Gå til innhold

visum til usa når man har fått forenklet forelegg?


Gjest spinnvil_utlogget

Anbefalte innlegg

Gjest spinnvil_utlogget

Går det greit å få visum til USA når man har fått forenklet forelegg pga drikking på offentlig plass som 15-åring? Har en kompis som skal mønstre på båt i USA og som derfor må har arbeidsvisum (?) til USA. Men han fikk et forelegg for 7 år siden for drikking på offentlig plass. Har dette innvirkning?

jeg trodde ikke det, siden det er forenklet forelegg og ikke bot. Men det står på politiattesten som han skal ha med seg til den amerikanske ambassaden for å søke visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at et forenklet forelegg av denne typen som dessuten ligger langt tilbake i tid skulle utgjøre noe problem. Det er en utbredt misforståelse at man ikke får visum til USA dersom man har noe på "rullebladet", men jeg kjenner i hvert fall flere som t.o.m. har sonet dommer som har fått visum uten problemer. Nå vet ikke jeg akkurat hvilke kriterier den amerikanske ambassaden legger til grunn, men jeg har en følelse av at de stort sett ser på mer alvorlig kriminalitet som f.eks. voldsdommer, befatning med narkotika og forbrytelser av seksuell karakter. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som har blitt nektet visum på grunn av ett eller flere forenklede forelegg.

Jeg er m.a.o. temmelig sikker på at han får visum uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det greit å få visum til USA når man har fått forenklet forelegg pga drikking på offentlig plass som 15-åring? Har en kompis som skal mønstre på båt i USA og som derfor må har arbeidsvisum (?) til USA. Men han fikk et forelegg for 7 år siden for drikking på offentlig plass. Har dette innvirkning?

jeg trodde ikke det, siden det er forenklet forelegg og ikke bot. Men det står på politiattesten som han skal ha med seg til den amerikanske ambassaden for å søke visum.

Man kan ikke få forenklet forelegg for drikking på offentlig sted. Forenklet forelegg gis for trafikkovertredelser, og kan utstedes av den enkelte politimann. Forelegg for drikking på offentlig sted må utferdiges av en politijurist.

Skulle ikke tro at en slik forseelse har betydning for visum til USA, og er litt overrasket over at det står på politiattesten. Trodde forelegg for en forseelse kun vistes på en utvidet politiattest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt vil ikke små forbrytelser/foreseelser bli ført på attesten etter 5 år - større forbrytelser er "foreldet" etter 10 år - i hvert fall når det gjelder visum til USA, jeg vet ikke om det fungerer sånn for alle typer vandelsattester.

Jeg har også skjønt det sånn at man ikke hindre i å få visum for innreise til USA for alle typer forbrytelser, så jeg er enig med Leo i at han sannsynligvis får innreisetillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...