mysan Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter #21 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg vokste opp med foreldre som ikke nølte med å ta seg en fest og bli fulle med barna tilstede, ikke hver helg,men nok til at det sitter igjen hos meg og gjør at jeg aldri (!) skal drikke foran mine barn.. Det kunne like gjerne endt opp stikk motsatt, og jeg fatter ikke foreldre som drikker seg fulle med unger tilstede. Man gir så gale signaler. Det blir som med røyken også, ungene forbinder det å bli voksen med også å røyke og drikke. Ungene gjør jo ikke nødvendigvis som man sier, dersom det man sier ikke er det samme som det man gjør. Å forhindr ungers rusmibruk vet jeg ikke om man kan uansett hva man gjør og ikke gjør, men jeg tror det er lettere å leve med ungers misbruk hvis man vet med seg selv at man ikke har bidratt til at det ble sånn. Enten det nå er alkohol eller andre ting. Kanskje du bør lese saken skikkelig, mysan. Det stemmer at flertallet i Høyre ønsket å sette ned aldersgrensen for kjøp av sprit til myndighetsalder som er 18 år - men det var flere delegater som stemte mot forslaget - bla. Erna Solberg, Per-Christian Foss og Jan Tore Sanner. Målet mitt har aldri vært å få barna mine til å bli avholdsmennesker .. jeg vil at de skal unngå de største farene og alltid ta forholdsregler - uansett. De skal aldri være redde for å ringe til oss om de trenger hjelp - selvom de har drukket .. Det er noe jeg har forklart dem .. Grunnen til at jeg har nulltoleranse for narkotika er at min eldste sønn var stoffmisbruker en periode i ungdommen sin .. Og selvom det var noe av det jævligste jeg har gjennomgått så er det kommet noe godt utav det .. lillebroren er kurert så det holder .. han har sett så mye elendighet at jeg er temmelig sikker på at han aldri kommer til å teste ut noen ulovlige rusmidler. Jeg har ikke tro på skremselspropaganda - men jeg har tro på det å utsette alkoholdebuten til de unge .. det viser seg nemlig at de som starter tidligst med drikking er de som får størst problemer i ettertid. Når det gjelder Erna Soberg og den uttalelsen så gjengir jeg bare det jeg leste tidligere. Hvem som har stemt hva senere vet jeg ikke noe om, men det var DET utsagnet jeg leste i en avisartikkel. Jeg har også nulltoleranse på rusmidler, og er veldig nær null når det gjelder alkohol også. Min eldste entret rusmisbruket sent i tenårene. Dette skremte IKKE lillesøster, tvert i mot, og resultatet er at hun har vært mye hardere utpå enn ham. Allikevel var det han som døde i sommer av for stort inntak av all mulig dritt. Det jeg prøver å få datteren min til å godta i dag er at alkohol også er faenskap for den som har gener for avhengighet, og at rus er rus, enten det er alkohol eller piller og annen dop. Rus er rus. Og liker man å ruse seg, så kan det bli et problem. At alkohol er lovlig og at selv kongen drikker vin gjør det ikke mindre farlig.
Mann 42 Skrevet 14. oktober 2007 #22 Skrevet 14. oktober 2007 Jo tidligere man introduserer unge til rusmidler, og jo mer de eksponeres for det hjemme, jo større er sannsynligheten for at de kommer til å begynne å bruke dem tidligere, og jo større er sjansene for at de begynner å misbruke dem, eller bruke dem på en måte som er skadelig for dem. Jo mer permissiv familien er overfor evt rusbruk, jo større er sjansen for at de unge utvikler et rusproblem. Og alkohol, og forsåvidt alle andre rusmidler, er skadeligere jo yngre brukeren er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå