Gå til innhold

Hyperaktive barn som bor i blokk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her må jeg virkelig si meg helt enig med Anotoinette. Barn med en slik diagnose bør da ikke bo i blokk? Disse foreldrene vet jo selvsagt med seg selv at det følger mye støy med barnet, og at det er vanskelig å roe. Da tar man konsekvensene av det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her må jeg virkelig si meg helt enig med Anotoinette. Barn med en slik diagnose bør da ikke bo i blokk? Disse foreldrene vet jo selvsagt med seg selv at det følger mye støy med barnet, og at det er vanskelig å roe. Da tar man konsekvensene av det :)

Selvsagt kan "barn med en slik diagnose" bo i blokk?!?!! "Alle" vet om et eller annet problembarn med ADHD. Men jeg kan forsikre deg, Deidre, om at det kan være barn i din omgangskrets som har ADHD diagnose som du ikke aner noe om. Det er ikke slik at barn med ADHD nødvendigvis har atferdsvansker, og en slik diagnose fritar ikke foreldre fra å oppdra dem. Disse barna er ikke nødvendigvis dumme (selv om enkelte kanskje tror det) og de er i stand til å ta lærdom. Også "slike" barn kan lære seg til å ikke hoppe i gulvet. MEN: Det krever som regel mer fra foreldre å oppdra barn med slik diagnose. Heldigvis kan foreldre med barn med ADHD diagnose få hjelp i forhold til å være tydelige og konsekvente foreldre, gjennom ulike foreldreveiledningsprogram.

Å ha et barn med ADHD kan nok ofte være en større utfordring enn å ha et barn uten denne diagnosen, men normalt sett bør ikke en slik diagnose være noen sutteklut i forhold til at barnet ikke er mottagelig for oppdragelse. Og at barn med ADHD generelt sett ikke kan bo i blokk er en utrolig stygg ting å si, og vitner om at man kanskje uttaler seg på bakgrunn av fordommer og har et generelt ganske snevert og selvgodt menneskesyn.

ADHD er ikke ensbetydende med atferdsvansker, og atferdsvansker er ikke ensbetydende med ADHD.

Skrevet

De barna med en slik diagnose jeg har truffet har da i alle fall vært nokså uregjerlige og støyende, uansett hva foreldrene har foretatt seg. Det er mulig enkelte AD/HD-barn kan oppdras, eller i det minste medisineres rolige, men det er da nokså tydelig at akkurat dette barnet som trådstarter er nabo med er et barn som absolutt ikke hører hjemme i en boligblokk.

Å mene at omgivelsene virkelig ikke bør plages med dette barnets diagnose er da ikke ensbetydende med å ha et snevert og selvgodt menneskesyn. Gangsyn er etter min mening et mer passende begrep. Som andre skriver, finnes det klare regler bl.a. for ro og orden når man velger en slik boform, og greier man ikke innordne seg bør man faktisk velge andre boformer.

Skrevet
Og ATV, selv om du jobber med et barn med ADHD som blir "vill" når h*n får sukker, så sitter du ikke med fasit på alle som har ADHD. De barna er mer enn diagnosen sin, og de er like forskjellige som oss andre.

om du tar deg tid til og lese hva jeg skriver så ser du at det står at barn med adhd ikke er like, noen reagerer på sukker andre ikke, så jeg har ikke påstått at jeg har fasit svar på den diagnosen.

og akurat som andre, med og uten forskelige diagnoser, så er de forskelige og reagerer forskelig på like ting.

Skrevet

Det er jo komplett idioti og si at det ikke går an å oppdra ett barn med ad/hd.

Det vitner også om uvitenhet å påstå at alle ad/hd barn bråker.

Og det er ikke stort bedre å si at ad/hd barn ikke får riktig kosthold.

MEN det krever utrolig mye fra foreldrene å ha ett barn med ad/hd og det er det desverre ikke alle som har skjønt.

Idrett er jo en fin aktivisering, men desverre finnes det få idretter som ikke inneholder lagspill. Og de fleste ad/hd barn takler ikke f. eks fotball og håndball.

Men disse barna må ha utrolig mye aktivisering og de må ha mye voksenkontakt.

Ad/hd er ingen unnskyldning for noe som helst. Og sisit men ikke minst ad/hd er ikke det samme som adferdsproblemer.

Nå skal jeg fort beskrive 3 barn i min "krets"

Barn 1: Gutt på 7,5 år. Stille, snill og empatisk. Misforstår ofte og går glipp av informasjon i lek og blir derfor ofte lei seg. Har perioder hvor takhøyden er veldig høy.

Barn 2: Gutt på 6 år. Bråkete, hører ikke på voksne og gjør som han selv vil. Kan ikke inrette seg etter regler, men er allikevel en veldig kosete gutt. Og har ofte raserianfall.

Barn 3: Gutt på 7,5 år. Voldsom og intens unge. Munnbruken er stygg og han tyr ofte til vold. Han tenker ikke på andre enn seg selv og kan ikke være rolig i 5 min om gangen.

2 av disse barna har ad/hd, den tredje har adferdsvansker.

Barn 1 og 3 har diagnosen ad/hd og barn nr 2 har adferdsproblemer.

Skrevet
burde heller gå opp og takke for at det ikke er mer bråk enn det er nesten...

jævlig saklig å si. Gjelder det samme hvis naboen fester 6 dager i uken? Skal jeg da gå opp med bromster og si takk for at du er så rolig på tirsdagene?

Hvis barnet er så urolig at de andre beboerne rundt barnet blir plaget av masse bråk, ja da mener jeg at de bør flytte på seg. De burde kanskje vurdere en enebolig der støy ikke går utover andre.

Helt enig. Man skal selvsagt ikke ha et ADHD forbud, er ikke alle adhd barn som lager bråk hellert. Men har man barn/hund/livsstil som bråker veldig og plager andre, så kan man rett og slett ikke bo i blokk. Da må man finne en annen løsning. Det skal ikke være naboen sitt problem at enkelte ikke har kontroll på ungene sine, enten det nå er pga mangelfull oppdragelse eller en eller annen form for diagnose.

Så skal det også være sagt at man heller ikke kan bo i blokk om man ikke tåler NOE lyder. Kjenner folk som ikke kan se på tv etter 8 om kvelden (normalt volum), fordi den sure gamle damen i etg under begynner å banke i taket (ja, de har tenkt å flytte). Barn beveger seg, det må de få lov til. men herje trenger de vel ikke få lov å gjøre inne.

Skrevet

Blir helt matt av holdningene til enkelte i denne tråden. Barn med ADHD skal også oppdras til å ta hensyn til naboer. Hvis foreldrene unnskylder seg med at barnet har ADHD så det må få lov til å herje som det vill, er dette en måte å dytte diagnosen foran seg.

Hva hvis barnet i neste omgang vil rive ned alt i butikken? Skal foreldrene si "ja, barnet mitt har ADHD, så vi får ikke gjort noe med det"?!?

I mine øyne blir det utrolig diskriminerende å ikke forvente at et barn med ADHD skal kunne forholde seg til regler om at man ikke kan løpe og hoppe inne hvis man bor i blokk.

Skrevet

Min erfaring er at foreldre som har barn med denne lidelsen bruker den som unnskyldning for ikke en gang å prøve å oppdra barna sine litt. "Han/hun har ADHD" sier de- og det er unnskyldningen de kommer med hvis barna bråker, løper, ødelegger ting eller går løs på folk.

Gjest mor til et adhd barn
Skrevet
Min erfaring er at foreldre som har barn med denne lidelsen bruker den som unnskyldning for ikke en gang å prøve å oppdra barna sine litt. "Han/hun har ADHD" sier de- og det er unnskyldningen de kommer med hvis barna bråker, løper, ødelegger ting eller går løs på folk.

Så fint å skyve alle under en kam da. Vi kan oppdra barna våre vi også, det er ikke umulig. Vi har en evig kamp hjemme for at han ikke skal løpe eller hoppe inne. Det følges i det ene minuttet til at det ikke følges i det andre. De er nemlig styrt av impulser. Og de klarer de ikke helt å kontrollere selv, og da kommer vi inn som foreldre å forteller at dette får de ikke gjøre. Og etterhvert som de blir eldre klarer de også å styre sine egne impulser. Foreløpig må vi kjempe en større kamp med å oppdra vårt barn enn de som ikke har adhd barn. Vi har en strengere og større grensesetting en mange av dere som ikke har adhd barn. Adhd barn fungere også best med forutsigbarhet og rutiner, og så lenge de vet hva som kommer så har de det bra. Så fort ting går litt utenom dette, blir også noe hos de noe kaotisk, og da kan det fort skje at de løpes litt inne eller hoppes litt rundt. Ja, vi sier ifra minst 10 ganger pr. dag at "ikke løp". Dette må vi nå begynne å si til lillebror også, som ikke har adhd, for han løper og hopper han også, han er bare 2 år.

Naboen over har et barnebarn, han begynner klokken 7 på søndags morgenen å løpe, da løper han vel i et par timer, til de tar han med ut. Vi har iallefall en tidsgrense. De får holde seg enten på rommet eller i sofaen å se på tv til det er akseptabelt å begynne å "bråke" altså rundt 10 tiden på søndagen.

Og dere som skriver så fint at adhd barn burde ikke ha lov til å bo blokk.. Gamle hørselshemmede folk burde heller ikke bo i blokk, de spiller så høyt radio eller tv at vi må ha på radio eller tv på samme kanal for å i det hele tatt høre noe. Eller at de med hunder som gneldrer hele dagen burde heller ikke bo i blokk. Eller...

Håper dere forstår sammenhengen og den utrolig diskriminerende holdningen dere har.

Barn leker, barn løper, det er ikke unikt med adhd barn og andre barn. Kanskje de løper litt mer rundt enn andre barn, men jammen jeg skal se det barnet som bare sitter stille på rommet sitt eller i en stol. Stakkars barn..

Skrevet

Barn som ikke har ADHD må da være lettere å oppdra enn barn som ikke har det??? Slik som sistnevne her skriver skulle man tro det var null forskjell.

Jeg opplevde i august å sitte på venterommet hos legen da gutten som satt i stolen ved siden av plutselig begynte å slo meg på armen med knyttet neve, først litt svakt men deretter slo han så hardt han kunne. Moren glante ånsfraværende ut vinduet og det var jeg som måtte si ifra. Moren ble selvsagt sur og sa at "han har ADHD" og jeg spurte henne om det var god nok grunn til å slå folk?

Så nei, jeg har veldig dårlig inntrykk av foreldre med ADHD-barn.

Gjest Moncler
Skrevet

En del av sjarmen med å blo i blokk er jo nettopp festbråk fra ungdommene som bor under, hopping og tramping fra barna som bor over, høy lyd fra TV og radio fra den gamle damen som bor ved siden av deg, krangel fra det paret som bor på andre siden, pluss babyskrik døgnet rundt fra en annen nabo. Liker man ikke dette kan man jo alltids flytte ut på landet.

Gjest mor til adhd barn
Skrevet
Barn som ikke har ADHD må da være lettere å oppdra enn barn som ikke har det??? Slik som sistnevne her skriver skulle man tro det var null forskjell.

Jeg opplevde i august å sitte på venterommet hos legen da gutten som satt i stolen ved siden av plutselig begynte å slo meg på armen med knyttet neve, først litt svakt men deretter slo han så hardt han kunne. Moren glante ånsfraværende ut vinduet og det var jeg som måtte si ifra. Moren ble selvsagt sur og sa at "han har ADHD" og jeg spurte henne om det var god nok grunn til å slå folk?

Hvis du leser mitt innlegg bedre enn bare å skumlese så ser du at heg skriver at vi har en mye større og strengere grensesetting av vårt barn enn de med uten. Vi kjemper en større kamp hjemme enn de med uten. Så hvor du har det fra at jeg mener at det er like lett å oppdra et adhd barn som andre barn.... Bruk briller. Og jeg har heller ikke så mye til overs for fordumsfulle folk.

Gjest Moncler
Skrevet

Det finnes gode foreldre med adhd barn og gode foreldre uten adhd barn, på samme måte som det finne dårlig foreldre i begge varianter.

Skrevet
En del av sjarmen med å blo i blokk er jo nettopp festbråk fra ungdommene som bor under, hopping og tramping fra barna som bor over, høy lyd fra TV og radio fra den gamle damen som bor ved siden av deg, krangel fra det paret som bor på andre siden, pluss babyskrik døgnet rundt fra en annen nabo. Liker man ikke dette kan man jo alltids flytte ut på landet.

Men hvis dette er bråk som pågår konstant.. hva gjør man da?

Festbråk i helgene og litt lyd innimellom tåler man, har bodd i bygård i mange år og hadde ingen problemer med det.

Skrevet

Hvor vidt barnet har adhd eller ikke synes jeg egentlig ikke er så interessant. Jeg kjenner lite til diagnosen, men forstår ut fra denne tråden at den ikke er ensbetydende med bråkete osv.

Uansett, poenget er at dette barnet lager så mye støy at det sjenerer naboene. Når en bor i blokk må en forvente å høre naboene på dagtid. Det er prisen å betale for å bo i blokk. Om det er barn som bråker, folk som fester, gamle med radioen på fullt osv..for meg går det for det samme. En må tollerere noe støy når en velger en slik boform. Men, det er jo grenser for hvor mye en skal godta også, selv på dagtid (i og med at det er et barn som lager bråket går jeg ut i fra at det ikke er noe problem om kvelden/på natten? Da har vel barnet lagt seg) Litt støy må en bare tåle synes jeg, men er det kjempeleven hele dagen lang bør denne barnefamilen revurdere sted å bo.

Jeg ville tatt det opp med familien det gjelder og sagt at støyen plager deg. Hvis det ikke bedrer seg hadde jeg sendt en klage til styret i borettslaget. En ny klage hadde blitt sendt en måned eller to senere hvis det ikke bedrer seg.

Gjest Moncler
Skrevet
Hvor vidt barnet har adhd eller ikke synes jeg egentlig ikke er så interessant. Jeg kjenner lite til diagnosen, men forstår ut fra denne tråden at den ikke er ensbetydende med bråkete osv.

Uansett, poenget er at dette barnet lager så mye støy at det sjenerer naboene. Når en bor i blokk må en forvente å høre naboene på dagtid. Det er prisen å betale for å bo i blokk. Om det er barn som bråker, folk som fester, gamle med radioen på fullt osv..for meg går det for det samme. En må tollerere noe støy når en velger en slik boform. Men, det er jo grenser for hvor mye en skal godta også, selv på dagtid (i og med at det er et barn som lager bråket går jeg ut i fra at det ikke er noe problem om kvelden/på natten? Da har vel barnet lagt seg) Litt støy må en bare tåle synes jeg, men er det kjempeleven hele dagen lang bør denne barnefamilen revurdere sted å bo.

Jeg ville tatt det opp med familien det gjelder og sagt at støyen plager deg. Hvis det ikke bedrer seg hadde jeg sendt en klage til styret i borettslaget. En ny klage hadde blitt sendt en måned eller to senere hvis det ikke bedrer seg.

Enig i det du sier, hvorvidt barnet har diagnoesen adhd elller ikke har ingenting å si når man sitter der som nabo og hører på bråk døgnet rundt. Sånn jeg forstår det må det være veldig lytt i den blokka det her er snakk om. Jeg bor i en blokk selv hvor det foregår en del festing. Jeg har aldri vært plaget av bråk, men flere som bort her plages visst av høy musikk uka rundt. Det har vel litt med toleranse grense å gjøre tenker jeg. At barn løper rundt i huset er vel i og for seg ganske normalt. Barn er lekende mennesker så det er noe man må regne med. Spesiellt i blokk egentlig for der er det jo ikke bare å sende barna ut i hagen for å leke.

Skrevet
Enig i det du sier, hvorvidt barnet har diagnoesen adhd elller ikke har ingenting å si når man sitter der som nabo og hører på bråk døgnet rundt. Sånn jeg forstår det må det være veldig lytt i den blokka det her er snakk om. Jeg bor i en blokk selv hvor det foregår en del festing. Jeg har aldri vært plaget av bråk, men flere som bort her plages visst av høy musikk uka rundt. Det har vel litt med toleranse grense å gjøre tenker jeg. At barn løper rundt i huset er vel i og for seg ganske normalt. Barn er lekende mennesker så det er noe man må regne med. Spesiellt i blokk egentlig for der er det jo ikke bare å sende barna ut i hagen for å leke.

Er du treg? Huff, klarte ikke å dy meg.

Vel, som sagt, jeg har bodd her i 6 år uten problemer. Jeg hører fottrinn, musikk, vann i rørene osv. I tillegg en fest i ny og ne. Ingenting av dette har vært et problem, jeg er altså ikke spes var på lyder.

Det jeg nå opplever er svært frustrerende. En stor unge som hopper og deiser dagen lang er sliiitsooomt. Puh.

Kosemose: Jeg tror jeg skal prøve ditt råd med å prate med de igjen. Må bare psyke meg opp først. Lurer på om jeg skal ta praten når det er herjing, eller om jeg skal ta det i et stille øyeblikk? :forvirret:

Til deg med ADHD-barn: dette er ingen fordømming. Det er kun en beskrivelse av hvordan min hverdag i mitt eget hjem har blitt. Hadde det vært en gjeng studenter som festa hver kveld, ville jeg sikkert vært like frustrert.

Du kan da umulig mene at bråket jeg opplever skal være greit siden det er et adhd-barn som lager det, og dermed er uskyldig? For meg er det jo støy og bråk uansett.

Skrevet
Til deg med ADHD-barn: dette er ingen fordømming. Det er kun en beskrivelse av hvordan min hverdag i mitt eget hjem har blitt. Hadde det vært en gjeng studenter som festa hver kveld, ville jeg sikkert vært like frustrert.

Du kan da umulig mene at bråket jeg opplever skal være greit siden det er et adhd-barn som lager det, og dermed er uskyldig? For meg er det jo støy og bråk uansett.

Jeg har aldri sagt at det er greit at ad/hd barn bråker, så jeg regner med at det ikke var meg du siktet til her.

Jeg reagerer bare kraftig på at enkelte andre mener at ad/hd barn ikke gjør noe annet enn å bråke og at vi som foreldre ikke gjør noe med det.

Prat med dem, men ett godt råd er å gjøre det når det er stille og heller komme med en påminnelse når det blir mye bråk.

Å vise hensyn er en egenskap alle bør lære og det er vi som er foreldre som må lære barna våre dette.

Lykke til.

Skrevet
Jeg har aldri sagt at det er greit at ad/hd barn bråker, så jeg regner med at det ikke var meg du siktet til her.

Jeg reagerer bare kraftig på at enkelte andre mener at ad/hd barn ikke gjør noe annet enn å bråke og at vi som foreldre ikke gjør noe med det.

Prat med dem, men ett godt råd er å gjøre det når det er stille og heller komme med en påminnelse når det blir mye bråk.

Å vise hensyn er en egenskap alle bør lære og det er vi som er foreldre som må lære barna våre dette.

Lykke til.

Takk for det! Og nei, det var ikke deg jeg siktet til.

Jeg skal prøve å snakke med de igjen.

Gjest Moncler
Skrevet

Er du treg selv? Jeg mener ikke at man må tåle bare litt bråk, jeg mener at man må tåle en masse bråk. Vann i rørene og fottrinn regnes ikke som bråk en gang. Musikk når man bare hører dunking, men ikke hvilken sang som spilles regner jeg heller ikke som bråk. Når man bor i blokk må man rett og slett regne med BRÅK og da til tider som slettes ikke passer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...