Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Vi skal flytte og har et burdyr, en marsvin som tusler rundt i buret sitt. Nevner vi det i annonsen, så får vi aldri noe (boligmarkedet er veeeldig trangt...), nevner vi det på visning får vi mest sannsynligvis ikke noe da heller. Vi skal leie i et stort leilighetskompleks. Er det "ok" å ikke si ifra om marsvinet? Det er faktisk snakk om leilighet eller ikke leilighet i dette tilfellet. Husleieloven sier dette: § 5-2 - Ro og orden ...Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen... I følge loven kan leieren holde dyr om gode grunner taler for det og det ikke er til ulempe, hvilket det ikke er i dette tilfellet. Dyret er et burdyr og vi er nøye med renhold, så det vil ikke være noen lukt. For at denne loven skal gjelde, må man ha sagt ifra ved anskaffelse av dyret/evt. før man skriver kontrakt om man allerede har dyr?
Gjest Tweek Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ville nok kanskje holdt munn om det. Hvis man har problemer med å finne seg bolig og man har et lydløs lite dyr i bur med seg så hadde jeg ikke nevnte og om de hadde funnet det ut så hadde jeg funnet på en unnskyldning ala: "Jeg har nettopp fått det", "Jeg visste ikke eller jeg trodde det gikk greit siden det er bittelite og i bur"
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Takk, Tweek! Det er nettopp det, at dyret er lydløst, så ingen kommer til å merke noe den veien. Og vi er nøye med renhold, så ingen kommer til å merke lukt heller. Og jeg tenker, at om noen skulle merke det og kommentere det, så er det bare å si at vi har anskaffet det etter vi leide leiligheten. Noen flere som har synspunkter?
Gjest Tex Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg syns det er en smule uærlig jeg da...... Hva om noen har allergi?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Hva om noen har allergi? Er det virkelig noen som kommer til å bli veldig plaget av allergi hvis leligheten over eller under har dyr og det til og med er egen utgang til hver leilighet? Da må man jo si ifra om man skal ha dyr i rekkehus også da, i tilfelle allergi.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Er det virkelig noen som kommer til å bli veldig plaget av allergi hvis leligheten over eller under har dyr og det til og med er egen utgang til hver leilighet? Da må man jo si ifra om man skal ha dyr i rekkehus også da, i tilfelle allergi. Det gjelder vel helst nestemann som skal bo der da...
Gjest Utleier Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Idet utleier finner ut at du har dyr, bør h*n gå rett til Husleietvistutvalget for å få dom på deg slik at du enten kvitter deg med dyret eller fraviker leiligheten.
Gjest Gjest_momo_* Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 Det gjelder vel helst nestemann som skal bo der da... En grunding vask og utluft dreper det som skulle være der av alergener. Det er så ytterst få som er så hypersensitive at de ville ha reagert på det; at disse få pleier å få nye leiligheter renset før de flytter inn uansett.. Vi har flere katter og hvis man skulle ha tatt så hensyn til at det kanskje muligens kunne være noen som var alergiske så kunne jeg aldri ta bussen eller delt kontor med noen fordi alergenene ville ha sittet fast på klærne mine og plaget andre..
Leo Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Idet utleier finner ut at du har dyr, bør h*n gå rett til Husleietvistutvalget for å få dom på deg slik at du enten kvitter deg med dyret eller fraviker leiligheten.Og hvilken ulempe mener du at ett marsvin skulle kunne påføre utleier? 1
Gjest Gjest_momo_* Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 Idet utleier finner ut at du har dyr, bør h*n gå rett til Husleietvistutvalget for å få dom på deg slik at du enten kvitter deg med dyret eller fraviker leiligheten. Det er gamle fordommer som sitter i hva gjelder dyr i hus; og det har faktisk utvalget sagt selv. Man kan egentlig ikke nekte folk å ha dyr så lenge det er et ansvarlig og stille og rensligt dyrehold etter lovens forstand.
Arwen Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har faktisk en gang fått tilbud om en utleieleilighet pga marsvinet vårt jeg Jeg synes man skal fortelle det. veldig synd hvis utleier finner det ut og kaster dere ut.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #12 Skrevet 11. oktober 2007 Og hvilken ulempe mener du at ett marsvin skulle kunne påføre utleier? De kan gnage på ledninger om de får gå utenfor buret, for eksempel. Har man først skrevet under på at man ikke skal ha dyr i leiligheten man leier, skal man etter hva jeg har skjønt ha ganske vektige grunner for å bryte avtalen.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 11. oktober 2007 #13 Skrevet 11. oktober 2007 De kan gnage på ledninger om de får gå utenfor buret, for eksempel Man sikrer jo selvfølgelig ledninger om man lar dyret gå ute en tur. Jeg synes man skal fortelle det. veldig synd hvis utleier finner det ut og kaster dere ut Det mest ideelle er å fortelle det selvsagt. Men her er det snakk om leilighet eller ikke leilighet. Vi begynner å bli ganske desperate, vil ikke bli husløse. Og om utleier finner det ut, er det bare å si at vi har fått dyret etter vi flyttet inn, er det ikke det? Jada, uærlig, men hva skal man gjøre om man ikke får noe med det lille dyret? Man kan egentlig ikke nekte folk å ha dyr så lenge det er et ansvarlig og stille og rensligt dyrehold etter lovens forstand. Ja, det er jo det loven sier.. Idet utleier finner ut at du har dyr, bør h*n gå rett til Husleietvistutvalget for å få dom på deg slik at du enten kvitter deg med dyret eller fraviker leiligheten.¨ Det tror jeg faktisk ikke utleier kommer så langt med når man loven er slik den er. Og ja, vi har nok av gode grunner til å ha dette dyret (bl.a. en psykolog sin anbefalning).
Rosalie Skrevet 11. oktober 2007 #14 Skrevet 11. oktober 2007 En grunding vask og utluft dreper det som skulle være der av alergener. Det er så ytterst få som er så hypersensitive at de ville ha reagert på det; at disse få pleier å få nye leiligheter renset før de flytter inn uansett.. Vi har flere katter og hvis man skulle ha tatt så hensyn til at det kanskje muligens kunne være noen som var alergiske så kunne jeg aldri ta bussen eller delt kontor med noen fordi alergenene ville ha sittet fast på klærne mine og plaget andre.. Nå nei, så enkelt er det ikke. Og ja - jeg kan fint omgås folk med katt, men jeg kan ikke være i kattehus mer enn i maks et par timer før jeg blir dårlig. Dette gjelder også om det er tre år siden sist det var katt i huset. Jeg syns det er ytterst uærlig å ikke si ifra at man har husdyr. Nettopp fordi man ikke eier leiligheten selv. Dersom jeg hadde eid en utleieleilighet, hadde ikke husdyr telt negativt, men vi måtte ha hatt en avtale om at ved utflytting så måtte leietaker betale for rensing av leiligheten.
Rosalie Skrevet 11. oktober 2007 #15 Skrevet 11. oktober 2007 Man sikrer jo selvfølgelig ledninger om man lar dyret gå ute en tur. Det mest ideelle er å fortelle det selvsagt. Men her er det snakk om leilighet eller ikke leilighet. Vi begynner å bli ganske desperate, vil ikke bli husløse. Og om utleier finner det ut, er det bare å si at vi har fått dyret etter vi flyttet inn, er det ikke det? Jada, uærlig, men hva skal man gjøre om man ikke får noe med det lille dyret? Ja, det er jo det loven sier.. ¨ Det tror jeg faktisk ikke utleier kommer så langt med når man loven er slik den er. Og ja, vi har nok av gode grunner til å ha dette dyret (bl.a. en psykolog sin anbefalning). Problemet er at dere lyger i det dere skriver under på kontrakt om ikke å ha husdyr, og naturligvis er det da heller ikke greit å skaffe seg husdyr etter at dere har flyttet inn uten å underrette huseier. Så sånn sett vil det være oppsigelsesgrunn samme hvor mye legeerklæring dere har på at dyret er nødvendig for psykisk helse.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #16 Skrevet 11. oktober 2007 Nå nei, så enkelt er det ikke. Og ja - jeg kan fint omgås folk med katt, men jeg kan ikke være i kattehus mer enn i maks et par timer før jeg blir dårlig. Dette gjelder også om det er tre år siden sist det var katt i huset. men dette gjelder om ting ikke er vasket ned og renset.. Alergenene overlever ikke så lenge. Ikke midd heller som du nok også er alergisk mot. Har man dyr i leiet bolig så renser man etter seg; det er det ingen tvil om. Men jeg tviler sterkt på at du blir dårlig om alt er renset og luftet etter et lite marsvin i bur. Vi har allergikere om overnatter hos oss, med flere katter og så lenge rommet de sover på er renset godt så er ikke det noe problem. jeg forstår at de med hyperallergier har det vanskelig, men det er ikke så mange av dere heldigvis..
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 Enig med wadjet. Det er faktisk et kontrakt brudd. Jeg og sambo vet ganske så godt med at når vi skaffet oss kattene så er det også mulighet for at vi faktisk ikke får så mange visere på leiligheten som vi kunne nemlig pga kattene og allergi. Stoffene fra dyr som gir allergi sitter ganske så godt og de ligger gjerne i tapeter,gulv o.s.v. Det er jo ikke hårene som gir allergi. Derimot kan det hjelpe at dere har legeærklering, men det er fortsatt utleier som bestemer. Derimot ser ganske få folk på burdyr som dyr og dermed vil det være litt lettere. Men siden dere skal leie å ikke kjøpe så er det opp til utleier.
Gjest Tweek Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 TS, jeg syntes du skal gjøre det du føler. DU har jo på en måte bestemt deg allerede.
Rosalie Skrevet 11. oktober 2007 #19 Skrevet 11. oktober 2007 men dette gjelder om ting ikke er vasket ned og renset.. Alergenene overlever ikke så lenge. Ikke midd heller som du nok også er alergisk mot. Har man dyr i leiet bolig så renser man etter seg; det er det ingen tvil om. Men jeg tviler sterkt på at du blir dårlig om alt er renset og luftet etter et lite marsvin i bur. Vi har allergikere om overnatter hos oss, med flere katter og så lenge rommet de sover på er renset godt så er ikke det noe problem. jeg forstår at de med hyperallergier har det vanskelig, men det er ikke så mange av dere heldigvis.. Det du sier i første avsnitt er sant. Men det du sier i andre avsnitt skal du ikke være så sikker på. Koster mye penger, vettu, og ingen finner vel ut at de har hatt dyr der! Jeg kunne overnatte i kattehus tidligere, men etter noen uheldige episoder hvor det viser seg at katten faktisk har brukt gjesterommet som sitt trekke-seg-tilbake-rom, uten at det har blitt renset før overnatting, har jeg blitt hyperallergisk. Og et burdyr vil neppe være store problemet, men det at man lyver for utleier er et stort problem. Jeg hadde ikke blitt særlig blid dersom det var min leilighet de leide uten å varsle at de hadde dyr, og de til og med har skrevet under "ikke dyr" i kontrakten. Blir omtrent som at man røyker inne i en leilighet hvor det ikke er tillatt. Eller fremleier uten å ha underrettet huseier.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #20 Skrevet 11. oktober 2007 Og hvilken ulempe mener du at ett marsvin skulle kunne påføre utleier? I tillegg til det gjesten over nevnte, så f. eks. å leie det ut nestemann. Allergikere spør gjerne om det har vært dyr der før. Selv om det over her påstås at plagene etter dyrehold bare er fordommer, så er det ikke utleier som skal bære byrden for disse fordommene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå