Gå til innhold

Ordene kommer ikke fram


Gjest Lady M

Anbefalte innlegg

Har oppdaget en irriterende sak ved meg selv. Når jeg prater, faller alminnelige ord bort. Jeg kan feks ikke finne ordet "kaffekjel", men går omveier og sier " den dingsen man koker kaffe i". Eller "Biltilsynet" blir til " De folka som holder overoppsikt med kjøretøyet (husker ikke "bil") til folk og samler inn skilter..." Jeg regner med selv som meget god i norsk og prater daglig minst to språk parallelt. Folk ler seg fillete av meg og jeg blir litt flau over min akutte ordmangel. Noen som vet hva dette kommer av? Alzheimer light?

Og midt i en diskusjon kan jeg rett og slett glemme hva jeg pratet om, selv om det er jeg som prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nedfall

Heeelt normalt, har det selv, og jeg er bare i tredveårene..

Hvis du absolutt skal ha en diagnose blir vel kanskje afasi light nogenlunde korrekt ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med selv som meget god i norsk og prater daglig minst to språk parallelt.

Dette kan være nøkkelen. Det er visstnok vanlig for folk som jevnlig benytter flere språk å oppleve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt normalt, har det selv, og jeg er bare i tredveårene..

Hvis du absolutt skal ha en diagnose blir vel kanskje afasi light nogenlunde korrekt ? ;)

Med mindre hun har hatt en skade på hjernen, så har man ingen afasi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg. Hadde særlig trøbbel da jeg var på skolekjøkkenet og hadde kokende kjeler og løpende elever på alle kanter. Ikke snakk om at jeg kom på ord som "skje", "skuff" og "oppvaskhåndkle"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nedfall
Med mindre hun har hatt en skade på hjernen, så har man ingen afasi ;)

Har man afasi light, så går det så fint så.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

har også en tendens til å glemme ord....da har jeg en irriterende tendens til å bytte det ut med engelske ord =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Samme her, blir ofte til at jeg kanskje peker på det jeg skal ha tak i og sier noe som "den/det der" :P Er det ikke noe innen rekkevidde kan jeg slite en stund for å forklart hva det egentlig er jeg mener. Engelsk pleier å hjelpe da :P

Og jeg er bare i begynnelsen av 20-åra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt sånn etter at jeg startet på nye medisiner.Jævlig irriterende! :kjefte:

Jasså, det er altså ikke bare meg... Men jeg kan ikke skylde på medisinbruk, for sist jeg tok en pille var i mars, og det var en Paracet mot hodepine :forkjola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også en tendens til å glemme ord....da har jeg en irriterende tendens til å bytte det ut med engelske ord =D

Me too!

Men trenger ikke være så irriterende, da. Det engelske språk er faktisk mer nyansert enn det norske.

Faren min avslutter aldri setninger, han regner liksom med at vi skjønner resten. Og han er norsklærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg finner opp erstatningsord jeg. På norsk er det jo lov å slenge ord sammen til ett. Feks sa jeg "tannbørstemøbelet" her om dagen til tannbørsteholderen. "Klappsammenbar" er riktignok ikke korrekt norsk, men det er et uttrykk jeg har beholdt etter at jeg ikke kom på "sammenleggbar". :fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får også slikt i blandt. Plutselig husker jeg ikke navnet til søskenbarnet mitt som jeg har visst navnet på siden førskolealder. Eller andre ting. Forferdelig plagsomt og irriterende, men ofte så kommer navnet av seg selv etter en liten stund.

Ellers pleier jeg å bruke alfabet-trikset. Hvis det er et navn eller ord jeg vet jeg kan, men har glemt, så går jeg gjennom alfabetet i hodet. Ofte vil navnet da løsne når jeg kommer til den bokstaven ordet begynner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det, bekymringsverdig nok, begge veier jeg. Kan sitte og skrive et innlegg, og rett og slett ikke ane hva ordet jeg skal ha tak i er. Likeledes kan jeg sitte og lese en tekst, og rett og slett måtte lese et ord mange ganger og legge trykket på mange plasser, før jeg finner ut hva der står. (spesielt på engelsk, men helt mulig på norsk også...) Noen ganger får min mann til å fortelle meg hva der står. Frustrerende greier. Har ikke vært sånn bestandig... og jeg er da vitterlig ikke så gammel enda... (ikke 30 engang)

Men livet går da videre, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...