LilleKylling Skrevet 10. oktober 2007 #41 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg skal fra nyttår av være hjemmeværende med kroner 0 i inntekt. Har da etter kalkulatoren fra NAv rett på nesten dobbelt så mye i bidrag (fra 1500 kroner til 2800 kroner). Tror ikke jeg har samvittighet til å kreve dette så lenge jeg er hjemmeværende fordi jeg har giftet meg på nytt og fått barn med min nye mann.
Gjest allium Skrevet 10. oktober 2007 #42 Skrevet 10. oktober 2007 Man får påstå at man bare er venner og ikke har sex da..... De pakker det jo så fint inn. Man skal erklære at man "ikke lever i et ekteskapslignende forhold". Mange gifte (særlig menn) ville kanskje hevde at mangel på sex nettopp kjennetegner et ekteskap...
Lizzee Skrevet 10. oktober 2007 #43 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg lurer på om det er stønad til barnetilsyn TS mener at hans eks ikke lenger får. For den stønaden bortfaller nå hun har vært samboer i mer enn ett år. Men.... om TS skal "overta" denne kostnaden fra staten (...?) så må vel moren i utgangspunktet ha krav på stønad til barnetilsyn. Og det har hun kun om hun tjener mindre enn 6G. 1G=66.812 x 6 = 400.872,- Dvs. at moren har hatt krav på denne stønaden med sin inntekt på 250.000,- Men.... hvordan reglene er for at BY skal betale mer til BM aner ikke jeg.....
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 10. oktober 2007 #44 Skrevet 10. oktober 2007 Bidraget burde ikke forandres i situasjoner der en forelder velger å ikke ha inntekt (f.eks hjemme med små barn) - men Karita holder vel på forandre på dette eller??
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #45 Skrevet 10. oktober 2007 ts jeg betaler 1680 for å være nøyaktig, det er det sfo koste. det er jeg som betaler sfo regningen. og vi har privat avtale ja. hun mista utvida barnetrygs sa hun og stønad til barnetilsyn. Jeg har også betalt mye på dyre ting hun har trengt opp gjennom årene, vinter klær, sykkel o.l. Jeg kan godt betale 1000 kr til eg, men da er det helt slutt på at jeg bidrar med penger til "dyre ting".. Det er ikke det at jeg ikke har råd til en tusenlappp til,for det er ingen problem, men synes det er blodig urettferdig at jeg skal måtte betale mer pga at mora har samboer. Det er hennes valg. Ikke mitt. Jeg vet hvem samboeren er og, fine fyr han, men han har og en møkka jobb som ikke gir mer enn litt over 200000 i året. Blir ikke rik av å jobbe på Elkjøp.hehe. Men en koselige kar er han, så det er ikke at jeg har noen problemer med dem at jeg er sur.
Lizzee Skrevet 10. oktober 2007 #46 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg tror du skal gå inn på NAV's kalkulator som beregner hva du måtte ha betalt om dere ikke hadde hatt privat avtale... Bare for å se hva myndighetene hadde pålagt deg.
Gjest allium Skrevet 10. oktober 2007 #47 Skrevet 10. oktober 2007 Bidraget burde ikke forandres i situasjoner der en forelder velger å ikke ha inntekt (f.eks hjemme med små barn) - men Karita holder vel på forandre på dette eller?? Det tror jeg hun gjør, ja. Og jeg sier ikke at jeg er uenig i det. Jeg bare reagerer på at visse debattanter glatt underslår at dette gjelder begge veier. Det er ikke en særfordel for bidragsmottager.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #48 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg lurer på om det er stønad til barnetilsyn TS mener at hans eks ikke lenger får. For den stønaden bortfaller nå hun har vært samboer i mer enn ett år. Men.... om TS skal "overta" denne kostnaden fra staten (...?) så må vel moren i utgangspunktet ha krav på stønad til barnetilsyn. Og det har hun kun om hun tjener mindre enn 6G. 1G=66.812 x 6 = 400.872,- Dvs. at moren har hatt krav på denne stønaden med sin inntekt på 250.000,- Men.... hvordan reglene er for at BY skal betale mer til BM aner ikke jeg..... Tror nok ikke det er noen regel som TS's X refererer til her. Det er sikkert bare et krav hun kommer med til TS. Når jwg mistet min Dobbelte barnetrygd så fikk ikke jeg noe mer i bidrag av den grunn. Har aldri hørt om lignende tilfeller heller. Jeg har også som samboer mottat stønad til barnepass uten at det har hatt noe å si på bidraget. Men, det er jo lov å prøve seg, noe det virker som om denne X her prøver på. Anbefaler TS å ringe til NAV å spørre om det virkelig er tilfelle det hans X påstår.
Gjest Gjest_Lille Meg_* Skrevet 10. oktober 2007 #49 Skrevet 10. oktober 2007 ts jeg betaler 1680 for å være nøyaktig, det er det sfo koste. det er jeg som betaler sfo regningen. og vi har privat avtale ja. hun mista utvida barnetrygs sa hun og stønad til barnetilsyn. Jeg har også betalt mye på dyre ting hun har trengt opp gjennom årene, vinter klær, sykkel o.l. Jeg kan godt betale 1000 kr til eg, men da er det helt slutt på at jeg bidrar med penger til "dyre ting".. Det er ikke det at jeg ikke har råd til en tusenlappp til,for det er ingen problem, men synes det er blodig urettferdig at jeg skal måtte betale mer pga at mora har samboer. Det er hennes valg. Ikke mitt. Jeg vet hvem samboeren er og, fine fyr han, men han har og en møkka jobb som ikke gir mer enn litt over 200000 i året. Blir ikke rik av å jobbe på Elkjøp.hehe. Men en koselige kar er han, så det er ikke at jeg har noen problemer med dem at jeg er sur. Det spiller vel ingen rolle hva den nye samboeren tjener? Om han hadde hatt en million i året så hadde du likevel måttet betale det samme bidraget! Det er din inntekt og din eks sin inntekt som bestemmer dette. Grunnen til at hun ikke får stønad og ekstra barnetrygd lenger er at hun nå er samboer og at myndighetene derfor regner det som sannsynlig at hun har lavere kostnader og noen å dele med. Hun har derfor ikke behov for stønader lenger. Ellers tror jeg det er feil at du skal betale ekstra fordi hun ikke får ekstra barnetrygd lenger. Hun har ikke mindre inntekt fordi hun får 1000,- mindre i måneden i barnetrygd. Og det er fordi at barnetrygden ikke regnes som inntekt - man skatter ikke av barnetrygd!!! Inntekten hennes er alltså lik som den var før og beregningsgrunnlaget er også likt! Tror jeg da... Fint om noen påpeker det om jeg tar feil og henviser til kilde hvor disse opplysningene fremkommer.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #50 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg lurer på om det er stønad til barnetilsyn TS mener at hans eks ikke lenger får. For den stønaden bortfaller nå hun har vært samboer i mer enn ett år. Men.... om TS skal "overta" denne kostnaden fra staten (...?) så må vel moren i utgangspunktet ha krav på stønad til barnetilsyn. Og det har hun kun om hun tjener mindre enn 6G. 1G=66.812 x 6 = 400.872,- Dvs. at moren har hatt krav på denne stønaden med sin inntekt på 250.000,- Men.... hvordan reglene er for at BY skal betale mer til BM aner ikke jeg..... ts jeg betaler 1680 for å være nøyaktig, det er det sfo koste. det er jeg som betaler sfo regningen. og vi har privat avtale ja. hun mista utvida barnetrygs sa hun og stønad til barnetilsyn. Jeg har også betalt mye på dyre ting hun har trengt opp gjennom årene, vinter klær, sykkel o.l. Jeg kan godt betale 1000 kr til eg, men da er det helt slutt på at jeg bidrar med penger til "dyre ting".. Det er ikke det at jeg ikke har råd til en tusenlappp til,for det er ingen problem, men synes det er blodig urettferdig at jeg skal måtte betale mer pga at mora har samboer. Det er hennes valg. Ikke mitt. Jeg vet hvem samboeren er og, fine fyr han, men han har og en møkka jobb som ikke gir mer enn litt over 200000 i året. Blir ikke rik av å jobbe på Elkjøp.hehe. Men en koselige kar er han, så det er ikke at jeg har noen problemer med dem at jeg er sur. Blir ikke behovet for barnetilsynsstønad beregnet ut ifra inntekten til hele husholdningen? Dvs. moren og den nye samboerens inntekt tilsammen. I såfall så tjener de mer en 6G tilsammen (250.000 + 200.000) Du bør være obs på dette TS - at hvis du skal betale noe ekstra så må det være fordi hun har krav på pengene. Og om hun ikke har krav på pengene fra staten så har hun vel ikke krav på dem fra deg heller?
Gjest Hallo Skrevet 10. oktober 2007 #51 Skrevet 10. oktober 2007 Til Trådstarter: Det er nok pga at hun mister stønad til barnetilsyn at inntekten hennes går ned, men det er ikke dermed sagt at du skal betale mer i bidrag. MEN - det kan hende at akkurat dette gjorde at du må betale en sjettedel mer i bidrag - du finner det lett ut - bruk bidragsveilederen - plott inn din og hennes inntekt, og gjennomsnittlig samvær pr måned(husk feriene!!) - og vips så får du summen du skal betale
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #52 Skrevet 10. oktober 2007 Blir ikke behovet for barnetilsynsstønad beregnet ut ifra inntekten til hele husholdningen? Dvs. moren og den nye samboerens inntekt tilsammen. I såfall så tjener de mer en 6G tilsammen (250.000 + 200.000) Du bør være obs på dette TS - at hvis du skal betale noe ekstra så må det være fordi hun har krav på pengene. Og om hun ikke har krav på pengene fra staten så har hun vel ikke krav på dem fra deg heller? Inntekten til morens samboer teller ikke i en utregning. Det som derimot regnes med er at moren deler bo med en annen voksen person, å har derfor naturlig nok mindre boutgifter.
Gjest Hallo Skrevet 10. oktober 2007 #53 Skrevet 10. oktober 2007 Stemmer det at du tjener 500tusen og moren 250tusen? Jeg prøvde å regne ut gjennomsnittlig samvær, og med 8dg pr mnd + ferier som du sikkert har så kommer du i samværsgruppe 9-13 dager - kan det stemme? Ihvertfall - da kommer bidraget på 1790,- Hvis du bare har helger og ingen ferier, alltså akkurat 8 dager så kom det på 2090,-
Gjest =tentacle= Skrevet 10. oktober 2007 #54 Skrevet 10. oktober 2007 Tror nok de aller fleste fedre er inneforstått med sitt ansvar m.h.t å forsørge SINE barn. Det som det derimot reageres på er når far må betale mer for sitt barn fordi mor tar valg som går utover fars inntekt, som nye barn med ny partner. Hvem vil vel drive å forsørge barna til X og X's nye partner? Ikke jeg ihvertfall. Da vil jeg mye heller velge å bruke mer penger direkte på mine egne barn. Er det så vrient å skjønne? Men det er en avsporing av debatten, for tråden handler om økt bidrag når bostedsforelder blir samboer. Da faller en del subsidier bort, og foreldrene (biomor og biofar) må dekke en større del av utgiftene med barnet selv.
Gjest allium Skrevet 10. oktober 2007 #55 Skrevet 10. oktober 2007 Ellers tror jeg det er feil at du skal betale ekstra fordi hun ikke får ekstra barnetrygd lenger. Hun har ikke mindre inntekt fordi hun får 1000,- mindre i måneden i barnetrygd. Og det er fordi at barnetrygden ikke regnes som inntekt - man skatter ikke av barnetrygd!!! Ekstra barnetrygd regnes med i bidragsmottagers inntekt når bidraget beregnes. Dermed forsvinner den fra inntektsgrunnlaget når BM mister den. Hvis dette fører til at man vipper over en sjettedels-grense, kan det endre bidraget. Stønaden til barnetilsyn går direkte på underholdskostnaden. Når den forsvinner, går underholdskostnaden - det beløpet som skal deles i henhold til sjettedelene - opp. Alt dette forutsetter at man følger navs regelverk. Privat kan man selvfølgelig avtale hva som helst.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #56 Skrevet 10. oktober 2007 Det går også utover mor og barn som mottar barnebidrag hvis far får barn med en annen kvinne. Dette er et punkt i NAVs kalkulator som beregner bidrag. Hvis far får 2 "nye" barn som han bor sammen med han kan han trekke fra 52 000 på inntekten sin. Det skal mye til før det går utover mor. Jeg og min mann har fått tre barn sammen. Barnebidraget han betaler (for to) har ikke gått ned en kr.
