Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg er stemor til ei jente som nylig har fylt 14 år. Vet jo at jeg ikke helt har noe med hennes oppdragelse å gjøre, men nå har det skjedd noe som jeg reagerer på likevel. Klassen hennes har akkurat vært til helsesøster. Hun ble veid (vet ikke om det er vanlig at alle blir veid nå, eller om det var et ønske fra jenta selv eller mor). Hun er 163 høy og veier 63 kilo. Det skulle fra helsesøsters side legges opp et opplegg for "forsiktig vektkontroll" slik jeg forsto det. Hun har ikke lagt voldsomt på seg i det siste, og har, såvidt jeg vet, ikke spesielt usunne matvaner. 163 cm/63 kilo er da innenfor normal BMI, er det ikke? I tillegg er hun ganske tidlig utviklet. Eller er BMI-grensene for ungdom lavere enn for voksne? Jeg ser jo at hun er litt større enn venninnene, men jeg har da aldri sett på henne som "for tung". Ei heller har hun en mor som er overhysterisk på dette. Hun er også fornøyd selv, tror jeg, og det var skolehelsetjenesten som tok initiativet til møtet.
Vannflaske Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg.
Callie Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. Dvs en BMI på 19,9... Hvis dama hadde vært 1,80 og veid 70 kg hadde hun imidlertid hatt BMI på 21,6, som nok er litt sunnere enn 19,9? Til trådstarter: Jeg tror ungdom skal ha litt lavere bmi-grenseverdier enn voksne, jeg tror normalvekt er bmi på 18-24? Jenta her har 23,7, så hun er vel ikke overvektig. Jeg stusser litt på at helsetjenesten vil ha møter om vekten hennes, kanskje dette kan fremprovosere dårligere selvtillit hos en jente som i utgangspunktet høres ut til å være fornøyd med seg selv? 6
Zero Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. Det der blir bare dumt. Hva om man er 155, skal man veie 45 kilo da? Og om man er 150, skal man veie 40? Da alle er individuelle og har ulike muskelmasse og benbygning så fungerer ikke slike "retningslinjer". 8
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. Må du ikke begynne med vranglære her.med din regel så vil de fleste være overvektig og på tide å komme seg under vektkontroll. En som er 163 kan like godt være 63 kg som 53 kg.iallefall som ungdom på 14 år. jeg og en vennine er like lange,men det er en forskjell på 10 kilo. Ingen av oss er tykke og ingen er tynn. Så kan du dokumentere din regel så er det fint. 2
Gjest G Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 En ganske grei "regel" når det gjelder kvinner er at vekta skal ligge ca 10 kg under høyden; dvs: Er man 163 cm høy, skal vekta være på rundt 53 kg. Jeg er tilfeldigvis akkurat 163 cm høy, og har i tidlig ungdomsår veid alt fra 48 til 55. Og vet du hva, jeg har alltid sett sykelig tynn ut. Det er først nå som jeg veie over 55 at ribbeina, hoftebeina og korsryggen ikke synes igjennom huden. Så denne regelen din kan du beholde for deg selv. Du bør i hvert fall ikke introdusere den til ungdom som er bekymret for overvekt... 3
Supraspinatus Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Dvs en BMI på 19,9... Hvis dama hadde vært 1,80 og veid 70 kg hadde hun imidlertid hatt BMI på 21,6, som nok er litt sunnere enn 19,9? Til trådstarter: Jeg tror ungdom skal ha litt lavere bmi-grenseverdier enn voksne, jeg tror normalvekt er bmi på 18-24? Jenta her har 23,7, så hun er vel ikke overvektig. Jeg stusser litt på at helsetjenesten vil ha møter om vekten hennes, kanskje dette kan fremprovosere dårligere selvtillit hos en jente som i utgangspunktet høres ut til å være fornøyd med seg selv? Jeg tviler på at helsetjenesten med vilje vil gi henne dårlig selvtillit. Jeg synes det er bra at helsetjenesten går tidlig ut og informerer. Overvekt har stor skyld i mange helseplager i dagens samfunn. Med forsiktig vektkontroll tipper jeg de mener at dere skal passe på at kostholdet er variert og sunt. Hvis barn/ungdom ikke lærer sunne vaner hjemme er det slett ikke sikkert de klarer å finne ut av deg selv som voksen. 2
