Gjest kristina Skrevet 25. mai 2010 #21 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er stemor til ei jente som nylig har fylt 14 år. Vet jo at jeg ikke helt har noe med hennes oppdragelse å gjøre, men nå har det skjedd noe som jeg reagerer på likevel. Klassen hennes har akkurat vært til helsesøster. Hun ble veid (vet ikke om det er vanlig at alle blir veid nå, eller om det var et ønske fra jenta selv eller mor). Hun er 163 høy og veier 63 kilo. Det skulle fra helsesøsters side legges opp et opplegg for "forsiktig vektkontroll" slik jeg forsto det. Hun har ikke lagt voldsomt på seg i det siste, og har, såvidt jeg vet, ikke spesielt usunne matvaner. 163 cm/63 kilo er da innenfor normal BMI, er det ikke? I tillegg er hun ganske tidlig utviklet. Eller er BMI-grensene for ungdom lavere enn for voksne? Jeg ser jo at hun er litt større enn venninnene, men jeg har da aldri sett på henne som "for tung". Ei heller har hun en mor som er overhysterisk på dette. Hun er også fornøyd selv, tror jeg, og det var skolehelsetjenesten som tok initiativet til møtet.
Gjest kristina Skrevet 25. mai 2010 #22 Skrevet 25. mai 2010 hei, jeg er ei jente på 14 år, jeg er 1.61 å veier 50kg jeg er ikke spesielt overvektig (tykk) du kan nokk ta det helt med ro. åja å veie 63kg å høgde 163cm er på BMI sunn sone altså sunn sone er fra 19-24 stedattera di er på 23,71. det er flott at hun er fornøyd å det syns jeg du også skal vere å ta det med ro.....hun er perfekt! å husk at muskler veger mer enn fett ps: etter som jeg har sjønt det så er ikke BMIen mindre for ungdom enn for voksene. mvh
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #23 Skrevet 25. mai 2010 Hei, jeg er gjesten du siterte i innlegget over. Ja, jeg tror du skal slå deg til ro om at det er snakk om å hindre ytterligere vektøkning, og ikke slanking. Percentile-skjemaet har såpass stort spenn nettopp for å ta hensyn til faktorer som tung/lett benbygning, hvor utviklet de er osv. Det er en av grunnene til at de vurderer alder inn i regnestykket. Her finner du et percentile-skjema for jenter 2-20 år. Jeg har dessverre ikke funnet et spesifikt for Norge på nett, dette er for USA, men det er ikke så stor forskjell på skjemaene for disse landene så vidt jeg kan se. Og ellers må jeg bare si at jeg er sjokkert over enkelte av svarene her inne! Det er ikke rart at unge jenter får spiseforstyrrelser når de er normalvektige, men likevel får høre at de veier opp til 10 kilo for mye... Til dere som har hevdet at denne jenta er opp til 10 kilo for tung: skaff dere kunnskap om temaet før dere uttaler dere om noe så viktig! Dette er helt korrekt! Her ligger nye norske persentilskjemaer. Hilsen mor som også har vært igjennom vektkontroll med datter for å hindre overvekt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #24 Skrevet 25. mai 2010 Dette er helt korrekt! Her ligger nye norske persentilskjemaer. Hilsen mor som også har vært igjennom vektkontroll med datter for å hindre overvekt. Jeg ser at skjemaene har falt ut fra siden jeg linket til, men de kommer sikkert tilbake.
Gjest gjest Skrevet 25. mai 2010 #25 Skrevet 25. mai 2010 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. Hvaslags matematikk var egentlig dette? Skulle vekta ligget 10 kg under høyden i cm måtte en på 163 kg ha veid 153 kg da? Eller? Dessuten blir det bare tull med enhetene kg og cm. Du kan ikke trekke fra cm fra antall kg... Uansett tror jeg helsesøster her har lyst til å bistå jenta med å ikke bli overvektig. De tar så vidt jeg vet tak i dem som veier lite også. Det handler om å forebygge helseplager. Hvis stemor er skeptisk så er vel det beste å snakke med helsesøster om dette. Som forelder har man full anledning til å ta kontakt og spørre.
Gjest mor til 4 Skrevet 16. august 2010 #26 Skrevet 16. august 2010 Tabell 4. 5 og 95-e BMI persentil, fordelt etter klassetrinn og kjønn. Persentiler alder kjønn 5% (grense mot undervektig) 95% (grense mot overvektig) 3. klassinger gutt 14.0 21.8 jente 13.8 22.0 7. klassinger gutt 15.4 25.5 jente 15.2 25.4 Disse verdiene kan brukes som referanseverdier i framtiden for individuell vurdering av hvorvidt barn er overvektig eller ikke. I motsetning til faglig enighet om BMI referanseverdier for voksne, finnes det ikke entydige grenseverdier for overvekt og fedme hos barn. Dette står i en rapport som jeg fikk fre ei sykepleier fordi jeg var bekymret for mine barn. Jeg ser diskusjonen her er 3 år gammel, men den kom opp da jeg søkte meg rundt - så da er det sikkert andre som leser den også. Området ungene skal være innenfor er ganske romslig...
Gjest BabyBlue Skrevet 16. august 2010 #27 Skrevet 16. august 2010 jeg er faktisk ca 154-155, og veier ca 43 kg. Jeg er slank ja, men ikke akkurat anorektisk tynn. Om jeg skulle f. eks veid 54 kg her som noen foreslo, hadde jeg nok vært ganske så kraftig. Så og si at dette bare blir dumt, er helt feil av deg. Og når det kommer til beinbygning, er det ikke akkurat de store forskjellene, så og "skylde" på tung beinbygning er mest bare en unnskyldning. Unnskyldning? Det er da fakta at noen har tyngre beinbygning enn andre. Jeg trener veldig aktivt, har et sunt kosthold, og en kropp de fleste misunner meg, allikevel veier jeg godt over 60 kg i en høyde på 1.63. Jeg har pupper, hofter og kvinnelige former, pluss en beinbygning som setter litt ekstra på baderomsvekta. Og jeg er ikke feit, såpass kan jeg si deg. BMI skal man IKKE se seg blind på, og spesielt ikke i puberteten når kroppen er i såpass utvikling og ubalanse fra tid til annen. Jenter skal ha litt valpefett å vokse på i den alderen. Det er flere ting som spiller inn enn bare høyde og vekt, men er man usikker på om man er usunn fyisk sett kan man dra til en lege o.l og sjekke fettprosenten. Om man er feit eller ikke er lett å avgjøre av å se seg i speilet, å pugge bmien sin i en alder av 14 er tåpelig ettersom det er såpass mange forskjellige fasonger å se i den perioden. Jeg er selv 16 år gammel, og hadde man regnet alle jenters kropper etter en bmi hadde alle vært enten overvektige eller undervektige.
Gjest scorpius Skrevet 16. august 2010 #28 Skrevet 16. august 2010 BMI sier lite annet enn at hun ikke er sykelig overvektig slik at hun ikke står i fare for å dø av hjertesykdom (f.eks.) 63 kg er ganske mye til den lave høyden hun har. Hun burde veie 47-53 kg. 47kg?? Det vil si en BMI på ca. 17,7= undervektig. Alt for lavt synes jeg til en jente som er 1,63.
Rød Heltinne Skrevet 8. februar 2011 #30 Skrevet 8. februar 2011 Det virker som om vekt og tall generelt er det folk fokuserer aller mest på for tiden. Om du har livsglede, masse energi og god helse spiller ingen rolle. Neida, for har du en BMI på over 20 og "kosemage" (også kjent som kvinnelige former) da er du feit og ekkel. Hva er galt med å ha litt høyere fettprosent enn menn? Vi trenger det for å kunne reprodusere oss. Jeg blir oppriktig lei meg av at folk absolutt skal dytte sin fasit opp i ansiktet på andre. Den vekten som passer deg vil ikke nødvendigvis være riktig for meg. Dette er noe man må se og føle selv. Jeg er 154 cm selv, og veide 49 på mitt meste. Jeg anså meg selv som helt normal. Ifølge denne tråden var jeg nok feit. Det er sånt som dette som får meg til å ville gå ned enda mer og havne på 35 kg. Man er jo fader aldri bra nok uansett. Når det gjelder jentas tilfelle tror jeg at det rett og slett kan være at hun har utviklet seg veldig tidlig. Hvis hun er komfortabel med seg selv og fungerer optimalt i hverdagen syns jeg ikke at det er noe stort problem. Jeg er for fokus på et sunt (men ikke for sunt) kosthold og nok mosjon. Ikke fokus på tall. Dessuten finnes det andre måter å måle dette på enn BMI.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #31 Skrevet 8. februar 2011 Det her blir veldig individuelt. Min datter er 174 cm og veier 53 kg. Hun ser helt normal ut, fine former; pupper, rumpe og lår, langt i fra noe beinrangel. Slutt å tenke så mye på vekt ift høyde, bmi osv.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2012 #32 Skrevet 3. april 2012 Jeg er 165 cm høy, 13 år og 58 kilo. Ikke tenk så mye på vekt, men mer på hvordan hun ser ut, hva hun spiser og hvor mye hun holder seg i aktivitet. Husk at det er muskler og skjelett som inngår i vekten også. Jeg, å sikkert mange fler, får veldig dårlig selvfølelse når vi leser blant annet at man burde veie 10 kg under høyden. Hvis hun er fornøyd med seg selv, er ikke det hovedpoenget?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #33 Skrevet 3. april 2012 Jeg tolker helsesøster sin uttalelse til at det bør gjøres noen justeringer/følges med slik at hun ikke blir overvektig. Ikke at hun bør slanke seg. Veldig viktig med en tenåring som gjerne tyr til lettvinte løsninger når det gjelder mat. En ting er hva som blir servert hjemme. En annen ting er hva tenåringer kjøper seg ute.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #34 Skrevet 3. april 2012 Hei:) Vil bare si at jeg synes det er merkelig at skolen tar tak i denne situasjonen. Hadde selv nesten samme vekt/høyde som henne og må si jeg var fornøyd selv til foreldrene mine begynte med forsiktige, velmenende antydninger. Dette resulterte i spiseforstyrrelser og problemer langt opp i voksen alder. Det denne jenta nå blir klar over er at hun ikke er bra nok som hun er nå. Det er helt forferdelig å bruke tidlige ungdomsår til å tenke kropp, mat , slanking, trening igjen og igjen. Synes det er flott av deg som stemor at du reagerer på dette. Veldig enig med deg. Har opplevd det samme selv.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #35 Skrevet 4. april 2012 Når jeg var i ungdomsskolealder var måling av høyde og vekt obligatorisk for alle, og jeg var da 1.75 høy og veide 75 kg. Helsesøsteren (som var ei bånn ærlig dame som sa ting rett ut) sa jeg hadde fin vekt til høyden. Og jeg var helt normal slank. Hvis de skal drive vektkontroll burde alle måles og veies, så ikke noen utvikler problematisk forhold til kroppen sin. Det er ikke gøy verken for tynne eller kraftige å bli beordret til helsesøstera for å bli veid når ikke alle blir det. Kropper er forskjellige og bærer vekta på forskjellige måter. Ikke alle er like tidlig utviklet med ekstra fett i puppene og på hoftene heller. Jeg tror jenta TS nevner er helt normalvektig, så hvis noen mente dette var nødvendig å sjekke var det nok snakk om å bare passe litt på. Men det høres jo litt rart ut dersom hun ikke har gått opp i vekt i det siste. Kanskje dere burde spørre skolen hvorfor de valgte å gjøre dette. Om det gjelder alle eller bare noen få utvalgte.
Gjest megg Skrevet 6. april 2012 #36 Skrevet 6. april 2012 jeg er 14 år nå. Og jeg er 163cm høy også. Men jeg veier 47 kg. Det og litt under\ bittelitt over er normalen på skolen våres..
Gjest O___o Skrevet 7. april 2012 #37 Skrevet 7. april 2012 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. I FØLGE HVEM? 1
Minya Skrevet 7. april 2012 #38 Skrevet 7. april 2012 BMI skal ikke brukes på barn og ungdom under 18 år, fordi den blir feil. Som fjorten-femtenåring hadde jeg BMI på 17,5, og jeg var aldri tynn og skranglete. Er hun 1.63 og ligger rundt 60 kilo, er det ingen akutt fare for overvekt, men det betyr heller ikke at hun kan gnafle i seg søplemat og snacks hver dag uten at det utgjør en risiko for overvekt seinere.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #39 Skrevet 7. april 2012 Hallo, våkn opp! Muskler veier mer enn fett! Kjenner flere jenter på 17-18 år som er 170 høye og veier 75kg. De er slanke og veltrente. Skal man liksom følge BMIen på dette? BMI måler ikke muskelmasse... Selv er jeg rundt 170, men jeg er litt overvektig. Poenget mitt er bare at dere henger dere for mye opp i tallene og "alle andre". Vil generelt si at det er et forvrengt syn på hvordan folk skal se ut. Kjenner en gutt som er ca 175 og veier over 100kg. Han er ikke helt slank, men han trener hver dag og trener et håndballag så han er mye aktiv.Han er jo sunn selv om han veier mer enn folk skulle mene. Samme gjelder min samboer. Han er 170 og veier over 80kg. Han er helt vanlig i kroppform, men har ganske tynne bein. Har vært sammen med han da han veide 63kg og, men foretrekker han sånn som han er nå! En sunn og fin kropp!
Gjest gjest Skrevet 4. juli 2012 #40 Skrevet 4. juli 2012 Ja, her syns jeg det var mange merkelige svar ja..... Dere som sier at man skal veie ca 10 kg mindre enn sin egen høyde kan ivertfall ikke ha tatt høyde for hverken meg eller venninnen min! Vi er begge mellom 165 og 167, jeg veier 43 og hun 40, hvilket betyr at vi begge er over 20 kg under høyden vår! jeg er faktisk 14 btw
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå