Gå til innhold

Kortere liv uten dyreforsøk


viren

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp en artikkel på www.forskning.no ( Kortere liv uten dyreforsøk ) hvor hovedspørsmålet er:

"Skal vi fortsette med medisinske forsøk på dyr, eller skal vi la være å utvikle medisiner mot alvorlige sykdommer?" (fra artikkelen)

Professor Rolf Bjerkvig hevder at vi i Norge ville hatt en gjennomsnittlig levealder på mellom 40 og 50 år uten dyreforsøk, og at de som er helt i mot dyreforsøk aldri burde ta medisiner (da de i praksis er utviklet ved hjelp av testing på dyr).

Dette var en veldig interessant artikke for meg å lese, da jeg stort sett har vært veldig skeptisk til dyreforsøk. Nå henger dette også sammen med at forsøkene tidligere kunne være svært så lite humane, og også at en del dyreforsøk blir brukt ikke bare i medisinsk øyemed men for å teste ut kosmetikk.

Hvordan stiller dere dere til dyreforsøk? Og dersom man synes det er nødvendig, i hvilke tilfeller og hvor strenge bør reglene for behandling av disse dyrene/hva man skal tillate være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest milkyway

Kall meg gjerne kynisk mot menneskeheten, men jeg ser heller at de tar disse forsøkene på en fyr som har voldtatt 100 unger og er dødsdømt allerede, enn dyr som er noe av det reneste som finnes. Så det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dyreforsøk for å utvikle medisiner til mennesker er etisk vanskelig, og jeg synes ikke det er noen lette løsninger. I første omgang mener jeg uansett at man bør fjerne alle unødvendige dyreforsøk. Dvs. at man i det minste fjerner alle dyreforsøk på alt annet enn livsviktig medisin. I tillegg bør man gå enda hardere inn for å finne alternativer til dyreforsøk gjennom datasimulatorer, modeller, frivillige mennesker osv.

Når det er sagt, så har jeg stor sympati med dem som mener at fordelen dyreforsøk har gitt menneskene ikke kan forsvares når man tenker på hvor mye lidelse og død dette har påført millioner av dyr. For det er ikke snakk om at man ved å drepe t i mus redder ti millioner mennesker. Det går med minst like mange forsøksdyr som man redder menneskeliv, antagelig mange flere. For ikke å snakke om de unaturlige forholdene de lever under og all lidelsen de går gjennom.

Hvem har gitt oss retten til å behandle dyr på en slik uverdig måte? De blir behandlet som ting, som verktøy. Jeg synes det er avskyelig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Kall meg gjerne kynisk mot menneskeheten, men jeg ser heller at de tar disse forsøkene på en fyr som har voldtatt 100 unger og er dødsdømt allerede, enn dyr som er noe av det reneste som finnes. Så det er min mening.
Men man trenger jo mer enn en forsøksperson, og man trenger å se virkningen av stoffene over tid. Det blir dyrt å bygge om fengslene våre til forsøkspersonsanlegg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

For øvrig er det veldig trist at man ikke har mulighet til å teste ut medisiner osv på mennesker. Men jeg vil ikke si nei til medisiner fordi de er testet på dyr, så da er jeg nødt til å godta at det gjøres.

Men jeg håper (og tror) at man forsøker å holde det på et minimumsnivå. Utfra innholdet i artikkelen virker det som man, i hvert fall i Norge, forsøker å holde lidelsene til dyra på et minimumsnivå, blant annet med bruk av smertestillende midler, og f.eks. avliving før kreften når et stadium der det innebærer plager for dyret.

Når det gjelder testing på dyr i kosmetikkindustrien mener jeg det er uforsvarlig og burde totalforbys, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det finnes noe fornuftig alternativ til dyreforsk når det gjelder utprøving av medikamenter, og jeg prioriterer mennesker. Det er mye som er ugjort på kreftforskning, f.eks Men jeg mener at det bør være strenge restriksjoner på hva man får bruke dyr til å teste, og man må ikke gjøre ting som påfører dem unødige lidelser.

Med en skikkelig kontroll på denne siden av det, så tror jeg ikke at det som skjer i laboratoriene behøver å påføre dyra mer lidelse enn en naturlig død, eller døden på slaktehuset.

Men jeg har hørt om mye groteskt som folk har ønsket å teste ut i laben. Enkelte stressforsøk som jeg vet har blitt utført i andre land, for å se hvordan stress og smerte innvirker på tilhelingsprosessen, f.eks. Klart uetisk, og jeg er glad for at man ikke får lov til å gjøre sånne forsøk lenger.

Og et felt som dere damer kan bidra på: Testing av kosmetikk og skjønnhetsartikler på dyr. Det er jo totalt uetisk og unødvendig. Trenger vi flere mascaratyper og deodoranter nå? Jeg tror vi har så det rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et felt som dere damer kan bidra på: Testing av kosmetikk og skjønnhetsartikler på dyr. Det er jo totalt uetisk og unødvendig. Trenger vi flere mascaratyper og deodoranter nå? Jeg tror vi har så det rekker.

Kunne ikke vært mer enig. Det går langt over min forstand at dette faktisk foregår den dag i dag - og at så få ser ut til ikke å bry seg. Sminke mer viktig enn lidelse og død til tusenvis av dyr? Hvor egoistisk kan man bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Tester på dyr i forbindelse med alvorlige sykdommer har jeg få problemer med, så lenge det er strenge retningslinjer for hvordan forsøkene foregår. Og selvfølgelig at forsøkene bare skjer i de tilfeller der det er strengt nødvendig.

Testing av sminke og andre velvære produkter er derimot totalt unødvendig, og dette var en av grunnene til at jeg (for mange år siden) begynte å kun kjøpe slike produkter hos bodyshop, som lenge var den eneste kjeden som hadde merker på produktene som viste at de ikke var testet på dyr.

Vi kan fint få mange nye mascaraer o.l. så lenge kvinner tar ansvaret og tester produktene på seg selv, ikke på uskyldige dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway
Men man trenger jo mer enn en forsøksperson, og man trenger å se virkningen av stoffene over tid. Det blir dyrt å bygge om fengslene våre til forsøkspersonsanlegg...

Nå finnes det sikkert mer enn én pedofil voldtektsmann i hele verden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest forslaget til Milkyway var svært godt, skammer meg over at jeg ikke har tenkt på det selv. Kan de gjøre noe godt igjen for samfunnet før de dør.

Og vi sparer noen uskyldige dyr fra å bli plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor Rolf Bjerkvig hevder at vi i Norge ville hatt en gjennomsnittlig levealder på mellom 40 og 50 år uten dyreforsøk, og at de som er helt i mot dyreforsøk aldri burde ta medisiner (da de i praksis er utviklet ved hjelp av testing på dyr).

Når man ser kvaliteten på eldreomsorgen her i landet så tenker ihvertfall jeg at jeg håper jeg stryker med før jeg kommer så langt...

Ifølge en del forskere er heller ikke mennesker laget for å leve stort lengre enn 50-60 år, og at det er hovedgrunnen til alle helseplagene som oppstår etter dette. Vi holdes rett og slett kunstig i live, pga moderne tekonologi og medisin, lenge etter at kroppen og psyken begynner å bli utslitt. Så med det i bakhodet synes jeg godt man roe litt ned på utviklingen av nye medisiner, når vi tilegg må plage andre arter for å få det til.

Jeg synes heller ikke mennesker har noen rett til å pine og torturere andre arter, for å fremme sin egen. Å drepe noe for å spise det er greit nok, det er slik naturen fungerer, og avlivning kan gjøres veldig effektivt, men denne seigpiningen av ofrene våre er unikt for menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg på ingen måte at dyr blir utsatt for forsøk så lenge det er snakk om viktig forskning. Sminke osv blir noe helt annet.

Men forskning for å hjelpe menneskeheten? Drep i vei. Et menneskeliv er mer verdifullt enn et dyreliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Sara_*

Dersom jeg var en gris ville jeg heller dødd for forskning enn for å bli til koteletter.

Dersom stress og ulemper kan minimeres tilsvarende et godt ivaretatt slaktedyrs ser jeg ikke hvorfor det ene skal være problematisk, og det andre ikke.

Nå er jeg så kynisk, at jeg syns et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv. Og jeg tror de fleste er takknemlige for de metodene og medisinene vi har i dag som resultat av dyreforsøk. Iallfall den dagen en selv eller noen en er glad i trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, før i tiden tror jeg dyreforsøkene var mye værre enn det de er i dag. Men allikevel kan vi kanskje si at det var den forskningen som gjør at vi i dag kan leve så lenge og godt.

De som er så utrolig i mot forsøk på dyr handler i mot sin overbevisning når de tar en paracet, eller hostedempende mener jeg. Og det syns jeg er dobbeltmoral.

Det er på tide at folk står for det de mener syns nå jeg.

Jeg skulle selvfølgelig ønsket at ingen dyr skulle behøve å lide for min velbefinnende. Men jeg er utrolig takknemlig for de resultater man har kommet frem til med bakgrunn i dyreforsøk. Ærlig talt er jeg glad mange av forsøkene ikke er tatt på mennesker, da de kunne gitt skader. Da er det bedre med et dyr, som kan avlives humant etterpå og ikke trenger å ligge resten av livet sitt som grønnsak. Det hadde blitt sak av det og.

Men selvfølgelig, kan man drive onde forsøk på onde mennesker er jeg helt for det ;)

Forsøk på dyr i forbindelse med kosmetikk er bare for dumt. Men jeg er dårlig på å velge ut merkene som ikke tester når jeg handler... Jeg må inrømme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med alt du skriver mann42 :)

Og jeg blir en smule provosert av dere som skriver at dyreliv er mer verdt enn menneskeliv. Bortsett fra forslaget til Milyway da, som jeg underskriver på :) Men desverre vet vi jo at det ikke er gjennomførtbart :tristbla:

Og Eir: Hvor gammel er du? Antagelig så ung at 50-60 virker som evigheter unna.

Og har du tenkt på at du kan få en alvorlig sykdom selv om du er ung? En sykdom som medisiner kan lege, eller gjøre lettere for deg?

For ikke å snakke om noen du er glad i.

Og barn: Mange barn blir født med sykdom eller får alvorlig sykdom.

I dag kan faktisk mange bli friske eller i det minste få en forbedret livskvalitet med medisiner.

Dyreforsøk er nødvendig, men bør gjøres så humant som mulig. Og dyreforsøk når det gjelder sminke og andre unødvendigheter er selvfølgelig helt forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Når man ser kvaliteten på eldreomsorgen her i landet så tenker ihvertfall jeg at jeg håper jeg stryker med før jeg kommer så langt...

Ifølge en del forskere er heller ikke mennesker laget for å leve stort lengre enn 50-60 år, og at det er hovedgrunnen til alle helseplagene som oppstår etter dette. Vi holdes rett og slett kunstig i live, pga moderne tekonologi og medisin, lenge etter at kroppen og psyken begynner å bli utslitt. Så med det i bakhodet synes jeg godt man roe litt ned på utviklingen av nye medisiner, når vi tilegg må plage andre arter for å få det til.

Jeg synes heller ikke mennesker har noen rett til å pine og torturere andre arter, for å fremme sin egen. Å drepe noe for å spise det er greit nok, det er slik naturen fungerer, og avlivning kan gjøres veldig effektivt, men denne seigpiningen av ofrene våre er unikt for menneskene.

Da håper jeg du ikke har noe i mot å få kreft i en alder av 25 eller alsheimers i en alder av 32 heller? Hva med parkinson eller MS?

Jeg håper også at når et sykehus sier at det ikke er vits i å gi gamle Olga på 75 ny hofte så står du ved din overbevisning om at 50-60 år er nok også.

Det er ikke BARE forlengelsen av liv utover 60 år det arbeides med, det gjelder også medisiner mot sykdommer som barn og altfor unge voksne får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når det gjelder medisinske forsøk på fengselsfanger må jeg si at jeg er overrasket over holdningen.

Hvem bestemmer hvilke fanger som er "onde" nok til å bli utnyttet på den måten? Skal det være samme typen utvelgelse som man har for dødsstraff i USA? Dvs. at hvis du er ressurssvak og/eller farget og dødsdømt så er det greit at du skal drepes sakte ved medisinske forsøk mens hvis du er hvit og/eller ressurssterk så skal du slippe?

Jeg kjenner til en gruppe mennesker som gjorde dette i stor stil for ca 60 år siden. De gikk i takt i brune uniformer.

Jeg er selvsagt i mot enhver unødvendig lidelse som mennesker ELLER dyr påføres. Jeg er ikke flink nok til å velge produkter som ikke er utviklet ved hjelp av dyreforsøk selv. Men jeg er ubetinget glad for dyreforsøkene gjort i medisinsk forskning, det gjør at mange lidelser som man før døde av som småbarn nå kan kureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der, Blondie. Jeg trodde faktisk det ble sagt som en spøk. Medisinske forsøk på straffedømte er forkastelig uansett hva de har gjort. Men det bor tydeligvis en Mengele i enkelte KG-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...