Far til 2 Skrevet 10. oktober 2007 #57 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg må egentlig bare si at jeg klør meg litt i hodet her. Dere som synes dette er urimelig - hvordan vil dere ha det, da? Er det riktig at både BMs og BYs inntekt teller? I så fall, skal eventuelle stønader være med? Tipper dere er enig i det. Når stønadene da faller bort, hvorfor skal de ikke falle bort i beregningen av bidrag også? Inntekten har jo endret seg. Man kan hevde at BM får lavere utgifter ved å få en å dele dem med. Men det gjelder vel primært boutgifter, og de er ikke med i underholdskostnaden. At BY har samboer påvirker heller ikke beløpet som skal betales, bare bidragsevnen. Og BM har som kjent bidragsevne uansett ifølge nav. Dere som mener at dette er det ny samboers jobb å overta: Mener dere for alvor at en annen mann skal forsørge barnet deres? Husk igjen at underholdskostnaden, som deles, bare er direkte utgifter til barnet. Jeg sitter fortsatt igjen med følelsen av at det man egentlig ønsker, er at BMs inntekt skal telle, men bare når den er høy. Hvor er logikken i det? Jeg har forstått barnefordelingen slik at barnet skal bo der det trives best og får best oppfølging/omsorg. Om mor velger å bli hjemme har hun ikke lenger økonomi til å delta i omsorgen slik jeg forstår en del av innleggene. Da bør kansje omsorgen overføres til far (i dette tilfellet). Om barnet bor hos far og han velger å bli hjemmeværende bør omsorgen overføres til mor (dvs likeverd mellom kjønnene).
Far til 2 Skrevet 10. oktober 2007 #58 Skrevet 10. oktober 2007 ... ... Og kanskje burde folk sette seg mer inn i regler for dette før de setter igang med unger og før de begynner å grine over urettferdighet og ta det ut over eksen som like mye er et offer for situasjonen og reglene som de selv... Vel. Om du er samboer/gift og velger å få barn er det vel svært få som kalkulerer med et samlivsbrudd og at moren velger å få ny samboer og evt barn med en annen. I så tilfelle hadde det vært veldig få fedre som hadde ønsket barn pga regelverket som gir omsorgsforelder rett til å fraskrive seg det økonomiske ansvaret ved å være bostedsforelder.
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. oktober 2007 #59 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har forstått barnefordelingen slik at barnet skal bo der det trives best og får best oppfølging/omsorg. Om mor velger å bli hjemme har hun ikke lenger økonomi til å delta i omsorgen slik jeg forstår en del av innleggene. Da bør kansje omsorgen overføres til far (i dette tilfellet). Om barnet bor hos far og han velger å bli hjemmeværende bør omsorgen overføres til mor (dvs likeverd mellom kjønnene). Om mor velger å være hjemme bør jo være opp til henne? Om hun har en samboer som jobber og de begge er enige i at hun kan være hjemme.Skal hun da miste omsorgen for å være en dårlig foreldrer da????Hvem er det som legger mest penger i ungen tror du? Biofaren eller den samboeren hun har nå? Det klages her og der om forhøyet bidrag,at får hun barn med samboeren så må han betale for deres barn også osv.. men få tenker at det faktisk er samboeren hun har nå, som mest sannsynlig betaler mer for biofar- ungen. Kanskje ikke i dette tilfellet men ofte i andre tilfeller!
tattoopia Skrevet 10. oktober 2007 #60 Skrevet 10. oktober 2007 idiotiske regler, men om damen er litt oppegående så søker hun IKKE om forhøyet bidrag men beholder nåværende. Ellers så kan faktisk du redusere din lønning de neste mnd slik at du dokumenterer for innkrevningssentralen at du har lavere inntekt enn det hun oppgir at du har. Så kan du fortsette å tjene normalt når vedtaket kommer og bidraget forblir uendret. Dette kommer vi til å gjøre den dagen min manns eks får et nytt barn og ønsker å ha seg et års ulønnet permisjon. Om hun søker om økt bidrag fordi _hun_ ønsker seg et år hjemme så går min mann ned i lønn umiddelbart helt til innkrevningssentralen får den dokumentasjonen de behøver.. det er en uting at han skal betale for hennes valg. har noen her i det hele tatt, tatt høyde for hva det FAKTISK koster å forsørge et barn. barnehageutgifter. klær,sko, mat, aktiviteter osv. det er forbanna mye mere enn 1000 kr mnd... synes det er bare rett å rimelig at far skal betale for barnet han har vært med å satt til verden. fedre slipper generelt ALTFOR lett unna ansvaret sitt når det gjelder ungene. BETAL Å HOLD KJEFT!!! hvis du synes det er så jævli å skulle forsørge dine barn så bruk en gummi neste gang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå