. KG skal være litt som om man sitter og snakker med venner. (Jeg) tror ikke det er så mange som utelater subjekt i mer formelle tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Jeg er igrunn enig i at det er lettere å forholde seg til slike synder på et forum, men synes likevel det er en uting at det sklir helt ut. Jeg synes rett og slett det er dårlig norsk.

Antakeligvis synder jeg selv også innimellom. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Ikke helt det samme, men... Enkelte språk tillater nullsubjekter, fordi verbets bøyningsformer allerede identifiserer subjektet. Typiske eksempler er romanske språk som spansk eller italiensk.

Enkel definisjon.

I det tilfellet du nevner, er det vel mer snakk om en slags telegramstil, men subjektet er uansett klart fra sammenhengen, selv om ikke verbet har en morfologisk form som viser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Det jeg selv irriterer meg mest over er utstrakt bruk av "dem". "Dem sier at..."

Ellers forstår jeg ikke at man skriver uten subjekt fordi det er mer muntlig - jeg snakker da ikke uten subjekt selv. Jeg skal innrømme at jeg har skrevet slik en del, jeg også, så tror jeg skal bli mer bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers forstår jeg ikke at man skriver uten subjekt fordi det er mer muntlig - jeg snakker da ikke uten subjekt selv.

Har du aldri muntlig svart for eksempel "tror det" på et spørsmål? Hvis man skal være pinlig korrekt heter det jo "jeg tror det". Men muntlig forkorter man mye og det synes jeg bare er en styrke ved språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri muntlig svart for eksempel "tror det" på et spørsmål? Hvis man skal være pinlig korrekt heter det jo "jeg tror det". Men muntlig forkorter man mye og det synes jeg bare er en styrke ved språket.

Noen ganger, men jeg kan like så gjerne svare "jeg tror det". Jeg sier heller aldri "Kan ikke forstå hvorfor...." eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg ville aldri utelate subjektet i en mer formell skriftlig sammenheng, men jeg gjør det nok stadig vekk når jeg skriver her. Og jeg har ikke tenkt til å slutte heller :tunge1: Det er en av de feilene jeg tillater meg å ha når jeg skriver på et forum som dette.

Og ja, disse dyre prisene, altså :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne gjør jeg nok det litt for mye, men på innleveringer, stiler og andre lekser så skriver jeg korrekt norsk..

Men det som plager meg mest er når folk deler ord, som skal henge sammen.. Hehe, eller bruker hva, hvem, hvorfor feil.

F.eks Hvem heter du?

Det heter ikke hvem heter du! Det er det mangen som skriver, ikke her, men f.eks inne på libresse.no (jeg er 17, så det får være min unnskyldning :ler: Pluss de er veldig greie, alle kjenner alle omtrent nå, vi har til og med libbetreff, så for dere som bor i Bergen, hvis dere ser en gjeng med tullinger med den blå steinen den 3 november klokken 2, da er det libbegjengen fra Bergen ute på tur :lur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som må innse at jeg befinner meg i kategorien gammel og gretten, eller er det flere som irriterer seg over den manglende bruken av subjekt i setninger?

Jeg irriterer meg enda mer over dette:

Mange her inne som til stadighet utelater å starte en setning som denne med "Det er...".

Det skal altså stå "Det er mange her inne som bla bla.."

Muntlig fungerer dette greit nok, fordi jeg da stort sett hører på uttalen hva som kommer. Men når jeg leser, er det ofte forstyrrende for leserytmen, fordi jeg normalt ville forvente at dette var en leddsetning a la "Mange som gjør a, gjør også b".

Men det hersens kommaet kommer jo aldri.. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jeg irriterer meg enda mer over dette:

Mange her inne som til stadighet utelater å starte en setning som denne med "Det er...".

Det skal altså stå "Det er mange her inne som bla bla.."

Men "det" er vel i eksempelet ditt nettopp subjektet i den setningen?

Jeg husker ikke så godt hvordan dette var - siden jeg ikke har drevet med det siden skoledagene...

:rope: Deception! Jeg trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Deception
Jeg irriterer meg enda mer over dette:

Mange her inne som til stadighet utelater å starte en setning som denne med "Det er...".

Det skal altså stå "Det er mange her inne som bla bla.."

Muntlig fungerer dette greit nok, fordi jeg da stort sett hører på uttalen hva som kommer. Men når jeg leser, er det ofte forstyrrende for leserytmen, fordi jeg normalt ville forvente at dette var en leddsetning a la "Mange som gjør a, gjør også b".

Men det hersens kommaet kommer jo aldri.. :sur:

Ordet "det" i eksemplet ditt for hvordan du helst vil formulere, er jo et såkalt foreløpig subjekt, som fyller subjektsplassen, men det er "mange" som er reellt/innholdssubjekt.

Ellers kan man jo selvsagt rett og slett kutte ut "som"; "mange her inne _verb_"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "det" i eksemplet ditt for hvordan du helst vil formulere, er jo et såkalt foreløpig subjekt, som fyller subjektsplassen, men det er "mange" som er reellt/innholdssubjekt.

Ellers kan man jo selvsagt rett og slett kutte ut "som"; "mange her inne _verb_"

Ja, det kunne man med fordel gjort i mange tilfeller.

Altså, velger man å sløyfe det foreløpige subjektet, hvorfor gi seg der, ta bort "som" også, så slipper vi denne snodige formuleringen.. i alle fall kunne jeg gjerne sett mindre av den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...