Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #1 Skrevet 9. oktober 2007 Mann 26 år Jeg har en datter på 6 år, er ikke sammen med mora og har aldri vært det. Jeg har samvær fra torsdag til søndag annen hver uke. Og betaler 1600 i bidrag. Alt har fungert greit de siste 5 årene. Nå har mora hatt samboer snart 1 år, og idag ringte hun meg for og si at jeg må betale ca 1000 kr mer i bidrag om 2 mnd nå hun har vært samboer i 1 år.For hun mista visst noen av stønadene. Men det kan vel faen ikke være slik at jeg skal måtte betale mer pga at hun har samboer??? Eller???
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #2 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg skjønner godt at det føles urettferdig, men tror det er sånn, ja. Hun får mindre trygdeinntekt som samboende; dermed tjener du mer enn henne, og må betale mer.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #3 Skrevet 9. oktober 2007 mann 26 jeg tjener ca 500000 hun tjener ca 250000 men faen for ett system hvis det stemme, skal eg måtte betale mer pga at hun skal bo med noen. høres rart ut. Og hvorfor i all verden mister hun stønader pga at hun har samboer
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Når du har vært samboer i et år så mister du den ekstra barnetrygden. Den er på 900-1000 kr. Det er ikke riktig at du skal betale hele hennes inntektstap. Dere er to om å forsørge barnet og noe må hun ta på egen kappe. Er du usikker på hva du faktisk skal betale når hun mister den ekstra barnetrygden så får du Nav til å beregne korrekt bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Mann 26 år Jeg har en datter på 6 år, er ikke sammen med mora og har aldri vært det. Jeg har samvær fra torsdag til søndag annen hver uke. Og betaler 1600 i bidrag. Alt har fungert greit de siste 5 årene. Nå har mora hatt samboer snart 1 år, og idag ringte hun meg for og si at jeg må betale ca 1000 kr mer i bidrag om 2 mnd nå hun har vært samboer i 1 år.For hun mista visst noen av stønadene. Men det kan vel faen ikke være slik at jeg skal måtte betale mer pga at hun har samboer??? Eller??? Høres helt på trynet ut. Skal du finansiere hans mulighet til å flytte sammen med barnets mor? En som velger å bli en del av en slik fam. bør tenke at bor jeg sammen med henne, så må jeg bidra med det halve. Mye for det er helt rett og dele utgifter,men også for at hun mister en del rettigheter. Hva er det hun mister og som utgjør 12000 i året for deg? Myndigheter har lagt det til rette for at mødre kan kreve fedre slik. Hun burde krevd samboer for disse pengene.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 mann 26 jeg tjener ca 500000 hun tjener ca 250000 men faen for ett system hvis det stemme, skal eg måtte betale mer pga at hun skal bo med noen. høres rart ut. Og hvorfor i all verden mister hun stønader pga at hun har samboer har man stønad når man har inntekt på 250.000???
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #7 Skrevet 9. oktober 2007 mann 26 jeg tjener ca 500000 hun tjener ca 250000 men faen for ett system hvis det stemme, skal eg måtte betale mer pga at hun skal bo med noen. høres rart ut. Og hvorfor i all verden mister hun stønader pga at hun har samboer Sånn er systemet lagt opp ja. Hvis du er riktig heldig så får moren og ny samboer barn sammen. Da får mor redusert inntekt, men redder sin inntekt ved at du vil få et høyere bidrag. Dermed er du indirekte med på å forsørge mors og samboers nye barn, å hun kan gå hjemme med barnet i inntil 3 år på din regning. Hun kan planlegge det sånn at innen 3 år har gått, så kan de ha fått enda et barn som du må betale gildet for.
Frey Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er ikke helt sikker, men jeg lurer på om ikke hennes nye samboers inntekt også skal spille en rolle her. Ta en telefon til NAV og snakk med dem.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 når jeg mistet min doble barnetrygd så fikk jeg ikke mer i bidrag. men det er vel ca 5 år siden.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #10 Skrevet 9. oktober 2007 idiotiske regler, men om damen er litt oppegående så søker hun IKKE om forhøyet bidrag men beholder nåværende. Ellers så kan faktisk du redusere din lønning de neste mnd slik at du dokumenterer for innkrevningssentralen at du har lavere inntekt enn det hun oppgir at du har. Så kan du fortsette å tjene normalt når vedtaket kommer og bidraget forblir uendret. Dette kommer vi til å gjøre den dagen min manns eks får et nytt barn og ønsker å ha seg et års ulønnet permisjon. Om hun søker om økt bidrag fordi _hun_ ønsker seg et år hjemme så går min mann ned i lønn umiddelbart helt til innkrevningssentralen får den dokumentasjonen de behøver.. det er en uting at han skal betale for hennes valg.
LukaFrost Skrevet 9. oktober 2007 #11 Skrevet 9. oktober 2007 Nå aner jeg ikke hvor mye det koster å ha en unge, men er ikke dette penger som skal komme din datter til gode TS?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 Når moren til barnet har fått samboer så får vel han bidra litt mer da, og/eller mor må få seg mer jobb. Å få far til å kompansere for at mor mister stønader er feil.Det har hun sikkert visst om lenge. Jeg har selv vært alenemor. Da min periode med overgangsstønad var over så jobbet jeg som assistent før jeg endelig fikk en jobb i henhold til utdannelsen min.Jeg tok ansvar. Det jeg ikke gjorde var å be faren til min datter om å betale mer.
Gjest allium Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er ikke helt sikker, men jeg lurer på om ikke hennes nye samboers inntekt også skal spille en rolle her. Ta en telefon til NAV og snakk med dem. Nei, det gjør den ikke. Jeg kan ikke annet enn å smile litt oppgitt. For jeg har vært alene noen år, med forskjellige regler. Og før var alltid bidragsytere så sinte for at bidragsmottagers inntekt ikke telte i fastsettelsen av bidraget. Vel, nå teller den. De fikk det som de ville. Og da teller det selvfølgelig også hvis inntekten går ned pga tapte stønader. Skulle den bare telle hvis den er høy?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. oktober 2007 #14 Skrevet 9. oktober 2007 Prøv bidragsveilederen på NAV sine sider. Jeg kan ikke se noen forandringer i bidrag selv om din x mister en barnetrygd og mister skatteklasse 2, men jeg har jo ikke alle opplysninger.
Far til 2 Skrevet 9. oktober 2007 #15 Skrevet 9. oktober 2007 Høres helt på trynet ut. Skal du finansiere hans mulighet til å flytte sammen med barnets mor? En som velger å bli en del av en slik fam. bør tenke at bor jeg sammen med henne, så må jeg bidra med det halve. Mye for det er helt rett og dele utgifter,men også for at hun mister en del rettigheter. Hva er det hun mister og som utgjør 12000 i året for deg? Myndigheter har lagt det til rette for at mødre kan kreve fedre slik. Hun burde krevd samboer for disse pengene. Systemet er på trynet. Om mor nå får nytt barn med sin nye samboer må du betale enda mer. For da blir hun hjemmeværende og det medfører større andel av utgiftene på deg. Indirekte kan du si at du skal betale bidrag for den nye mannens barn. At politikerene skal la seg forføre av enkelte "rådgivere" som har mistet alt som heter bakkekontakt med den virkelige verden viser litt av deres evne og vilje til å sette seg inn i dagens bidragsregler.
Gjest regine ii Skrevet 9. oktober 2007 #16 Skrevet 9. oktober 2007 Hvor LITE er det dere mener at det skal koste å forsørge et barn? Eller for å si det sånn: hvor LITE skal egentlig en far som i dette tilfelle være ansvarlig for barnets økonomiske forsørgelse? Dessuten: er det riktig at andre, fremmede skal være med på å forsørge barna deres? Dvs. om mor - som i dette tilfellet - får ny samboer - er det riktig at han har et økonomisk ansvar for barnet, mens biologisk far IKKE har det? Og hvorfor er det mye verre om mor får et barn med ny samboer, og i en periode dermed har lavere inntekt, som gjør at biofar må betale LITT mer bidrag, enn om far gjør det samme, og dermed overlater HELE det økonomiske ansvaret til mor? Det kan han nemlig godt gjøre, ved å redusere inntekten på forskjellige vis. Det er igjen mange som tydeligvis ikke verken kan reglene eller evner å se at det er FORELDRENE som skal forsørge sine barn. Forøvrig: det er nettop fordi det ble opplevd som "urettferdig" for de som forble gifte/samboende med felles barn, at man mister den ekstra barnetrygen om man blir samboer. Selv om det fortsatt ikke er slik at ny samboer har noe økonomisk forsørgeransvar overfor særkullsbarn. Som allium også påpekte: tidligere var ikke bidragsmottakers inntekt med i beregningen, nå er den det. Men det skal tydeligvis kun telle dersom det er i bidragsyters favør.....
Gjest Tex Skrevet 9. oktober 2007 #17 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg fikk ikke mer i bidrag da jeg mistet klasse to og utvidet barnetrygd iallefall
Gjest Don Giovanni Skrevet 9. oktober 2007 #18 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har også en datter på seks, med noenlunde samme samværsordning (en dag mer pr. 14.dag). Dagens ordning skal være slik at den går mer i retning av hva et barn faktisk koster, og ikke hva foreldrene tjener i samme grad som tidligere. Denne ordningen ble endret sist i 2003. Jeg betalte nesten kr. 8.000 før ordningen, og nå betaler jeg kr. 2.000. Jeg har aldri hørt at det skal koste deg mer fordi om hun mister noe støtte. Det beste rådet du har fått her inne er å ringe NAV. Jeg fikk riktignok et veldig galt svar når jeg gjorde det selv, men det kan jo bare være en uheldig saksbehandler.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #19 Skrevet 9. oktober 2007 Hvor LITE er det dere mener at det skal koste å forsørge et barn? Eller for å si det sånn: hvor LITE skal egentlig en far som i dette tilfelle være ansvarlig for barnets økonomiske forsørgelse? Dessuten: er det riktig at andre, fremmede skal være med på å forsørge barna deres? Dvs. om mor - som i dette tilfellet - får ny samboer - er det riktig at han har et økonomisk ansvar for barnet, mens biologisk far IKKE har det? Tror nok de aller fleste fedre er inneforstått med sitt ansvar m.h.t å forsørge SINE barn. Det som det derimot reageres på er når far må betale mer for sitt barn fordi mor tar valg som går utover fars inntekt, som nye barn med ny partner. Hvem vil vel drive å forsørge barna til X og X's nye partner? Ikke jeg ihvertfall. Da vil jeg mye heller velge å bruke mer penger direkte på mine egne barn. Er det så vrient å skjønne?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #20 Skrevet 9. oktober 2007 Det går også utover mor og barn som mottar barnebidrag hvis far får barn med en annen kvinne. Dette er et punkt i NAVs kalkulator som beregner bidrag. Hvis far får 2 "nye" barn som han bor sammen med han kan han trekke fra 52 000 på inntekten sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå