Gå til innhold

For alle Ålesund og omegn bruder


Sympatia

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har hørt ytterst lite fra Ålesund og omegn bruder her inne, så jeg tenkte jeg skulle fikse litt her så vi kunne ha vår egen tråd (om det fins flere enn meg her da) så vi kan diskutere brudesalonger, catering,lokaler,kirker,frisører,blomster...vel alt om det å arrangere bryllup i Ålesund og rundt der omkring. Dette er en tråd for de som har vært eller skal være brud i Ålesund og omegn.

Det er en litt egoistisk tanke bak det hele at jeg leter etter dere lokale brudene her inne, jeg er da en ekte sunnmøring som skal ha et skikkelig sunnmørsbryllup. MEN jeg bor ikke på sunnmøre, og da er det litt fint å høre fra dere andre om hva som er bra der heime av catering, frisører o.l....

Vi kan jo alltids ha en presentasjonsrunde også er inne....

Jeg er da en Skøyebygder som skal gifte meg i Skøye kirka neste sommer, jeg skal ha selskapet på et lokale i samme bygd, noe som tilsier at vi må ordne alt selv.

Det jeg ser etter på sunnmøre er:

God catering (titter litt på Sjøholt catering sin bacalao, noen som vet om den er god?)

Noen til å fikse hår og sminke...

Kaaaanskje jeg skal kjøpe kjolen der oppe?

God blomsterbutikk.

Og mer husker jeg ikke no.... men det kjem vel mer... Håper at flere sunnmørsbruder vil engasjere seg i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg giftet meg i Ålesund i sommer.

Og fjern-planla bryllupet, ettersom vi bor i Bergen...

Vi giftet oss i Borgund kirke, kriken der jeg ble døpt.

Mine foreldre bor i Ålesund, og mamma hjalp meg en del med planleggingen. Da hun spurte min kusine som er frisør om hvor jeg burde gå til frisøren den dagen anbefalte hun uten tvil Hair fasion i spjelkavika (kanskje ikke like aktuelt, siden du skal tilbringe resten av dagen på Skodje?) (det er ikke der min kusine jobber altså, hun anbfalte dem utfra "ryktet" i miljøet) Jeg er godt fornøyd med håret derfra, men ikke like fornøyd med resten... Jeg, min forlvoer og mamma skulle alle fikse oss der, og de "stengte" salongen den formiddagen da, de var to på jobb frem til 12, ei tok meg, og ei tok de andre to. Men hun som tok de andre to feilberegna tida KRAFTIG, og begynte på mamma et kvarter før vi skulle dra.... noe som medførte at hun måtte gå derfra med vått hår, og det var ikke satt opp i det hele tatt. Ja, litt forsinka var sånnsett jeg også, men det hadde gått helt fint om det ikke var for at fotografen ville fremskynde forograferinga grunnet værforholdene.... Jaja, litt stress der.

Catering kan jeg ikke bidra med, vi hadde festen på SIL-huset, og de har egen "kokke" (som slett ikke er noen kokke, men hun lager mat da)

Kjolen valgte jeg å kjøpe i Bergen, et myyyye større utvalg her enn i Ålesund. Men, det spørs jo litt på hvordan tilbudet er der du bor da... Det er jo noemed å frakte kjolen tvers over landet, men det gikk helt fint med min kjole i alle fall. Kjolen hadde hele baksetet for seg selv (vi kjørte bil, viktig poeng, med fly hadde det blitrt trøbbel...) og det gikk kjempeflott.

Blomstene fikk jeg fikset på blomsterstua i Ålesund sentrum, nydelig bukett, akkurat som jeg kunne drømt om! Selve pynting av kirka slo vi oss sammen med de andre den dagen, tror hun var fra skoldje eller noe slikt hun som gjorde det. Og lokalet pyntet vi selv, jeg har ei tante som er kjempeflink med blomsteroppsatser, og det ble nyyyydelig (til 1/3 av prisen butikken skulle hatt for å pynte lokalet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - ikke kjøp kjole i Ålesund m mindre du skal mye frem og tilbake dit. Sjansen for at den må tilpasses et stor og om du skal reise frem og tilbake mange ganger pga det blir det mye styr. Du som trener masse og sånt vil jo sikkert gå ned endel og da må den kanskje til og med tilpasses flere ganger ;) Lettere å reise til Oslo enn Ålesund hver gang den skal prøves :)

Det andre kan jeg som du vet ikke hjelpe deg med :)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - ikke kjøp kjole i Ålesund m mindre du skal mye frem og tilbake dit. Sjansen for at den må tilpasses et stor og om du skal reise frem og tilbake mange ganger pga det blir det mye styr. Du som trener masse og sånt vil jo sikkert gå ned endel og da må den kanskje til og med tilpasses flere ganger ;) Lettere å reise til Oslo enn Ålesund hver gang den skal prøves :)

Det andre kan jeg som du vet ikke hjelpe deg med :)

Meget godt poeng.

Tilpassing av kjolen krever at du er tilstede..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i Ålesund i sommer.

Og fjern-planla bryllupet, ettersom vi bor i Bergen...

Vi giftet oss i Borgund kirke, kriken der jeg ble døpt.

Mine foreldre bor i Ålesund, og mamma hjalp meg en del med planleggingen. Da hun spurte min kusine som er frisør om hvor jeg burde gå til frisøren den dagen anbefalte hun uten tvil Hair fasion i spjelkavika (kanskje ikke like aktuelt, siden du skal tilbringe resten av dagen på Skodje?)

Kjolen valgte jeg å kjøpe i Bergen, et myyyye større utvalg her enn i Ålesund. Men, det spørs jo litt på hvordan tilbudet er der du bor da... Det er jo noemed å frakte kjolen tvers over landet, men det gikk helt fint med min kjole i alle fall. Kjolen hadde hele baksetet for seg selv (vi kjørte bil, viktig poeng, med fly hadde det blitrt trøbbel...) og det gikk kjempeflott.

Blomstene fikk jeg fikset på blomsterstua i Ålesund sentrum, nydelig bukett, akkurat som jeg kunne drømt om! Selve pynting av kirka slo vi oss sammen med de andre den dagen, tror hun var fra skoldje eller noe slikt hun som gjorde det. Og lokalet pyntet vi selv, jeg har ei tante som er kjempeflink med blomsteroppsatser, og det ble nyyyydelig (til 1/3 av prisen butikken skulle hatt for å pynte lokalet...)

Så kos vi er flere som har drevet/driver med fjerplanlegging da.

Når det gjelder frisør og slik så satser jeg nesten på at jeg må til Ålesund for å fikses på. Min forlover jobber som frisør på moa, men skal selv fikse håret sitt så hun kan ikke gjøre det. Hun vil også at vi skal til de beste på markedet.

Jeg bor rett ved Moss no,så jeg kan finne meg en kjole på hele Østlandet. Men samtidig så leser jeg så mye bra om Torunns drømmekjoler så tenker på at om jeg finner en drømmekjole hos henne,så kanskje det. Kjole skal jeg ikke kikke på før enn om en stund uansett.

Blomsterstua var det som laget dekoren til konfirmasjonen min faktisk. De var veldig fine....så kanskje vurdere de ja når du har så mye godord om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - ikke kjøp kjole i Ålesund m mindre du skal mye frem og tilbake dit. Sjansen for at den må tilpasses et stor og om du skal reise frem og tilbake mange ganger pga det blir det mye styr. Du som trener masse og sånt vil jo sikkert gå ned endel og da må den kanskje til og med tilpasses flere ganger ;) Lettere å reise til Oslo enn Ålesund hver gang den skal prøves :)

Jeg bor rett ved Moss no,så jeg kan finne meg en kjole på hele Østlandet. Men samtidig så leser jeg så mye bra om Torunns drømmekjoler så tenker på at om jeg finner en drømmekjole hos henne,så kanskje det. Kjole skal jeg ikke kikke på før enn om en stund uansett.

Er vel ganske sant det *Emma* sier...tror neppe jeg kommer til å anskaffe meg kjole i Ålesund...men er det noen det kaaan hende det blir der oppe må det bli Torunns drømmekjoler. Ingen av brudebutikkene i Ålesund har merket jeg har falt så veldig for f.eks...

Så ingen flere sunnmørsbruder her?

Blir kanskje flere med på tråden her når det lir mot kveld... er bare jeg som har høstferie og er ledig midt på dagen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har nettopp begynt å kikke inn her, og melder meg gjerne på Sunnmørstråden. Jeg driver forøvrig også med avstandsplanlegging, da jeg også bor i Bergen.

Jeg skal gifte meg med min kjære i mai 2008. Vi skal ha festen på en kaffebar Ålesund sentrum, noe som forenkler planleggingen en del siden de tar seg av mat, servering, pynting av lokale, rydding etc. Lokalet er ikke så stort, men jeg synes det er veldig koselig. Dessuten er de veldig hyggelige der, og jeg har hørt at andre har god erfaring med dem, så jeg håper og tror det blir bra. Har nylig fått bekreftet fra dem at det er greit at vi har vielsen der også, så da satser vi på blide værguder (opptimist, ja :fnise: ), slik vi kan bruke lekteren deres i Brosundet.

For øvrig så er kjolen allerede kjøpt hos Brudehuset her i Bergen. Fikk kjempegod hjelp der, til tross for at det var salg, småkaos og mange damer på jakt.

Det som gjenstår er da planlegging av vielse, blomster, klær til mann og sønn, tilpassing av min kjole, litt logistikk siden godt over halvparten av gjestene er tilreisende, invitasjoner, bordkort, bordplassering osv, samt papirarbeidet.

Før vi bestemte oss for å la andre ta seg av festen, vurderte vi Johansbuda på Valderøya, Borgundgavelen, Sangens Hus og SIL huset. Da så jeg for meg å bestille mat hos Soft på Moa. Har forstått det slik at det er John Wuya som driver det, og jeg mener å tro at han er veldig flink.

Endret av Anea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nettopp begynt å kikke inn her, og melder meg gjerne på Sunnmørstråden. Jeg driver forøvrig også med avstandsplanlegging, da jeg også bor i Bergen.

Det som gjenstår er da planlegging av vielse, blomster, klær til mann og sønn, tilpassing av min kjole, litt logistikk siden godt over halvparten av gjestene er tilreisende, invitasjoner, bordkort, bordplassering osv, samt papirarbeidet.

Før vi bestemte oss for å la andre ta seg av festen, vurderte vi Johansbuda på Valderøya, Borgundgavelen, Sangens Hus og SIL huset. Da så jeg for meg å bestille mat hos Soft på Moa. Har forstått det slik at det er John Wuya som driver det, og jeg mener å tro at han er veldig flink.

Velkommen Anea! Så koselig med enda en her på tråden vår.

Jeg også har hørt mye bra om John Wuya sitt nye catering selskap... kjenner godt til han da han er tidligere kollega av min mor,han var kokk på Hotel Noreg... Så min mor skulle anskaffe en meny fra han til oss. Så han er en vi vurderer. Foreldra mi kjenner også han som har CC catering & consult,så han skal jeg visstnok også bli tilsendt meny av. Disse har jo ingen hjemmesider,og det er jo litt dumt. Og derfor har det blitt til at vi har kikket litt på Sjøholt catering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Anea! Så koselig med enda en her på tråden vår.

Jeg også har hørt mye bra om John Wuya sitt nye catering selskap... kjenner godt til han da han er tidligere kollega av min mor,han var kokk på Hotel Noreg... Så min mor skulle anskaffe en meny fra han til oss. Så han er en vi vurderer. Foreldra mi kjenner også han som har CC catering & consult,så han skal jeg visstnok også bli tilsendt meny av. Disse har jo ingen hjemmesider,og det er jo litt dumt. Og derfor har det blitt til at vi har kikket litt på Sjøholt catering...

Takk for det :-)

Har ikke noe erfaring med dem, men Sjøholt catering er vel en av de gamle, velrennomerte, er de ikke det da? Var i allefall et av de få cateringselskapene jeg i min uerfarenhet hadde hørt om da jeg begynte planleggingen. Vil tro at det er fordi det er mange som bruker dem, og det er jo gjerne et godt tegn.

Ellers så virker det jo som XL-Diner har erfaring med å levere til bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :-)

Har ikke noe erfaring med dem, men Sjøholt catering er vel en av de gamle, velrennomerte, er de ikke det da? Var i allefall et av de få cateringselskapene jeg i min uerfarenhet hadde hørt om da jeg begynte planleggingen. Vil tro at det er fordi det er mange som bruker dem, og det er jo gjerne et godt tegn.

Ellers så virker det jo som XL-Diner har erfaring med å levere til bryllup.

Sjøholt catering er som du sier en av de gamle velrenomerte i området. Jeg har smakt flere ganger maten deres, og vet de er flinke,og det smaker skikkelig god hjemmelaga mat. De har for det meste tradisjonell norsk kost, så er det det man vil ha er vel de best der. samt at de er faktisk ikke så dyre. Vi vurderer bacalao og da blir det 115 kr per person,og det er for 2 ganger servering. Vil vi ha litt mer annerledes mat,som tapas må det bli en av de andre firmaene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Det var ikke ille.

Bacalao er jo knallgodt da. Vi har fått med det som en rett i forslag til Tapasmeny. Tror vi kommer til å gå for det. Ah! Får vann i munnen! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har jeg giftet meg for leeeeenge siden da, men slenger inn et råd eller to likevel. For det første er fotograf Kristiansen et veldig godt valg, han er dyktig!

Etter å ha vært x-antall i bryllup og selskap med catering, holder jeg en knapp på Soft eller XL, maten fra begge disse har mer særpreg. Mener at begge disse kokkelerer i ditt lokale også. Sjøholt Catering har nok et mer ferdigmatpreg.

Blomsterstua er utrolig dyktig på bukett!

Tira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann=)

Så kjekt med egen tråd for oss som skal ha bryllup i Ålesund og omegn=)

Jeg gifter meg i Borgund kirke den 29mars 08, skal ha festen på Jeger og Beger i Fremmerholen=)

Frisør blir i dette tilfellet Picasso, fordi frisøren min fra Hårmakeren er flyttet dit og da valgte jeg og følge henne siden jeg alltid har vært fornøyd med hennes arbeid=)

Fotografer, der står det mellom Kristiansen og Elvebakken....hadde egentlig bestemt oss for førstnevnte men Elvebakken høres veldig fristende ut etter og ha snakket litt med dem.

Tror nok det blir Blomsterstua med meg også, de er utrolig dyktige.

Noen som har en flink konditor og anbefale og ikke minst noen som leier ut bil!!!!??? Der sliter vi virkelig med og finne noe, vil absolutt ikke ha den som Ålesund Limousinutleie=(

Skal følge med denne tråden ofte iallefall=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann=)

Så kjekt med egen tråd for oss som skal ha bryllup i Ålesund og omegn=)

Fotografer, der står det mellom Kristiansen og Elvebakken....hadde egentlig bestemt oss for førstnevnte men Elvebakken høres veldig fristende ut etter og ha snakket litt med dem.

Tror nok det blir Blomsterstua med meg også, de er utrolig dyktige.

Noen som har en flink konditor og anbefale og ikke minst noen som leier ut bil!!!!??? Der sliter vi virkelig med og finne noe, vil absolutt ikke ha den som Ålesund Limousinutleie=(

Skal følge med denne tråden ofte iallefall=)=)

Hei og velkommen Wtp. Kjempekoselig å høre at du er så positiv til denne tråden.

Når det gjeld fotograf Kristiansen hørte jeg idag det første negative som igrunn ikke er en så stor sak, men er noe iallefall. Jeg hørte at sønnen til noen mamma kjenner hadde han som bryllupsfotograf,og som han visstnok alltid gjør så var hans kone med for å hjelpe til under fotograferingen. Herr og Fru Kristiansen viste seg til å være ganske så uenig i hvordan det skulle være i forhold til fotograferingen at de laget en dårlig stemning på denne spesielle dagen for brudeparet. Endte opp med at sønnen til min mors bekjente måtte si ifra. Det ble også sagt at det var ikke første gang herr og fru Kristiansen er uenig i en slik situasjon. Jeg syns hele historien var litt komisk jeg. :) Men håper såklart at dette ikke vil skje i vårt bryllup. Men når dette er det eneste negative jeg har hørt om han, så syns jeg at det lyte til å være et bra valg av fotograf.

Ser flere nevner Blomsterstua positivt, jeg snakket med min mor på tlf idag og hun sa at hun hadde hørt de var de beste i byen på slikt. Så da er det en selvfølge at jeg må vurdere de. Tror jeg tar meg en tur innom de i jula og tar meg en prat med de.

Kjenner ingen med en skikkelig fin bil da når det gjelder transport da Wtp? Pappa skal spørre noen i bygda som han kjenner med veteranbil om de kan stille opp med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er mye jeg ikke har tenkt på enda gitt. Hehe. Kommer nok til å ha god nytte av kvinneguiden.

Har ikke snøring på fine biler i Ålesund, men ser jo ofte brudebilder av folk i avisa der de har flotte biler, så det må jo finnes. Tror ikke vi kommer til å leie bil siden vi skal ha vielse og fest samme sted. Satser på å få bruke svigerfar sin bil de korte distansene vi kommer til å kjøre.

Har ikke satt meg inn i fotografer i Ålesund. Er så heldig at forloveren min er utdannet fotograf, og hun vil gjerne ta bilder av oss. Eneste erfaring jeg har med fotograf Kristiansen var klassebildet mitt i niende. Synes ikke det er NOE pent, men det kan neppe sammenlignes :fnise: Synes de bildene jeg har sett av han i avisa stort sett er veldig fine.

En av gjestene mine er make-up artist. Har ikke spurt enda, men satser på at hun vil sminke meg. Ellers tror jeg at jeg går for Hårmakeren eller Chandice som frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skulle ha veteranbil som en kollega av pappa har (han driver visst litt brudetransport) men ettersom det begynte å regne ble den avlyst... Je aner dessverre ikke hva denne mannen heter, ettersom det er pappa som hadde med ham å gjøre, og vi aldri traff ham siden det ble avlyst på telefon om morgenen, etter de siste vurderinger av været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg kan si meg enig i dette med Kristiansen, men er man klar over det, så gjør det ingen ting. For han tar utrolige flotte bilder. Den andre fotografen ville jeg ALDRI benytte, har hørt om alt for dårlig om han. Til og med om folk som "måtte" bruke bilder tatt av venner fordi ingen av fotografens var fine. Sikkert grei fotograf til barnebilder osv der man har sjanse til å ta opp igjen bildene, men hadde aldri sjanset med brullupsbilder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 5 år siden jeg giftet meg i Ålesund kirke.

Jeg brukte:

Blomsterstua til brudebukett og pynting av kirken (delte med bruden som var før meg)

Aidafoto som fotograf samt hun var med på hele festen og tok bilder hele kvelden.

Vi hadde festen på Sanitetssenteret og brukte kokken fra Sanitetshjemmet (jeg jobbet der den gangen og kjente derfor til han)

Valaker -bryllupskaka + noen andre kaker.

Hårmakern til hår og sminke.

Fornøyd med alt sammen.

Av fotografer har jeg også hørt mye skryt om Kristiansen og sett mange fine bilder. Hadde ikke brukt E. som er nevnt over her.

En venninne av meg bestilte først E. men avbestilte og valgte K. istedet. På bryllupsdagen ringte E. og spurte hvor de ble av, for han sto og ventet på dem! Rart han ikke reagerte på at de aldri hadde tatt kontakt siden de bestilte hvis han ikke hadde registrert avbestillingen, f.eks for å avtale hvor de skulle ta bilder hen og hva slags bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vårbrud07_*

Når det gjelder kake, kan jeg tipse om Roy Vedlog, Ellingsøy Catering, vi hadde kake der i fra og den var super :) Har smakt et par varianter av de han lager, og de er veldig gode, og ikke er han så dyr heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...