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Her var det mange rare svar... Hos barn og ungdom opp til 20 år blir det brukt percentilskjema, ikke vanlig BMI. Percentil-skjemaene vektlegger høyde vurdert forhold til vekt (BMI), som igjen blir vurdert i forhold til alder. Normalvekt ligger mellom 5. og 85. percentile. Jenta har en bmi på 23,7, noe som tilsvarer 85'te percentile for hennes alder, noe som tilsier at hun ligger i grenseland med tanke på høyde og vekt i forhold til alder. Hun er altså ikke overvektig for øyeblikket, men står i fare for å bli det om hun ikke stanser vektøkningen. Det var nok dette helsesøster antydet da hun snakket om forsiktig vektkontroll. IKKE slanking, men heller bremse en eventuell vektoppgang.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 163 cm/63 kilo er da innenfor normal BMI, er det ikke? BMI sier lite annet enn at hun ikke er sykelig overvektig slik at hun ikke står i fare for å dø av hjertesykdom (f.eks.) 63 kg er ganske mye til den lave høyden hun har. Hun burde veie 47-53 kg.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 BMI sier lite annet enn at hun ikke er sykelig overvektig slik at hun ikke står i fare for å dø av hjertesykdom (f.eks.) 63 kg er ganske mye til den lave høyden hun har. Hun burde veie 47-53 kg. Dette er FEIL! Hun bør ha en BMI mellom 16,9 og 23,7, noe som tilsvarer en vekt på 47-63 kg! 1
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Herregud hve jenta veier og ikke veier er vel ikke opp til noen her å avgjøre hva som er riktig. I en alder av 16 var jeg 1,60 og veide rundt 63 kilo. Jeg var aktiv i idrett og hadde et normalt kosthold og brukte str 38. Som for meg virker å være den mest vanligste kles str for "normal" ungdom i dag. Selv om hun er 14 år så burde det ikke ha noe å si så lenge hun er fornøyd og har et normalt kosthold og er aktiv. Kan det tenkes at jenta har et tungt skjelett?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Her var det mange rare svar... Hos barn og ungdom opp til 20 år blir det brukt percentilskjema, ikke vanlig BMI. Percentil-skjemaene vektlegger høyde vurdert forhold til vekt (BMI), som igjen blir vurdert i forhold til alder. Normalvekt ligger mellom 5. og 85. percentile. Jenta har en bmi på 23,7, noe som tilsvarer 85'te percentile for hennes alder, noe som tilsier at hun ligger i grenseland med tanke på høyde og vekt i forhold til alder. Hun er altså ikke overvektig for øyeblikket, men står i fare for å bli det om hun ikke stanser vektøkningen. Det var nok dette helsesøster antydet da hun snakket om forsiktig vektkontroll. IKKE slanking, men heller bremse en eventuell vektoppgang. Tusen takk! Da er det sikkert for å hindre videre vektøkning at det settes inn tiltak. Hun kan jo selvfølgelig være misfornøyd selv, men ikke si det til meg/oss... Men 47 kilo??? Da tror jeg hun hadde sett fryktelig mager ut! Dette er ei jente som er fullt utvokst, med kvinnelige former, og da synes jeg nesten hun kan regnes som voksen i kroppen. Så jeg tror rett og slett vektøkningen er begrunnet i at hun ligger et godt stykke foran sine jevnaldrende i utvikling. Så vidt jeg kan se, har hun ikke lagt på seg det siste året.
momo Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er 163 høy og er helt normal ved 60 kg. Så 63 kg er jo ikke mye. Skulle jeg veid under 55 kg så hadde ikke jeg sett bra ut i det hele tatt. Nå er det stor forskjell på hva barn veier. Datteren min er selv tung og veier litt mer enn hva hun skal ifølge skjema, men hun er jo helt normal i kroppen. Og helsesøster sier det ikke er noe problem da hun ser helt normal ut.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Tusen takk! Da er det sikkert for å hindre videre vektøkning at det settes inn tiltak. Hun kan jo selvfølgelig være misfornøyd selv, men ikke si det til meg/oss... Men 47 kilo??? Da tror jeg hun hadde sett fryktelig mager ut! Dette er ei jente som er fullt utvokst, med kvinnelige former, og da synes jeg nesten hun kan regnes som voksen i kroppen. Så jeg tror rett og slett vektøkningen er begrunnet i at hun ligger et godt stykke foran sine jevnaldrende i utvikling. Så vidt jeg kan se, har hun ikke lagt på seg det siste året. Hei, jeg er gjesten du siterte i innlegget over. Ja, jeg tror du skal slå deg til ro om at det er snakk om å hindre ytterligere vektøkning, og ikke slanking. Percentile-skjemaet har såpass stort spenn nettopp for å ta hensyn til faktorer som tung/lett benbygning, hvor utviklet de er osv. Det er en av grunnene til at de vurderer alder inn i regnestykket. Her finner du et percentile-skjema for jenter 2-20 år. Jeg har dessverre ikke funnet et spesifikt for Norge på nett, dette er for USA, men det er ikke så stor forskjell på skjemaene for disse landene så vidt jeg kan se. Og ellers må jeg bare si at jeg er sjokkert over enkelte av svarene her inne! Det er ikke rart at unge jenter får spiseforstyrrelser når de er normalvektige, men likevel får høre at de veier opp til 10 kilo for mye... Til dere som har hevdet at denne jenta er opp til 10 kilo for tung: skaff dere kunnskap om temaet før dere uttaler dere om noe så viktig! 3
Gjest såre minner Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Hei:) Vil bare si at jeg synes det er merkelig at skolen tar tak i denne situasjonen. Hadde selv nesten samme vekt/høyde som henne og må si jeg var fornøyd selv til foreldrene mine begynte med forsiktige, velmenende antydninger. Dette resulterte i spiseforstyrrelser og problemer langt opp i voksen alder. Det denne jenta nå blir klar over er at hun ikke er bra nok som hun er nå. Det er helt forferdelig å bruke tidlige ungdomsår til å tenke kropp, mat , slanking, trening igjen og igjen. Synes det er flott av deg som stemor at du reagerer på dette. 2
Gjest imli Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Det jo vanlig å regne at vekta skal være lik centimeterne på høyden. Dvs. at om man er 1.60 m bør man veie rundt 60 kg, litt avhengig av beinbygning. 1.63 m og 63 kg høres helt normalt ut. Jeg synes det er viktig å ikke se seg blind på BMI og liknende, men heller se hvordan folk ser ut. Ser jenta normalt slank ut, er det ingen grunn til bekymring med mindre hun spiser veldig usunt. Tror det er farlig å fokusere så mye på vekt hos ungdom - de er i en sårbar fase ift egen kropp og utseende.
Gjest Gjest_kris_* Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Det der blir bare dumt. Hva om man er 155, skal man veie 45 kilo da? Og om man er 150, skal man veie 40? Da alle er individuelle og har ulike muskelmasse og benbygning så fungerer ikke slike "retningslinjer". jeg er faktisk ca 154-155, og veier ca 43 kg. Jeg er slank ja, men ikke akkurat anorektisk tynn. Om jeg skulle f. eks veid 54 kg her som noen foreslo, hadde jeg nok vært ganske så kraftig. Så og si at dette bare blir dumt, er helt feil av deg. Og når det kommer til beinbygning, er det ikke akkurat de store forskjellene, så og "skylde" på tung beinbygning er mest bare en unnskyldning.
Zero Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 jeg er faktisk ca 154-155, og veier ca 43 kg. Jeg er slank ja, men ikke akkurat anorektisk tynn. Om jeg skulle f. eks veid 54 kg her som noen foreslo, hadde jeg nok vært ganske så kraftig. Så og si at dette bare blir dumt, er helt feil av deg. Og når det kommer til beinbygning, er det ikke akkurat de store forskjellene, så og "skylde" på tung beinbygning er mest bare en unnskyldning. Selvfølgelig kan du se helt ok ut på 43 kg, men det betyr ikke at mesteparten på din høyde vil gjøre det samme, og derfor kan man ikke dra alle over en kam, slik jeg protesterer på å gjøre ved den regelen som en bruker foreslår. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg syns ikke man skal generalisere så mye når det gjelder vekt jeg, for det er umulig å få folk til å "passe inn" i sånne generaliseringer. Og da blir jo hele poenget med å generalisere i utgangspunktet borte! 1
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 Hei, det er vanskelig å vite hvilken målestokk man skal bruke. Jeg hadde med meg datteren (17) min på et kurs i regi av smartkosthold.no og de sa at BMI ikke skal brukes på barn under noen omstendigheter. De sa også at BMI ikke tar hensyn til muskelmasse som er en svært viktig faktor. På det kurset lærte vi om hvordan kroppen reagerer på all typer kosthold. Med den lærdommen så er vi ikke så bekymret for vekten så lenge vi tar vare på kroppen ved å spise godt men riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå