mysan Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg lager en ny tråd fordi en "gjest" ble så indignert over at jeg dro inn alkohol i debatten om hasj. Jeg gjør dette bevisst fordi at i min verden er rusmidler rusmidler, uansett hvilken form de kommer i. Jeg er som sikkert mange har fått med seg, opptatt av narkotikapolitikken her i landet, og mener vi bør få en endring siden vi nå har brukt førti år på en politikk som ikke funker. Det toppet seg for meg da Erna Solberg tidligere i høst mente at aldersgrensen for sprit bør senkes til 18 år, som for øl og vin, med den begrunnelse at da kunne ungdommen bruke pengene sine på alkohol/sprit istedet for andre rusmidler. I hennes bok var dette et ledd i å få bukt med rusmisbruk blant unge, og skulle altså være med på å forebygge.... (er det mulig?) Kjør debatt; skal vi fortsette å la ungene våre tro at alkohol er greit, mens alt annet er farlig? (Ja, alt annet er også farlig, det er ikke DET jeg sier) Hva gjør DU i forhold til DINE barn, evt hva TROR du at du kommer til å gjøre den dagen du FÅR barn?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Nå er det noen år til arvingen blir så stor at dette blir aktuelt, men jeg har planer om å gjøre omtrent som jeg ble oppdratt: ikke servere hjemme/sende med på fest noen form for alkohol før h*n er 18, og om jeg fersker h*n i å drikke før den tid, blir det nok en eller annen form for sanksjoner. Røyking kommer heller ikke til å bli godtatt før h*n er gammel nok til å bestemme (og handle) selv. Når det gjelder narkotika kommer det sikkert til å bli en og annen prat om det i løpet av tenårene (og kanskje noen ganger før det også), og jeg kommer til å følge godt med når det gjelder hvilke venner og fritidsaktiviteter h*n har. Håper å oppmuntre h*n til å bli opptatt av venner, skolearbeid og idrett i ungdomsårene, og vente litt med festingen. Jeg jobber i grunnskolen, og det finnes faktisk enkelte foreldre som både gir alkohol til barna sine, og ikke reagerer i det hele tatt når poden kommer hjem med røykemelding Ikke rart det er vanskelig å drive rusforebyggende arbeid når til og med foreldrene motarbeider det.
Sans Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Interessant tema! Jeg er svært måteholden med alkohol, og det kommer jeg til å fortsette å være. Jeg er helt enig i at et rusmiddel er et rusmiddel, og strengt tatt burde det være unødvendig. (Så hvis noen har noen gode alkoholfrie viner å anbefale, blir jeg glad, for jeg har ennå ikke funnet noen, og jeg drikker vin kun fordi jeg nyter smaken, ikke for rusen. Hater å kjenne virkningen av alkoholen.) Jeg håper at mine holdninger og handlinger skinner gjennom, slik at mine fremtidige barn kopierer de. Med dette mener jeg også at jeg kommer aldri til å servere mine barn alkohol før de er over aldersgrensen (da må de nesten få lov til å bestemme selv), og det er uaktuelt å sende med de alkohol noen plass. Er det en fest de vil på, skal de hentes til et avtalt tidspunkt. Slik har jeg hatt det hjemme, og slik vil jeg ha det for mine barn. Jeg håper virkelig ikke mine barn kommer til å vokse opp i den tro at alkohol er ufarlig, for det er det virkelig ikke. Og jeg kommer til å ta noen samtaler angående emnet også. Dette gjelder alle rusmidler, ikke bare alkohol. Videre; det er for sent å prøve å skape holdninger hos barna når de er tenåringer. Flere av mine barndomsvenner drakk alkohol før de var ferdige på barneskolen, og flere av oss begynte å røyke når vi var 10-11 år gamle. Derfor må slike samtaler tas noen år før barna blir tenåringer. Men viktigere enn samtalene er handlingene våre! De gjør ikke som vi sier, dersom vi ikke selv har holdningene vi ønsker at barna våre skal ha. Og barn merker fort om man gjør en ting og sier noe annet.......
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg bruker ingen rusmidler. Er totalavholds, og mener at alkohol er minst like farlig som narkotika, selv om graden av "farlighet" ikke er grunnen til at jeg ikke drikker alkohol - jeg ser rett og slett ikke poenget med å drikke noe jeg synes smaker forferdelig (liker ikke øl, ikke vin og brennevin har jeg ikke smakt siden jeg fikk smake min fars hjemmebrent) bare for å få en rus? Dessuten gjør alkohol og rusmidler livet til et helvete for altfor mange mennesker - både rusmisbrukere og deres pårørende. Når det gjelder ungdom, tror jeg det er utrolig viktig å inprente gode holdninger tidlig. Oppmuntre dem til å drive med sunne fritidsinteresser, bli med i rusfrie ungdomsforeninger, men kanskje viktigst av alt: lære dem å tørre å si nei.
Gjest Tulipa Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg synes det er stor forskjell på lovlige og ulovlige rusmidler. Men i mitt hjem er også alkohol ulovlig rusmiddel så lenge ungene er under 18 år. Hverken ungene mine eller vennene deres får drikke alkohol her hjemme før de er myndige. Men narkotika er det nulltoleranse for uansett alder ..
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Nei til lemping på restriksjoner, ja til 21 års grense på øl og vin, ja til 23 års grense på sprit.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Nei til lemping på restriksjoner, ja til 21 års grense på øl og vin, ja til 23 års grense på sprit. Det er jeg faktisk litt enig i, selv om jeg ideelt sett skulle ønske at det ikke var lov i det hele tatt. Ser rett og slett ikke nødvendigheten med å ruse seg.
Gjest Tex Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Nå er jeg kjent for å være en smule konservativ da, jeg vil ha høyere aldersgrense på bilkjøring, på å få inngå ekteskap og ikke minst myndighetsalder... Og nå når jeg har tenåringer i huset er jeg ikke blitt mindre klar på dette. Men øl og vin burde være greit syns jeg, man må gjerne fjerne all sprit for min del.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Det er jeg faktisk litt enig i, selv om jeg ideelt sett skulle ønske at det ikke var lov i det hele tatt. Ser rett og slett ikke nødvendigheten med å ruse seg. Ja, for forbudstiden løste jo alle problemer. Håper du liker drap på åpen gate.
Gjest vimselot Skrevet 14. oktober 2007 #10 Skrevet 14. oktober 2007 Alkohol tar vel livet av flere i Norge per år enn narkotika gjør (vet ikke den nøyaktige statistikken), i alle fall er det skadelig i for store mengder og fører til bl.a. vold. Men mens alkohol går ut av blodet når man igjen er edru, henger enkelte stoffer lenge igjen i "systemet". Mysan spør ang alkohol her, og noe forbud vil aldri hjelpe. Å heve alder for å kjøpe øl og vin til 21, vil ikke fungere. De som vil ha, får tak i det uansett. Når det gjelder brennvin, er det bare å kaste et blikk på Finland, hvor de senket prisene, og hvem drikker mest brennvin i Finland nå? Det vet jeg ikke, dvs. statistikken aldersmessig, men vet at særlig unge mennesker gjør det, fordi de gjerne velger det som er billigst. Og har lest at det er blitt et problem i Finland. Finland er jo ellers kjent for vodka og sauna, men etter at de senket prisen på sin "dyrebare" vokda, er det dette ungdom velger, framfor øl f.eks. Drikker sjelden annet enn vin og øl selv, unntaket er akevitt på julaften, og kanskje ett glass en sjelden gang. Men nå er jeg ingen ungdom. Noe forbud vil ikke hjelpe, tror vi har hatt to folkeavstemninger ang. lovligheten av alkohol i Norge, eller mulig tre... Hva man skal gjøre overfor sine barn/ungdom? Være mest mulig ærlige, om skadevirkninger og viktigheten av å ikke begynne å drikke for tidlig, eller for ofte. Jeg fersket mitt barn i en alder av 16 år, sammen med hans venner, med øl på rommet. Jeg ba de ikke gå (kastet de ikke ut på gata), men sa at de fikk ta det litt rolig, dvs. pent. Ingen av disse drikker ofte nå, de er over 20, alle i jobb eller studerer. Var kanskje bare heldig når de ikke endte opp som "vrak", men via ungdomskolen, og med telefonliste til alle foreldrene, visste ungdommen at vi holdt et "lite øye med de", uten at jeg trur de følte seg overvåket av den grunn. Men det var greit å kunne ringe vennenes foreldre, om det var noe mistenkelig eller noe alvorlig. Jeg burde kanskje ringt foreldrene, når de hadde øl og jeg oppdaget det, men det gjorde jeg ikke. Men hadde ringt om de var 14... Ingen av de virket fulle, de bråkte ikke og jeg tippet de hadde ca to øl hver. Får sikkert masse kjeft nå, men tror det er viktig å stole på ungdommen, og fortelle de fakta, uten å virke moraliserende.
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2007 #11 Skrevet 14. oktober 2007 Ja, for forbudstiden løste jo alle problemer. Håper du liker drap på åpen gate. Nå har det seg slik at jeg er klar over konsekvensene at alkoholforbud. Det er derfor jeg skrev at jeg ideelt sett var for et forbud. Men nå lever vi ikke i en ideell verden, og alkohol er for innarbeidet i vår kultur til at det nytter med forbud. Men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å være motstander av rusmidler for det.
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2007 #12 Skrevet 14. oktober 2007 Alkohol tar vel livet av flere i Norge per år enn narkotika gjør (vet ikke den nøyaktige statistikken), i alle fall er det skadelig i for store mengder og fører til bl.a. vold. Men mens alkohol går ut av blodet når man igjen er edru, henger enkelte stoffer lenge igjen i "systemet". Mysan spør ang alkohol her, og noe forbud vil aldri hjelpe. Å heve alder for å kjøpe øl og vin til 21, vil ikke fungere. De som vil ha, får tak i det uansett. Når det gjelder brennvin, er det bare å kaste et blikk på Finland, hvor de senket prisene, og hvem drikker mest brennvin i Finland nå? Det vet jeg ikke, dvs. statistikken aldersmessig, men vet at særlig unge mennesker gjør det, fordi de gjerne velger det som er billigst. Og har lest at det er blitt et problem i Finland. Finland er jo ellers kjent for vodka og sauna, men etter at de senket prisen på sin "dyrebare" vokda, er det dette ungdom velger, framfor øl f.eks. Her skriver du om viktige ting - nemlig at billigere alkohol fører til (surprise!) økt forbruk. Det er bare å se til våre naboland Finland og Danmark. I Danmark har de feks en ganske liberal alkholpolitikk, og folk drikker flere liter ren alkhol mer i året enn nordmenn og det er større omfang av skader som følge av alkohol. Derfor bør vi fortsatt ha en rimlig streng alkoholpolitikk, selv om jeg synes den kan bli strengere. Synes rusbrusens inntog ødela mye - den er jo basert på sprit men 18-åringer får kjøpe den. Dermed måtte den gamle regelen om øl og vin til 18-åringer og sprit til 20-åringer oppheves, og erstattes med en alkoholprosengrense (som jeg ikke husker akkurat nå). Altså er regelen nå at over 18 kan man kjøpe all alkohol under en viss prosent, ikke bare øl og vin slik regelen var før. Noen brennevinsprodusenter (er det kalinka?) har laget en rein sprit som er akkurat under grensa så 18 åringer kan kjøpe den. Dette er en oppmyking som beklageligvis kan føre til at 18 år bli den eneste grensa. Dette synes jeg er en farlig utvikling. Vi har en mer liberal alkopolitikk enn før, og ungdom drikker mer. Det er logikken. Dermed er det i ungdoms interesse (selv om de kanskje ikke liker det selv) å ha strengere lover når det kommer til kjøp av alkohol.
Gjest vimselot Skrevet 14. oktober 2007 #13 Skrevet 14. oktober 2007 Men, det nytter ikke å skru opp prisene heller, de er høye nok i Norge, etter min mening. Hva oppnår vi ved å skru opp prisene ytterligere? Mer smugling, større fare for at ungdom (og voksne) får i seg metanol, som er dødelig, mer hjemmebrenning osv. Vet ikke hva jeg skal mene om åpningstidene på utesteder, og antall utesteder (her i Oslo kan man ikke gå mer enn noen meter, før man passerer ett eller annet sted med skjenke-bevilgning). Tror det er lite å gjøre noe eksakt med det, de som vil feste til langt på natt, gjør det da heller hjemme (ungdom har alltid en de kjenner, som har foreldre som har reist vekk en helg)... Men, kanskje en tanke å få det inn i barneskolen og ungdomskolen, uten å bare fortelle hvor skadelig det er, men også hvorfor det er viktig å drikke lite, om man velger drikke, og hvordan man skal unngå å bli full. De voksne er for lite flinke til å være ærlige...og tar ikke ungdom på alvor. Nytter ikke si at "du mister hjerneceller" når ungdom vet at vi kun bruker en liten prosentdel av hjernens kapasitet...
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2007 #14 Skrevet 14. oktober 2007 Nei, jeg tror heller ikke det nytter å sette opp prisene noe særlig, men alkohol er faktisk ikke særlig dyrt i Norge forhold til lønnsnivået. Jeg tror voksne bør være gode eksempler. Det er lurt å vise barn og unge at man kan ha det gøy uten alkohol. Skolene og nærmiljøet bør arrangere rusfrie ungdomsforeninger og -fester. Og så er det viktig å lære de unge å si nei.
billie Skrevet 14. oktober 2007 #15 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg vet av erfaring at det er ikke mye foreldre kan gjøre for å forhindre barnet sitt til å begynne med rus/drikking.. Man hører uansett ikke på hva de sier, for i den rette alderen er venner og aksept mye viktigere enn foreldre. Man bør jo selvsagt sette grenser for hva som er akseptabelt og ikke,som å komme hjem full og stadig bryte grenser...det må få konsekvenser. Men som forelder er å selv være et godt forbilde det viktigste.. barna er et produkt av deg,så det nytter ikke å fortelle at drikking/røyking/rus er farlig hvis man driver med det selv.. Så sunne holdninger hjemme tror jeg på. Jeg vokste opp med foreldre som ikke nølte med å ta seg en fest og bli fulle med barna tilstede, ikke hver helg,men nok til at det sitter igjen hos meg og gjør at jeg aldri (!) skal drikke foran mine barn.. Jeg måtte bare le da jeg leste forslaget til Erna Solberg!! erre mulig??
Sans Skrevet 14. oktober 2007 #16 Skrevet 14. oktober 2007 Billie: Er så enig i at foreldrene må være gode eksempler!! Jeg tror heller ikke det holder å si til tenåringen at "du får ikke lov til å drikke alkohol" eller "å ruse seg ser farlig, uavhengig av rusmiddel" eller "det er nulltoleranse på narkotiske stoffer". Man må helt klart begynne MYE tidligere enn det. Når ungene er kommet i rett alder, er jo holdningene i stor grad allerede formet... Nei, de må få inn med morsmelka hva som er greit og ikke greit. Når jeg ser på mine venner og hvordan de oppfører seg ift alkohol og rusmidler, skjønner jeg hvor stor innvirkning foreldrenes handlinger har... Selv har jeg nesten ingen opplevelse av alkohol fra barndommen, men mange gode samtaler osv... Jeg var totalavholds til lenge etter at jeg fyllte 20. Jeg mener ikke nødvendigvis at totalavholdenhet fra rusmidler er et mål, for det er muligens ikke realistisk. Men for unge mennesker, hvor hjernen ikke er ferdig utviklet (og beslutninger gjerne tas på feil grunnlag, om det er et grunnlag i det hele tatt), er det helt klart et ideal, slik jeg ser det.
Demonio Skrevet 14. oktober 2007 #17 Skrevet 14. oktober 2007 (endret) skal vi fortsette å la ungene våre tro at alkohol er greit, mens alt annet er farlig? (Ja, alt annet er også farlig, det er ikke DET jeg sier) Hva gjør DU i forhold til DINE barn, evt hva TROR du at du kommer til å gjøre den dagen du FÅR barn? Endret 14. oktober 2007 av Demonio
Gjest Tulipa Skrevet 14. oktober 2007 #18 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg lager en ny tråd fordi en "gjest" ble så indignert over at jeg dro inn alkohol i debatten om hasj. Jeg gjør dette bevisst fordi at i min verden er rusmidler rusmidler, uansett hvilken form de kommer i. Jeg er som sikkert mange har fått med seg, opptatt av narkotikapolitikken her i landet, og mener vi bør få en endring siden vi nå har brukt førti år på en politikk som ikke funker. Det toppet seg for meg da Erna Solberg tidligere i høst mente at aldersgrensen for sprit bør senkes til 18 år, som for øl og vin, med den begrunnelse at da kunne ungdommen bruke pengene sine på alkohol/sprit istedet for andre rusmidler. I hennes bok var dette et ledd i å få bukt med rusmisbruk blant unge, og skulle altså være med på å forebygge.... (er det mulig?) Kjør debatt; skal vi fortsette å la ungene våre tro at alkohol er greit, mens alt annet er farlig? (Ja, alt annet er også farlig, det er ikke DET jeg sier) Hva gjør DU i forhold til DINE barn, evt hva TROR du at du kommer til å gjøre den dagen du FÅR barn? Kanskje du bør lese saken skikkelig, mysan. Det stemmer at flertallet i Høyre ønsket å sette ned aldersgrensen for kjøp av sprit til myndighetsalder som er 18 år - men det var flere delegater som stemte mot forslaget - bla. Erna Solberg, Per-Christian Foss og Jan Tore Sanner. Billie: Er så enig i at foreldrene må være gode eksempler!! Jeg tror heller ikke det holder å si til tenåringen at "du får ikke lov til å drikke alkohol" eller "å ruse seg ser farlig, uavhengig av rusmiddel" eller "det er nulltoleranse på narkotiske stoffer". Man må helt klart begynne MYE tidligere enn det. Når ungene er kommet i rett alder, er jo holdningene i stor grad allerede formet... Nei, de må få inn med morsmelka hva som er greit og ikke greit. Når jeg ser på mine venner og hvordan de oppfører seg ift alkohol og rusmidler, skjønner jeg hvor stor innvirkning foreldrenes handlinger har... Selv har jeg nesten ingen opplevelse av alkohol fra barndommen, men mange gode samtaler osv... Jeg var totalavholds til lenge etter at jeg fyllte 20. Jeg mener ikke nødvendigvis at totalavholdenhet fra rusmidler er et mål, for det er muligens ikke realistisk. Men for unge mennesker, hvor hjernen ikke er ferdig utviklet (og beslutninger gjerne tas på feil grunnlag, om det er et grunnlag i det hele tatt), er det helt klart et ideal, slik jeg ser det. Foreldrene har liten påvirkning på de unge .. det er i hovedsak miljøet rundt dem, altså vennene, som er med på å forme dem når de blir ungdommer. Det nytter ikke hva foreldrene sier - vil de drikke, så drikker de .. men vi kan vise at det ikke er akseptabelt og forklare om farene ved å drikke. Målet mitt har aldri vært å få barna mine til å bli avholdsmennesker .. jeg vil at de skal unngå de største farene og alltid ta forholdsregler - uansett. De skal aldri være redde for å ringe til oss om de trenger hjelp - selvom de har drukket .. Det er noe jeg har forklart dem .. Grunnen til at jeg har nulltoleranse for narkotika er at min eldste sønn var stoffmisbruker en periode i ungdommen sin .. Og selvom det var noe av det jævligste jeg har gjennomgått så er det kommet noe godt utav det .. lillebroren er kurert så det holder .. han har sett så mye elendighet at jeg er temmelig sikker på at han aldri kommer til å teste ut noen ulovlige rusmidler. Eldstemann jobber nå aktivt for å hindre de unge i å havne i narko-helvete - terskelen er nemlig ikke alltid så veldig høy når man først trør over streken ... Jeg har ikke tro på skremselspropaganda - men jeg har tro på det å utsette alkoholdebuten til de unge .. det viser seg nemlig at de som starter tidligst med drikking er de som får størst problemer i ettertid.
Sans Skrevet 14. oktober 2007 #19 Skrevet 14. oktober 2007 Foreldrene har liten påvirkning på de unge .. det er i hovedsak miljøet rundt dem, altså vennene, som er med på å forme dem når de blir ungdommer. Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg er enig i at man ikke kan begynne når de er tenåringer, og det er uansett ikke alle man når inn til. Men det jeg mener er at dersom barna får holdningene "inn med morsmelka" (for å sette det på spissen), så kan det faktisk utsette debuten på det aller meste. Jeg ble ikke totalavholds fordi alle vennene mine var det, for å si det sånn... Det var vel stort sett ingen av dem som var det! Så jeg må jo ha fått grunnlaget for holdningene mine fra et eller annet sted. Dersom foreldrene har klare holdninger som viser seg i handlinger gjennom HELE oppveksten, tror jeg det har svært mye å si for når/hvis barna debuterer med rusmidler. Men da er det jo også viktig at de voksne har et reflektert forhold til det, altså ikke skremselspropaganda - for da er det så lett å prøve en gang og oppleve at skremselen ikke var helt sann. I tillegg mener jeg det er viktig at foreldrene prøver så godt de kan å lære barna å mestre vanskeligheter i livet - slik at de ikke tyr til rus for å mestre livet senere. Og slik kunne jeg fortsatt.... Selvfølgelig er det noen man ikke når inn til. Men MYE starter hos foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #20 Skrevet 14. oktober 2007 For å være ærlig så synes jeg ikke det er så ille at en 16-åring drikker en gang i blant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå